Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Als men alleen een huis koopt zou da dan doenbaar zijn?
Geven banken makkelijk een lening bij een quotiteit van 80% en hoeveel procent van je maandelijks inkomen mag je aan je lening spenderen,weet dat er een 1/3 regel bestaat maar die is achterhaald volgens mij.
Kan men met 1000 euro comfortabel leven als alleenstaande na aftrek lening?
Heb geen andere leningen lopen en heb al een auto en meubelen.
En met wat moet men nog allemaal rekening houden?
Alle besparingstips zijn zeer welkom!
Geven banken makkelijk een lening bij een quotiteit van 80% en hoeveel procent van je maandelijks inkomen mag je aan je lening spenderen,weet dat er een 1/3 regel bestaat maar die is achterhaald volgens mij.
Kan men met 1000 euro comfortabel leven als alleenstaande na aftrek lening?
Heb geen andere leningen lopen en heb al een auto en meubelen.
En met wat moet men nog allemaal rekening houden?
Alle besparingstips zijn zeer welkom!
Laatst gewijzigd door dries944 op 26 december 2012, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Het is te zien wat "comfortabel" betekent voor jou, da's iets wat iedereen anders kan invullen.
Je moet rekenen dat je van die 1000€ dan wel al geen huur moet betalen, ik zou zeggen (volgens wat IK als confortabel definieer): best doenbaar tenzij je ook tal van andere zaken op afbetaling gekocht hebt natuurlijk. (Auto, mulitmediatoestanden, huisraad, ...)
D'er zijn tal van bejaarden die minder hebben in de maand eventueel nog huur moeten betalen en hoge dokters-, kine-, pedicure- en medicatiekosten hebben. Tevens heb je ook nog een 13de maand en verlofgeld (mooi verdeeld, elk half jaar) om eens iets leuks te bekostigen of als buffer aan te leggen.
Je moet rekenen dat je van die 1000€ dan wel al geen huur moet betalen, ik zou zeggen (volgens wat IK als confortabel definieer): best doenbaar tenzij je ook tal van andere zaken op afbetaling gekocht hebt natuurlijk. (Auto, mulitmediatoestanden, huisraad, ...)
D'er zijn tal van bejaarden die minder hebben in de maand eventueel nog huur moeten betalen en hoge dokters-, kine-, pedicure- en medicatiekosten hebben. Tevens heb je ook nog een 13de maand en verlofgeld (mooi verdeeld, elk half jaar) om eens iets leuks te bekostigen of als buffer aan te leggen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Ik zou die 1/3 regel ook voor mezelf toepassen. Huur betalen is geld weggooien, tenzij je goede reden(en) hebt om geen vastgoed te kopen. Je leeftijd bijvoorbeeld kan een rol spelen. Ik heb zelf geen eigendom meer en heb daar (voorlopig) goede redenen voor. Misschien is dit interessant om naar te luisteren: http://www.radio1.be/programmas/peeters ... -voordelen" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat je ook doet, bedenk dat vastgoed niet goedkoop meer is. JM2C
Wat je ook doet, bedenk dat vastgoed niet goedkoop meer is. JM2C
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
tip die ik een goede vriend gaf. Doe alsof je reeds een lening aan het afbetalen bent. Als je telkens naar het einde van de maand heb moeten schrapen, overleefd, ... neen. Heb je op het einde van de maand nog een goed humeur over, zeker doen. Zoals boven aangehaald. De ene komt met 3.000€ niet toe de andere krijgt het niet gespendeerd. :p
Heel subjectieve vraag waar alleen jij het antwoord van kent.
Heel subjectieve vraag waar alleen jij het antwoord van kent.
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Buiten de afbetaling van je hypotheeklening zal je nog een schuldsaldoverzekering of levensverzekering moeten betalen, je kadastraal inkomen van je woning,en je verplichte brandverzekering. Mogelijks ook een kleine verzekeringspremie welke aangewend wordt voor als je inkomen zou dalen,dan neent deze verzekering een deel van je hypotheek ten laste. Ook voorzie je best een klein maandelijks bedrag voor toekomstige herstellingen,welke anders door je huurbaas betaald worden.En indien je kan,enkele maanden hypotheek- aflossing welke je opzij zet in geval van....
Voor de rest zal je een bedrag moeten voorzien om je verhuis en eventuele opfris kosten te betalen,( verf -vloerbekleding - gordijnen, verhuiswagen -ladderlift,,enz. )want verhuizen kost nu eenmaal ook geld.
Voor het overige zal je ook je vaste maandelijkse weerkerende kosten van je inkomen moeten aftrekken, energie-telenet-gsm- vakbond- auto kosten, syndicus - gemeenschappelijke kosten gebouw ,,enz.enz. Wat betreft belastingen kan je bij de bank een simulatie laten maken, hoeveel je terugkrijgt van je leninglast als je een woning aankoopt. Als je zelf een goede voorbereiding maakt,weet je al beter waar je voorstaat. Mogelijks zijn er ook nog wel een aantal premies( overheid of gemeentelijke) welke je kan krijgen als je veranderingswerken zou moeten uitvoeren.
Voor de rest zal je een bedrag moeten voorzien om je verhuis en eventuele opfris kosten te betalen,( verf -vloerbekleding - gordijnen, verhuiswagen -ladderlift,,enz. )want verhuizen kost nu eenmaal ook geld.
Voor het overige zal je ook je vaste maandelijkse weerkerende kosten van je inkomen moeten aftrekken, energie-telenet-gsm- vakbond- auto kosten, syndicus - gemeenschappelijke kosten gebouw ,,enz.enz. Wat betreft belastingen kan je bij de bank een simulatie laten maken, hoeveel je terugkrijgt van je leninglast als je een woning aankoopt. Als je zelf een goede voorbereiding maakt,weet je al beter waar je voorstaat. Mogelijks zijn er ook nog wel een aantal premies( overheid of gemeentelijke) welke je kan krijgen als je veranderingswerken zou moeten uitvoeren.
-
Franscoppy
- Full Member

