Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Helemaal mee eens. De bank die mij nu kosten gaat aanrekenen voor internetbankieren mag van mij ook een bezoekje verwachten (of een telefoon in geval dat een internetbank is) dat ik eis dat die kosten worden kwijtgescholden ofdat ik anders alles weghaal.djtw schreef:In plaats van te fulmineren tegen tariefverhogingen, zouden we niet beter proactief de banken benaderen?
Ik werk alvast aan een simpel A4-tje dat ik eventueel naar alle banken waar ik (nog) klant ben zal sturen.
Iets als (ik typ het nu effen snel, rest staat op m'n privé laptop)
Veel meer moet dat niet zijn. Desnoods beginnen we een facebook-groep met een aantal voorbeeldmemo's voor de banken. Het feit alleen dat een ruim aantal hier af en toe komt snuisteren om zich ervan te vergewissen wat er leeft bij het publiek, kan genoeg zijn.
We moeten momenteel met zijn allen gaan betalen om een put te vullen die veroorzaakt is om banken te steunen opdat ze niet zouden overkop gaan. En op zo een moment dan durven extra kosten aanrekenen om hun winstmarge te behouden...
Ik moet zeggen dat ik de reacties hier heel gematigd vind. Toen ik dat bericht op de radio hoorde was mijn eerste reactie: "amai, ik denk dat er dan wel es een paar ruiten van die banken zouden kunnen sneuvelen. Dit kan toch geen enkel mens pikken. Waar halen ze het lef vandaan."
Er zijn er hier nog veel die begrip zouden hebben voor een dergelijke maatregel vind ik

Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Zelfs al vroegen de grootbanken 200 € per jaar voor een zichtrekening, 95 % van de Belgen zou nog bij zijn grootbank blijven !
En dat weten die grootbanken uiteraard ook, dus, waarom zouden ze niet opslaan met hun prijzen.
Mensen zijn van nature lui en gemakzuchtig, en weinigen zijn echt prijsbewust, en daar profiteren de grootbanken schaamteloos van !
En dat weten die grootbanken uiteraard ook, dus, waarom zouden ze niet opslaan met hun prijzen.
Mensen zijn van nature lui en gemakzuchtig, en weinigen zijn echt prijsbewust, en daar profiteren de grootbanken schaamteloos van !
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Ze zullen er natuurlijk niet direct 200 euro bijdoen, maar verder sluipend beetje bij beetje verder doen.
Een goede afzetter weet immers "you have to cook the frog slowly".
Een goede afzetter weet immers "you have to cook the frog slowly".
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
"Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil"Nightwolf schreef:Ik moet zeggen dat ik de reacties hier heel gematigd vind. Toen ik dat bericht op de radio hoorde was mijn eerste reactie: "amai, ik denk dat er dan wel es een paar ruiten van die banken zouden kunnen sneuvelen. Dit kan toch geen enkel mens pikken. Waar halen ze het lef vandaan."
Er zijn er hier nog veel die begrip zouden hebben voor een dergelijke maatregel vind ik
De reacties zijn ronduit lauw. Niet alleen hier. Ook in het dagelijkse leven komen velen niet verder dan een zucht. Terwijl je zelfs als kleine spaarder relatief eenvoudig actie kan ondernemen. Laat je stem horen bij je bank. Als je niet gehoord wordt, kies dan eieren voor je geld en verander van bank.
Wat die ruiten betreft: nog enkele kemels van dat formaat door de financiële wereld en er zal wel één en ander sneuvelen.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Ruiten sneuvelen omdat er een tariefverhoging van een aantal producten komt? Laten we ernstig blijven...
Om Oscar Wilde te citeren: 'Wat is een cynicus? Iemand die de prijs kent van alles, maar de waarde van niks'. (Een citaat uit mijn studieperiode, dat me altijd zal bijblijven...)
Laten we eerlijk zijn: pakweg 2-3 EUR/maand, dat is de prijs van een koffie op café. Voor datzelfde geld kan je wel wekelijks (of dagelijks, desgewenst) naar je bank bellen of er langsgaan om er te gaan leuteren over god weet wat allemaal. Gratis advies, met de glimlach gegeven. Ik vind toch wel dat een beetje respect voor de bankbedienden op zijn plaats is. De openingsuren zijn inderdaad beperkt, maar ken een aantal bankbedienden, en die werken nog zéér veel buiten die openingsuren. Om 20u 's avonds naar klanten gaan is daarbij niet uitzonderlijk... Anderzijds begrijp ik ook wel dat een tariefverhoging op dit moment geen beslissing is waarmee je je populair maakt als bank.
Om Oscar Wilde te citeren: 'Wat is een cynicus? Iemand die de prijs kent van alles, maar de waarde van niks'. (Een citaat uit mijn studieperiode, dat me altijd zal bijblijven...)
