Alternatief voor dividend aandelen
TIP
Alternatief voor dividend aandelen
Beste mede beleggers.
Ik ben een prille dertiger en vrij nieuw in het beleggen. Ik ben mij wel al goed aan het inlezen...
Zo is het voor mij duidelijk dat door de 30%RV ik mij niet wil focussen op dividend aandelen.
Ik zou ongeveer 50/50 willen beleggen in losse aandelen en in "fondsen".
Dat laatste is voor mij nog onduidelijk wat in België interessante aandelen kunnen zijn? Bv: vallen ETFs ook onder die 30%RV? Wat zijn mogelijkheden?
Alvast bedankt voor info/advies?
Ik ben een prille dertiger en vrij nieuw in het beleggen. Ik ben mij wel al goed aan het inlezen...
Zo is het voor mij duidelijk dat door de 30%RV ik mij niet wil focussen op dividend aandelen.
Ik zou ongeveer 50/50 willen beleggen in losse aandelen en in "fondsen".
Dat laatste is voor mij nog onduidelijk wat in België interessante aandelen kunnen zijn? Bv: vallen ETFs ook onder die 30%RV? Wat zijn mogelijkheden?
Alvast bedankt voor info/advies?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: Alternatief voor dividend aandelen
Een paar Belgische holdings lijkt mij het beste van alles samen .
Tussen fonds en aandeel in en ook wat dividenden(waarop je een eerste bedrag vrijstelling hebt via de belastingen)
Tussen fonds en aandeel in en ook wat dividenden(waarop je een eerste bedrag vrijstelling hebt via de belastingen)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Er is niets magisch aan dividendaandelen. Accumulerende fondsen/ETFs betalen geen dividenden - het bedrag word geherinvesteerd in extra aandelen - en als Belgische belegger betaal je dus geen RV op de dividenden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dus ETFs zijn dus het meest interessant voor mij? Mogen buitenlandse ETFs zijn?
Enkel IWDA is geschikt om in te beleggen
Belastingsgewijs is het best om voor een in Ierland gedomicilieerde ETF te kiezen die zijn dividenden accumuleert. Neem daarbovenop nog fysieke replicatie, en je kont al snel uit bij de IWDA die hierboven wordt aangehaald. Ook VWCE is een goed alternatief indien je ook blootstelling aan emerging markets wenst.
De 30% RV is ook op dividenden van fondsen van toepassing. In tegenstelling tot aandelen kan je hier wel geen RV terugvorderen van de belastingen - je betaalt vamaf de eerste euro.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Super!
Ik zit bij binck bank. Als ik bv maandelijks 250€ in iwda en 250€ in vwce steken. Is dat goed gezien(dollar cost avereging), of is de kost per transactie te hoog bij binck voor dergelijk bedrag?
Alvast bedankt nog!
Ik zit bij binck bank. Als ik bv maandelijks 250€ in iwda en 250€ in vwce steken. Is dat goed gezien(dollar cost avereging), of is de kost per transactie te hoog bij binck voor dergelijk bedrag?
Alvast bedankt nog!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Neje dat is niet goed gezien
2 keer hetzelfde en BinckBank zal blij zijn
Gratis iwda bij DEGIRO voor zo een klein bedrag
2 keer hetzelfde en BinckBank zal blij zijn
Gratis iwda bij DEGIRO voor zo een klein bedrag
Dat lijkt me niet zo een goed plan, want VWCE = IWDA+ meer.
Het heeft dus geen zin om beiden te kopen.
Je kosten zullen ook vrij hoog uitkomen. Ik zou dan eerder tweemaandelijks 1000 euro in VWCE steken om de kosten te drukken.
Bij Degiro kan je kosteloos IWDA kopen. Keerzijde van de medaille: Degiro is een buitenlandse rekening, die je moet aangeven bij de NBB en op je belastingsaangifte.
Als dat extra 'werk' je niet afschrikt is Degiro de goedkoopste.
P.S.: zoek vooral zelf op wat je koopt (google: justetf, morningstar) en lees het "Essentiele beleggersinformatie document" van de fondsen die je aankoopt. Vertrouw niet blindelings financieel advies van vreemden op het internet.

Het heeft dus geen zin om beiden te kopen.
Je kosten zullen ook vrij hoog uitkomen. Ik zou dan eerder tweemaandelijks 1000 euro in VWCE steken om de kosten te drukken.
Bij Degiro kan je kosteloos IWDA kopen. Keerzijde van de medaille: Degiro is een buitenlandse rekening, die je moet aangeven bij de NBB en op je belastingsaangifte.
Als dat extra 'werk' je niet afschrikt is Degiro de goedkoopste.
P.S.: zoek vooral zelf op wat je koopt (google: justetf, morningstar) en lees het "Essentiele beleggersinformatie document" van de fondsen die je aankoopt. Vertrouw niet blindelings financieel advies van vreemden op het internet.

Geen probleem om aan te geven op de belastingbrief.
Het is niet dat de fiscus hier moeilijk zal rond doen?
Het is niet dat de fiscus hier moeilijk zal rond doen?
Neen, het is perfect legaal, en leidt niet tot extra belastingen. Het moet gewoon gebeuren. De NBB heeft er een fornulier voor (eenmalig), en de jaarlinkse belastingsaangifte heeft er een vakje voor (1075-89).
Bedankt!
We zijn dan ook van plan om maandelijks 50€ te storten voor ons kind in dergelijke "fonds", daar er geen RV is, noch transactiekosten bij de Chiro
We zijn dan ook van plan om maandelijks 50€ te storten voor ons kind in dergelijke "fonds", daar er geen RV is, noch transactiekosten bij de Chiro
De Chiro is natuurlijk ook steeds een aanrader voor kinderen!bij de Chiro

Verstandig beleggen ook, maar informeer je goed op voorhand! RV heeft niets te maken met het kiezen voor degiro of een andere broker. En bij degiro zijn er wel degelijk transactiekosten te betalen, behalve - en onder voorwaarden - op de etf's uit hun kernselectie (waaronder de vaak getipte IWDA). Bekijk ook zeker de verschillen tussen een custody en 'gewoon' account bij degiro (ook al vaak besproken op dit forum en het wijdere internet).