Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Spaarrekeningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Banken met de meest interessante berekening van de getrouwheidspremie.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
35 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Gebruik onze tools spaarrentes vergelijken - Simulatie van uw rendement - Vergelijk kredietwaardigheid
Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

Banken met de meest interessante berekening van de getrouwheidspremie.

• Citeer

Bericht door Stier » 28 december 2009, 23:08

Wettelijk is voorzien dat de getrouwheidspremie kan worden verworven op het einde van het burgelijk jaar voor stortingen in Januari.  Ik heb slechts 2 banken gevonden die dit systeem toepassen.  Argenta ( alle spaarrekeningen) en Banca Mone Pachi ( BMPB Top).

Alle andere banken geven slechts de getrouwheidspremie als het geld 12 opeenvolgende maanden op de rekening heeft gestaan.

Banken die ik heb nagekeken en die dus de meest nadelige manier van premieberekening hanteren:

Ethias
Keytrade
Deutsche Bank ( alle spaarrekeningen)
BKCP
Record Bank
ING
Dexia
Rabobank.be

Heeft er iemand weet van andere banken die het systeem van de Januaripremie toepassen ?

Ik vind dit interessant omdat je dan stortingen in Januari kan doen of eventueel in Januari van bank kan veranderen.  Zo ben je er zeker van dat de getrouwheidspremie steeds verworven is op 31.12 van het jaar.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]

rob
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer rob
Verstuur privébericht

Re: Banken met de meest interessante berekening van de getrouwheidspremie.

• Citeer

Bericht door rob » 29 december 2009, 14:09

BNP Fortis met de premium rekening ook.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stier » 29 december 2009, 16:42

Inderdaad BNP Paribas Fortis heeft ook een januaripremie op zijn online Premium rekening. Deze was ik vergeten.

Bij deze rekening is het wel een promotie voor januari 2010 maar het zou me niet verbazen als de promotie voor januari 2011 herhaald wordt.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]

Sandra.V

• Citeer

Bericht door Sandra.V » 29 december 2009, 20:47

Stier schreef: Wettelijk is voorzien dat de getrouwheidspremie kan worden verworven op het einde van het burgelijk jaar voor stortingen in Januari.  Ik heb slechts 2 banken gevonden die dit systeem toepassen.  Argenta ( alle spaarrekeningen) en Banca Mone Pachi ( BMPB Top).
Volgens mijn info past Argenta deze regeling niet toe op de E-spaar rekening.

Bij BMPB is er een minimuminleg gevraagd alsook zo bij Fortis.

Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stier » 29 december 2009, 23:02

Sandra.V schreef:
Stier schreef: Wettelijk is voorzien dat de getrouwheidspremie kan worden verworven op het einde van het burgelijk jaar voor stortingen in Januari.  Ik heb slechts 2 banken gevonden die dit systeem toepassen.  Argenta ( alle spaarrekeningen) en Banca Mone Pachi ( BMPB Top).
Volgens mijn info past Argenta deze regeling niet toe op de E-spaar rekening.

Bij BMPB is er een minimuminleg gevraagd alsook zo bij Fortis.
Bij BMPB Top is er inderdaad ook een minimum van 10.000 €.

Volgens de website van Argenta is er ook voor de e-spaarrekening een januaripremie:

Bron:

http://www.argenta.be/nl/sparen_betalen ... informatie

http://www.argenta.be/nl/Images/Informa ... 5-2832.pdf

Het staat duidelijk in de pdf "Financiële Infofiche gereglementeerde spaardeposito's".

BC65462

• Citeer

Bericht door BC65462 » 30 december 2009, 00:55

Er is zelfs geen enkele bank die ons een berekening geeft van de gewone basisintresten.  Wat ben je nu vooruit met een eventuele berekening van getrouwheidsintresten?

Dat is hetzelfde als reclameren op je reisvergoeding omdat je je 2 euro te weinig ontving, en tegelijk accepteren dat je basisloon compleet fout is.

Nomad
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Nomad
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nomad » 30 december 2009, 13:47

Ik vind die hele getrouwheidspremie-in-januari-regeling een beetje overroepen.
Als je eens gaat uitrekenen wat het verschil op je rente is dan is dat -in mijn ogen toch- al bij al maar marginaal.
Als je op 2 januari 2010 50.000 EUR op een rekening zou storten bij een bank die de januari-regel niet toepast en je de getrouwheidspremie hierop dus pas uitbetaalt op 31/12/2011 dan ben je maar enkele EUR minder rijk.
Waar het om gaat is immers enkel de kapitalisatie van de premie die al eerder zou worden uitbetaald en die je dus eigenlijk misloopt.
Op een storting van 50.000 EUR zou je aan een gemiddelde getrouwheidspremie van 0,5% op een jaar tijd 250 EUR aan intresten krijgen. Als je deze pas een jaar later krijgt dan loop je op die manier de intresten hierop mis. Als we aannemen dat je bij bank met een redelijk goed tarief 2,5% intrest per jaar krijgt (basisrente + premie) dan loop je op deze 250 EUR dus eigenlijk 6,25 EUR aan gekapitaliseerde intresten mis.
Bovendien is 50.000 EUR op je rekening al een aardig bedrag. De gemiddelde Belg heeft ongeveer 20.000 EUR op zijn rekening staan waardoor het gemiste bedrag nog kleiner wordt.
Het argument dat je dan niet onmiddellijk van je intresten kan 'genieten' is ook niet echt van toepassing. Het niet ontvangen bedrag kan je immers gewoon van je kapitaal afhalen om tot hetzelfde resultaat te komen.
Ik weet dus niet of het wel altijd zo verstandig is om ab-so-luut een storting te doen vóór het jaareinde of om per sé naar een bank te stappen die de januari-regel toepast.
Het belangrijkste blijft nog altijd om de beste intrest te krijgen tegen de beste voorwaarden. Die enkele EUR die sommige banken al iets sneller betalen is gewoon een kleine bonusje als je voor de rente ook goed zit.

peter
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer peter
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door peter » 30 december 2009, 13:52

Het gaat bij de meeste mensen niet om de gekaitaliserde intresten maar wel om het feit dat je jaarlijks nog weg met je geld kan. Als bv de bank waar jij het rekenvoorbeeld van geeft met 250 euro aan getrouwheid plots midden of eind van het jaar zijn intresten fors laat zakken,kan je hier nog in januari weg zonder verlies van de getrouwheid.

Nomad
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Nomad
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nomad » 30 december 2009, 14:12

peter schreef: Het gaat bij de meeste mensen niet om de gekaitaliserde intresten maar wel om het feit dat je jaarlijks nog weg met je geld kan. Als bv de bank waar jij het rekenvoorbeeld van geeft met 250 euro aan getrouwheid plots midden of eind van het jaar zijn intresten fors laat zakken,kan je hier nog in januari weg zonder verlies van de getrouwheid.
Dat snap ik niet goed:
Stel dat ik bij een bank ben die de januari-regel niet toepast:
-Als ik stort op 31/12/2009, dan verdien ik op 31/12/2010 mijn intresten en kan ik vanaf 01/01/2011 weg zonder verlies van premie
-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 02/01/2011 en kan ik vanaf 03/01/2011 weg zonder verlies van premie (de intresten worden nog altijd uitbetaald op het einde van het jaar zelfs al ben ik er weg)

Stel dat ik bij een bank ben die de januari-regel wel regel toepast:
-Als ik stort op 31/12/2009, dan verdien ik op 31/12/2010 mijn intresten en kan ik vanaf 01/01/2011 weg zonder verlies van premie
-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 31/12/2010 en kan ik vanaf 01/01/2011 weg zonder verlies van premie

Zo heel veel verschil maakt dat dus ook niet uit. Enkel wanneer je eind januari stort kan je iets vroeger je geld afhalen zonder verlies van premie (na minimaal 11 maanden ipv 12 maanden).

Ik zou er in elk geval mijn hand niet voor omdraaien. Toegegeven: de 11 maanden-regel is voordeliger, uiteraard, maar nu ook weer niet zo van die aard dat ik er mijn eindejaarsfeesten door zou laten verknallen ;)

buizerd

• Citeer

Bericht door buizerd » 30 december 2009, 23:51

Het gaat niet over die rente over de premie

maar wel over het feit dat die premie dan reeds uitbetaald is 01/01 van komend jaar.

