Appartement met eigen inbreng vs huis inbreng + hypotheek, wat zouden jullie doen?
TIP
Appartement met eigen inbreng vs huis inbreng + hypotheek, wat zouden jullie doen?
Beste allen,
Ik surf al een lange tijd rond op dit forum maar vind niet echt een gepast antwoord op mijn vraag.
Ik ben een alleenstaande man, 44 jaar zonder kinderen. Altijd goed kunnen sparen en ook een erfenis gehad, momenteel een kapitaal van 260.000 euro. Aangezien ik momenteel huur denk ik er aan om iets te kopen maar wat zouden jullie doen.
Ik twijfel om en appartement te kopen zonder hypotheek m.a.g. een grote financiele zekerheid, anderzijds ook gemeenschappelijke kosten, syndicus enz...
Of:
Een hyptheek aangaan voor +/- 80.000 euro om op die manier een huis te kopen dat in orde is en waar ik geen gemeenschappelijke kosten voor moet betalen, nadeel is dan wel dat ik met een hypotheek aflossing zit.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Ik surf al een lange tijd rond op dit forum maar vind niet echt een gepast antwoord op mijn vraag.
Ik ben een alleenstaande man, 44 jaar zonder kinderen. Altijd goed kunnen sparen en ook een erfenis gehad, momenteel een kapitaal van 260.000 euro. Aangezien ik momenteel huur denk ik er aan om iets te kopen maar wat zouden jullie doen.
Ik twijfel om en appartement te kopen zonder hypotheek m.a.g. een grote financiele zekerheid, anderzijds ook gemeenschappelijke kosten, syndicus enz...
Of:
Een hyptheek aangaan voor +/- 80.000 euro om op die manier een huis te kopen dat in orde is en waar ik geen gemeenschappelijke kosten voor moet betalen, nadeel is dan wel dat ik met een hypotheek aflossing zit.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Re: Appartement met eigen inbreng vs huis inbreng + hypotheek, wat zouden jullie doen?
Waar jij exact in wilt wonen is volledig jouw keuze maar weet nu niet of de gemeenschappelijke kosten zo negatief zijn als je doet uitschijnen. Een eigen huis heeft ook onderhoud nodig en moet je allemaal zelf betalen, bij een appartement worden de kosten gedeeld (althans in de gemeenschappelijke delen).
Daarentegen een syndicus is een behoorlijke kost maar kleinere appartement blokken hebben er geen. Gemeenschappelijke kosten kan je ook behoorlijk terugdringen door een appartement te zoeken zonder lift.
Zonder syndicus kan je zelf met de bewoners bespreken wat jullie willen doen en die lamp dat kapot gaat, daarvoor ga je naar de doe het zelf ipv iemand langs te laten komen en de gang kuisen kan een beurtrol zijn of een poetsdienst met dienstencheques.
Dit gezegd zijnde kom ik terug op de eerste zin, waar je exact on wilt wonen is geheel persoonlijk. Elk heeft zijn voor en nadelen en je zal zelf moeten zoeken wat jouw voorkeur geniet.
Financieel zit je er wel warm bij en op jouw leeftijd kan je perfect een lening aan. Gezien woonbonus weg is, is optie om alles gewoon cash te betalen geen slechte optie (spaarrekening brengt toch niets op) tenzij je er liever mee belegt.
Je schuldsaldoverzekering kan mogelijk wel wat duurder zijn, maar als alleenstaande met zeer hoog eigen inbreng zou ik bij de bank deze proberen te laten vallen.
Daarentegen een syndicus is een behoorlijke kost maar kleinere appartement blokken hebben er geen. Gemeenschappelijke kosten kan je ook behoorlijk terugdringen door een appartement te zoeken zonder lift.
Zonder syndicus kan je zelf met de bewoners bespreken wat jullie willen doen en die lamp dat kapot gaat, daarvoor ga je naar de doe het zelf ipv iemand langs te laten komen en de gang kuisen kan een beurtrol zijn of een poetsdienst met dienstencheques.
Dit gezegd zijnde kom ik terug op de eerste zin, waar je exact on wilt wonen is geheel persoonlijk. Elk heeft zijn voor en nadelen en je zal zelf moeten zoeken wat jouw voorkeur geniet.
Financieel zit je er wel warm bij en op jouw leeftijd kan je perfect een lening aan. Gezien woonbonus weg is, is optie om alles gewoon cash te betalen geen slechte optie (spaarrekening brengt toch niets op) tenzij je er liever mee belegt.
Je schuldsaldoverzekering kan mogelijk wel wat duurder zijn, maar als alleenstaande met zeer hoog eigen inbreng zou ik bij de bank deze proberen te laten vallen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Appartement met eigen inbreng vs huis inbreng + hypotheek, wat zouden jullie doen?
Met 260.000 euro ga je niet echt ver springen. Je moet ook rekening houden dat er buiten de verhuiskosten altijd wel wat aanpassingen of veranderingswerken nodig zijn.. En niet vergeten de notaris en hypotheekkosten...
De 'lasten' in een appartementsgebouw kunnen enorm verschillen. Ik weet een blok staan waar de lasten eigenlijk een tweede huur is. Echt zot. Het gebouw ernaast, daar vallen de lasten heel goed mee. Nochtans is dat zeer identiek van situatie, bouwjaar, omvang, etc. Maar die hebben GSM-antennes op het dak staan en hebben daar een mooie inkomstenbron van.
Natuurlijk; zelfs als dat zo is, zaken kunnen veranderen. Een vergunde locatie met zendmasten en de nodige aanwezig infrastructuur is waardevol en zal dat waarschijnlijk nog wel lang blijven. Maar helemaal zeker is dat niet. Technologie en de markt kan veranderen.
Ik woon in een klein gebouw van 6 appartementen, geen lift. De kosten zijn daarvoor steeds vrij beperkt geweest. Al zijn die wel sterk gezakt nu we geen professionele syndicus hebben en een eigenaar-bewonder die deze taak op haar heeft genomen. Dan moet die dat wel goed doen. De eerste eigenaar-bewoner die het ging doen heeft juist niets gedaan. De 2de doet het wel goed. Langst de andere kant; het aantal eigenaars dat echt tevreden is over het werk van de syndicus zal ook wel vrij beperkt zijn en daar betaal je dan zwaar voor.
In mijn gebouw hebben we een gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie. Sinds kort hebben we een nieuwe CV-ketel. Dat maakt ook een ernstig verschil in de kosten van het gebouw, in het gasverbruik dat nu veel minder is.
Dat zijn elementen om aan te denken.
Vooral de factor lift maakt een verschil in kosten. Ik zit in een gebouw zonder lift maar met het verstrijken van de jaren, zeker als je op het 3de zit, ... als ik van u was zou toch iets met een lift kiezen als je voor een appartement zou gaan. Of een gelijkvloers.
Natuurlijk; zelfs als dat zo is, zaken kunnen veranderen. Een vergunde locatie met zendmasten en de nodige aanwezig infrastructuur is waardevol en zal dat waarschijnlijk nog wel lang blijven. Maar helemaal zeker is dat niet. Technologie en de markt kan veranderen.
Ik woon in een klein gebouw van 6 appartementen, geen lift. De kosten zijn daarvoor steeds vrij beperkt geweest. Al zijn die wel sterk gezakt nu we geen professionele syndicus hebben en een eigenaar-bewonder die deze taak op haar heeft genomen. Dan moet die dat wel goed doen. De eerste eigenaar-bewoner die het ging doen heeft juist niets gedaan. De 2de doet het wel goed. Langst de andere kant; het aantal eigenaars dat echt tevreden is over het werk van de syndicus zal ook wel vrij beperkt zijn en daar betaal je dan zwaar voor.
In mijn gebouw hebben we een gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie. Sinds kort hebben we een nieuwe CV-ketel. Dat maakt ook een ernstig verschil in de kosten van het gebouw, in het gasverbruik dat nu veel minder is.
Vooral de factor lift maakt een verschil in kosten. Ik zit in een gebouw zonder lift maar met het verstrijken van de jaren, zeker als je op het 3de zit, ... als ik van u was zou toch iets met een lift kiezen als je voor een appartement zou gaan. Of een gelijkvloers.
Met 260.000 kan je natuurlijk wel iets vinden, je weet de locatie niet hé. In Sint Maarten Latem zal je een appartement aan die prijs niet vinden, laat staan studio, maar in Limburg heb je met 260.000 alles inclusief al serieus wat.
Verhuiskosten? Wagen huren en paar vrienden / familie en dat is op een paar dagen geregeld.
Luxeprobleem
Heb een vijftal jaar in een NB appartement gewoond. 3 blokken van 7 appartementen. Ten vielen goed mee 60€/maand.
Heb een vijftal jaar in een NB appartement gewoond. 3 blokken van 7 appartementen. Ten vielen goed mee 60€/maand.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
De keuze tussen appartement en huis is geen financiële keuze; het is een persoonlijk keuze.
Hoe lang denk je eventueel in het huis te wonen? en wat daarna?
Hoe lang denk je eventueel in het huis te wonen? en wat daarna?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een keuze die ook is vormgegeven door uw eigen referentiekader. Ik kende enkel huizen. Grote huizen. Daardoor was het heel moeilijk om voor een apartment te kiezen.
Heb lang naar bungalow, chalets/vakantiewoningen gaan zien omdat ik mij geen huis kon permitteren alvorens een appartement als een echte optie te beschouwen. Dit omdat het zo compact, opgesloten, zo 'schoendoos-achtig' is vergeleken met een huis. Of zo voelde het toch aan. - Wat ook geholpen heeft om open te staan voor een appartement was het besef dat ergens in Henegouwen in een goedkope woning in een bos zonder stroomaansluiting gaan zitten ook geen goed idee was.
Zoals de Planckaerts ?
In een boomhut ?
Heb je daar de BE-Bank ontdekt ?
Anderzijds: de legendarische Thoreau (Walden) vond dat toch goed ?
Kun je hier geen fauteausses publiceren ?
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Lijkt me verstandiger om eens te kijken waar je zelf blij van wordt. En dan nog eens een voor en nadelen bekijken. Een "groot" huis is moeilijker te verwarmen, schoonhouden en te onderhouden en pakt serieus wat meer tijd. Heb je die 80.000 echt nodig om te kopen wat je nodig hebt/wilt?
80.000 op 25 jaar kost 300€ per maand?
Persoonlijk zou ik 20% zelf financieren en rest lenen (om de beste rente te krijgen) en vervolgens de rest investeren met de hoop een veel hoger rendement te krijgen. Een huis kopen op basis van een hypotheek geeft u de mogelijkheid om u gespaarde geld productiever aan het werk te zetten dan aan de 1.3% rente die u gaat betalen voor de hypotheek. Alles in uw huis storten kost potentieel veel geld (jaja niet populair in Belgie)
80.000 op 25 jaar kost 300€ per maand?
Persoonlijk zou ik 20% zelf financieren en rest lenen (om de beste rente te krijgen) en vervolgens de rest investeren met de hoop een veel hoger rendement te krijgen. Een huis kopen op basis van een hypotheek geeft u de mogelijkheid om u gespaarde geld productiever aan het werk te zetten dan aan de 1.3% rente die u gaat betalen voor de hypotheek. Alles in uw huis storten kost potentieel veel geld (jaja niet populair in Belgie)
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Iedere keuze heeft zijn eigen voordelen en nadelen.
Een huis moet niet onvoorwaardelijk groot zijn.
Je kan perfect een appartement kopen met gelijkaardige bewoonbare oppervlakte dan een huis.
Even groot of even klein dus.
Een huis moet ook niet een open bebouwing zijn.
Een rijhuis is ook een huis. Dat kan even zuinig in verbruik zijn dan een appartement. Of even onzuinig.
Een goed geïsoleerd rijhuis kan zuiniger zijn dan een verouderd appartement op de noordzijde of op de bovenste verdieping.
Waar je wel zeker van bent is dat bij een huis alle kosten voor de eigenaar-bewoner zijn.
Daar staat dan weer tegenover dat je als eigenaar van een woning in alle vrijheid kan beslissen wat en wanneer je aan je woning wil uitvoeren.
Je bent ook zeker dat alle verbruiks en onderhoudskosten veroorzaakt worden door je eigen gedrag en niet door dat van eventuele medebewoners.
Een huis moet niet onvoorwaardelijk groot zijn.
Je kan perfect een appartement kopen met gelijkaardige bewoonbare oppervlakte dan een huis.
Even groot of even klein dus.
Een huis moet ook niet een open bebouwing zijn.
Een rijhuis is ook een huis. Dat kan even zuinig in verbruik zijn dan een appartement. Of even onzuinig.
Een goed geïsoleerd rijhuis kan zuiniger zijn dan een verouderd appartement op de noordzijde of op de bovenste verdieping.
Waar je wel zeker van bent is dat bij een huis alle kosten voor de eigenaar-bewoner zijn.
Daar staat dan weer tegenover dat je als eigenaar van een woning in alle vrijheid kan beslissen wat en wanneer je aan je woning wil uitvoeren.
Je bent ook zeker dat alle verbruiks en onderhoudskosten veroorzaakt worden door je eigen gedrag en niet door dat van eventuele medebewoners.
Laatst gewijzigd door David_DeWa op 14 december 2020, 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor uw reactieSMGGM schreef: ↑13 december 2020, 11:40 Waar jij exact in wilt wonen is volledig jouw keuze maar weet nu niet of de gemeenschappelijke kosten zo negatief zijn als je doet uitschijnen. Een eigen huis heeft ook onderhoud nodig en moet je allemaal zelf betalen, bij een appartement worden de kosten gedeeld (althans in de gemeenschappelijke delen).
Hartelijk dank voor uw reactieGiskart schreef: ↑13 december 2020, 12:01 De 'lasten' in een appartementsgebouw kunnen enorm verschillen. Ik weet een blok staan waar de lasten eigenlijk een tweede huur is. Echt zot. Het gebouw ernaast, daar vallen de lasten heel goed mee. Nochtans is dat zeer identiek van situatie, bouwjaar, omvang, etc. Maar die hebben GSM-antennes op het dak staan en hebben daar een mooie inkomstenbron van.