Appartement verkocht: terugbetalen aan bank via notaris of rechtstreeks?
TIP
Appartement verkocht: terugbetalen aan bank via notaris of rechtstreeks?
Hallo,
Ik heb onlangs mijn appartement verkocht. De terugbetaling van het uitstaande bedrag van de lening aan de bank gebeurt via de notaris bij het verlijden van de akte (binnen een maand of drie), maar ik kan het bedrag ook nu al terugbetalen met spaargeld. Heb ik hier voordeel bij? Kan ik bijvoorbeeld op die manier een betere wederbeleggingsvergoeding onderhandelen met de bank? Of maakt dit niet uit en kan ik dit even goed via de notaris laten verlopen?
Bedankt voor jullie advies alvast!
El
Ik heb onlangs mijn appartement verkocht. De terugbetaling van het uitstaande bedrag van de lening aan de bank gebeurt via de notaris bij het verlijden van de akte (binnen een maand of drie), maar ik kan het bedrag ook nu al terugbetalen met spaargeld. Heb ik hier voordeel bij? Kan ik bijvoorbeeld op die manier een betere wederbeleggingsvergoeding onderhandelen met de bank? Of maakt dit niet uit en kan ik dit even goed via de notaris laten verlopen?
Bedankt voor jullie advies alvast!
El
Re: Appartement verkocht: terugbetalen aan bank via notaris of rechtstreeks?
Je kan altijd eens aankloppen bij de bank, maar ik vermoed dat dit geen wezenlijk voordeel tot gevolg zal hebben. Maximale wederbeleggingsvergoeding (drie maanden intrest) ligt toch vast.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je het nu met je eigen geld betaald, zal de notaris ook een handlichting moeten doen bij het hypotheekkantoor. Zodat je het goed voor vrij en onbelast kan verkopen.
Via de bank verloopt dit ook zo, maar de notaris houdt dan het verschuldigde deel achter, en stort het door aan de bank,en de overschot is dan voor jou. Hopelijk heb je een goede notaris die dit alles vlot laat verlopen,en dat je er buiten gaat met een cheque van het notariskantoor.
Ik denk het eenvoudigste het saldo laten inhouden via de notaris, gaat het minste rompslomp met zich meebrengen.
Onderhandelen met de bank over de wederbeleggingsvergoeding kan altijd, beetje afhankelijk van het saldo.
Via de bank verloopt dit ook zo, maar de notaris houdt dan het verschuldigde deel achter, en stort het door aan de bank,en de overschot is dan voor jou. Hopelijk heb je een goede notaris die dit alles vlot laat verlopen,en dat je er buiten gaat met een cheque van het notariskantoor.
Ik denk het eenvoudigste het saldo laten inhouden via de notaris, gaat het minste rompslomp met zich meebrengen.
Onderhandelen met de bank over de wederbeleggingsvergoeding kan altijd, beetje afhankelijk van het saldo.
Update: Volgens de bank maakt dit inderdaad geen verschil en is het makkelijkst om het via de notaris te laten verlopen, wat ik ook ga doen. In elk geval is de wederbeleggingsvergoeding laag omdat het openstaand bedrag niet groot meer is, dus veel verschil zal dit toch niet maken.
Bedankt beiden voor het antwoord!
Bedankt beiden voor het antwoord!
Ik geloof toch dat het een paar (1 of 2) honderden eur zal schelen als de notaris de betaling naar de bank moet regelen.
Niet in ereloon, maar in 'diverse kosten' = photocopies, e-mailzegels, electriciteit computer en slijtage toetsenbord computer.
Niet in ereloon, maar in 'diverse kosten' = photocopies, e-mailzegels, electriciteit computer en slijtage toetsenbord computer.