Dit zorgt er voor dat je dat jaar dus meer rente hebt om van te leven.

Op deze manier kan je zonder probleem van bank switchen.

Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stier » 31 december 2009, 12:50

Nomad schreef: Dat snap ik niet goed:
-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 02/01/2011 en kan ik vanaf 03/01/2011 weg zonder verlies van premie (de intresten worden nog altijd uitbetaald op het einde van het jaar zelfs al ben ik er weg)

-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 31/12/2010 02/12/2010 en kan ik vanaf 01/01/2011 02/12/2010 weg zonder verlies van premie

Zo heel veel verschil maakt dat dus ook niet uit. Enkel wanneer je eind januari stort kan je iets vroeger je geld afhalen zonder verlies van premie (na minimaal 11 maanden ipv 12 maanden).

Ik zou er in elk geval mijn hand niet voor omdraaien. Toegegeven: de 11 maanden-regel is voordeliger, uiteraard, maar nu ook weer niet zo van die aard dat ik er mijn eindejaarsfeesten door zou laten verknallen ;)

Veel maakt het inderdaad niet uit.  Bij vele is het echter de gewoonte om het geld dat ze gekregen hebben van "Nieuwjaarke Zoete" te zingen in December of januari op een spaarrekening te zetten.

Met de januaripremie weet je dus dat alle stortingen in deze maanden hun premie verworven hebben op het einde van het jaar en dat je dus al je interest krijgt op 31.12.

Eén reden dat weinig banken deze premie toepassen is omdat het veel gemakkelijker wordt om in December & Januari te gaan bankshoppen zonder verlies van premie.

sandra.v2

• Citeer

Bericht door sandra.v2 » 31 december 2009, 15:25

Stier schreef: Volgens de website van Argenta is er ook voor de e-spaarrekening een januaripremie:

Bron:

http://www.argenta.be/nl/sparen_betalen ... informatie

http://www.argenta.be/nl/Images/Informa ... 5-2832.pdf

Het staat duidelijk in de pdf "Financiële Infofiche gereglementeerde spaardeposito's".
Dat is positief!

Minder positief is dat mijn Argenta kantoor hier niets van af wist...

zomaar
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer zomaar
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door zomaar » 4 januari 2010, 09:47

DHB bank hanteerd deze 11 maanden regel ook
groetjes

Waarom?Daarom!
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Waarom?Daarom!
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Waarom?Daarom! » 5 januari 2010, 16:17

Stier schreef:
Nomad schreef: Dat snap ik niet goed:

-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 31/12/2010 02/12/2010 en kan ik vanaf 01/01/2011 02/12/2010 weg zonder verlies van premie

Veel maakt het inderdaad niet uit.  Bij vele is het echter de gewoonte om het geld dat ze gekregen hebben van "Nieuwjaarke Zoete" te zingen in December of januari op een spaarrekening te zetten.

Met de januaripremie weet je dus dat alle stortingen in deze maanden hun premie verworven hebben op het einde van het jaar en dat je dus al je interest krijgt op 31.12.

Eén reden dat weinig banken deze premie toepassen is omdat het veel gemakkelijker wordt om in December & Januari te gaan bankshoppen zonder verlies van premie.

Redenering klopt niet.

Als je stort in januari, dan moet je je geld tot en met 31/12 laten staan, en dus ten vroegste op 1 januari afhalen!

Dus zulke "januaristortingen" moeten 11 maanden en 1 dag tot 11 maanden en 30 dagen op de rekening staan, naargelang wanneer je dus in januari stort en dus NIET in december, want dan gaat de bank met uw getrouwheidspremie lopen!!

rob
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer rob
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door rob » 5 januari 2010, 16:24

Absoluut juiste opmerking van WaaromDaarom
De 11 maanden regel of januarisparen maakt NOOIT dat je in de loop van het jaar de getrouwheidspremie verwerft, het is dan steeds 31.12

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

35 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Spaarrekeningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy