Al mijn ETF's bij iShares
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Al mijn ETF's bij iShares
Waar ligt het risico om je ganse vermogen te centraliseren bij 1 partij ? De hele keten werd hier al onderzocht en betrouwbaar bevonden. Blijft over: de (Am.) overheid.Wimble schreef: ↑23 mei 2018, 12:51 Ik ben recent beginnen beleggen in ETF's. Wanneer ik deze grondig analyseer (kosten, type ETF, grootte, rendementen,...) kom ik telkens uit bij iShares.
Dusdanig dat een eigen spreiding heb in: CSX5, CSPX, IWDA, EMIM
Is het wel verstandig om enkel ETF's van iShares te bezitten?
Onmogelijk ? Denk aan Fortis. Remember ook het verbod op handel in goud in de VS van de jaren '30. Een kat in het nauw maakt rare sprongen ...
Ik spreid mijn ETF's als volgt:TNTim schreef: ↑15 november 2018, 15:46 Even een oude thread bumpen omdat ik met dezelfde vraag zit.
Ik zit momenteel in CSX5 en CSPX en er komt hoogstwaarschijnlijk EMIM en IWDA bij om zo meer spreiding te bekomen.
Nadeel: die zitten allemaal bij Ishares.
@Wimble
Heb je nu een spreiding gedaan qua fondsenuitgever?
Waarom wel/niet?
- IWDA (Ishares) wereldwijd
- CSPX (iShares) S&P 500
- EMIM (iShares) emerging markets
- MEUD (Lyxor) Stoxx Europe 600
- ZPRS (SPDR) small caps wereldwijd
(- EAGG (SPDR) obligaties -> nog geen geld in gestopt, staat cash te wachten tot de rente gestegen is)
Ik stelde de vraag ook op het Bogleheads.org, hierbij de link: https://www.bogleheads.org/forum/viewto ... e#p3942920
Bedankt!
Ik ga jouw ETF's eerst eens in detail bekijken vooraleer ik in een extra Ishares-ETF stap.

Ik ga jouw ETF's eerst eens in detail bekijken vooraleer ik in een extra Ishares-ETF stap.
Het risico is heel erg klein. Ik kan me niet voorstellen dat de grootste asset manager ter wereld op grote schaal fraude kan plegen zonder dat dit wordt opgemerkt. Assets blijven ook altijd van jou bij een faillissement.
Op zich ben je ook al gediversifieerd als je in meerdere fondsen van iShares belegt omdat elk fonds een aparte entiteit is met zijn eigen bestuursraad en auditors zoals alex686 zegt in de Bogleheads thread.
Op zich ben je ook al gediversifieerd als je in meerdere fondsen van iShares belegt omdat elk fonds een aparte entiteit is met zijn eigen bestuursraad en auditors zoals alex686 zegt in de Bogleheads thread.
Lijkt me een raar plan, want je koopt dan gewoon meer van hetzelfde.
Ik ben enkel geïnteresseerd in IWDA, EMIM en ZPRS. Het heeft niet veel zin om andere ETF's toe te voegen aan mijn lijstje, want dan beginnen de assets te overlappen. De goedkoopste trackers zijn telkens bij iShares. Heeft iemand betaalbare alternatieven (zelfde indinces) van andere uitgevers? Het verschil tussen de goedkoopste van iShares en de tweede goedkoopste van bijv. Vanguard is dus eigenlijk de 'verzekeringspremie' die je vrijwillig betaalt als voor je gemoedsrust..
Valabel alternatief voor IWDA (kosten 0,20%):
-> Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C (EUR) | XDWD (kosten 0,19%) (http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P00013WPP): ook 1600+ onderliggende bedrijven. Lijkt eigenlijk identiek aan IWDA?
Valabel alternatief voor IWDA (kosten 0,20%):
-> Xtrackers MSCI World UCITS ETF 1C (EUR) | XDWD (kosten 0,19%) (http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P00013WPP): ook 1600+ onderliggende bedrijven. Lijkt eigenlijk identiek aan IWDA?

Die van Xtrackers is inderdaad hetzelfde.
Ipv ZPRS kan je misschien beter IUSN pakken (lagere lopende kosten) maar dit is ook iShares.
Ipv ZPRS kan je misschien beter IUSN pakken (lagere lopende kosten) maar dit is ook iShares.
ZPRS is niet van iShares maar van SPDR
Er zijn inderdaad meerdere indexfondsen die de MSCI world index volgen - ja kan dus het XTrackers fond nemen. Weet wel dat Deutsche Bank eigenaar is van Xtrackers. Of je dus aan risicovermindering doet is de vraag.
Er zijn inderdaad meerdere indexfondsen die de MSCI world index volgen - ja kan dus het XTrackers fond nemen. Weet wel dat Deutsche Bank eigenaar is van Xtrackers. Of je dus aan risicovermindering doet is de vraag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@B7H4
Graag je mening als deskundige op het gebied van ETF's.
Heb vandaag mijn IBWA verkocht en in de plaats daarvan XDWD (eigendom van DB) gekocht, kwestie van beetje te diversifieren. XDWD fysieke replicatie ? Toch risico because DB ? Heeft DB meer risico dan Blackrock ?
Dank bij voorbaat.
Graag je mening als deskundige op het gebied van ETF's.
Heb vandaag mijn IBWA verkocht en in de plaats daarvan XDWD (eigendom van DB) gekocht, kwestie van beetje te diversifieren. XDWD fysieke replicatie ? Toch risico because DB ? Heeft DB meer risico dan Blackrock ?
Dank bij voorbaat.
geen idee. Ik heb vooral iShares met 1x Vanguard en 1x SPDR.
Ik zou geen problemen hebben om alles bij 1 fundsprovider te hebben, en persoonlijk heb ik geen problemen met een ETF of spaar bij DB. Maar ieder is anders en moet voor zichzelf beslissen.
Ik zou geen problemen hebben om alles bij 1 fundsprovider te hebben, en persoonlijk heb ik geen problemen met een ETF of spaar bij DB. Maar ieder is anders en moet voor zichzelf beslissen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Geen commentaar bij https://www.hln.be/geld/bankier-die-rij ... ~a1c92f84/ ?
Toch niet zonder belang ?
Limietorders gebruiken en niet verkopen bij een crash.SparSpaar schreef: ↑6 september 2019, 14:24 Geen commentaar bij https://www.hln.be/geld/bankier-die-rij ... ~a1c92f84/ ?
Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, niet dat uw stelling fout is, maar voor een kleine belegger die van zijn kleine beetje spaargeld dat hij heeft en die plots misschien 20% ziet verdampen zeer moeilijk om te doen.ignition schreef: ↑6 september 2019, 15:33Limietorders gebruiken en niet verkopen bij een crash.SparSpaar schreef: ↑6 september 2019, 14:24 Geen commentaar bij https://www.hln.be/geld/bankier-die-rij ... ~a1c92f84/ ?
Als je niet tegen een crash van 20% kan, kan je beter niet beleggen in aandelen.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Bij echt fysieke etf's gaat men ook vaak aan uitlenen doen van de onderliggende aandelen.
Mogelijks is dit in dit geval slechts aan 1 partij nl blackrock zelf die daarmee een hefboom stopt in hun fondsen.
Als Blackrock dit slecht inschat kan dit verkeerd uitdraaien in een soort ketting reactie door bv al of niet verkeerdelijk short te gaan op door hen gekozen aandelen....die dan zitten in jouw etf.
Als je etf's koopt van andere firma's dan leggen die mssch deze focus anders en heb je een beter spreiding.
EtF's zijn volgens mij maar één deel van een portfolio; maar je raakt inderdaad vlug bij Ishares liefst met een iers nummer.
Mogelijks is dit in dit geval slechts aan 1 partij nl blackrock zelf die daarmee een hefboom stopt in hun fondsen.
Als Blackrock dit slecht inschat kan dit verkeerd uitdraaien in een soort ketting reactie door bv al of niet verkeerdelijk short te gaan op door hen gekozen aandelen....die dan zitten in jouw etf.
Als je etf's koopt van andere firma's dan leggen die mssch deze focus anders en heb je een beter spreiding.
EtF's zijn volgens mij maar één deel van een portfolio; maar je raakt inderdaad vlug bij Ishares liefst met een iers nummer.