Bank met beste online bankieren
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bank met beste online bankieren
Dat komt omdat daar nu eigenlijk weinig of geen regels voor zijn, buiten wat richtlijnen van febelfin. De wetgever vertrouwt erop dat elke bank een adequate risico-inschatting maakt over welke transactie met welke methode getekend mag worden. PSD2-wetgeving geeft hiertoe voor het eerst wel duidelijke richtlijnen over welke bedragen en wat voor transacties hoe getekend mogen worden dus ik zie in de toekomst de verschillen tussen de banken wel afnemen.SMGGM schreef: ↑4 februari 2019, 20:49Je ziet immers al zeer veel verschil in wat een bank toelaat. Sommige banken laten toe betalingen goed te keuren via vingerafdruk, andere verplichten een PIN. Zelfde met rooted devices, sommige laten het niet toe, andere dan weer wel. Zomaar blindelings de betalingen uitvoeren omdat de andere bank het zegt geloof ik persoonlijk niet.Nyts91 schreef: ↑2 februari 2019, 20:47 Ivm de methode om 'consent' te geven is er wel de mogelijkheid dat banken onderling afspreken dat ze op elkaars authenticatiemethode vertrouwen (maw dat je door pincode van kbc in te geven de gegevens van argenta kan gaan ophalen). Maar zeker in het begin zal dat idd niet het geval zijn. Wat itsme betreft; Argenta staat wel aangekondigd als toekomstige partner op hun website, dus ze zijn er daar mee bezig ;-)
Het beste wat we zullen krijgen is itsme. Dan kan je tenminste toch via je favorieten app de betalingen op goedkeuren met enigszins de itsme omweg.
PSD2 zegt gewoon wat strong customer authentication is en geeft wat requirements hieromtrent zonder een technologie te noemen. Een technologie noemen zou immers innovatie kunnen belemmeren (want die wetten moeten jaren mee kunnen gaan).Nyts91 schreef: ↑6 februari 2019, 08:46 Dat komt omdat daar nu eigenlijk weinig of geen regels voor zijn, buiten wat richtlijnen van febelfin. De wetgever vertrouwt erop dat elke bank een adequate risico-inschatting maakt over welke transactie met welke methode getekend mag worden. PSD2-wetgeving geeft hiertoe voor het eerst wel duidelijke richtlijnen over welke bedragen en wat voor transacties hoe getekend mogen worden dus ik zie in de toekomst de verschillen tussen de banken wel afnemen.
Uiteindelijk dient de bank die de betaling uitvoert te kunnen bewijzen dat de gebruiker deze betaling weldegelijk heeft goedgekeurd. Dit kan het nu doen door middel van het legaal archief dat de bank heeft. Dit legaal archief bevat het bewijs dat persoon x de betaling heeft goedgekeurd (door middel van de belangrijke elementen van de betaling te versleutelen - dat is wat je tekent op de banking app of met de kaartlezer). Hoe een bank zijn legaal archief opbouwt is bank specifiek (dit is technologie en data specifiek).
Als ik dus morgen met de KBC app een betaling van Argenta teken, hoe gaat Argenta mij dan kunnen bewijzen dat ik de betaling heb ondertekend? Gaan vragen aan KBC om dat bewijs te leveren? Dat staat nergens beschreven in PSD2 dat KBC dit moet doen of dat Argenta moet toelaten dat de transacties moeten kunnen worden goedgekeurd met de KBC tokens.
Contracten tussen banken kunnen uiteraard wel gemaakt worden maar dat valt buiten de scope van PSD2 (dit is wat Isabel met zijn token al > 20 jaar doet).
Misschien dat dit ervan komt tussen banken, maar hier ben ik toch wat sceptisch over.
Misschien dat PSD3 hier ooit over spreekt, maar dan zal er toch wel een liability shift moeten gebeuren.
Hoooowwww zekers ?
Bnp kondigt in zijn App aan dat je vanaf nu ook rekeningen kan toevoegen van kbc, ing en belfius. En zij praten over zichtrekeningen en spaarrekeningen !
Je moet nog codes berekenen voor het toevoegen van de rekeningen maar ik heb geen idee of je dat ook moet doen om saldo''s en verrichtingen te bekijken.
Of ze met screenscaping werken weet ik nog minder want ik kan het even niet uitproberen nu.
Bnp kondigt in zijn App aan dat je vanaf nu ook rekeningen kan toevoegen van kbc, ing en belfius. En zij praten over zichtrekeningen en spaarrekeningen !
Je moet nog codes berekenen voor het toevoegen van de rekeningen maar ik heb geen idee of je dat ook moet doen om saldo''s en verrichtingen te bekijken.
