Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Algemene informatie beleggingsproducten

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
Rodeo85
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rodeo85
Verstuur privébericht

Algemene informatie beleggingsproducten

• Citeer

Bericht door Rodeo85 » 20 april 2017, 10:10

Dag allemaal!

Ik werk nu reeds een jaar, woon nog thuis en heb net een schenking gekregen van mijn ouders tbv € 80.000,00. Nu heb ik zelf nog geen spaarrekening, geen (directe) woonplannen of plannen om de wereld te verkennen.

Binnenkort heb ik met een paar banken een gesprek gepland om te luisteren wat de mogelijkheden zijn qua beleggingen. Graag had ik een deel op een spaarrekening geplaatst (waar ik ook iedere maand € 1.000,00 van mijn beroepsinkomsten zou op storten) en met € 50.000,00 zou ik eventueel gaan beleggen (zo hou ik toch € 30.000,00 over moest ik binnen dit en twee jaar een appartement/huisje willen kopen. Zo zijn mijn notaris en registratiekosten reeds gedekt.

Daar mijn kennis binnen beleggingsproducten vrij beperkt is tot de basis ervan had ik hier graag al wat interessante informatie mee gekregen. Zo zullen mijn gesprekken met de banken iets efficiënter en interessanter verlopen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ps: mbt tot mijn risico profiel, met die € 50.000,00 wil ik zeker niet agressief beleggen (misschien een klein deeltje ervan) maar daar ik niet echt vertrouwen heb in de aandelenmarkt wil ik dit risico liever beperken.

bertVW
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer bertVW
Verstuur privébericht

Re: Algemene informatie beleggingsproducten

• Citeer

Bericht door bertVW » 20 april 2017, 10:19

De banken gaan u graag zien komen.
Je hebt quasi niets van ervaring van omgaan met geld (trouwens nog geen spaarrekening??), en nu ga je eventjes een 50k gaan beleggen.
Geen directe woonplannen zeg je, maar toch binnen dit en 2 jaar?
30k zou je gebruiken om de lening te financieren. Wat ga je dan doen, 100% lenen zoals Tommelein zal regelen?

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
PEEN
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer PEEN
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door PEEN » 20 april 2017, 10:26

Hoi Welkom bij de club...

Opassen voor banken... die zijn er voor zichzelf rijker te maken, wees vooral allergisch aan instapskosten.

Bij de vrienden van www.mijnkapitaal.be zijn er een aantal cursussen te vinden over het starten van beleggen.
Ik zou momenteel niet starten met een portefuille samen te stellen, de aandelen koersen staan vrij hoog op het moment, het zou zonde van je geld zijn als er binnen enkele maanden je portefuille -30% gaat.

Je kan oa bij www.morningstar.be een fictieve portefuille en zien wat dat geeft.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 20 april 2017, 10:29

Ik moet Bert bijtreden:
=> Start eerst met spaarrekeningen te vergelijken en zet het geld daarop (op 1 of meerdere)
=> Lees je wat in over verschillende beleggingen
=> Als je toch een gesprek wil met (groot)banken, vraag ze dan voorstellen en neem ide mee naar huis. Teken nooit iets onmiddellijk.
=> Je "risco loze" beleggingen (je wil weinig risico, geen aandelen gerelateerde) gaat veel aan instapkosten kosten, en weinig tot geen opbrengst hebben.

=> Als je plannen hebt om een woning aan te schaffen binnen de eerste +/- 5 jaar, focus je dan daarop en hou cash bij de hand. Ga je geld niet vastzetten voor +8 jaar (want daar gaan de banken mee afkomen)

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 20 april 2017, 11:13

Banken gaan je graag zien komen, heb het zelf ook 2 jaar geleden meegemaakt, maar met een kleiner bedrag.
Als je op hun voorstellen ingaat, betaal je sowieso al 2-5% instapkosten.
De meeste banken zullen je ook allemaal huisproducten aanraden. Want : ze moeten hun doelstelling voor die maand halen, en daarmee kunnen ze een paar keer langs de kassa passeren.
En jij hebt nog niets verdiend.

Met schaai en schand heb ik het 2 jaar geleden ook meegemaakt, de beurzen stonden toen ook hoog (maar dat wist ik niet, want ik kende er echt niets van), en daarna ging het alleen berg af. Met heel veel verlies (ongeveer -15%) heb ik alles verkocht na heel veel slapeloze nachten. En toen ik onlangs nog eens terugkeek, stelde ik vast dat het nog altijd niet veel hoger stond dan toen.
Het was ook zogezegd een risicovrije belegging ??? .

