Banken met de meest interessante berekening van de getrouwheidspremie.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Banken met de meest interessante berekening van de getrouwheidspremie.
Wettelijk is voorzien dat de getrouwheidspremie kan worden verworven op het einde van het burgelijk jaar voor stortingen in Januari. Ik heb slechts 2 banken gevonden die dit systeem toepassen. Argenta ( alle spaarrekeningen) en Banca Mone Pachi ( BMPB Top).
Alle andere banken geven slechts de getrouwheidspremie als het geld 12 opeenvolgende maanden op de rekening heeft gestaan.
Banken die ik heb nagekeken en die dus de meest nadelige manier van premieberekening hanteren:
Ethias
Keytrade
Deutsche Bank ( alle spaarrekeningen)
BKCP
Record Bank
ING
Dexia
Rabobank.be
Heeft er iemand weet van andere banken die het systeem van de Januaripremie toepassen ?
Ik vind dit interessant omdat je dan stortingen in Januari kan doen of eventueel in Januari van bank kan veranderen. Zo ben je er zeker van dat de getrouwheidspremie steeds verworven is op 31.12 van het jaar.
Alle andere banken geven slechts de getrouwheidspremie als het geld 12 opeenvolgende maanden op de rekening heeft gestaan.
Banken die ik heb nagekeken en die dus de meest nadelige manier van premieberekening hanteren:
Ethias
Keytrade
Deutsche Bank ( alle spaarrekeningen)
BKCP
Record Bank
ING
Dexia
Rabobank.be
Heeft er iemand weet van andere banken die het systeem van de Januaripremie toepassen ?
Ik vind dit interessant omdat je dan stortingen in Januari kan doen of eventueel in Januari van bank kan veranderen. Zo ben je er zeker van dat de getrouwheidspremie steeds verworven is op 31.12 van het jaar.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Re: Banken met de meest interessante berekening van de getrouwheidspremie.
BNP Fortis met de premium rekening ook.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad BNP Paribas Fortis heeft ook een januaripremie op zijn online Premium rekening. Deze was ik vergeten.
Bij deze rekening is het wel een promotie voor januari 2010 maar het zou me niet verbazen als de promotie voor januari 2011 herhaald wordt.
Bij deze rekening is het wel een promotie voor januari 2010 maar het zou me niet verbazen als de promotie voor januari 2011 herhaald wordt.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Volgens mijn info past Argenta deze regeling niet toe op de E-spaar rekening.Stier schreef: Wettelijk is voorzien dat de getrouwheidspremie kan worden verworven op het einde van het burgelijk jaar voor stortingen in Januari. Ik heb slechts 2 banken gevonden die dit systeem toepassen. Argenta ( alle spaarrekeningen) en Banca Mone Pachi ( BMPB Top).
Bij BMPB is er een minimuminleg gevraagd alsook zo bij Fortis.
Bij BMPB Top is er inderdaad ook een minimum van 10.000 €.Sandra.V schreef:Volgens mijn info past Argenta deze regeling niet toe op de E-spaar rekening.Stier schreef: Wettelijk is voorzien dat de getrouwheidspremie kan worden verworven op het einde van het burgelijk jaar voor stortingen in Januari. Ik heb slechts 2 banken gevonden die dit systeem toepassen. Argenta ( alle spaarrekeningen) en Banca Mone Pachi ( BMPB Top).
Bij BMPB is er een minimuminleg gevraagd alsook zo bij Fortis.
Volgens de website van Argenta is er ook voor de e-spaarrekening een januaripremie:
Bron:
http://www.argenta.be/nl/sparen_betalen ... informatie
http://www.argenta.be/nl/Images/Informa ... 5-2832.pdf
Het staat duidelijk in de pdf "Financiële Infofiche gereglementeerde spaardeposito's".
Er is zelfs geen enkele bank die ons een berekening geeft van de gewone basisintresten. Wat ben je nu vooruit met een eventuele berekening van getrouwheidsintresten?
Dat is hetzelfde als reclameren op je reisvergoeding omdat je je 2 euro te weinig ontving, en tegelijk accepteren dat je basisloon compleet fout is.
Dat is hetzelfde als reclameren op je reisvergoeding omdat je je 2 euro te weinig ontving, en tegelijk accepteren dat je basisloon compleet fout is.
Ik vind die hele getrouwheidspremie-in-januari-regeling een beetje overroepen.
Als je eens gaat uitrekenen wat het verschil op je rente is dan is dat -in mijn ogen toch- al bij al maar marginaal.
Als je op 2 januari 2010 50.000 EUR op een rekening zou storten bij een bank die de januari-regel niet toepast en je de getrouwheidspremie hierop dus pas uitbetaalt op 31/12/2011 dan ben je maar enkele EUR minder rijk.
Waar het om gaat is immers enkel de kapitalisatie van de premie die al eerder zou worden uitbetaald en die je dus eigenlijk misloopt.
Op een storting van 50.000 EUR zou je aan een gemiddelde getrouwheidspremie van 0,5% op een jaar tijd 250 EUR aan intresten krijgen. Als je deze pas een jaar later krijgt dan loop je op die manier de intresten hierop mis. Als we aannemen dat je bij bank met een redelijk goed tarief 2,5% intrest per jaar krijgt (basisrente + premie) dan loop je op deze 250 EUR dus eigenlijk 6,25 EUR aan gekapitaliseerde intresten mis.
Bovendien is 50.000 EUR op je rekening al een aardig bedrag. De gemiddelde Belg heeft ongeveer 20.000 EUR op zijn rekening staan waardoor het gemiste bedrag nog kleiner wordt.
Het argument dat je dan niet onmiddellijk van je intresten kan 'genieten' is ook niet echt van toepassing. Het niet ontvangen bedrag kan je immers gewoon van je kapitaal afhalen om tot hetzelfde resultaat te komen.
Ik weet dus niet of het wel altijd zo verstandig is om ab-so-luut een storting te doen vóór het jaareinde of om per sé naar een bank te stappen die de januari-regel toepast.
Het belangrijkste blijft nog altijd om de beste intrest te krijgen tegen de beste voorwaarden. Die enkele EUR die sommige banken al iets sneller betalen is gewoon een kleine bonusje als je voor de rente ook goed zit.
Als je eens gaat uitrekenen wat het verschil op je rente is dan is dat -in mijn ogen toch- al bij al maar marginaal.
Als je op 2 januari 2010 50.000 EUR op een rekening zou storten bij een bank die de januari-regel niet toepast en je de getrouwheidspremie hierop dus pas uitbetaalt op 31/12/2011 dan ben je maar enkele EUR minder rijk.
Waar het om gaat is immers enkel de kapitalisatie van de premie die al eerder zou worden uitbetaald en die je dus eigenlijk misloopt.
Op een storting van 50.000 EUR zou je aan een gemiddelde getrouwheidspremie van 0,5% op een jaar tijd 250 EUR aan intresten krijgen. Als je deze pas een jaar later krijgt dan loop je op die manier de intresten hierop mis. Als we aannemen dat je bij bank met een redelijk goed tarief 2,5% intrest per jaar krijgt (basisrente + premie) dan loop je op deze 250 EUR dus eigenlijk 6,25 EUR aan gekapitaliseerde intresten mis.
Bovendien is 50.000 EUR op je rekening al een aardig bedrag. De gemiddelde Belg heeft ongeveer 20.000 EUR op zijn rekening staan waardoor het gemiste bedrag nog kleiner wordt.
Het argument dat je dan niet onmiddellijk van je intresten kan 'genieten' is ook niet echt van toepassing. Het niet ontvangen bedrag kan je immers gewoon van je kapitaal afhalen om tot hetzelfde resultaat te komen.
Ik weet dus niet of het wel altijd zo verstandig is om ab-so-luut een storting te doen vóór het jaareinde of om per sé naar een bank te stappen die de januari-regel toepast.
Het belangrijkste blijft nog altijd om de beste intrest te krijgen tegen de beste voorwaarden. Die enkele EUR die sommige banken al iets sneller betalen is gewoon een kleine bonusje als je voor de rente ook goed zit.
Het gaat bij de meeste mensen niet om de gekaitaliserde intresten maar wel om het feit dat je jaarlijks nog weg met je geld kan. Als bv de bank waar jij het rekenvoorbeeld van geeft met 250 euro aan getrouwheid plots midden of eind van het jaar zijn intresten fors laat zakken,kan je hier nog in januari weg zonder verlies van de getrouwheid.
Dat snap ik niet goed:peter schreef: Het gaat bij de meeste mensen niet om de gekaitaliserde intresten maar wel om het feit dat je jaarlijks nog weg met je geld kan. Als bv de bank waar jij het rekenvoorbeeld van geeft met 250 euro aan getrouwheid plots midden of eind van het jaar zijn intresten fors laat zakken,kan je hier nog in januari weg zonder verlies van de getrouwheid.
Stel dat ik bij een bank ben die de januari-regel niet toepast:
-Als ik stort op 31/12/2009, dan verdien ik op 31/12/2010 mijn intresten en kan ik vanaf 01/01/2011 weg zonder verlies van premie
-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 02/01/2011 en kan ik vanaf 03/01/2011 weg zonder verlies van premie (de intresten worden nog altijd uitbetaald op het einde van het jaar zelfs al ben ik er weg)
Stel dat ik bij een bank ben die de januari-regel wel regel toepast:
-Als ik stort op 31/12/2009, dan verdien ik op 31/12/2010 mijn intresten en kan ik vanaf 01/01/2011 weg zonder verlies van premie
-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 31/12/2010 en kan ik vanaf 01/01/2011 weg zonder verlies van premie
Zo heel veel verschil maakt dat dus ook niet uit. Enkel wanneer je eind januari stort kan je iets vroeger je geld afhalen zonder verlies van premie (na minimaal 11 maanden ipv 12 maanden).
Ik zou er in elk geval mijn hand niet voor omdraaien. Toegegeven: de 11 maanden-regel is voordeliger, uiteraard, maar nu ook weer niet zo van die aard dat ik er mijn eindejaarsfeesten door zou laten verknallen

Het gaat niet over die rente over de premie
maar wel over het feit dat die premie dan reeds uitbetaald is 01/01 van komend jaar.
Dit zorgt er voor dat je dat jaar dus meer rente hebt om van te leven.
Op deze manier kan je zonder probleem van bank switchen.
maar wel over het feit dat die premie dan reeds uitbetaald is 01/01 van komend jaar.
Dit zorgt er voor dat je dat jaar dus meer rente hebt om van te leven.
Op deze manier kan je zonder probleem van bank switchen.
Nomad schreef: Dat snap ik niet goed:
-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 02/01/2011 en kan ik vanaf 03/01/2011 weg zonder verlies van premie (de intresten worden nog altijd uitbetaald op het einde van het jaar zelfs al ben ik er weg)
-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 31/12/2010 02/12/2010 en kan ik vanaf 01/01/2011 02/12/2010 weg zonder verlies van premie
Zo heel veel verschil maakt dat dus ook niet uit. Enkel wanneer je eind januari stort kan je iets vroeger je geld afhalen zonder verlies van premie (na minimaal 11 maanden ipv 12 maanden).
Ik zou er in elk geval mijn hand niet voor omdraaien. Toegegeven: de 11 maanden-regel is voordeliger, uiteraard, maar nu ook weer niet zo van die aard dat ik er mijn eindejaarsfeesten door zou laten verknallen![]()
Veel maakt het inderdaad niet uit. Bij vele is het echter de gewoonte om het geld dat ze gekregen hebben van "Nieuwjaarke Zoete" te zingen in December of januari op een spaarrekening te zetten.
Met de januaripremie weet je dus dat alle stortingen in deze maanden hun premie verworven hebben op het einde van het jaar en dat je dus al je interest krijgt op 31.12.
Eén reden dat weinig banken deze premie toepassen is omdat het veel gemakkelijker wordt om in December & Januari te gaan bankshoppen zonder verlies van premie.
Dat is positief!Stier schreef: Volgens de website van Argenta is er ook voor de e-spaarrekening een januaripremie:
Bron:
http://www.argenta.be/nl/sparen_betalen ... informatie
http://www.argenta.be/nl/Images/Informa ... 5-2832.pdf
Het staat duidelijk in de pdf "Financiële Infofiche gereglementeerde spaardeposito's".
Minder positief is dat mijn Argenta kantoor hier niets van af wist...
DHB bank hanteerd deze 11 maanden regel ook
groetjes
groetjes
-
- Newbie
- Contacteer:
Stier schreef:Nomad schreef: Dat snap ik niet goed:
-Als ik stort op 02/01/2010 dan verwerf ik mijn premie op 31/12/2010 02/12/2010 en kan ik vanaf 01/01/2011 02/12/2010 weg zonder verlies van premie
Ik zou er in elk geval mijn hand niet voor omdraaien. Toegegeven: de 11 maanden-regel is voordeliger, uiteraard, maar nu ook weer niet zo van die aard dat ik er mijn eindejaarsfeesten door zou laten verknallen![]()
Veel maakt het inderdaad niet uit. Bij vele is het echter de gewoonte om het geld dat ze gekregen hebben van "Nieuwjaarke Zoete" te zingen in December of januari op een spaarrekening te zetten.
Met de januaripremie weet je dus dat alle stortingen in deze maanden hun premie verworven hebben op het einde van het jaar en dat je dus al je interest krijgt op 31.12.
Eén reden dat weinig banken deze premie toepassen is omdat het veel gemakkelijker wordt om in December & Januari te gaan bankshoppen zonder verlies van premie.
Redenering klopt niet.
Als je stort in januari, dan moet je je geld tot en met 31/12 laten staan, en dus ten vroegste op 1 januari afhalen!
Dus zulke "januaristortingen" moeten 11 maanden en 1 dag tot 11 maanden en 30 dagen op de rekening staan, naargelang wanneer je dus in januari stort en dus NIET in december, want dan gaat de bank met uw getrouwheidspremie lopen!!
Absoluut juiste opmerking van WaaromDaarom
De 11 maanden regel of januarisparen maakt NOOIT dat je in de loop van het jaar de getrouwheidspremie verwerft, het is dan steeds 31.12
De 11 maanden regel of januarisparen maakt NOOIT dat je in de loop van het jaar de getrouwheidspremie verwerft, het is dan steeds 31.12