Laten we eerlijk zijn: pakweg 2-3 EUR/maand, dat is de prijs van een koffie op café. Voor datzelfde geld kan je wel wekelijks (of dagelijks, desgewenst) naar je bank bellen of er langsgaan om er te gaan leuteren over god weet wat allemaal. Gratis advies, met de glimlach gegeven. Ik vind toch wel dat een beetje respect voor de bankbedienden op zijn plaats is. De openingsuren zijn inderdaad beperkt, maar ken een aantal bankbedienden, en die werken nog zéér veel buiten die openingsuren. Om 20u 's avonds naar klanten gaan is daarbij niet uitzonderlijk... Anderzijds begrijp ik ook wel dat een tariefverhoging op dit moment geen beslissing is waarmee je je populair maakt als bank.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Natuurlijk is zo'n tariefverhoging niet het einde van de wereld. En voor gewone, hardwerkende bankbedienden hebben we ook respect. Maar, dat ze aan de top uitgerekend op dit moment een tariefverhoging aankondigen, is toch het toppunt van cynisme. Dankzij deze fijne heren van stand, die altijd netjes binnen de lijntjes hebben gekleurd, dreigen we collectief de dieperik in te gaan. De gewone burger mag via de staat opdraaien voor de financiële puinhoop en krijgt nu opnieuw de zoveelste rekening doorgeschoven.
Voor een beter begrip van de situatie: Inside Job
http://en.wikipedia.org/wiki/Inside_Job_%28film%29
Voor een beter begrip van de situatie: Inside Job
http://en.wikipedia.org/wiki/Inside_Job_%28film%29
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Voor hardwerkende loketbedienden (bank- of andere) heb ik uiteraard ook altijd veel respect gehad.
Daarom zei ik dan ook altijd tegen de bankbedienden die mensen naar de automaat stuurden, dat ze dit beter niet zouden doen, want dat dit vroeg of laat hun job zou kosten.
Intussen zijn we al zover dat in een aantal grootbanken niemand meer geholpen wordt aan het loket.
Ook heb ik de laatste jaren niets meer gemerkt van die vriendelijke bedienden met wie men nog een praatje kon maken :
elke keer dat ik er kwam, waren er nieuwe gezichten aan het loket.
Bij mij ging dat dan tot een tijdje geleden zo bij KBC (waar ik intussen weg ben), mijn man maakt nog steeds hetzelfde mee bij ING (waar hij ook aan het afbouwen is), en voor mijn stiefzoon die onder bewindvoering staat is het bij Dexia : daar zijn zelfs geen loketten meer, alleen nog balies voor info (om je naar de automaat door te sturen, of naar een persoonlijke desk indien ze er veel mee kunnen winnen).
Bij die laatste zijn ze immers nog overal bezig met omvormen van hun oude kantoren en/of bouwen van grooteske nieuwe kantoren, waar ze dan in reuze letters Dexia laten opplaatsen om dit na een tijdje terug te moeten vervangen. Dit moet natuurlijk ook doorgerekend worden aan de klant.
Daarom zei ik dan ook altijd tegen de bankbedienden die mensen naar de automaat stuurden, dat ze dit beter niet zouden doen, want dat dit vroeg of laat hun job zou kosten.
Intussen zijn we al zover dat in een aantal grootbanken niemand meer geholpen wordt aan het loket.
Ook heb ik de laatste jaren niets meer gemerkt van die vriendelijke bedienden met wie men nog een praatje kon maken :
elke keer dat ik er kwam, waren er nieuwe gezichten aan het loket.
Bij mij ging dat dan tot een tijdje geleden zo bij KBC (waar ik intussen weg ben), mijn man maakt nog steeds hetzelfde mee bij ING (waar hij ook aan het afbouwen is), en voor mijn stiefzoon die onder bewindvoering staat is het bij Dexia : daar zijn zelfs geen loketten meer, alleen nog balies voor info (om je naar de automaat door te sturen, of naar een persoonlijke desk indien ze er veel mee kunnen winnen).
Bij die laatste zijn ze immers nog overal bezig met omvormen van hun oude kantoren en/of bouwen van grooteske nieuwe kantoren, waar ze dan in reuze letters Dexia laten opplaatsen om dit na een tijdje terug te moeten vervangen. Dit moet natuurlijk ook doorgerekend worden aan de klant.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
@nefertari
Het klassieke bankfiliaal zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen, en plaats maken voor adviesbankkantoren in de grotere locaties, een tiental per provincie.
Deze honderden filialen kosten de grootbanken handenvol geld, wat dacht u dat één bankfiliaal op jaarbasis kost, personeelskosten + infrastructuurkosten.
In Nederland hebben vele kleine dorpen geen enkel bankkantoor meer, alleen een geldautomaat in de plaatselijke super, dit zal bij ons ook gebeuren.
In Nederland heeft het laatste Postkantoor enkele maanden geleden zijn deuren gesloten, er zijn alleen nog Postpunten in Nederland !
Ook hier zullen wij vroeg of laat volgen.
Het klassieke bankfiliaal zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen, en plaats maken voor adviesbankkantoren in de grotere locaties, een tiental per provincie.
Deze honderden filialen kosten de grootbanken handenvol geld, wat dacht u dat één bankfiliaal op jaarbasis kost, personeelskosten + infrastructuurkosten.
In Nederland hebben vele kleine dorpen geen enkel bankkantoor meer, alleen een geldautomaat in de plaatselijke super, dit zal bij ons ook gebeuren.
In Nederland heeft het laatste Postkantoor enkele maanden geleden zijn deuren gesloten, er zijn alleen nog Postpunten in Nederland !
Ook hier zullen wij vroeg of laat volgen.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
het zal zo een vaart wel niet lopen met de kosten verhoging,,, van een mus gene olifant maken ook ni. Zal waarschijnlijk nog wel meevallen,en er is nog niets definitiefs.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Persoonlijk zal ik die klassieke bankfilialen niet missen, hoor.patrick1 schreef:@nefertari
Het klassieke bankfiliaal zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen, en plaats maken voor adviesbankkantoren in de grotere locaties, een tiental per provincie...
Ik ben al jaren klant bij internetbanken en ging de laatste jaren nog zelden naar een bankloket.
Alleen wens ik geen extra kosten te betalen voor iets wat ik al sinds jaren zelf doe : mijn (online) bankverrichtingen.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Kan de stelling van bovenstaande leden die hun ouders van iets te proberen te overtuigen enkel maar bevestigen.
Niettegenstaande ik mij uit principe niet bemoei met de geldzaken van mijn ouders (80 ers) heb ik al enkele malen ingegrepen omdat het echt "te" was....
Zo was een internetspaarrekening van Dexia met de bestaande hogere intresten niet mogelijk omdat dit diende via pc te worden aangemaakt.... 1 gesprek met de directeur en de zaak was opgelost.
Om dan nog maar te zwijgen wat er enkele jaren terug schering en inslag was... kasbons inwisselen voor fondsen (mix obligatie-aandelen). De bankdirecteur werd toen nog gezien als meneer doktoor... die had ook altijd gelijk.
Om nu maar van de bisschoppen en priesters te zwijgen, doch veel van de "vertrouwenspersonen" zijn ondertussen van hun sokkel getuimeld.
Niettegenstaande ik mij uit principe niet bemoei met de geldzaken van mijn ouders (80 ers) heb ik al enkele malen ingegrepen omdat het echt "te" was....
Zo was een internetspaarrekening van Dexia met de bestaande hogere intresten niet mogelijk omdat dit diende via pc te worden aangemaakt.... 1 gesprek met de directeur en de zaak was opgelost.
Om dan nog maar te zwijgen wat er enkele jaren terug schering en inslag was... kasbons inwisselen voor fondsen (mix obligatie-aandelen). De bankdirecteur werd toen nog gezien als meneer doktoor... die had ook altijd gelijk.
Om nu maar van de bisschoppen en priesters te zwijgen, doch veel van de "vertrouwenspersonen" zijn ondertussen van hun sokkel getuimeld.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
@ Nefertari: wel vreemde redenering, eerst kijk je nostalgisch terug naar de banken van weleer met bekende gezichten en een echt loket waar je geld kan afhalen. 1 post later zeg je dat het je allemaal niks uitmaakt, want je doet toch alles via internet...
In elk geval: die evolutie valt toch niet terug te draaien. En is dat slecht?

In elk geval: die evolutie valt toch niet terug te draaien. En is dat slecht?
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
@stabilo 86
Waarom is de evolutie slecht dat de traditionele bankfilialen stilaan uit het straatbeeld zullen verdwijnen ?
Men stuurt u toch naar de automaat en internet.
Voor uw wekelijks klapje over het weer en de kinderen is er de bakker, slager en apotheker.
Waarom is de evolutie slecht dat de traditionele bankfilialen stilaan uit het straatbeeld zullen verdwijnen ?
Men stuurt u toch naar de automaat en internet.
Voor uw wekelijks klapje over het weer en de kinderen is er de bakker, slager en apotheker.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Vroeger was er de pombediende die je tank volgooide, en naar je olie keek en je ruit proper maakte,, nu mag je het zelf doen, en zie is naar de prijs...Nefertari schreef:Persoonlijk zal ik die klassieke bankfilialen niet missen, hoor.patrick1 schreef:@nefertari
Het klassieke bankfiliaal zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen, en plaats maken voor adviesbankkantoren in de grotere locaties, een tiental per provincie...
Ik ben al jaren klant bij internetbanken en ging de laatste jaren nog zelden naar een bankloket.
Alleen wens ik geen extra kosten te betalen voor iets wat ik al sinds jaren zelf doe : mijn (online) bankverrichtingen.
Bij de supermarkt kreeg je zakjes, nu mag je ze zelf meebrengen
en kan zo nog wel andere verzinnen.
Laatst gewijzigd door ludo op 11 december 2011, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Banken willen klant mee laten betalen voor crisis
Vele kleintjes maken één groot en als ik dan mag kiezen, dan liever in mijne portefeuille dan in die van de bankludo schreef:het zal zo een vaart wel niet lopen met de kosten verhoging,,, van een mus gene olifant maken ook ni. Zal waarschijnlijk nog wel meevallen,en er is nog niets definitiefs.
