Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Bank weigert pandwissel

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
46 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

Bank weigert pandwissel

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 18 juni 2021, 11:08

Situatie:

Vriendin is 100% eigenaar van appartement waarop nog een (zeer) kleine woonbonuslening openstaat (resterende duurtijd van 10 jaar). Dit appartement wordt verkocht (compromis in opmaak). Eind april hebben we een huis gekocht waarvan we elk voor 50% eigenaar zijn ( akte verleden) en waarvoor we geen hypothecair krediet zijn aangegaan.

Naar aanleiding van de verkoop van het appartement heeft mijn vriendin contact opgenomen met de bank van de woonbonuslening, met de vraag om een pandwissel door te voeren (waardoor de hypotheek verschuift van het appartement naar ons huis), zodanig dat we de belastingvermindering de komende jaren kunnen behouden.

De bank heeft nu geantwoord dat dit niet mogelijk is en dat het resterend saldo van het krediet automatisch zal worden terugbetaald aan de bank bij verlijding van de akte van het appartement.

Ik weet dat onze situatie misschien wat atypisch is doordat we niet zijn gaan lenen voor onze nieuwe woning, maar kan de bank daarom zomaar die pandwissel weigeren en ons dat belastingvoordeel door de neus boren?

Dank bij voobaat!

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Bank weigert pandwissel

• Citeer

Bericht door ludo » 18 juni 2021, 11:14

Volgens mijn redenering is de woonbonus enkel overdraagbaar op een ander eigendom als de hypothecaire lening mee wordt overgezet op het nieuw pand..
Feit dat er voor het nieuwe pand niet geleend wordt, en of de lening niet wordt of kan overgezet worden vervalt de voorwaarde van de woonbonus..

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
geebee
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door geebee » 18 juni 2021, 11:38

Het appartement wordt verkocht, de lening vervalt en daaruit volgend de daaraan gekoppelde woonbonus.
Je leent niet langer dus is het niet meer dan logisch dat je geen belastingsvoordeel meer doet op een woonbonus die er niet meer is.

De bank "weigert" niks ... de bank volgt de regelgeving.

LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 18 juni 2021, 11:43

Dat is net het punt. We willen net wél blijven lenen, vandaar ook dat we de lening willen koppelen aan het nieuwe huis.

Hadden we die pandwissel dan moeten doen op het moment van de aankoop van ons huis? Had dat een verschil gemaakt?

Ik vond overigens online nog dit terug:

VOORWAARDEN VOOR HYPOTHEEKOVERDRACHT
Je bestaande lening overzetten kan dus voordeliger. Maar ook hier zijn er enkele voorwaarden. De belangrijkste is dat je effectief een eigen woning met een hypothecaire lening hebt en dat dit, voordat je de nieuwe woning aankoopt, je enige woning is. De volgorde waarin je de stappen onderneemt (eerst kopen of eerst verkopen) heeft geen belang.

DE VOORDELEN VAN HET OVERZETTEN VAN EEN HYPOTHECAIRE LENING
Vermits de lening niet wordt terugbetaald, is er geen vergoeding voor wederbelegging verschuldigd;
Op de doorhaling van de oude hypotheek zijn geen registratierechten verschuldigd, maar wel het specifiek registratierecht van 75 euro.
De levensverzekering (schuldsaldoverzekering) gevoegd bij de oude lening blijft behouden zonder wijziging van de premie;
Vermits er in feite geen nieuwe lening toegestaan wordt, zijn er ook geen registratierechten op het bedrag van de lening verschuldigd : de vroeger toegestane lening blijft immers behouden zonder wijziging van de voorwaarden; alleen het in pand gegeven goed verandert.
CONCLUSIE: HYPOTHEEK OVER

en ook:

Pandwissel mogelijk om woonbonus te behouden?
Vraag
Momenteel woon ik in een appartement dat ik 2 jaar geleden gekocht heb. Ik heb hiervoor een klein bedrag geleend bij de bank. Ik zou nu graag een bouwgrond kopen, een huis zetten en mijn appartement verkopen.

Kan ik hiervoor een pandwissel doen als ik bij de notaris al plannen van het huis kan voorleggen? Met een pandwissel zou ik namelijk mijn woonbonus kunnen behouden. Met mijn huidige lening kom ik niet toe. Kan ik een tweede hypothecaire lening nemen op hetzelfde huis?

Antwoord
Wij begrijpen dat je momenteel je appartement zelf bewoont. Je appartement wordt dus voor de toepassing van de fiscale voordelen voor jouw krediet beschouwd als de “eigen” woning. Jouw krediet geniet momenteel van de Vlaamse geïntegreerde woonbonus (regime van toepassing voor fiscaal conforme kredieten aangegaan tussen 1/1/2016 en 31/12/2019).

Vanaf het moment dat je verhuist of je appartement verkoopt, wordt het appartement niet meer beschouwd als de “eigen” woning, en komt jouw krediet in de standaardregeling niet meer in aanmerking voor de Vlaamse geïntegreerde woonbonus, doch wél voor het federaal langetermijnsparen voor de kapitaalaflossingen en eventueel voor de federale gewone interestaftrek voor de periode tussen de verhuis en de verkoop.

Indien je evenwel aan een aantal voorwaarden voldoet, kan je er voor opteren om, in afwijking van de standaardregeling, toch onder de Vlaamse geïntegreerde woonbonus te voldoen.

Deze voorwaarden zijn:

Jouw initieel gefinancierde woning wordt vervreemd om een andere woning te verwerven (aankoop, bouw) of te behouden (verbouwing, successie- of schenkingsrechten);
De initieel gefinancierde woning was de “eigen” woning, en de nieuwe woning wordt de “eigen” woning;
Het bestaand krediet blijft behouden of wordt geherfinancierd;
Er gebeurt een hypotheekoverdracht.
De hypotheekoverdracht kan ook gebeuren naar een bouwgrond.

Het tijdstip waarop de hypotheekoverdracht gebeurt is niet van doorslaggevend belang. De keuze voor de toepassing van de fictiebepaling kan pas gemaakt worden van zodra aan alle voorwaarden voldaan is, hetgeen impliceert dat de hypotheekoverdracht uiterlijk dient te gebeuren bij de verkoop van jouw appartement.

Je bekijkt best samen met je bankier hoe je jouw project het best financiert en op welk ogenblik de hypotheekoverdracht gerealiseerd kan worden.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 18 juni 2021, 12:17

[quote=LaCucaracha post_id=513460 time=1624009435 user_id=15283]
Dat is net het punt. We willen net wél blijven lenen, vandaar ook dat we de lening willen koppelen aan het nieuwe huis.

Hadden we die pandwissel dan moeten doen op het moment van de aankoop van ons huis? Had dat een verschil gemaakt?

Uiteraard.. Misschien een hypothecaire overdracht doen voor verbouwingen ???? Maar vrees ervoor..

alvh
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer alvh
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door alvh » 18 juni 2021, 12:26

De akte van je huis is al verleden, en de woning is al betaald. Je wil dan nu een lening betalen voor een bedrag dat niet meer verschuldigd is? Dat lijkt mij inderdaad niet mogelijk.

LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 18 juni 2021, 12:36

alvh schreef: ↑18 juni 2021, 12:26 De akte van je huis is al verleden, en de woning is al betaald. Je wil dan nu een lening betalen voor een bedrag dat niet meer verschuldigd is? Dat lijkt mij inderdaad niet mogelijk.
Hierboven staat nochtans dat de hypotheekoverdracht uiterlijk moet gebeuren bij de verkoop van het appartement en dus niet reeds bij de aankoop van het huis:

Het tijdstip waarop de hypotheekoverdracht gebeurt is niet van doorslaggevend belang. De keuze voor de toepassing van de fictiebepaling kan pas gemaakt worden van zodra aan alle voorwaarden voldaan is, hetgeen impliceert dat de hypotheekoverdracht uiterlijk dient te gebeuren bij de verkoop van jouw appartement.

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 18 juni 2021, 12:39

alvh schreef: ↑18 juni 2021, 12:26 De akte van je huis is al verleden, en de woning is al betaald. Je wil dan nu een lening betalen voor een bedrag dat niet meer verschuldigd is? Dat lijkt mij inderdaad niet mogelijk.
Klopt.