Begin zeker eens te lezen op de website van MijnKapitaal, en de cursussen die je daar kan vinden.
Als je voor 4-5% rendement wilt gaan, met een beperkte volatiliteit (het op en af gaan van de beurs), kan je voor hun mixer gaan (als 1 geheel te verkrijgen bij MeDirect).
Je start met een bedrag (minimaal 2500 euro) en maandelijks stort je bij (minimaal 100 euro). Zo krijg je een aankoop in zowel dure als goedkopere momenten.
Op de website van MeDirect kan je ook nog andere portefeuilles krijgen, en die werken allemaal op een gelijkaardige manier.

Ondertussen heb ik zelf voor een Keyplan gekozen bij Keytrade. Weliswaar voor een fractie van het bedrag dat ik 2 jaar geleden ter beschikking had. Maar zo leer je de ups & downs kennen, en vooral jezelf (hoe reageer je erop).
En dat is, voor mij persoonlijk, een van de belangrijkste lessen.

Rodeo85
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rodeo85
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rodeo85 » 20 april 2017, 13:28

Bedankt voor jullie snelle en interessante reacties. Ik heb ondertussen eens gekeken op de volgende link: https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html

Nu vroeg ik mij af wat jullie mening is mbt obligaties/termijnrekening. Is het niet interessanter om te beleggen in obligaties/termijnrekening daar deze een hogere (of toch vaste) couponrendement geven dan een spaarrekening dat erg volatiel is?

Alvast bedankt! :-)
Laatst gewijzigd door Rodeo85 op 20 april 2017, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Rodeo85
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rodeo85
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rodeo85 » 20 april 2017, 13:32

anonymous schreef:Ik moet Bert bijtreden:
=> Start eerst met spaarrekeningen te vergelijken en zet het geld daarop (op 1 of meerdere)
=> Lees je wat in over verschillende beleggingen
=> Als je toch een gesprek wil met (groot)banken, vraag ze dan voorstellen en neem ide mee naar huis. Teken nooit iets onmiddellijk.
=> Je "risco loze" beleggingen (je wil weinig risico, geen aandelen gerelateerde) gaat veel aan instapkosten kosten, en weinig tot geen opbrengst hebben.

=> Als je plannen hebt om een woning aan te schaffen binnen de eerste +/- 5 jaar, focus je dan daarop en hou cash bij de hand. Ga je geld niet vastzetten voor +8 jaar (want daar gaan de banken mee afkomen)
Bedankt Bert & anonymous,

Jullie hebben zeker een punt wat betreft eerst het openen van een spaarrekening en wat inlezen (waar ik ondertussen mee begonnen ben op www.mijnkapitaal.be) hebben jullie soms een voorkeur van de spaarrekeningen in de link in mijn vorige post?

En met risicoloze beleggingen had ik bv (staats)obligaties in gedachte. Deze coupons zijn vast en terugbetaling van je ingebracht kapitaal is zeker. Ik zou een obligatie op 3 jaar nemen is dat dan niet interessant als "risicoloze" belegging?

Rodeo85
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rodeo85
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rodeo85 » 20 april 2017, 13:33

annetje schreef:Banken gaan je graag zien komen, heb het zelf ook 2 jaar geleden meegemaakt, maar met een kleiner bedrag.
Als je op hun voorstellen ingaat, betaal je sowieso al 2-5% instapkosten.
De meeste banken zullen je ook allemaal huisproducten aanraden. Want : ze moeten hun doelstelling voor die maand halen, en daarmee kunnen ze een paar keer langs de kassa passeren.
En jij hebt nog niets verdiend.

Met schaai en schand heb ik het 2 jaar geleden ook meegemaakt, de beurzen stonden toen ook hoog (maar dat wist ik niet, want ik kende er echt niets van), en daarna ging het alleen berg af. Met heel veel verlies (ongeveer -15%) heb ik alles verkocht na heel veel slapeloze nachten. En toen ik onlangs nog eens terugkeek, stelde ik vast dat het nog altijd niet veel hoger stond dan toen.
Het was ook zogezegd een risicovrije belegging ??? .

Begin zeker eens te lezen op de website van MijnKapitaal, en de cursussen die je daar kan vinden.
Als je voor 4-5% rendement wilt gaan, met een beperkte volatiliteit (het op en af gaan van de beurs), kan je voor hun mixer gaan (als 1 geheel te verkrijgen bij MeDirect).
Je start met een bedrag (minimaal 2500 euro) en maandelijks stort je bij (minimaal 100 euro). Zo krijg je een aankoop in zowel dure als goedkopere momenten.
Op de website van MeDirect kan je ook nog andere portefeuilles krijgen, en die werken allemaal op een gelijkaardige manier.

