Analyse energieverbruik
Analyse energieverbruik
Hey,
even de situatie schetsen: wij wonen in een duplex-appartement, in totaal een kleine 100 m². Beide verdiepen zitten onder het schuine dak, met in de living nogal wat glas. In de living is er ook de trap naar boven. Leefruimte is één grote ruimte zonder binnenmuren, deuren enz. het gebouw is een 30 jaar oud denk ik, dus niet schitterend geïsoleerd.
We verwarmen beneden met 2 accumulatiekachels (er ligt alleen electriciteit, niets anders) en sinds vorige winter een infrarood-paneel. Boven is er geen verwarming.
Mijn energieverbruik is 9350kWh nachttarief en 2157kWh dagtarief. Dit is momenteel toch een € 210 per maand.
Hoe kan ik te weten komen of er op één of andere manier bespaard kan worden ? Hoe meet ik het rendement van mijn oude accumulatiekachels ? Ik zou graag berekenen of ik voordeel doe door alles te vervangen door infraroodpanelen, nieuwe accumulatiekachels, eventueel een houtkachel enz.
Ik moet erbij zeggen dat we plannen nog een 3-4 jaar hier te wonen en dan te bouwen. Dus heel grote investeringen zijn onmiddellijk uitgesloten wegens te korte tijd om ze terug te verdienen.
Alvast bedankt !
even de situatie schetsen: wij wonen in een duplex-appartement, in totaal een kleine 100 m². Beide verdiepen zitten onder het schuine dak, met in de living nogal wat glas. In de living is er ook de trap naar boven. Leefruimte is één grote ruimte zonder binnenmuren, deuren enz. het gebouw is een 30 jaar oud denk ik, dus niet schitterend geïsoleerd.
We verwarmen beneden met 2 accumulatiekachels (er ligt alleen electriciteit, niets anders) en sinds vorige winter een infrarood-paneel. Boven is er geen verwarming.
Mijn energieverbruik is 9350kWh nachttarief en 2157kWh dagtarief. Dit is momenteel toch een € 210 per maand.
Hoe kan ik te weten komen of er op één of andere manier bespaard kan worden ? Hoe meet ik het rendement van mijn oude accumulatiekachels ? Ik zou graag berekenen of ik voordeel doe door alles te vervangen door infraroodpanelen, nieuwe accumulatiekachels, eventueel een houtkachel enz.
Ik moet erbij zeggen dat we plannen nog een 3-4 jaar hier te wonen en dan te bouwen. Dus heel grote investeringen zijn onmiddellijk uitgesloten wegens te korte tijd om ze terug te verdienen.
Alvast bedankt !
Re: Analyse energieverbruik
Luchtverwarmings ketel plaatsen. Zo heb je geen radiatoren nodig en of leidingen te leggen. Enkel de plaatsing van de ketel welke warme lucht blaast.
http://www.verwarmings.be/luchtverwarming/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.verwarmings.be/luchtverwarming/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mijn vloerverwarming staat 6 maanden per jaar op. Om 200 m² te verwarmen ligt het verbruik rond de 6000 kwh. Ik vind uw verbruik dus abnormaal hoog. Wat is het vermogen van uw 2 kachels en hoeveel uur per jaar staan ze aan ?
Een accumulator is in feite een pak stenen die men verwarmt gedurende de nacht (nachttarief) en men dan gedurende de dag uitblaast met een ventilator. Althans de dynamische kachel. Ik denk dat U daarover spreekt.
Het rendement oud of nieuw zal hetzelfde zijn.
Infrarood zal op dagtarief veel meer kosten, maar kan men af en aanzetten bij afwezigheid. Maar ik zou het niet willen. Het werkt te veel in zones.
Ik zou de zaak laten zoals ze is. Eventueel meer isoleren waar het mogelijk is.
Het rendement oud of nieuw zal hetzelfde zijn.
Infrarood zal op dagtarief veel meer kosten, maar kan men af en aanzetten bij afwezigheid. Maar ik zou het niet willen. Het werkt te veel in zones.
Ik zou de zaak laten zoals ze is. Eventueel meer isoleren waar het mogelijk is.
Geen idee hoeveel het vermogen is (zeer oude toestellen zonder naamplaatje, documentatie, etc). Ik weet alleen dat ze in 3 standen kunnen aangeschakeld worden. Vanaf een 10-12°C buitentemperatuur overdag zet ik ze op stand 1, vanaf een 5-6° op stand 2 en vanaf 0° en lager op stand 3. Dit zijn 3 kringen die elk met evenveel vermorgen de stenen extra opwarmen. Kan dus zijn dat het kachels zijn van bvb 6000W. Ze schakelen 's avonds om 22u automatisch aan en om 's morgens 7u automatisch uit. Ik weet niet hoelang ze effectief vermogen afnemen tussen 22u en 7u. Misschien continu, misschien obv de bereikte temperatuur in de stenen.pukkie007 schreef:Mijn vloerverwarming staat 6 maanden per jaar op. Om 200 m² te verwarmen ligt het verbruik rond de 6000 kwh. Ik vind uw verbruik dus abnormaal hoog. Wat is het vermogen van uw 2 kachels en hoeveel uur per jaar staan ze aan ?
