Bank met beste online bankieren
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bank met beste online bankieren
In het land der blinden is eenoog koning. Maar wie is de koning bij de banken ?
Den boer wil niet weten van wat hij niet kent of wat hij niet gewoon is.
Dat gaat voor mij op, ... voor iedereen.
Als ik het resultaat van kbc zie. .... dan is niks beter dan iets. Verschillende meningen en sympathieën. Moet kunnen.
Jira : ik zou geen slecht woord over jou kwijt willen maar ik vind je in je argumentatie toch bevooroordeeld pro de ene, contra de andere.
Ik heb kbc de kans gegeven, zonder vooroordeel. Ze kunnen me gewoon met dit systeem niet blij maken of me de indruk geven dat er ook maar iets beter is dan bij anderen.
Den boer wil niet weten van wat hij niet kent of wat hij niet gewoon is.
Dat gaat voor mij op, ... voor iedereen.
Als ik het resultaat van kbc zie. .... dan is niks beter dan iets. Verschillende meningen en sympathieën. Moet kunnen.
Jira : ik zou geen slecht woord over jou kwijt willen maar ik vind je in je argumentatie toch bevooroordeeld pro de ene, contra de andere.
Ik heb kbc de kans gegeven, zonder vooroordeel. Ze kunnen me gewoon met dit systeem niet blij maken of me de indruk geven dat er ook maar iets beter is dan bij anderen.
Het merendeel van de mensen is gewoon klant waar z'n ouders klant zijn en een rekening voor hun kind gestart hadden.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ik snap niet waarom je in 1 app alles van elke bank moet zien?
Wat voor voordeel heeft dat?
Ik vind het nu al tamelijk onoverzichtelijk om alles in 1 bank te nemen laat staan met meerdere
Wat voor voordeel heeft dat?
Ik vind het nu al tamelijk onoverzichtelijk om alles in 1 bank te nemen laat staan met meerdere

Volledig correct.Nyts91 schreef: ↑1 februari 2019, 11:49Dat dit bericht eind 2017 kwam is op zich niet verrassend, PSD2 wetgeving (europese richtlijn) is in voege gegaan op 13 januari 2018. MAAR: naar aloude gewoonte heeft de omzetting naar Belgische wetgeving vertraging opgelopen. Dit was pas midden vorig jaar rond, met als gevolg dat banken daarop gewacht hebben (+uitstel kregen van de NBB en ECB), want er was gewoon geen wettelijke basis voor het delen van gegevens. Die is er nu wel, maar het probleem is dat de wet alleen zegt "banken moeten gegevens openstellen naar elkaar als de klant zijn toestemming daarvoor geeft". De wet zegt echter niet op welke manier dat dat moet gebeuren. Screenscraping zoals KBC doet is één manier, maar niet gebruiksvriendelijk en technisch eigenlijk niet zo goed. In de PSD2 richtlijn is daarom aangegeven dat banken ergens in het najaar van 2019 een technische standaard moeten hebben uitgewerkt (de zogenaamde RTS of regulatory technical standards) en geïmplementeerd die op API-basis werkt. Op die manier kunnen banken met elkaar integreren op een standaardmanier, in plaats dat men voor elke bank apart iets moet bouwen.haelewyn schreef: ↑1 februari 2019, 10:46 Persmededeling van 7 december 2017 (uittreksel) :
"""Wat zal binnenkort mogelijk zijn ?
Binnen enkele maanden biedt Belfius zijn klanten rechtstreeks toegang tot al hun zichtrekeningen via Belfius Mobile, Belfius Tablet en Belfius Direct Net.
Concreet kan de klant in de eerste plaats al zijn zichtrekeningen bij andere banken toevoegen via één van de digitale kanalen:Belfius Mobile, Belfius Tablet of Belfius Direct Net.
Als de klant daarna aanlogt op Belfius Mobile, Belfius Tablet of Belfius Direct Net, beschikt hij automatisch en onmiddellijk over een overzicht van AL zijn zichtrekeningen, het saldo en het overzicht van de transacties, in realtime en met dezelfde klantervaring als die hij momenteel geniet voor zijn Belfius-rekeningen.""""
Toch een serieuze vertraging ?
Enfin, ik wou er wel meer van weten en ik heb het aan de helpdesk mobiel bankieren van de bank gevraagd.
Geen concrete datum bekend maar het is voor 'binnenkort'.
Er heeft in 2017 iemand voor zijn beurt gesproken, zo te zien.
Volgende stap zou voor mij toch ook de zichtbaarheid van spaarrekeningen moeten worden.
Zolang dat er niet in zit moet ik nog altijd alle apps op de tablet of telefoon laten staan.
Iedereen gebruikt zijn bank anders...Ik kan me voorstellen dat anderen hier nog andere dingen willen zien van hun bank dan alleen spaarrekeningen en zichtrekeningen.
Dus voor eind dit jaar ga je van PSD2 nog niet veel zien.
De wetgeving verplicht niet dat informatie van spaarrekeningen ook moet gedeeld worden dus dat zal er op korte termijn ook niet inzitten.
Een paar toevoegingen: PSD2 zegt dat de "consent" (voor rekeninginformatie) moet gebeuren met het token van de bank. De bank moet derde partijen wel de tokens beschikbaar stellen die ze zelf ook op hun eigen kanaal beschikbaar stellen.
Als KBC dus de informatie van Belfius wilt consulteren dan moet dit via de Belfius kaartlezer en itsme kunnen. Echter gaat KBC deze van Argenta afhalen (en Argenta heeft geen itsme ondersteuning) dan zal het via de Argenta kaartlezer zijn dat de initiële "consent" gegeven moet worden.
Die consent voor rekeninginformatie is volgens PSD2 maar voor een beperkte tijd geldig (6 weken dacht ik). Dus je zal iedere 6 weken je bakje terug mogen bovenhalen.
Daarnaast geeft deze consent de derde partij maar beperkt toegang. Zoals aangehaald mogen het alleen betaalrekeningen zijn en mag de derde partij maar 4 keer "unattended" de gegeven afhalen (dus zonder dat de gebruiker aangemeld is op de systeem van de derde partij). Als de gebruiker wel is aangemeld dan mag het onbeperkt.
Betalingen goedkeuren zal overigens ook met het token zijn van de bank die het zal uitvoeren (dus opnieuw het bakje van Argenta) omdat de bank die het zal uitvoeren de liability zal nemen bij fouten.
Overigens, volgens de RTS is screenscraping (zoals KBC dus nu doet) toegelaten als technologie. Het moeten geen API's zijn. Een bank kan dus behoorlijk irritant zijn voor andere partijen.
De hele wetgeving zelf is eigenlijk volledig gemaakt om de monopolies van partijen zoals bancontact stop te zetten en is praktisch volledig op consumenten gericht.
Hoewel PSD2 B2B niet uitsluit is een wel een zeer groot vraagteken, want wie heeft de toelating om de consent te geven? De administratief bediende die gewoon toegang heeft tot de rekening mag dit immers niet (want het is die zijn/haar rekening niet).
Akkoord met boon......!
Alhoewel ik geen inzicht heb in de achterliggende techniek, ben ik beducht voor de evt mogelijkheid dat banken zodoende inzage krijgen van het clientschap bij concurrerende instellingen.
Wat met de privacy?
Wat met misbruik (voor bvb promotionele doeleinden) van de gegevens?
Het voordeel bij uitstek (geen idee of er nog andere gevonden kunnen worden) zou zijn dat je maar één app moet openen als je klant bent bij 6 banken.
Je krijgt alle cijfers dan in één blik op een rijtje.. Geen 6 apps op je scherm moeten zetten, minder schermvulling. Minder geheugenverbruik. In plaats van zes icoontjes, gewoon DE BANK.
Geen 6 keer inloggen als je op alle rekeningen wil zien hoe je portemonnee ervoor staat.
Maar zoals het er nu voor staat verdwijnt dat argument volledig.
Ook de toekomst : geen spaarrekeningen in de lijsten, dan heeft het voor mij ook geen enkele zin.
Je krijgt alle cijfers dan in één blik op een rijtje.. Geen 6 apps op je scherm moeten zetten, minder schermvulling. Minder geheugenverbruik. In plaats van zes icoontjes, gewoon DE BANK.
Geen 6 keer inloggen als je op alle rekeningen wil zien hoe je portemonnee ervoor staat.
Maar zoals het er nu voor staat verdwijnt dat argument volledig.
Ook de toekomst : geen spaarrekeningen in de lijsten, dan heeft het voor mij ook geen enkele zin.
Ben bij keytrade, denk dat ze momenteel aan de top staan qua online banking. Alleen hun beleggingsplatform is niet up to date, ttz verouderde info over aandelen.
Haelewyn,
Als je al spaarrekeningen niet kan zien, geen nieuwe producten van de bank kan openen zoals je bij kbc wel kan(misschien andere banken maar geen klant). Dan is het gewoon niet deftig uitgewerkt.
Ofwel werk je het deftig uit ofwel gewoon niet maar niet een tussenoplossing.
Als je al spaarrekeningen niet kan zien, geen nieuwe producten van de bank kan openen zoals je bij kbc wel kan(misschien andere banken maar geen klant). Dan is het gewoon niet deftig uitgewerkt.
Ofwel werk je het deftig uit ofwel gewoon niet maar niet een tussenoplossing.
Belfius als ex tjeven bank voor mij sowieso geen optie.
Estate Guru believer.
Volgens www.bankshopper.be is het KBC, met de beste tools voor online bankieren!
Ivm de methode om 'consent' te geven is er wel de mogelijkheid dat banken onderling afspreken dat ze op elkaars authenticatiemethode vertrouwen (maw dat je door pincode van kbc in te geven de gegevens van argenta kan gaan ophalen). Maar zeker in het begin zal dat idd niet het geval zijn. Wat itsme betreft; Argenta staat wel aangekondigd als toekomstige partner op hun website, dus ze zijn er daar mee bezig ;-)SMGGM schreef: ↑1 februari 2019, 20:48Volledig correct.Nyts91 schreef: ↑1 februari 2019, 11:49
Dat dit bericht eind 2017 kwam is op zich niet verrassend, PSD2 wetgeving (europese richtlijn) is in voege gegaan op 13 januari 2018. MAAR: naar aloude gewoonte heeft de omzetting naar Belgische wetgeving vertraging opgelopen. Dit was pas midden vorig jaar rond, met als gevolg dat banken daarop gewacht hebben (+uitstel kregen van de NBB en ECB), want er was gewoon geen wettelijke basis voor het delen van gegevens. Die is er nu wel, maar het probleem is dat de wet alleen zegt "banken moeten gegevens openstellen naar elkaar als de klant zijn toestemming daarvoor geeft". De wet zegt echter niet op welke manier dat dat moet gebeuren. Screenscraping zoals KBC doet is één manier, maar niet gebruiksvriendelijk en technisch eigenlijk niet zo goed. In de PSD2 richtlijn is daarom aangegeven dat banken ergens in het najaar van 2019 een technische standaard moeten hebben uitgewerkt (de zogenaamde RTS of regulatory technical standards) en geïmplementeerd die op API-basis werkt. Op die manier kunnen banken met elkaar integreren op een standaardmanier, in plaats dat men voor elke bank apart iets moet bouwen.
Dus voor eind dit jaar ga je van PSD2 nog niet veel zien.
De wetgeving verplicht niet dat informatie van spaarrekeningen ook moet gedeeld worden dus dat zal er op korte termijn ook niet inzitten.
Een paar toevoegingen: PSD2 zegt dat de "consent" (voor rekeninginformatie) moet gebeuren met het token van de bank. De bank moet derde partijen wel de tokens beschikbaar stellen die ze zelf ook op hun eigen kanaal beschikbaar stellen.
Als KBC dus de informatie van Belfius wilt consulteren dan moet dit via de Belfius kaartlezer en itsme kunnen. Echter gaat KBC deze van Argenta afhalen (en Argenta heeft geen itsme ondersteuning) dan zal het via de Argenta kaartlezer zijn dat de initiële "consent" gegeven moet worden.
Die consent voor rekeninginformatie is volgens PSD2 maar voor een beperkte tijd geldig (6 weken dacht ik). Dus je zal iedere 6 weken je bakje terug mogen bovenhalen.
Daarnaast geeft deze consent de derde partij maar beperkt toegang. Zoals aangehaald mogen het alleen betaalrekeningen zijn en mag de derde partij maar 4 keer "unattended" de gegeven afhalen (dus zonder dat de gebruiker aangemeld is op de systeem van de derde partij). Als de gebruiker wel is aangemeld dan mag het onbeperkt.
Betalingen goedkeuren zal overigens ook met het token zijn van de bank die het zal uitvoeren (dus opnieuw het bakje van Argenta) omdat de bank die het zal uitvoeren de liability zal nemen bij fouten.