Ondertussen heb ik zelf voor een Keyplan gekozen bij Keytrade. Weliswaar voor een fractie van het bedrag dat ik 2 jaar geleden ter beschikking had. Maar zo leer je de ups & downs kennen, en vooral jezelf (hoe reageer je erop).
En dat is, voor mij persoonlijk, een van de belangrijkste lessen.
Bedankt voor je bijdrage. Nu die MeDirect is een bank uit Malta, in hoeverre is dit te vertrouwen denk je?

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 20 april 2017, 13:43

Ze hebben sinds een 2-tal jaar een Belgische garantie en vallen onder het Belgische garantiestelsel.
Ondertussen heb ik er een heel deel spaargeld staan, omdat het de enigen zijn waar het nog iets opbrengt (op van die maandelijkse spaarabonnementen na). Het enige nadeel is wel dat je bij die Me3-rekening, 3 maanden op voorhand moet aangeven dat je je geld wenst af te halen.

Cydox
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Cydox
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Cydox » 20 april 2017, 19:34

Rodeo85 schreef:Dag allemaal!

Graag had ik een deel op een spaarrekening geplaatst (waar ik ook iedere maand € 1.000,00 van mijn beroepsinkomsten zou op storten) en met € 50.000,00 zou ik eventueel gaan beleggen (zo hou ik toch € 30.000,00 over moest ik binnen dit en twee jaar een appartement/huisje willen kopen. Zo zijn mijn notaris en registratiekosten reeds gedekt.
Elke maand 1.000€ aan de kant zetten is super. Stel dat je 4 jaar onder hun dak blijft, is dat €48.000€. Dat kan een enorm mooi cadeau zijn. Als je dit aan die €30.000 voegt kan je dan eventueel wel een hypotheek lening aangaan zou ik denken.
Rodeo85 schreef:Ps: mbt tot mijn risico profiel, met die € 50.000,00 wil ik zeker niet agressief beleggen (misschien een klein deeltje ervan) maar daar ik niet echt vertrouwen heb in de aandelenmarkt wil ik dit risico liever beperken.
Je grootste troef op dit moment als 21jarige is de tijd die je hebt aan beleggen te doen. Ik wil toch toevoegen dat je je niet te defensief moet opstellen mede hierdoor. Dat ligt anders bij iemand die pakweg 50 jaar is. Je moet maar eens een rendementsvergelijking opzoeken tussen een defensief pensioenfonds en een niet defensieve met zelfde start/opbouw. Al krijgen beiden soms klappen, en zijn de klappen van het niet defensieve van sterkere signitude, het niet defensieve steekt er met kop en schouders uit op termijn.

Daarbij, wat is precies "defensief"? Dat is vooral een feelgood term van de banken. Voor de een is dit een spaarverzekering, voor de ander een 40/60 mixfonds, voor een ander een is dit de IWDA wereldindex tracker, voor nog een ander is alles wat geen emerging markets is redelijk safe..

Dat wilt niet zeggen dat je direct alles moet activeren, ga maar eens opzoek naar gespreid instappen.
Rodeo85 schreef:Daar mijn kennis binnen beleggingsproducten vrij beperkt is tot de basis ervan had ik hier graag al wat interessante informatie mee gekregen. Zo zullen mijn gesprekken met de banken iets efficiënter en interessanter verlopen.
Qua informatie:
Op wikifin.be vind je wat start info omtrent tak 21, 23, termijnrekeningen en dergelijke.
Op investopedia vind je ook veel info( in het engels, dan moet je wel de vertalingen weten van producten), er staat basic info, maar ook wat diepgaander. Vaak is er een filmpje bij die het meeste uiteenzet.
Op de websites van banken en/of brokers vind je soms een beleggers ABC. Bvb deze bij MeDirect.
Bij keytrade en binck staat ook telkens een korte omschrijving per product.

Naast fondsen, en trackers moet je toch ook eens opzoeken wat holdings zijn en waarom banken ze waarschijnlijk niet zullen vermelden.

Eens je uw gedacht hebt opgemaakt ivm wat voor producten je zou willen hanteren en hoeveel tijd je actief wilt spenderen aan het beleggen, kan je op zoek gaan naar een geschikte bank of een combinatie.

Verder, denk eens na als je al dan niet wilt pensioensparen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy