Appartement verkopen en verhuren, vervolgens zelf huren
TIP
-
Apocalyptica
- Newbie

- Contacteer:
Appartement verkopen en verhuren, vervolgens zelf huren
Ik bezit momenteel een appartement in het Brusselse, waar ik ongeveer 650€ maand voor afbetaal.
De gemiddelde huurinkomst voor een vergelijkbaar appartement situeert zich tussen de 800 en 900€/maand.
Ik denk er aan om mijn appartement te verlaten en ze te verhuren.
Echter, gezien persoonlijke situatie van het gezin, kan ik zelf niet iets nieuw kopen (werksituatie partner is zeer onzeker, en gezamenlijk inkomen is nodig om te kopen). Tegelijk wil ik wel ergens anders gaan wonen (nood aan tuin bv). Dus iets huren.
Hoe moet ik één en ander bekijken vanuit financieel perspectief?
Ga ik hier fiscaal serieus voor bestraft worden? Heb ik nog recht op de woonbonus?
Gezien mijn nieuwe huurwoning meer zal kosten dan mijn hypotheciare afbetaling ga ik natuurlijk meer betalen aan woonst dan voordien, dat is ingecalculeerd. Maar zijn er nog elementen waar ik rekening mee moet houden?
De gemiddelde huurinkomst voor een vergelijkbaar appartement situeert zich tussen de 800 en 900€/maand.
Ik denk er aan om mijn appartement te verlaten en ze te verhuren.
Echter, gezien persoonlijke situatie van het gezin, kan ik zelf niet iets nieuw kopen (werksituatie partner is zeer onzeker, en gezamenlijk inkomen is nodig om te kopen). Tegelijk wil ik wel ergens anders gaan wonen (nood aan tuin bv). Dus iets huren.
Hoe moet ik één en ander bekijken vanuit financieel perspectief?
Ga ik hier fiscaal serieus voor bestraft worden? Heb ik nog recht op de woonbonus?
Gezien mijn nieuwe huurwoning meer zal kosten dan mijn hypotheciare afbetaling ga ik natuurlijk meer betalen aan woonst dan voordien, dat is ingecalculeerd. Maar zijn er nog elementen waar ik rekening mee moet houden?
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Re: Appartement verkopen en verhuren, vervolgens zelf huren
Woonbond geldt voor niemand nog dit jaar dus dat doet er niet toe. Hoe het voor de rest in elkaar zit qua overheid en belastingen kan ik u niet verder helpen. Maar het is belangrijk hoe de banken ernaar kijken om uw nieuwe lening te financieren in deze tijden. Uw eigendom zal al kunnen helpen als onderpand.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +680%
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Woonbonus bedoel ik
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +680%
Hoelang woon je al in je appartement?
-
Apocalyptica
- Newbie