Bank met beste online bankieren
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bank met beste online bankieren
Heden ten dage is het nog steeds zo dat loonstorting niet verplicht is.XavieraHollander schreef: ↑10 januari 2019, 23:31 Weet iemand nog wélke bank eerst was met een geldautomaat? Ik wel : Kredietbank. Dat heette toen Bankomat. Ze hadden enkel automaten staan op enkele grote fabrieken, bij de ingang. Agfa-Gevaert - Bell-Telephone. En aan hun hoofdkwartier, de boerentoren in Antwerpen. De grote fabrieken waren ook de eersten die hun personeel verplichtte om een bankrekening te openen en hun loon te laten storten. Daarom, als tegenhanger, die automaten aan de uitgang, zodat ze dat geld ook onmiddellijk konden afhalen en naar cafe gaan in de buurt.
Alleszins een paar jaar geleden nog zo.
Estate Guru believer.
Vanaf 1 oktober 2016 was het verplicht het loon te storten op rekening.
https://www.axxi.be/nl/nieuws/girale-ui ... verplicht/
https://www.axxi.be/nl/nieuws/girale-ui ... verplicht/
-
- Newbie
Alle bedrijven hebben een clausule opgenomen in het werknemerscontract dat het personeel verplicht is een bank aan te duiden om het loon te storten. De wet laat de mensen wel vrij, zodat uitzonderingen mogelijk zijn.
Beste online bankieren zal binnenkort een overbodige vraag worden. (cfr PSD2)
De bank wordt dan gewoon herleid tot een dienstverlener.
Je zal je rekening kunnen beheren met 10tallen verschillende apps.
bv je hebt een rekening bij Argenta, maar vindt die app waardeloos. Geen probleem: Je linkt jouw rekening in de app van KBC en vanaf dan doe je al je transacties via KBC app.
Het zal nog verder gaan, want zelfs 3de partijen kunnen apps uitbrengen. Bv Google of Apple zouden perfect een app kunnen maken waarmee je je dagelijks bankieren kunt doen.
Je ziet nu dat er 2 stromingen aan het ontstaan zijn:
1/ Banken die van zichzelf weten dat hun apps niet top zijn, doen geen moeite meer om erin te investeren.
2/ Banken met redelijke apps (KBC, Belfius) doen een laatste sprint om extra's in te bouwen zodat je zeker niet naar de anderen zou overstappen.
bv je hebt een rekening bij Argenta, maar vindt die app waardeloos. Geen probleem: Je linkt jouw rekening in de app van KBC en vanaf dan doe je al je transacties via KBC app.
Het zal nog verder gaan, want zelfs 3de partijen kunnen apps uitbrengen. Bv Google of Apple zouden perfect een app kunnen maken waarmee je je dagelijks bankieren kunt doen.
1/ Banken die van zichzelf weten dat hun apps niet top zijn, doen geen moeite meer om erin te investeren.
2/ Banken met redelijke apps (KBC, Belfius) doen een laatste sprint om extra's in te bouwen zodat je zeker niet naar de anderen zou overstappen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Absoluut oneens. Net door PSD2 is het belangrijk om de beste online bank te zijnanonymous schreef: ↑11 januari 2019, 13:30 Beste online bankieren zal binnenkort een overbodige vraag worden. (cfr PSD2)

-
- Newbie
Dit is iets wat ik twintig jaar geleden al aankaartte : geef iedereen vanaf zijn geboorte (of meerderjarigheid) één banknummer (gebaseerd op je RR-nummer) en laat iedereen zelf beslissen aan welke bank (of banken) dat nummer gekoppeld wordt, en geef iedereen de mogelijkheid om die 'koppeling' ten allen tijde zélf te wijzigen. Geen gedoe meer met veranderen van banknummer enz.
Dit naar analogie met je gsm-nummer.
Dit naar analogie met je gsm-nummer.
Ik was de laatste dagen nogal vaak bezig met de KBC app en, alhoewel die hier vaak als eerste keuze naar voren wordt geschoven, vind ik dat die vaak crasht op mijn toestel.
Is het een hardware gerelateerd probleem of heeft iedereen daar last van ?
Met vaak bedoel ik : meer dan één keer per dag bij normaal gebruik. Wat dat ook moge zijn natuurlijk
Verder vraag ik me af hoe het met Belfius zit met het toevoegen van andere rekeningen (van een andere bank) in de eigen app.
Ergens in 2017 kondigden ze aan dat ze daar de eersten gingen mee zijn maar ik zie in mijn app de mogelijkheden daartoe nog niet.
Als ik alle banken toevoeg waar ik mee werk in een vragenlijstje in de app komt dat er altijd op neer dat Belfius me gaat verwittigen als de andere bank er klaar voor is.
Hebben ze meer dan een jaar vertraging of zijn ze er dan toch zelf nog niet klaar voor ?
Andere banken die wel klaar zijn ?
Is het een hardware gerelateerd probleem of heeft iedereen daar last van ?
Met vaak bedoel ik : meer dan één keer per dag bij normaal gebruik. Wat dat ook moge zijn natuurlijk

Verder vraag ik me af hoe het met Belfius zit met het toevoegen van andere rekeningen (van een andere bank) in de eigen app.
Ergens in 2017 kondigden ze aan dat ze daar de eersten gingen mee zijn maar ik zie in mijn app de mogelijkheden daartoe nog niet.
Als ik alle banken toevoeg waar ik mee werk in een vragenlijstje in de app komt dat er altijd op neer dat Belfius me gaat verwittigen als de andere bank er klaar voor is.
Hebben ze meer dan een jaar vertraging of zijn ze er dan toch zelf nog niet klaar voor ?
Andere banken die wel klaar zijn ?
Best vermelden welk toestel je hebt en welke versie van het OS.
Ik heb nog nooit voorgehad dat de KBC app crashte.
Dit zit in de PSD2 wetgeving vervat. Deze gaat van start in september 2019. Dus ik gok dat je nog enkele maanden geduld zult moeten hebben.haelewyn schreef: ↑1 februari 2019, 04:37 Verder vraag ik me af hoe het met Belfius zit met het toevoegen van andere rekeningen (van een andere bank) in de eigen app.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Haelewyn: ik moet zeggen, ik kan mij niet herinneren wanneer mijn KBC App voor de laatste keer gecrasht is, dus denk dat het een hardware gerelateerd probleem is.
Wat betreft PSD2: datum is 14 september 2019, maar KBC heeft dit gewoon al in haar App hoor ... Alleen is functionaliteit nogal beperkt momenteel, maar gezien de resem ontwikkelingen die ze de laatste maanden toegevoegd hebben, verwacht ik dat ze voor de zomer hiermee volledig klaar zijn (Acces to Acounts + Payment Initittion).
Wat betreft PSD2: datum is 14 september 2019, maar KBC heeft dit gewoon al in haar App hoor ... Alleen is functionaliteit nogal beperkt momenteel, maar gezien de resem ontwikkelingen die ze de laatste maanden toegevoegd hebben, verwacht ik dat ze voor de zomer hiermee volledig klaar zijn (Acces to Acounts + Payment Initittion).
KBC doet dit momenteel met 'screenscraping', wat wil zeggen dat ze de internetbankieren-webpagina's van andere banken technisch gezien scannen en detecteren waar de invulveldjes van je codes en dergelijke staan om zo in te loggen en data op te halen. Dit heeft eigenlijk weinig met PSD2 te maken, dat kon voor het bestaan van die wetgeving ook al. Is bovendien een riskante techniek, want vanaf het moment dat bv een Belfius of een ING iets wijzigt aan hun website kan het zijn dat de service niet meer werkt. Vanaf 14/09 is elke bank verplicht een API te publiceren waarmee deze technische verbinding wel op een duurzame manier gelegd kan worden. Vanaf dan wordt het ook normaal gezien een heel pak gebruiksvriendelijker (nu moet je bv om je saldo van de andere bank te refreshen elke keer tekenen met je bakje, na 14/09 en met werkende api's, zal dat automatisch up to date gebracht worden en moet je maar eens in de 90 dagen de koppeling hernieuwen).Jiraisking schreef: ↑1 februari 2019, 08:12 Haelewyn: ik moet zeggen, ik kan mij niet herinneren wanneer mijn KBC App voor de laatste keer gecrasht is, dus denk dat het een hardware gerelateerd probleem is.
Ik vind Delta Loiyd bank de allerbeste qua online bankieren. Niet zo gekend bij het grote publiek eigelijk.
Persmededeling van 7 december 2017 (uittreksel) :
"""Wat zal binnenkort mogelijk zijn ?
Binnen enkele maanden biedt Belfius zijn klanten rechtstreeks toegang tot al hun zichtrekeningen via Belfius Mobile, Belfius Tablet en Belfius Direct Net.
Concreet kan de klant in de eerste plaats al zijn zichtrekeningen bij andere banken toevoegen via één van de digitale kanalen:Belfius Mobile, Belfius Tablet of Belfius Direct Net.
Als de klant daarna aanlogt op Belfius Mobile, Belfius Tablet of Belfius Direct Net, beschikt hij automatisch en onmiddellijk over een overzicht van AL zijn zichtrekeningen, het saldo en het overzicht van de transacties, in realtime en met dezelfde klantervaring als die hij momenteel geniet voor zijn Belfius-rekeningen.""""
Toch een serieuze vertraging ?
Enfin, ik wou er wel meer van weten en ik heb het aan de helpdesk mobiel bankieren van de bank gevraagd.
Geen concrete datum bekend maar het is voor 'binnenkort'.
Er heeft in 2017 iemand voor zijn beurt gesproken, zo te zien.
Volgende stap zou voor mij toch ook de zichtbaarheid van spaarrekeningen moeten worden.
Zolang dat er niet in zit moet ik nog altijd alle apps op de tablet of telefoon laten staan.
Iedereen gebruikt zijn bank anders...Ik kan me voorstellen dat anderen hier nog andere dingen willen zien van hun bank dan alleen spaarrekeningen en zichtrekeningen.
@brt3 : Delta Lloyd : nog nooit gehad of geprobeerd en hier in de streek niet bij de top5 van populaire banken. Wetende dat de naam nu Nagelmackers is ....
Wat vind je voor hun mobiel bankieren beter dan bij andere banken ?
Laat ons deze rare bewering even beter begrijpen ?
Of is dit een hoaxbericht ?
Binnen enkele maanden biedt Belfius zijn klanten rechtstreeks toegang tot al hun zichtrekeningen via Belfius Mobile, Belfius Tablet en Belfius Direct Net.
Concreet kan de klant in de eerste plaats al zijn zichtrekeningen bij andere banken toevoegen via één van de digitale kanalen:Belfius Mobile, Belfius Tablet of Belfius Direct Net.
Als de klant daarna aanlogt op Belfius Mobile, Belfius Tablet of Belfius Direct Net, beschikt hij automatisch en onmiddellijk over een overzicht van AL zijn zichtrekeningen, het saldo en het overzicht van de transacties, in realtime en met dezelfde klantervaring als die hij momenteel geniet voor zijn Belfius-rekeningen.""""
Enfin, ik wou er wel meer van weten en ik heb het aan de helpdesk mobiel bankieren van de bank gevraagd.
Volgende stap zou voor mij toch ook de zichtbaarheid van spaarrekeningen moeten worden.
Zolang dat er niet in zit moet ik nog altijd alle apps op de tablet of telefoon laten staan.
Iedereen gebruikt zijn bank anders...Ik kan me voorstellen dat anderen hier nog andere dingen willen zien van hun bank dan alleen spaarrekeningen en zichtrekeningen.
@brt3 : Delta Lloyd : nog nooit gehad of geprobeerd en hier in de streek niet bij de top5 van populaire banken. Wetende dat de naam nu Nagelmackers is ....
Wat vind je voor hun mobiel bankieren beter dan bij andere banken ?
Laat ons deze rare bewering even beter begrijpen ?
Of is dit een hoaxbericht ?
Dat dit bericht eind 2017 kwam is op zich niet verrassend, PSD2 wetgeving (europese richtlijn) is in voege gegaan op 13 januari 2018. MAAR: naar aloude gewoonte heeft de omzetting naar Belgische wetgeving vertraging opgelopen. Dit was pas midden vorig jaar rond, met als gevolg dat banken daarop gewacht hebben (+uitstel kregen van de NBB en ECB), want er was gewoon geen wettelijke basis voor het delen van gegevens. Die is er nu wel, maar het probleem is dat de wet alleen zegt "banken moeten gegevens openstellen naar elkaar als de klant zijn toestemming daarvoor geeft". De wet zegt echter niet op welke manier dat dat moet gebeuren. Screenscraping zoals KBC doet is één manier, maar niet gebruiksvriendelijk en technisch eigenlijk niet zo goed. In de PSD2 richtlijn is daarom aangegeven dat banken ergens in het najaar van 2019 een technische standaard moeten hebben uitgewerkt (de zogenaamde RTS of regulatory technical standards) en geïmplementeerd die op API-basis werkt. Op die manier kunnen banken met elkaar integreren op een standaardmanier, in plaats dat men voor elke bank apart iets moet bouwen.haelewyn schreef: ↑1 februari 2019, 10:46 Persmededeling van 7 december 2017 (uittreksel) :
Dus voor eind dit jaar ga je van PSD2 nog niet veel zien.
De wetgeving verplicht niet dat informatie van spaarrekeningen ook moet gedeeld worden dus dat zal er op korte termijn ook niet inzitten.
Jahhh... Net ontdekt dat die ferme cadeau en vooruitgang van KBC in hun app eigenlijk een drol in een papieren zak is.
Deze nacht rond een uur of 4 mijn rekeningen toegevoegd allerhande.
Als ik nu het nieuwe saldo van de rekeningen wil kennen bij Axa, Belfius, ING of Hello Bank, moet ik (inderdaad)
mijn bakje van de bank gaan zoeken, mijn kaart erin doen, codes naar voor en naar achter ingeven, ...
De 14/09 van NYTS, had ik gehoopt, wad die van 2018... maar het mag niet zijn.
Dit is qua gebruiksvriendelijkheid een dikke 0 op 10.
Dan ben ik veel beter af dat ik gewoon alle apps van de banken laat staan en die apart gebruik.
OOIT wordt het anders en beter maar nu trekt het op niks.
Raar dat sommige leden van het forum het zo een grote vooruitgang vinden of dat dit voor KBC iets is om mee uit te pakken.
Een houten been zonder scharnieren !
Ik kan ineens al begrijpen waarom Belfius de voorkeur er aan geeft om nog niet uit te pakken met een methode zoals deze. Daar maak je jezelf toch maar grandioos belachelijk mee.
Later stadium : geen spaarrekeningen-info inbegrepen. Dan is ineens heel het nuttige van de zaak weer ondergraven. Dan moet ik sowieso nog altijd alle apps behouden.
Voor mij persoonlijk en voor mijn gebruik : afvoeren die hele zooi.
@Nyts : bedankt voor de nuffige inside informatie alleszins. Het was leerrijk.
Als ik nu het nieuwe saldo van de rekeningen wil kennen bij Axa, Belfius, ING of Hello Bank, moet ik (inderdaad)
mijn bakje van de bank gaan zoeken, mijn kaart erin doen, codes naar voor en naar achter ingeven, ...
Dan ben ik veel beter af dat ik gewoon alle apps van de banken laat staan en die apart gebruik.
Raar dat sommige leden van het forum het zo een grote vooruitgang vinden of dat dit voor KBC iets is om mee uit te pakken.
Ik kan ineens al begrijpen waarom Belfius de voorkeur er aan geeft om nog niet uit te pakken met een methode zoals deze. Daar maak je jezelf toch maar grandioos belachelijk mee.
Later stadium : geen spaarrekeningen-info inbegrepen. Dan is ineens heel het nuttige van de zaak weer ondergraven. Dan moet ik sowieso nog altijd alle apps behouden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
KBC heeft eigenlijk nooit uitgepakt met de accounts toevoegen. Geloof me, de API van KBC is sowieso klaar. De enige reden dat ze de accounts via screenscaping toevoegen is omdat alle andere banken hun API niet klaar is. Zolang die niet klaar is, kunnen ze uiteraard ook PSD2 niet deftig gebruiken.haelewyn schreef: ↑1 februari 2019, 12:49 Jahhh... Net ontdekt dat die ferme cadeau en vooruitgang van KBC in hun app eigenlijk een drol in een papieren zak is.
Voor mij maakt Belfius zich nog belachelijker in dit verhaal door iets aan te kondigen dat een jaar later nog niet eens hebben.