Aangezien ze 's avonds al veel warmte verloren hebben, hebben we het infraroodpaneel bijgekocht. Dit geeft relatief goedkoop heel veel warmte en hangt onopvallend in onze zithoek dus dit is ideaal om 's avonds bij te warmen.
Alleszins, de accumulatiekachels zijn niet voldoende om ons heel de dag warm te houden tijdens de winter. 's Morgens als ik opsta is het lekker warm in huis, als ik 's avonds thuis kom is het nog net goed maar tegen 20u is het fris.
Als ik nu bvb al eens wist dat mijn kachels tussen 22u en 7u continu opladen en ik per stand 2x2000W afnam, dan kan ik gemakkelijk zeker weten dat het goedkoper is voor mij om ze één stand lager te zetten en 's avonds met een extra infraroodpaneel van 1400W tussen 18u en 23u bij te warmen. Zelfs met het verschil in dag- en nachttarief (1.5x) zou dat nog veel goedkoper uitkomen. Maar ik wil het niet proberen en na een jaar ontdekken dat het veel duurder is.
Als uw 2 kachels op een exclusief-nachttarief staan, dan kan je het verbruik daar ook van afleiden. Meterstanden 's morgens opnemen gedurende 7 opeenvolgende dagen bvb. Staan ze echter op het gewone nachttarief dan is het verbruik al wat moeilijker te achterhalen. Dan zou je de meterstanden moeten opnemen in een periode dat de kachels aan staan, en ook in een periode dat je geen verwarming gebruikt. Het verschil zou dan plus-minus het verbruik van je kachels zijn.
Kan je de kachels niet 2x per dag warmte laten afgeven? 's Morgens om 6u 50% en om 16u de andere 50% ?
Kan je de kachels niet 2x per dag warmte laten afgeven? 's Morgens om 6u 50% en om 16u de andere 50% ?
- kachels staan op gewoon nachttarief.pukkie007 schreef:Als uw 2 kachels op een exclusief-nachttarief staan, dan kan je het verbruik daar ook van afleiden. Meterstanden 's morgens opnemen gedurende 7 opeenvolgende dagen bvb. Staan ze echter op het gewone nachttarief dan is het verbruik al wat moeilijker te achterhalen. Dan zou je de meterstanden moeten opnemen in een periode dat de kachels aan staan, en ook in een periode dat je geen verwarming gebruikt. Het verschil zou dan plus-minus het verbruik van je kachels zijn.
- ze geven hun warmte 's nachts en overdag af gewoon omdat ze gloeiend heet zijn, niet omdat ze warme lucht blazen, dat is net de reden waarom het 's avonds fris is. Ze hebben al alle warmte afgegeven nog vooraleer ik ze kan laten blazen.
Als je de oplaadtijd ook niet kan aanpassen van bvb 22 u naar 1u, dan vrees ik dat je ze beter buiten werking zet. Koop u enkele mobiele elektrische vuurtjes voor een paar honderd euro. Verbruik zal lager liggen, je hebt warmte waar en wanneer je wil en je neemt de vuurtjes straks mee naar je nieuwe woonst of verkoopt ze 2de hands. IMHO. 
Bij stand 3 zullen de kachels 100% opladen, dus de volledige nacht. Bij stand 2= 2/3 lading. Stand 1 /3 lading.
Vermits het gaat over oude kachels zijn ze van het type dat na 8 uur reeds volledig opgeladen zijn.
Op stand 1 zullen ze bijna 3 uur opladen, dus van 10 uur s' avonds tot bijna 1 uur s' morgens. het kan gebeuren door statische warmte afgifte dat ze naar de morgen toe terug wat opladen.
Vermits het gaat over oude kachels zijn ze van het type dat na 8 uur reeds volledig opgeladen zijn.
Op stand 1 zullen ze bijna 3 uur opladen, dus van 10 uur s' avonds tot bijna 1 uur s' morgens. het kan gebeuren door statische warmte afgifte dat ze naar de morgen toe terug wat opladen.
hmm interessante info, zo had ik er nog niet over gedacht. Dit is een welbekende instelling van zulke kachels ? Als ik nu nog het vermogen van de kachels kan achterhalen dan kan ik wel berekenen hoeveel ze per laadbeurt en per stand verbruiken en dus bekijken of ik met een thermostatisch gestuurd IR-paneel goedkoper af ben.lowietje schreef:Bij stand 3 zullen de kachels 100% opladen, dus de volledige nacht. Bij stand 2= 2/3 lading. Stand 1 /3 lading.
Vermits de kachels om 22.00 uur beginnen te laden, schrijf het aantal KWH op van de nachtteller. Kijk dan om 23.00 hoeveel KWH hij vooruit is gegaan. Als het twee gelijke kachels zijn, het resultaat door 2 delen. Dat is het vermogen van 1 kachel.
