Amerikaanse aandelen
TIP
Re: Amerikaanse aandelen
Ik heb te weinig ervaring met een angstige markt en ik denk dat het geen zin heeft om in zo een angstige en volatiele markt voorspellingen te doen. Ook zijn er nog bedrijfsresultaten en de Amerikanen krijgen al 3% op 10 jaar.. Ik zou denken dat de 61,8fib dus de low van vandaag nu de steun is en het 9 daags gemiddelde en het 200 daags de weerstand. Het 200 daags gemiddelde is nu ook gebroken in de daggrafiek en het 50 daags begint er naar toe te lopen.
De ervaren kerels zitten nu met hun neus op de markt naar de intraday grafieken te kijken. Ik heb de indruk dat daar nu het spel gespeeld wordt omdat ze daar vandaag de gap wilden sluiten. Niks voor mij omdat minuut per minuut te volgen. Geef mij maar een bullmarket daar zie je zo de lows en de highs van een stijgend trendkanaal en geen angst van mensen.
-
anonymous38476
Dirk is zonder twijfel de meest toegewijde en geloofwaardige trol die ik ooit al ben tegengekomen. Credit where credit is due. Dirk houdt hier iedereen al maandenlang aan het lijntje. Elke keer dat je denkt dat de eeuwige "je schrijft onzin/zeg eens iets concreet"-discussie is beslecht, slaagt hij er in om opnieuw iedereen uit zijn kot te lokken met uiteindelijk gewoon dezelfde woorden in een andere volgorde; toch niemand die er iets van begrijpt 
Schol, op Dirk2 !
Schol, op Dirk2 !
Even over deze (pseudo)wetenschap:
Ik vind persoonlijk Techn.analyse één van de zaken om te bekijken wanneer ik investeer in een bepaald aandeel.
Het heeft zeker z'n waarde. Maar ik doe het in combinatie met andere zaken.
Voor mij is het belangrijk om te weten
- Of het aandeel een bepaalde dividendpolitiek heeft.
- Of het aandeel met een korting noteert, en zo ja, welke. Zo nee, hoeveel ik méér betaal dan de boekwaarde.
- Wat de fair value van het aandeel is, op basis van de verwachtingen voor de komende jaren.
- Wat de consenus rond dit aandeel is.
- En dan bekijk ik nog eens de grafieken, en ja, dan durf ik al eens de MACD edm bekijken.
T.A. heeft z'n waarde, al was het maar juist omdat een hoop mensen erbij zweren. Zo krijg je misschien in de ogen van velen een "self-fulfilling prophecy", dat kan wel, maar feit blijft dat het dus een (bepaalde en beperkte) voorspellende waarde heeft.
Ik ga niet zo ver als Dirk2 om te claimen dat het de enige echte waarheid is en het blind te volgen. Maar het kan geen kwaad het niet zomaar te negeren. In het topic over Bekaert gaf hij aan dat iedereen asap moest uitstappen. Tja, de dag dat iedereen dat doet, is Bekeart niks meer waard en koopt de concurrent hen op voor (bij wijze van spreken) € 5. Dat kan ook de bedoeling niet zijn. Een trend - eender dewelke - wordt overigens maar doorbroken doordat er mensen zijn die zich niks van die grafiekjes aantrekken en wars daarvan het tegenovergestelde doen.
Ik vind persoonlijk Techn.analyse één van de zaken om te bekijken wanneer ik investeer in een bepaald aandeel.
Het heeft zeker z'n waarde. Maar ik doe het in combinatie met andere zaken.
Voor mij is het belangrijk om te weten
- Of het aandeel een bepaalde dividendpolitiek heeft.
- Of het aandeel met een korting noteert, en zo ja, welke. Zo nee, hoeveel ik méér betaal dan de boekwaarde.
- Wat de fair value van het aandeel is, op basis van de verwachtingen voor de komende jaren.
- Wat de consenus rond dit aandeel is.
- En dan bekijk ik nog eens de grafieken, en ja, dan durf ik al eens de MACD edm bekijken.
T.A. heeft z'n waarde, al was het maar juist omdat een hoop mensen erbij zweren. Zo krijg je misschien in de ogen van velen een "self-fulfilling prophecy", dat kan wel, maar feit blijft dat het dus een (bepaalde en beperkte) voorspellende waarde heeft.
Ik ga niet zo ver als Dirk2 om te claimen dat het de enige echte waarheid is en het blind te volgen. Maar het kan geen kwaad het niet zomaar te negeren. In het topic over Bekaert gaf hij aan dat iedereen asap moest uitstappen. Tja, de dag dat iedereen dat doet, is Bekeart niks meer waard en koopt de concurrent hen op voor (bij wijze van spreken) € 5. Dat kan ook de bedoeling niet zijn. Een trend - eender dewelke - wordt overigens maar doorbroken doordat er mensen zijn die zich niks van die grafiekjes aantrekken en wars daarvan het tegenovergestelde doen.
Door de vele adepten van TA is het inderdaad een self fulfilling prohecy en heeft het enige waarde om te volgen. Door deze adepten kan de efficiënt market hypothese ook gewoon de vuilbak in (als dat nog niet duidelijk zou zijn) omdat puur volgens TA bepaalde aandelen naar 0 of naar oneindig zouden evolueren qua prijs.
De FA adepten, de stockpickers, de DRIPs, de eigen aandeelinkoopprogramma's, de overnames... deze zorgen voor de trendomkeer en geven de externe impulsen waarop TA moet volgen.
