Automatische gegevensuitwisseling
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Automatische gegevensuitwisseling
Sinds kort worden bankgegevens tussen België en andere landen automatisch uitgewisseld. In het verleden gebeurde dit vooral in landen binnen de EU in het kader van de Europese Spaarrichtlijn. Vanaf volgend jaar zullen de eerste gegevens automatisch uitgewisseld worden tussen de belastingdiensten van landen buiten de EU in het kader van de CRS-normen.
Net zoals je het recht hebt om bij de Nationale Bank van België je rekeninggegevens op te vragen, vraag ik me af of je ook het recht hebt om bij de Belgische fiscus je gegevens die andere landen over je uitwisselen met België op te vragen zodat ik kan controleren of deze correct zijn. Deze informatie kan ik tot op heden niet terugvinden op de website de fiscus. Is er een bepaalde dienst die ik kan aanschrijven om deze informatie los te krijgen?
Heeft hier iemand reeds ervaring mee?
Net zoals je het recht hebt om bij de Nationale Bank van België je rekeninggegevens op te vragen, vraag ik me af of je ook het recht hebt om bij de Belgische fiscus je gegevens die andere landen over je uitwisselen met België op te vragen zodat ik kan controleren of deze correct zijn. Deze informatie kan ik tot op heden niet terugvinden op de website de fiscus. Is er een bepaalde dienst die ik kan aanschrijven om deze informatie los te krijgen?
Heeft hier iemand reeds ervaring mee?
Re: Automatische gegevensuitwisseling
Ik vermoed dat je die gegevens met vertraging zal kunnen raadplegen via myfin in TaxOnWeb. Ik denk dat je het kan vergelijken met andere elektronische fiches zoals loonfiches.
In de praktijk zijn er complicaties te verwachten door IT en compliance problemen.
Je kan ook bij de buitenlandse bank die fiches opvragen. Ik denk echter dat er weinig banken zijn die deze fiches spontaan geven. Lees wel grondig de algemene en specifieke voorwaarden van die bank, in veel gevallen kunnen ze er manuele dossierkosten voor aanrekenen.
In de praktijk zijn er complicaties te verwachten door IT en compliance problemen.
Je kan ook bij de buitenlandse bank die fiches opvragen. Ik denk echter dat er weinig banken zijn die deze fiches spontaan geven. Lees wel grondig de algemene en specifieke voorwaarden van die bank, in veel gevallen kunnen ze er manuele dossierkosten voor aanrekenen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.