Of ze met screenscaping werken weet ik nog minder want ik kan het even niet uitproberen nu.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Uiteraard, KBC en Belfius gaan hun API niet openzetten tov BNP als het omgekeerde niet gebeurt

In lijn met het topic : wat ik bv bij AXA en beobank knap vervelend vind is dat een betaling dagenlang niet zichtbaar is.
Bancontact betaling in Wallonië op zaterdag, dinsdag zichtbaar bij Beobank.
Betaling in een ander Europees land met AXA en maestro, enkele dagen niet zichtbaar.
Bij Belfius, betaling zelfde handelszaak : direct zichtbaar maar nog niet alle gegevens. Alleen "betaling maestro" en het bedrag.
AXA en Beobank leven op dat vlak voor mij nog steeds in de vorige eeuw.
Bancontact betaling in Wallonië op zaterdag, dinsdag zichtbaar bij Beobank.
Betaling in een ander Europees land met AXA en maestro, enkele dagen niet zichtbaar.
Bij Belfius, betaling zelfde handelszaak : direct zichtbaar maar nog niet alle gegevens. Alleen "betaling maestro" en het bedrag.
AXA en Beobank leven op dat vlak voor mij nog steeds in de vorige eeuw.
Haelewyn dat kan ik volledig bevestigen en erger me daar dood aan.
Daarnaast toekomstige betalingen zie je niet zo makkelijk als bv met de kbc app. Bij de kbc app kan je direct zien welke doorlopende opdrachten je hebt en welk bedrag daar aan vast kleeft.
Ook het feit dat als ik een bedrag van de ene rekening overzet op een ander eigen rekening dan moet ik eerst uitloggen en weer aanloggen. Bij kbc zie je direct de wissel van bedrag.
Daarom zal mijn hoofdbank kbc blijven juist voor die dingen.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Daarnaast toekomstige betalingen zie je niet zo makkelijk als bv met de kbc app. Bij de kbc app kan je direct zien welke doorlopende opdrachten je hebt en welk bedrag daar aan vast kleeft.
Ook het feit dat als ik een bedrag van de ene rekening overzet op een ander eigen rekening dan moet ik eerst uitloggen en weer aanloggen. Bij kbc zie je direct de wissel van bedrag.
Daarom zal mijn hoofdbank kbc blijven juist voor die dingen.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Nog eens een testje gedaan met bancontact bij Beobank. Je kan een betaling pas zien de volgende werkdag na de boeking.
Een betaling op zaterdag wordt geboekt op maandag en is zichtbaar op dinsdag.
Een betaling op dinsdag is zichtbaar op woensdag.
Een betaling op zaterdag wordt geboekt op maandag en is zichtbaar op dinsdag.
Een betaling op dinsdag is zichtbaar op woensdag.
Binnenkort zal je -mits bijbetaling- je verrichting onmiddellijk kunnen zien op je rekening. Verwacht maar dat ze daar 5€/maand voor gaan vragen. En als je niét betaalt, zal je nog wat langer kunnen wachten dan nu. Aan U de keuze...
Kan je die bewering op enige manier staven ?
De meeste banken tonen alle verrichtingen zoals betalingen met Bancontact al onmiddellijk in hun apps en webbankieren en ook gratis.
De meeste banken tonen alle verrichtingen zoals betalingen met Bancontact al onmiddellijk in hun apps en webbankieren en ook gratis.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 19 februari 2019, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
ik bedoel : op de seconde!
een overschrijving doen, en die staat binnen de 5 seconden bij de tegenpartij.
dàt zal niet gratis zijn
een overschrijving doen, en die staat binnen de 5 seconden bij de tegenpartij.
dàt zal niet gratis zijn
Ja , ok .. Daar heb je gelijk in. Die overschrijvingen komen eraan. Gratis of niet, dat vraagt iedereen zich af.
Maar het ging eigenlijk over Beobank en als je met je kaart van die bank een aankoop doet in een winkel... Dat je dan de eerste tijd aan je saldo of verrichtingen niet kan merken dat er wat gebeurd is.
En dat is redelijk 'achter' bij de andere banken waar ik mee werk.
Bij KBC, Belfius, ING, ... kan je dat direct zien. Ik zou het niet meer anders kunnen gewoon worden.
Maar het ging eigenlijk over Beobank en als je met je kaart van die bank een aankoop doet in een winkel... Dat je dan de eerste tijd aan je saldo of verrichtingen niet kan merken dat er wat gebeurd is.
En dat is redelijk 'achter' bij de andere banken waar ik mee werk.
Bij KBC, Belfius, ING, ... kan je dat direct zien. Ik zou het niet meer anders kunnen gewoon worden.
Belfius, kbc en ing zijn grootbanken, met dure rekeningen. Ze hebben een duurder informaticasysteem, dat veel vlugger data uitwisselt naar andere banken en betalingssystemen toe. Maar daar betaal je dus voor.
En, zeg nu zélf, ZO'N GROOT voordeel is dat nu ook weer niet he, dat je een verrichting direct ziet.
Ik kan niet meer leven zonder.. dus zou beobank nooit mijn eerste bank kunnen zijn.
Ik wil niet weten hoeveel er eergisteren op mijn rekening stond. Ik wil weten wat er nu, deze minuut, op staat.
Dat andere banken een beter en duurder informaticasysteem hebben zal wel juist zijn.
Ik vermoed dat het systeem van Beobank gewoon blijven stilstaan is in de tijd, ergens rond het jaar 2000.
Bij de grote banken betaal ik niets voor mijn rekening. Nul euro per jaar..
Bij Beobank hetzelfde.
Extra nadeel bij Beobank : bitter weinig info per verrichting. Geen toekomstige verrichtingen zichtbaar.
Voor mij is dit systeem volledig uit de tijd. Het is ok voor wie het niet belangrijk vindt maar voor wie, zoals ik, een bank kiest op basis van de performantie van app en webbankieren komt beobank op de laatste plaats.
Zelfs bpost bank en AXA doen beter op dat vlak.
We verschillen van mening. Moet kunnen.
Ik wil niet weten hoeveel er eergisteren op mijn rekening stond. Ik wil weten wat er nu, deze minuut, op staat.
Dat andere banken een beter en duurder informaticasysteem hebben zal wel juist zijn.
Ik vermoed dat het systeem van Beobank gewoon blijven stilstaan is in de tijd, ergens rond het jaar 2000.
Bij de grote banken betaal ik niets voor mijn rekening. Nul euro per jaar..
Bij Beobank hetzelfde.
Extra nadeel bij Beobank : bitter weinig info per verrichting. Geen toekomstige verrichtingen zichtbaar.
Voor mij is dit systeem volledig uit de tijd. Het is ok voor wie het niet belangrijk vindt maar voor wie, zoals ik, een bank kiest op basis van de performantie van app en webbankieren komt beobank op de laatste plaats.
Zelfs bpost bank en AXA doen beter op dat vlak.
We verschillen van mening. Moet kunnen.
Kan je mij eens een voorbeeld geven, wannéér het zo belangrijk is dat je ONMIDDELLIJK je juiste rekeningstand kent? Of een voorbeeld wannéér het zo voordelig is dat je je verrichtingen in seconden erna kan zien?
Ik hoef daarvoor geen voorbeeld te geven.
Ik vind het belangrijk. Dat is voldoende. Jij niet en dat is jouw keuze.
Ik wil weten wat er NU op de rekening staat, niet wat er eergisteren opstond.
Maar wil je dan toch een voorbeeld ?
STEL : Ik gebruik die rekening niet om veel geld te parkeren.
Ik doe uitgaven her en der tijdens een citytrip naar eender waar en ik doe dat van een aparte rekening om dat allemaal wat bij te houden.
De uitgaven doe ik op zaterdag, zondag en maandag en dan weet ik nog altijd niet wat ik heb verbruikt, tenzij ik de bonnetjes heb bijgehouden.
Als ik begonnen ben, bijvoorbeeld, met 200 euro op die rekening heb ik op maandagavond geen idee of er nog 20 euro op staat of 120 ... of 2 euro.
Op dat vlak is het gewoon een slecht product.
Wil je graag een toilet thuis dat doorspoelt drie dagen nadat je op de knop hebt gedrukt ? Of toch liever ONMIDDELLIJK ?
Als andere banken dat kunnen... waarom die ene bank dan niet ?
Ik vind het belangrijk. Dat is voldoende. Jij niet en dat is jouw keuze.
Ik wil weten wat er NU op de rekening staat, niet wat er eergisteren opstond.
Maar wil je dan toch een voorbeeld ?
STEL : Ik gebruik die rekening niet om veel geld te parkeren.
Ik doe uitgaven her en der tijdens een citytrip naar eender waar en ik doe dat van een aparte rekening om dat allemaal wat bij te houden.
De uitgaven doe ik op zaterdag, zondag en maandag en dan weet ik nog altijd niet wat ik heb verbruikt, tenzij ik de bonnetjes heb bijgehouden.
Als ik begonnen ben, bijvoorbeeld, met 200 euro op die rekening heb ik op maandagavond geen idee of er nog 20 euro op staat of 120 ... of 2 euro.
Op dat vlak is het gewoon een slecht product.
Wil je graag een toilet thuis dat doorspoelt drie dagen nadat je op de knop hebt gedrukt ? Of toch liever ONMIDDELLIJK ?
Als andere banken dat kunnen... waarom die ene bank dan niet ?