- Berichten: 155
- Lid geworden op: 18 sep 2010
- Contacteer:
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Groot gelijk dat je iets wil kopen. Huren is idd geld wegsmijten. Eén tip zet uw standaarden realistisch in. M.a.w. zet ze niet te hoog. Hou er rekening mee dat je moeilijke tijden moet kunnen overbruggen zoals tijdelijke werkloosheid of een nieuwe wagen. Voor minder dan €70 000 kan je al een studio op de kop tikken! Persoonlijk vind ik de 1/3 regel ook een goede.
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Had al een appartement 3 jaar gehuurd ma das idd weggesmeten geld,dat geld kan je evengoed in een lening steken,natuurlijk heb je dan meer kosten en rekeningen dan bij het huren maar da weegt niet op tegen de voordelen!
Hopelijk blijft de fiscale aftrek bestaan want das aardig meegenomen ieder jaar.
Ik voorzie ook een redelijk budget om (opfris)werken te financieren alsook isolatie!
En eens afbetaald is het van jou en moet je geen huur of lening meer betalen vandaar dit een goede pensioenpijler is!
Hopelijk blijft de fiscale aftrek bestaan want das aardig meegenomen ieder jaar.
Ik voorzie ook een redelijk budget om (opfris)werken te financieren alsook isolatie!
En eens afbetaald is het van jou en moet je geen huur of lening meer betalen vandaar dit een goede pensioenpijler is!
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Onze jongste kocht zich een aantal jaren geleden een kleine arbeiderswoning die hij nu gerenoveerd heeft en waar hij sinds een aantal maanden in woont. Het was zijn bedoeling om in dat huisje een aantal jaren te blijven wonen ipv een huis te moeten huren. Een s hij ene relatie heeft en meer 'ruimte' nodig heeft, zou hij dat huis terug verkopen en iets groters bouwen of kopen. Ik vraag me af of de aankoop van dat huisje destijds zo interessant zal geweest zijn aangezien daar toch een groot deel van zijn spaargeld inzit en er verwacht wordt dat de prijzen fel gaan zakken. De kans is dan ook groot dat, eens hij zijn huisje wil verkopen, het ondanks de veranderingen die hij eraan deed, het thuis toch een pak minder waard zal zijn.
-
Franscoppy
- Full Member

- Berichten: 155
- Lid geworden op: 18 sep 2010
- Contacteer:
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Tuinhuis:
Hier hetzelfde voorgedaan als uw zoon. Klein arbeidershuisje gekocht eind 2005 en vier jaar later verkocht.
De winst zat hem vnl in het niet betaald hebben van huur. Hypotheek meegenomen naar het volgende huis.
Voor herhaling vatbaar dus.
Hier hetzelfde voorgedaan als uw zoon. Klein arbeidershuisje gekocht eind 2005 en vier jaar later verkocht.
De winst zat hem vnl in het niet betaald hebben van huur. Hypotheek meegenomen naar het volgende huis.
Voor herhaling vatbaar dus.
-
Henkie1984
- VIP member

- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 06 jun 2012
- Contacteer:
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
deenigekeuze
- Full Member

- Berichten: 128
- Lid geworden op: 22 dec 2010
- Contacteer:
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Als je huurt geef je je geld aan een huisbaas, levenslang. Als je een huis koopt betaal je je iedere maand huur aan jezelf en na x-aantal jaren is het huis je eigendom en moet je niets meer betalen. Als je dan b.v. met pensioen gaat heb je minder kosten. Dat is ten minste de redering die ik heb gedaan.
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Ik heb liever wat minder op mijn spaarrekening dan in een klein rot huisje te wonenHenkie1984 schreef: maar ik woon in een klein rot huisje waar ik voor een appel en ei kan huren. En elke maand zie ik mijn fondsen/spaarrekening groeien
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Ben ook bewuste huurder, woon comfortabel betaal een bescheiden huur en kan verhuizen wanneer ik wil, snap eigenlijk die verheerlijking van een eigen eigendom ook niet goed, maar de Belg en zijne baksteen zekerst. Een huis neem je niet mee, ook niet als je sterft, bovendien torenhoge successierechten, toch in mijn geval. En het onderhoud van de woning en de onroerenden voorheiffing is voor den huisbaas, wordt hier dikwijls vergeten.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
-
Henkie1984
- VIP member

- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 06 jun 2012
- Contacteer:
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
Dat is ieder zijn keus, maar klein rot huisje is in mijn voorbeeld geen nadeel. Ik slaap er alleen en dan ook nog maar een paar dagen in de week. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat kopen niet zo verheerlijkt zou moeten worden zonder dat er gekeken word naar de individuele variabelen. Het enige antwoord in mijn opzicht is dat het mogelijk is om alleen een huis te kopen.
Of het verstandig is spreken we dan maar niet meer over.
Of het verstandig is spreken we dan maar niet meer over.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Re: Alleen een huis kopen:Doenbaar??
beroepshalve had ik regelmatig contacten met huiseigenaars en de meesten gebruikten het grootste deel van de huuropbrengst voor de kosten m.a.w. onderhoud en in stand houden van de eigendom en de onroerende voorheffing, de winst zat vooral in de waardevermeerdering van de eigendom en niet zozeer in de huuropbrengst, spreek dus wel van enkele jaren terug.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
