autobanden
Re: autobanden
is misschien een domme vraag
maar als je winterbanden koopt op autobandenmarkt, trivendo, auto5,...
koop je dan enkel de banden of volledige wielen (met goedkope stalen velg ofzo)?
koop je dan enkel de banden of volledige wielen (met goedkope stalen velg ofzo)?
Banden zijn banden. Dus als men zegt "4 winterbanden" dan zijn dat echt alleen maar 4 winterbanden. Soms spreekt men van "wintersets" en daarmee bedoelt men de combinatie band + velg.lacrimas schreef:is misschien een domme vraag
wat koop je dan best?
- gewoon banden die je telkens moet laten vervangen door een garagist
- of band met velg, wat duurder in aankoop is, maar die je zelf kan monteren?
Goedkoopst ben je af met 4 tweedehands stalen velgen en daarop je winterbanden laten plaatsen. Als je plaats hebt kan je deze eventueel zelf thuis opslaan, niet vergeten dan ze te merken, V L - V R en A L en A R.
Er zijn ook garages die je banden stockeren als je wisselt van zomer naar winterbanden,en ze ook telkens terug uitbalanceren. Opslaan en uitbalanceren is wel niet gratis.
Er zijn ook garages die je banden stockeren als je wisselt van zomer naar winterbanden,en ze ook telkens terug uitbalanceren. Opslaan en uitbalanceren is wel niet gratis.
Raar dat de gratis-bonnen-knippende Spaargidser in het verhaal van winterbanden trapt.
Blijf gewoon met je normale banden rijden, rij wat trager en voorzichtiger en steek het geld van "winter" banden in je zak.
Blijf gewoon met je normale banden rijden, rij wat trager en voorzichtiger en steek het geld van "winter" banden in je zak.
zo is het, onlangs nog uit mijn zetel gerold van het lachen toen ik zag dat mensen niet alleen de zomerband van hun velg laten halen (2* per jaar, inclusief uitbalanceren enz...), stallingskosten betalen, nieuwe ventielen, enz enz...
Ik steek meestal nog iedereen met winterbanden voorbij op het derde vak als het moet, op versleten zomerbanden.
Beetje de schuld van het BIVV, altijd hilarische optredens tijdens het nieuws als er 2 vlokjes sneeuw zijn gevallen.
Sneeuwbanden, dat is wat anders natuurlijk...
Ik steek meestal nog iedereen met winterbanden voorbij op het derde vak als het moet, op versleten zomerbanden.
Beetje de schuld van het BIVV, altijd hilarische optredens tijdens het nieuws als er 2 vlokjes sneeuw zijn gevallen.
Sneeuwbanden, dat is wat anders natuurlijk...
Ik ben al blij dat ze die dingen niet wettelijk verplicht maken.
Eén goede raad: koop nooit banden in de garage van je automerk (of ander...) maar in een bandencentrale... de prijzen in een gewone garage zijn verschrikkelijk duur en bovendien nemen de garagisten er nog een tweede maal winst op door de (hoge) kortingen die zij krijgen wanneer ze hun banden zelf in de bandencentrale gaan halen... Ga dus zelf rechtstreeks naar de bandencentrale en laat er je banden plaatsen en je zal het prijsverschil merken...lacrimas schreef:wat koop je dan best?
Een aantal jaren geleden liet ik voor het eerst winterbanden plaatsen op mijn voertuig. Ik vroeg prijs in de garage waar ik mijn voertuig kocht en steeds liet onderhouden: 4 winterbanden Dunlop SP Winter 3D (maat 205/... rest weet ik niet meer) kostten toen 837 €. Op mijn vraag aan mijn garagist of hij me hierbij niet goedkoop nieuwe zwarte stalen velgen (die men dikwijls dient te verwijderen van nieuwe wagens omdat de klant aluminium velgen als optie besteld had) kon meeleveren, kreeg ik als aanbod dat hij me tesamen met de 4 winterbanden gratis vier nieuwe stalen velgen zou geven.