Als kleine belegger kan je binnen de mid en small caps veel makkelijker profijt halen door in de laatste categorie plaats te nemen. Of je gaat voor een passieve low cost strategie. In het TA speelveld wordt je geklopt door beurstaksen, makelaarskosten en heel veel software en algoritmes.
De FA adepten, de stockpickers, de DRIPs, de eigen aandeelinkoopprogramma's, de overnames... deze zorgen voor de trendomkeer en geven de externe impulsen waarop TA moet volgen.
Als kleine belegger kan je binnen de mid en small caps veel makkelijker profijt halen door in de laatste categorie plaats te nemen. Of je gaat voor een passieve low cost strategie. In het TA speelveld wordt je geklopt door beurstaksen, makelaarskosten en heel veel software en algoritmes.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
anonymous8
TA is zeker niet zaligmakend maar FA is dat ook niet. Voor een port voor de LT is FA meer waardevol, ik persoonlijk vind TA een waardevol hulpmiddel om tijdelijke steunen en weerstanden te vinden en hierop eventueel te anticiperen voor de kortere termijn maar ik zeg er direct bij: geen ta zonder money management en al zeker niet zonder een gezonde riskreward, het blijft statistiek, het psychologisch effect is zeker ook niet te onderschatten.
Ta werkt een beetje als het volgend voorbeeld: de wagen voor mij zet zijn richtingaanwijzer naar rechts, ik zie dat en denk, ok, ik haal links in, en kijk, de wagen voor mij draait naar links
In sterren en zelfs in Fibonacci op de beurs geloof ik al helemaal niet. Maar iemand die ta probeert te begrijpen en niet weet dat bv een death cross op het 50 daags een teken is dat hij in feite 50 dagen te laat komt maar hier toch op LT iets mee kan k(bv een trend vinden) kan beter inderdaad enkel buy and hold doen of de FONSbeheerder alvast wat rijker maken.
Ta werkt een beetje als het volgend voorbeeld: de wagen voor mij zet zijn richtingaanwijzer naar rechts, ik zie dat en denk, ok, ik haal links in, en kijk, de wagen voor mij draait naar links
In sterren en zelfs in Fibonacci op de beurs geloof ik al helemaal niet. Maar iemand die ta probeert te begrijpen en niet weet dat bv een death cross op het 50 daags een teken is dat hij in feite 50 dagen te laat komt maar hier toch op LT iets mee kan k(bv een trend vinden) kan beter inderdaad enkel buy and hold doen of de FONSbeheerder alvast wat rijker maken.
Tja, zo denk ik ook.
Maar sommige lijken er plezier in te beleven om alles en iedereen de grond in te boren, als het niet volgens "hun filosofie" is... Triestig
Maar sommige lijken er plezier in te beleven om alles en iedereen de grond in te boren, als het niet volgens "hun filosofie" is... Triestig
Goh...
Ja, uiteraard heeft iedereen het recht zijn of haar filosofie hier te verkondigen en erover in discussie te gaan. Wat mij bij Dirk echter mateloos stoort is dat hij:
- Geen theoretische of empirische onderbouwing voor zijn TA-strategie geeft
- Geen concrete, verifieerbare voorspellingen doet (maar vooral na de feiten 'zie je wel' komt zeggen)
- Geen pogingen doet om bovenstaande twee kritiekpunten te weerleggen; meer zelfs, hij wordt kwaad en voelt zich aangevallen.
Er zijn hier op het forum heel wat mensen met een bijna religieuze devotie aan deze of gene filosofie (denk maar aan onze geliefde B7H4), maar die verdedigen en onderbouwen hun geloof tenminste. Dirk predikt gewoon voor het koor.
Laatst gewijzigd door dw op 24 oktober 2018, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Geprobeerd om je kommentaar te negeren, maar het is niet gelukt. Van vissen weet ik helemaal niets.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
anonymous8
Had het eigenlijk niet op jou. Maar van je arrogantie zal ik geen last meer hebben
Misschien wil je je kennis over obligaties bv hier nog eens delen ofzo
Wat ik hier mis is de bespreking van het emotionele aspect van de beurs. Noemt men dat niet 'behavioral finance'. Dat moet in tijden zoals deze toch een rol spelen ?
Dit dus:

+1 voeg daar nog aan toe:dw schreef: ↑24 oktober 2018, 16:51Goh...
Ja, uiteraard heeft iedereen het recht zijn of haar filosofie hier te verkondigen en erover in discussie te gaan. Wat mij bij Dirk echter mateloos stoort is dat hij:
- Geen theoretische of empirische onderbouwing voor zijn TA-strategie geeft
- Geen concrete, verifieerbare voorspellingen doet (maar vooral na de feiten 'zie je wel' komt zeggen)
- Geen pogingen doet om bovenstaande twee kritiekpunten te weerleggen; meer zelfs, hij wordt kwaad en voelt zich aangevallen.
Er zijn hier op het forum heel wat mensen met een bijna religieuze devotie aan deze of gene filosofie (denk maar aan onze geliefde B7H4), maar die verdedigen en onderbouwen hun geloof tenminste. Dirk predikt gewoon voor het koor.
- Beweert 15% rendement te halen
- Antwoordt op terechte vragen met nog meer voodoo
- verwijt andere forumgebruikers gebrek aan kennis van de beurs (waarmee hij bedoelt "traden")