Overigens, volgens de RTS is screenscraping (zoals KBC dus nu doet) toegelaten als technologie. Het moeten geen API's zijn. Een bank kan dus behoorlijk irritant zijn voor andere partijen.
De hele wetgeving zelf is eigenlijk volledig gemaakt om de monopolies van partijen zoals bancontact stop te zetten en is praktisch volledig op consumenten gericht.
Hoewel PSD2 B2B niet uitsluit is een wel een zeer groot vraagteken, want wie heeft de toelating om de consent te geven? De administratief bediende die gewoon toegang heeft tot de rekening mag dit immers niet (want het is die zijn/haar rekening niet).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het grootste voordeel voor de banken is dat ze je kunnen weghouden uit de apps van hun concurrenten door zelf de beste app te bouwen
Wie daar in slaagt, zal zijn cross-sell spectaculair zien toenemen.

En als die multibancaire app dan alleen maar info geeft over de zichtrekening ? Niet over de spaarrekening, termijnrekening, beleggingen, etc... bij de andere bank.
Zou het dan lukken ?
Als die app in kwestie, als hij gebruikt wordt voor 5 of 6 banken, een bevestiging voor elke rekening nodig heeft met een bakje van elke bank, zou het dan lukken ?
Want dat is de realiteit en de werkelijkheid.
De rest is theorie of wishful thinking.
Zou het dan lukken ?
Als die app in kwestie, als hij gebruikt wordt voor 5 of 6 banken, een bevestiging voor elke rekening nodig heeft met een bakje van elke bank, zou het dan lukken ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt niet Haelewyn, als PSD2 actief wordt, heb je geen bakjes meer nodig. Dat is wel het geval bij screenscaping, maar niet wanneer er met effectieve API's wordt gewerkt, dan zal er real-time info zichtbaar zijn over de zichtrekeningen. Dat de spaarrekeningen niet binnen de scope van PSD2 vallen is heel logisch: PSD2 is de payments directive en viseert "betaalrekeningen", een spaarrekening is geen betaalrekening.haelewyn schreef: ↑3 februari 2019, 13:15 En als die multibancaire app dan alleen maar info geeft over de zichtrekening ? Niet over de spaarrekening, termijnrekening, beleggingen, etc... bij de andere bank.
Zou het dan lukken ?
Daarnaast: het is niet omdat PSD2 het niet verplicht, dat het er effectief niet zal komen, zal afhangen van het standpunt van de grootbanken.
Daarnaast zijn er ook nog de effectenrekeningen, dat is stap 3 ...
Dat zie ik eigenlijk niet snel gebeuren. De banken vertrouwen elkaar van haar nog pluim (het zijn nog steeds concurrenten van elkaar), laat staan dat ze zomaar de betalingen zullen uitvoeren omdat je in de KBC app je PIN hebt ingegeven.Nyts91 schreef: ↑2 februari 2019, 20:47 Ivm de methode om 'consent' te geven is er wel de mogelijkheid dat banken onderling afspreken dat ze op elkaars authenticatiemethode vertrouwen (maw dat je door pincode van kbc in te geven de gegevens van argenta kan gaan ophalen). Maar zeker in het begin zal dat idd niet het geval zijn. Wat itsme betreft; Argenta staat wel aangekondigd als toekomstige partner op hun website, dus ze zijn er daar mee bezig ;-)
Uiteindelijk is PSD2 duidelijk, de uitvoerende bank neemt het risico van fraude. Ik zie het weinig waarschijnlijk dat er banken elkaar zo hard zullen vertrouwen dat ze ook vertrouwen op de beveiliging van de andere bank.
Je ziet immers al zeer veel verschil in wat een bank toelaat. Sommige banken laten toe betalingen goed te keuren via vingerafdruk, andere verplichten een PIN. Zelfde met rooted devices, sommige laten het niet toe, andere dan weer wel. Zomaar blindelings de betalingen uitvoeren omdat de andere bank het zegt geloof ik persoonlijk niet.
Het beste wat we zullen krijgen is itsme. Dan kan je tenminste toch via je favorieten app de betalingen op goedkeuren met enigszins de itsme omweg.
Was het overigens Argenta niet dat KBC voor de rechtszaak wou dagen voor het gebruik van hun logo in hun App? Jaja en morgen zal Argenta de betalingen afkomstig van de KBC zomaar uitvoeren.
Misschien toch overmorgen