Je kan de lopende hypotheek nog wel aanwenden voor een renovatie, verbouwing, uitbreiding, ... van je nieuwe woning. Moet wel in de verkoopakte opgenomen worden, dus snel zijn is de boodschap.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 18 juni 2021, 12:53

LaCucaracha schreef: ↑18 juni 2021, 12:36
Hierboven staat nochtans dat de hypotheekoverdracht uiterlijk moet gebeuren bij de verkoop van het appartement en dus niet reeds bij de aankoop van het huis:

Hoe kan je een bestaande hypothecaire lening ( hypotheekoverdracht )doen als je nog geen ander huis hebt aangekocht?????

LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 18 juni 2021, 13:02

pukkie007 schreef: ↑18 juni 2021, 12:39
Klopt.

Je kan de lopende hypotheek nog wel aanwenden voor een renovatie, verbouwing, uitbreiding, ... van je nieuwe woning. Moet wel in de verkoopakte opgenomen worden, dus snel zijn is de boodschap.
Dus we kunnen de bestaande hypothecaire lening die destijds gesloten werd voor de aankoop van het appartement omvormen naar een krediet dat dient voor de renovatie van ons huis? En dat krediet komt dan nog steeds in aanmerking voor de woonbonus?

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 18 juni 2021, 13:21

LaCucaracha schreef: ↑18 juni 2021, 13:02
pukkie007 schreef: ↑18 juni 2021, 12:39

Klopt.

Dus we kunnen de bestaande hypothecaire lening die destijds gesloten werd voor de aankoop van het appartement omvormen naar een krediet dat dient voor de renovatie van ons huis? En dat krediet komt dan nog steeds in aanmerking voor de woonbonus?

Mogelijks wel ??? zal je moeten navragen of de bank daarin wil meegaan...

ronnie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ronnie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ronnie » 18 juni 2021, 13:42

Ik zou beginnen met aan de bank te vragen of het probleem is dat ze geen pandwissel willen doen, of dat het probleem is dat de fiscale voordelen verloren zullen gaan in de transactie.

Ben geen kenner maar ik kan verschillende redenen bedenken waarom de bank geen pandwissel wil toestaan: ooit laattijdig afbetaald, lening met ongunstige voorwaarden voor hen (bvb variabele lening met 0% rente), willen hypotheekbusiness afbouwen in Belgie, nieuw huis op meerdere namen dus minder goed pand, ...

LaCucaracha
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer LaCucaracha
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door LaCucaracha » 18 juni 2021, 14:41

ronnie schreef: ↑18 juni 2021, 13:42 Ik zou beginnen met aan de bank te vragen of het probleem is dat ze geen pandwissel willen doen, of dat het probleem is dat de fiscale voordelen verloren zullen gaan in de transactie.

Ben geen kenner maar ik kan verschillende redenen bedenken waarom de bank geen pandwissel wil toestaan: ooit laattijdig afbetaald, lening met ongunstige voorwaarden voor hen (bvb variabele lening met 0% rente), willen hypotheekbusiness afbouwen in Belgie, nieuw huis op meerdere namen dus minder goed pand, ...
Geen van deze redenen is van toepassing: rentevoet is naar hedendaagse normen aan de hoge kant (1,47%) en het nog af te betalen bedrag is zeer klein (net genoeg om de maximale woonbonus af te dekken). Ons huis is ook een pak meer waard dan het appartement, hetgeen het feit dat het voor de helft van mij is ook compenseert.

Indien de bank de pandwissel zou toestaan, is er ook geen probleem met de fiscaliteit. Het ging er puur om dat dat destjds als doel had om een woning aan te kopen en dat de woning waarnaar het krediet zou worden overgedragen reeds aangekocht is. Waardoor er eigenlijk geen reden is om nog te lenen.

ronnie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ronnie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ronnie » 18 juni 2021, 14:48

OK, mijn frank valt, het doel van de lening is niet onroerend, vandaar de noodzaak om werken te doen en het zo terug onroerend te maken.

Vraag mij even af, mocht je nu (zogezegd...) bij de aankoop van het huis ergens onderhands een lening aangegaan zijn, bvb. bij je partner, zonder hypotheek, voor de aankoop, en je zou met het geld van de lening nu die persoon terugbetalen.
Dan zal het fiscaal voordeel wsl ook wel weg zijn nu.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 18 juni 2021, 15:35

LaCucaracha schreef: ↑18 juni 2021, 11:08 Situatie:
...
Je had dat moeten (laten) regelen bij de aankoop van de nieuwe woning.
Nu is dat inderdaad te laat.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

46 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy