Alternatieven hypothecaire lening zonder eigen inbreng?
TIP
Alternatieven hypothecaire lening zonder eigen inbreng?
Ik ben 28 jaar oud, alleenstaand en heb niet veel spaargeld op de bank liggen maar wel een degelijk loon. Na meer dan 6 jaar huren, zou ik graag een woning willen kopen in de omgeving van Gent. Helaas hebben de banken mij duidelijk gemaakt dat mijn profiel "niet geschikt" is voor een hypothecaire lening met minder dan 5% eigen inbreng.
Dus wend ik mij met enige hoop tot jullie om te vragen of jullie alternatieven kennen om een huis te kopen met minimaal eigen inbreng?
Ik heb gehoord van rent-to-own programma's, .... maar ik weet er op dit moment niets van.
Ben ik de enige in deze situatie?
Dus wend ik mij met enige hoop tot jullie om te vragen of jullie alternatieven kennen om een huis te kopen met minimaal eigen inbreng?
Ik heb gehoord van rent-to-own programma's, .... maar ik weet er op dit moment niets van.
Ben ik de enige in deze situatie?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Alternatieven hypothecaire lening zonder eigen inbreng?
Na meer dan 6 jaar zou je een mooie spaarpot opgebouwd moeten hebben.
Indien niet, vanaf nu dan zoveel mogelijk sparen tot je genoeg hebt om iets te kunnen kopen (en vermoedelijk je verwachtingen naar beneden bijstellen)
Indien niet, vanaf nu dan zoveel mogelijk sparen tot je genoeg hebt om iets te kunnen kopen (en vermoedelijk je verwachtingen naar beneden bijstellen)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je zal toch wat concreter moeten zijn:
- loon
- spaarmarge
- eigen inbreng
- huidige/geplande gezinssituatie (kinderen?)
- loon
- spaarmarge
- eigen inbreng
- huidige/geplande gezinssituatie (kinderen?)
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Kijk eens of je in aanmerking komt voor de Vlaamse of sociale woonlening https://www.vlaanderen.be/een-sociale-o ... -afsluiten
Zoals tycoon reeds zei, met een sociale lening kan je zonder probleem tot Q100% gaan. Als je niet teveel verdient(hangt af waar de woning zich bevindt) en je niet boven de limiet gaat qua prijs, best een interessante optie, ik doe ze ook.
Geen SSV nodig(ouderwets concept dat niet op alleenstaanden slaagt) en vrije keuze van brandverzekering.
Geen SSV nodig(ouderwets concept dat niet op alleenstaanden slaagt) en vrije keuze van brandverzekering.
Mijn loon is echter te hoog om in aanmerking te komen voor een sociale woonlening. Maar met twee kinderen is het moeilijk om genoeg spaargeld op te bouwen.
Ik heb gehoord van hamsterhuren (zie hamsterhuren.be), maar ik vind geen interessant project voor een eengezinswoning in de buurt van Gent.
Kennen jullie andere woonleasing opties?
Ik heb gehoord van hamsterhuren (zie hamsterhuren.be), maar ik vind geen interessant project voor een eengezinswoning in de buurt van Gent.
Kennen jullie andere woonleasing opties?
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste Emma,
U bent absoluut niet de enige met dit probleem, ik zit in exact dezelfde situatie.
Door omstandigheden terug van 0 moeten beginnen en ja, zo snel bouw je niet weer een kapitaal op.
Ook ik verdien goed mijn boterham waardoor je nooit in aanmerking komt voor sociale kredieten of andere hulpvormen.
Aan de andere kant verwachten de banken dan een eigen kapitaal van 30 K tot 60 K of zelfs meer.
Ik hoor dan denigrerende opmerkingen van een beetje meer sparen en verwachtingen naar beneden bijstellen. Maar voor mij persoonlijk, heb ik een relatief goedkoop huisje op het oog met een waarde van +/- 200 000 euro. Omdat banken vaak maar 80% (of zelfs minder) willen lenen, heb je dus minimaal 40 000 euro eigen inbreng nodig + notariskosten + een gezonde marge en dan ga je al snel naar de 60 000 euro.
Ja, ik heb een mooi loon, en ja, ik spaar elke maand een redelijk bedrag maar zo snel heb je geen 30 - 40 000 euro bij mekaar gespaard als alleenstaande.
Het ironische aan dit alles, is dat mijn huidige huurprijs hoger ligt dan het bedrag dat ik maandelijks zou moeten betalen indien ik 200 000 euro zou lenen.
Nee, u bent niet alleen, integendeel, dit systeem is gewoon rot.
U bent absoluut niet de enige met dit probleem, ik zit in exact dezelfde situatie.
Door omstandigheden terug van 0 moeten beginnen en ja, zo snel bouw je niet weer een kapitaal op.
Ook ik verdien goed mijn boterham waardoor je nooit in aanmerking komt voor sociale kredieten of andere hulpvormen.
Aan de andere kant verwachten de banken dan een eigen kapitaal van 30 K tot 60 K of zelfs meer.
Ik hoor dan denigrerende opmerkingen van een beetje meer sparen en verwachtingen naar beneden bijstellen. Maar voor mij persoonlijk, heb ik een relatief goedkoop huisje op het oog met een waarde van +/- 200 000 euro. Omdat banken vaak maar 80% (of zelfs minder) willen lenen, heb je dus minimaal 40 000 euro eigen inbreng nodig + notariskosten + een gezonde marge en dan ga je al snel naar de 60 000 euro.
Ja, ik heb een mooi loon, en ja, ik spaar elke maand een redelijk bedrag maar zo snel heb je geen 30 - 40 000 euro bij mekaar gespaard als alleenstaande.
Het ironische aan dit alles, is dat mijn huidige huurprijs hoger ligt dan het bedrag dat ik maandelijks zou moeten betalen indien ik 200 000 euro zou lenen.
Het systeem is niet rot maar gewoon voorzichtig en dat kan alleen maar ten goede komen van allen . Tenzij je nog eens de banken wil redden van de ondergang .vandenabaele schreef: ↑29 oktober 2021, 02:13 Beste Emma,
De prijs die iemand betaald voor een woning staat vaak niet gelijk voor de waarde van die woning in sommige gevallen word zelfs meer dan 150% betaald van de waarde dit is niet de schuld van de banken zij drijven de prijs niet op .
Iedere nieuwe inwoner in Belgie heeft huisvesting nodig als je de evolutie bekijkt weet je automatisch wat de echte oorzaak is al mag je het niet luidop zeggen .
ik had wat startkapitaal te kort maar kon de bank vertellen dat mijn moeder zou storten wat nog nodig is,
dit was direct in orde voor hen, en mijn moeder kon het geld missen en heb ik haar gemakkelijk binnen het jaar kunnen terugbetalen
dit was direct in orde voor hen, en mijn moeder kon het geld missen en heb ik haar gemakkelijk binnen het jaar kunnen terugbetalen
Goed geregeld, Laura. Je moet natuurlijk zelf een betrouwbare partij zijn en iemand met kapitaal vinden in je familie of bij kennissen. Top!