autoverzekering en bonus/malus
autoverzekering en bonus/malus
Beste
Iets waar ik totaal niets van ken: bonus/malus.
Ik kreeg onlangs een vraag tot overschrijving voor mijn autoverzkering. Nu zie ik dat daar bonus/malus 0 op staat en index 100. Ik dien 327,18 euro te betalen aangevuld met 80 euro rechtsbijstand.
Ik heb nog nooit een ongeval gehad en rij reeds 12 jaar met de auto. KLopt dat dan? Ik dacht dat je premie kreeg als je ongeval vrij reed?
Iets waar ik totaal niets van ken: bonus/malus.
Ik kreeg onlangs een vraag tot overschrijving voor mijn autoverzkering. Nu zie ik dat daar bonus/malus 0 op staat en index 100. Ik dien 327,18 euro te betalen aangevuld met 80 euro rechtsbijstand.
Ik heb nog nooit een ongeval gehad en rij reeds 12 jaar met de auto. KLopt dat dan? Ik dacht dat je premie kreeg als je ongeval vrij reed?
Re: autoverzekering en bonus/malus
Lookie,
Ik denk niet dat ze geld gaan geven, het zou wel kunnen dat ze U een joker
gaan geven. Dus bij het eerstvolgende ongeval geen verhoging van de
bonus/malus en dus ook geen premieverhoging.
Zal natuurlijk wel afhangen bij welke maatschappij U verzekerd bent.
Arne
Arne
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En minstens even belangrijk... je eigen inspanning om kortingen en jokers te verkrijgen... zeker deze tijden hebben de verzekeringsmaatschappijen dringend geld nodig en gaan ze dus sterk lager in hun premies... minstens 3 maand voor de vervaldag dus gaan shoppen en lagere premies afdingen is de boodschap én lees je algemene voorwaarden...arne schreef: Lookie,
Arne
Klein vraagje: is het mogelijk bij je verzekeringsmaatschappij een verlaging van je BM af te dingen? Bv. van 4 naar 2 ipv de gebruikelijke 4 naar 3 ?
Hier heb ik geen ervaring mee. Zal natuurlijk afhangen van uw sterkte als onderhandelaar en van uw makelaar.Timino schreef:
Klein vraagje: is het mogelijk bij je verzekeringsmaatschappij een verlaging van je BM af te dingen? Bv. van 4 naar 2 ipv de gebruikelijke 4 naar 3 ?
Kan men bv zijn joker inruilen tegen een premieverlaging?
Misschien kort voor iedereen hoe het klassieke bonus malus systeem werkt: iedereen begint aan 11 (14 voor beroepsgebruik) en elk jaar daalt dat met één. Bij een ongeval stijg je met 5 (en daal je ook met 1). Dus bvb u staat aan 3 en hebt een ongeval, uw volgende graad = 3 + 5 -1 = 7.
Vroeger was dit systeem verplicht, nu niet meer. Daardoor zijn er maatschappijen met een alternatief systeem. Bij Fidea start je aan A6 en daal je naar A5 A4 ... Om de zoveel jaar verschuif je ook van A naar B en tenslotte naar C. Eens in C, altijd in C (tenzij ze u buiten gooien natuurlijk).
Generali heeft ook een intressant systeem. Zij kijken enkel naar de laatste 5 jaar. Je start in A5, A4 ... tot A0 waarna je jokers spaart. Bij ongeval vlieg je altijd terug naar A5 (~BM11). Dat is dus goed voor mensen die meer dan 5 jaar geleden een paar accidentjes gehad hebben en nu aan BM 8 staan bvb.
Het overslaan van Bonus Malus mag eigenlijk niet ... maar gebeurt wel degelijk
. Hangt af van de sterkte/connecties van je makelaar.
De premie-evolutie verschilt tegenwoordig ook van maatschappij tot maatschappij. Als vb hieronder die van Allianz :
22 = 210
21 = 170
20 = 145
19= 135
18= 125
17= 120
16=115
15=105
14=100
13=95
12=90
11=85
10=81
9=77
8=73
7=69
6=66
5=63
4=60
3=57
2=54
1=52
0=50
-1=48
-2=46
Dit vindt je terug in de algemene voorwaarden.
Mvg, Kristof
Vroeger was dit systeem verplicht, nu niet meer. Daardoor zijn er maatschappijen met een alternatief systeem. Bij Fidea start je aan A6 en daal je naar A5 A4 ... Om de zoveel jaar verschuif je ook van A naar B en tenslotte naar C. Eens in C, altijd in C (tenzij ze u buiten gooien natuurlijk).
Generali heeft ook een intressant systeem. Zij kijken enkel naar de laatste 5 jaar. Je start in A5, A4 ... tot A0 waarna je jokers spaart. Bij ongeval vlieg je altijd terug naar A5 (~BM11). Dat is dus goed voor mensen die meer dan 5 jaar geleden een paar accidentjes gehad hebben en nu aan BM 8 staan bvb.
Het overslaan van Bonus Malus mag eigenlijk niet ... maar gebeurt wel degelijk

De premie-evolutie verschilt tegenwoordig ook van maatschappij tot maatschappij. Als vb hieronder die van Allianz :
22 = 210
21 = 170
20 = 145
19= 135
18= 125
17= 120
16=115
15=105
14=100
13=95
12=90
11=85
10=81
9=77
8=73
7=69
6=66
5=63
4=60
3=57
2=54
1=52
0=50
-1=48
-2=46
Dit vindt je terug in de algemene voorwaarden.
Mvg, Kristof