De dag nadien ging ik naar een gekende bandencentrale in de buurt en ik vroeg er prijs voor identiek dezelfde winterbanden (en zelfde maat) en vroeg er bijkomend prijs voor 4 aluminiumvelgen van het merk 'Borbet', die elk 100 € per stuk kostten: totaalprijs voor de 4 winterbanden en 4 velgen was 832 €. Ik was dus 5 € goedkoper af in de bandencentrale en had naast dezelfde banden hier 4 aluminiumvelgen van elk 100 € / stuk... Voor de vier banden betaalde ik dus maar 432 € (btw in en geplaatst) tov 837 € in mijn garage van waar mijn voertuig nieuw kwam... Die garagist kon mij duidelijk wel 4 nieuwe zwarte stalen velgen 'gratis' geven...
Een aluminium velg in de winter ziet toch af met al dat zout en de winter vuiligheid? Niets beter dan een zwarte stalen velg.
Je spaart 400€ uit op je banden en je geeft die vervolgens uit aan velgen.
autobanden
Dacht er vroeger ook zo over, tot ik me een auto met achterwielaandrijving aanschafte, er plots sneeuw lag en ik niet meer van mijn oprit afgeraakte...Inmaken schreef:Raar dat de gratis-bonnen-knippende Spaargidser in het verhaal van winterbanden trapt.
Dus het heeft alvast nut bij dit type auto's. Voor de rest slijten je zomerbanden niet terwijl de winterbanden erop liggen (en vica versa) dus ze gaan veel langer mee.
De enige meerkost is de extra set velgen, maar die kan je meeverkopen met de wagen. En natuurlijk werkuren voor het wisselen van de banden indien je dit niet zelf doet.
Als je zowel alu als stalen velgen hebt zal je ook andere bouten nodig hebben....
Inmaken schreef:Een aluminium velg in de winter ziet toch af met al dat zout en de winter vuiligheid? Niets beter dan een zwarte stalen velg.
Nee, helemaal niet... Heb toen mijn zomerbanden op de nieuwe aluvelgen laten leggen en mijn winterbanden op de stalen velgen die op mijn auto stonden. Dat was aan het begin van de winter, heb toen mijn winterbanden ineens laten opleggen en mijn zomerbanden (op de nieuwe aluvelgen) mee naar huis genomen en twee maal per jaar wissel ik mijn banden dan zelf, hetgeen een besparing van bewaar- en plaatsingskosten betekent. Op jaarbasis mag je in het totaal tellen op 2 x een 50€ om je banden voor en na de winter te wisselen en steeds te stockeren... Met die uitgespaarde jaarlijkse kost van een 100 € heb ik op vier jaar mijn aluvelgen uitgespaard... Bovendien verander je je banden wanneer je wil en moet je geen 4 weken op voorhand een afspraak maken in de centrale: maak je tijdig een afspraak, dan riskeer je je banden te moeten plaatsen terwijl het helemaal nog niet nodig is (geen wintertoestanden en zelfs nog te warm, waardoor winterbanden vlugger slijten) of wacht je tot de eerste winterprik daar is en bel je dan pas voor een afspraak, dan moet je dikwijls weken wachten omdat dan plots iedereen zijn winterbanden wil geplaatst zien... van dit probleem ben ik dus ook verlost door mijn banden zelf te wisselen...
Bovendien zegt men dat als je winter- en zomerbanden telkens op dezelfde velgen laat zetten 2 maal per jaar, dit niet zo goed zou zijn voor de duurzaamheid (staaldraad) van de band... (dit weet ik zelf niet, want ben er niet technisch in onderlegt).
En ja, vroeger dacht ik ook dat er geen verschil was qua weggedrag tussen winter- en zomerbanden, tot ik in Duitsland in een lichte wintertoestand terecht kwam er op een gegeven ogenblik enkel voertuigen op een weg naar ons hotel konden passeren die ofwel winterbanden ophadden ofwel uitgerust waren met sneeuwkettingen... Verschillende auto's met zomerbanden geraakten er vast in de sneeuw (ongeveer 10 à 15 cm) en deze met winterbanden reden er rustig en zonder problemen door...