P.S. Hebt U geen boiler op nachttarief ? Deze dan uitschakelen tot 23.00 uur.
Zitten er geen dagelementen in uw akkumulator ?
Het kan interessant zijn om in het tussenseizoen september en mei, te werken met de dagelementen. Als ge dan alleen s' avonds wat warmte nodig hebt, of zelfs niet, dan staan die kachels dan niet de ganse dag statische warmte aftegeven. En heeft die lading dan tot niks gediend.
Indien er geen dagelementen inzitten, kunt U die maanden dan gebruik maken van uw infrarood straler.
De tijd dat de kachel bijlaadt zal ook afhangen van de restwarmte in de kachel.
P.S. Hebt U geen boiler op nachttarief ? Deze dan uitschakelen tot 23.00 uur.
Zitten er geen dagelementen in uw akkumulator ?
Het kan interessant zijn om in het tussenseizoen september en mei, te werken met de dagelementen. Als ge dan alleen s' avonds wat warmte nodig hebt, of zelfs niet, dan staan die kachels dan niet de ganse dag statische warmte aftegeven. En heeft die lading dan tot niks gediend.
Indien er geen dagelementen inzitten, kunt U die maanden dan gebruik maken van uw infrarood straler.
De tijd dat de kachel bijlaadt zal ook afhangen van de restwarmte in de kachel.
Eigenlijk moet je altijd eerst isoleren alvorens je verwarmingssysteem te vervangen of verbeteren.
Als je isoleert, daalt je warmtevraag, en kan je nadien een kleiner gedimensioneerd (dus goedkoper) verwarmingssysteem plaatsen.
In uw geval zou ik eerst en vooral bekijken of het schuine dak kan geïsoleerd worden. Hoe minder isolatie er nu zit (mogelijk niks), hoe korter uw terugverdientijd. Zowiezo zal het een betere investering zijn dan een nieuwe verwarming, en je EPC zal beter zijn dus hogere verkoopwaarde. Laat die nieuwe verwarming voor de volgende bewoner.
Behalve het dak: zijn de ramen nog enkel glas?
Als je isoleert, daalt je warmtevraag, en kan je nadien een kleiner gedimensioneerd (dus goedkoper) verwarmingssysteem plaatsen.
In uw geval zou ik eerst en vooral bekijken of het schuine dak kan geïsoleerd worden. Hoe minder isolatie er nu zit (mogelijk niks), hoe korter uw terugverdientijd. Zowiezo zal het een betere investering zijn dan een nieuwe verwarming, en je EPC zal beter zijn dus hogere verkoopwaarde. Laat die nieuwe verwarming voor de volgende bewoner.
Behalve het dak: zijn de ramen nog enkel glas?
Je kan ook bij elke kachel een eigen kilowattuur meter plaatsen, als je het exacte verbruik wil weten. Je hebt grote en kleinere modellen daarin.
http://www.holland-inkoopcombinatie.com ... 0-40A-230V" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.holland-inkoopcombinatie.com ... 0-40A-230V" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat verbruik weet hij, hij vermeld het. Trouwens er is de nachtstroom teller van de maatschappij.
U hebt waarschijnlijk wel een driefasige teller nodig.
U hebt waarschijnlijk wel een driefasige teller nodig.
Al eens een meting gedaan.
2 kachels op stand 2 geschakeld, geen andere grote verbruikers aangeschakeld, enkel de TV speelde. Tussen 22u en 23u is er 11kWh verbruikt (op nachttarief dus). Tussen 23u en 7u vanmorgen is er 25kWh verbruikt. Lijkt dus dat het zwaartepunt van het opladen aan het begin van de laadcyclus zit. In totaal dus 36kWh verbruikt, met 2x2 elementen, op 9u. Dit is dus gemiddeld 1kW per element. Echter in het eerste uur is er 11kWh verbruikt door 2x2 elementen, dus 2.75kW per element (wat dus 1 volledige kachel ongeveer 8kW zou maken).
Ik meet nog een aantel dagen verder, ook met een keer 1 en een keer 3 elementen aangeschakeld.
2 kachels op stand 2 geschakeld, geen andere grote verbruikers aangeschakeld, enkel de TV speelde. Tussen 22u en 23u is er 11kWh verbruikt (op nachttarief dus). Tussen 23u en 7u vanmorgen is er 25kWh verbruikt. Lijkt dus dat het zwaartepunt van het opladen aan het begin van de laadcyclus zit. In totaal dus 36kWh verbruikt, met 2x2 elementen, op 9u. Dit is dus gemiddeld 1kW per element. Echter in het eerste uur is er 11kWh verbruikt door 2x2 elementen, dus 2.75kW per element (wat dus 1 volledige kachel ongeveer 8kW zou maken).
Ik meet nog een aantel dagen verder, ook met een keer 1 en een keer 3 elementen aangeschakeld.