Winterbanden kosten ongeveer 10% van je normaal bandenbudget per jaar meer, maar voor de veiligheid heb ik dit gerust over... Voor mijn part hadden ze al lang winterbanden moeten verplichten hier in België als men toch iets aan de verkeersveiligheid wil doen, net zoals in Duitsland...
Bovendien zegt men dat als je winter- en zomerbanden telkens op dezelfde velgen laat zetten 2 maal per jaar, dit niet zo goed zou zijn voor de duurzaamheid (staaldraad) van de band... (dit weet ik zelf niet, want ben er niet technisch in onderlegt).
En ja, vroeger dacht ik ook dat er geen verschil was qua weggedrag tussen winter- en zomerbanden, tot ik in Duitsland in een lichte wintertoestand terecht kwam er op een gegeven ogenblik enkel voertuigen op een weg naar ons hotel konden passeren die ofwel winterbanden ophadden ofwel uitgerust waren met sneeuwkettingen... Verschillende auto's met zomerbanden geraakten er vast in de sneeuw (ongeveer 10 à 15 cm) en deze met winterbanden reden er rustig en zonder problemen door...
Winterbanden kosten ongeveer 10% van je normaal bandenbudget per jaar meer, maar voor de veiligheid heb ik dit gerust over... Voor mijn part hadden ze al lang winterbanden moeten verplichten hier in België als men toch iets aan de verkeersveiligheid wil doen, net zoals in Duitsland...
Inderdaad, die nieuwe bouten zaten samen met mijn velgen in de prijs inbegrepen...movado schreef:Als je zowel alu als stalen velgen hebt zal je ook andere bouten nodig hebben....![]()
Inmaken schreef:Een aluminium velg in de winter ziet toch af met al dat zout en de winter vuiligheid? Niets beter dan een zwarte stalen velg.
Het probleem in België ligt helemaal niet bij de banden maar de kwaliteit van de rij opleiding. De realiteit is dat Belgen schrik hebben ... al eens het rijgedrag bekeken op een regenachtige ochtend? Abominabel slecht. Een band helpt daar niks.landethk schreef:Voor mijn part hadden ze al lang winterbanden moeten verplichten hier in België als men toch iets aan de verkeersveiligheid wil doen, net zoals in Duitsland...
Het is een gigantisch contrast, met bv. Engeland. Ik zat vorig jaar in zuidwest Engeland en we reden 's avonds na een daguitstap terug naar ons hotel. Donker, regen, kronkelende wegen met blinde bochten en hoogteverschillen, zonder verlichting. Toegelaten snelheid: 90km/u. En als je daar effectief 90km/u rijdt, dan hangen ze gewoon aan je bumper.
En jij vindt dat dit veilig is of dat je dergelijke rijomstandigheden veiliger kan maken door een betere of aangepastere rijopleiding?? In de eerste plaats is het nog steeds het belangrijkste je snelheid aan te passen aan de weg- en weersomstandigheden, zelfs al heb je winterbanden... sommigen denken dat ze met winterbanden geen kwaad kunnen en rijden er daarom maar op los, zelfs totaal onverantwoord in bepaalde omstandigheden. Winterbanden geeft soms een 'vals' gevoel van veiligheid...Inmaken schreef:Het probleem in België ligt helemaal niet bij de banden maar de kwaliteit van de rij opleiding. De realiteit is dat Belgen schrik hebben ... al eens het rijgedrag bekeken op een regenachtige ochtend? Abominabel slecht. Een band helpt daar niks.landethk schreef:Voor mijn part hadden ze al lang winterbanden moeten verplichten hier in België als men toch iets aan de verkeersveiligheid wil doen, net zoals in Duitsland...
Het is een gigantisch contrast, met bv. Engeland. Ik zat vorig jaar in zuidwest Engeland en we reden 's avonds na een daguitstap terug naar ons hotel. Donker, regen, kronkelende wegen met blinde bochten en hoogteverschillen, zonder verlichting. Toegelaten snelheid: 90km/u. En als je daar effectief 90km/u rijdt, dan hangen ze gewoon aan je bumper.
Bovendien: ik dacht niet dat Groot-Brittanië een schoolvoorbeeld van verkeersveiligheid is en slechte ongevalsstatistieken heeft...