Bankenronde
TIP
Bankenronde
Mijn vriendin en ik hebben onlangs de overeenkomst voor de aankoop van een stuk grond getekend. De akte verloopt op 30/09.
Ik ben momenteel bezig met de eerste bankenronde en ik merk nu al dat de aanbiedingen sterk verschillen.
Ik zal eerst even de data op een rijtje zetten:
Grond: 77.500€
Bouw:189.500€
Lening 100%: 267.000€
Spaargeld: 25.000€
Loon: 3500€
Eerst en vooral ben ik bij enkele kredietmakelaars geweest. Deze hebben me allemaal verteld dat we sowieso 10% van de bouw zelf moesten financieren. Verder hebben ze me ook oninteressante aanbiedingen gedaan.
Totdat ik vandaag bij de eerste banken geweest ben, daar kon ik wel 100% van het bedrag lenen:
Crelan:
-Rente: 1,92% op 25j vast
-Maandelijkse last: 1120€/maand
-Schuldsaldo verzekering: 57€/maand op 18j (12.312€)
-Brandverzekering: 390€/jaar
-Zichtrekening: Gratis bij openen van een Fidelio rekening en storten van minimum 650€ (rente 3,25%)
-Uiteindelijk bedrag: 336.000€ (69.000€ rente)
Verder is de rente op niet opgenomen som bouwdepot 1,20% per maand vanaf de 13de maand. Voor de grond beginnen we met een betaling van 324€/maand
Nagelmackers:
-Rente: 1,35% op 25j 10/5/5 met max 2,7%
-Maandelijkse last: 1048€ de eerste 10j, daarna 1150€ in worst case
-Schuldsaldo verzekering: 50,86€/maand op 16j (9.765€)
-Brandverzekering: nog niet berekend
-Zichtrekening: 3,5€/maand
-Uiteindelijk bedrag: Worst case is 333.196€ (66.196€ rente)
Verder werken zij met 1% rente per jaarop niet opgenomen som bouwdepot, wel vanaf de akte en max. 18 maanden.
(77.500*1,35%)/12 = 87€ voor de grond
(189.500*1%)/12 = 157,5€ rente bouwdepot
Begin betaling = 245€/maand
Op zich lijkt de formule van Nagelmackers mij het beste gezien we de eerste 10j minder betalen, en we in worst case nog minder zouden betalen dan op 25j vast. Ook de schuldsaldo is een pak goedkoper.
Enkel de rente op de niet opgenomen som vanaf de eerste dag stoort me.
Wat raden jullie me aan?
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien waar ik zeker rekening mee moet houden?
Hoe komt Crelan eigenlijk aan 324€ voor de grond waar we mee zouden beginnen? Ik kan de berekening niet volgen.
Volgende week staan nog afspraken met BNP, Beobank, Belfius, Argenta, KBC en ING op het programma, maar ik heb het gevoel dat ze niet onder deze aanbiedingen kunnen gaan.
Zijn er hier eventueel nog mogelijkheden om te onderhandelen?
Ik hoor graag jullie reacties.
Mvg,
Dimi
Ik ben momenteel bezig met de eerste bankenronde en ik merk nu al dat de aanbiedingen sterk verschillen.
Ik zal eerst even de data op een rijtje zetten:
Grond: 77.500€
Bouw:189.500€
Lening 100%: 267.000€
Spaargeld: 25.000€
Loon: 3500€
Eerst en vooral ben ik bij enkele kredietmakelaars geweest. Deze hebben me allemaal verteld dat we sowieso 10% van de bouw zelf moesten financieren. Verder hebben ze me ook oninteressante aanbiedingen gedaan.
Totdat ik vandaag bij de eerste banken geweest ben, daar kon ik wel 100% van het bedrag lenen:
Crelan:
-Rente: 1,92% op 25j vast
-Maandelijkse last: 1120€/maand
-Schuldsaldo verzekering: 57€/maand op 18j (12.312€)
-Brandverzekering: 390€/jaar
-Zichtrekening: Gratis bij openen van een Fidelio rekening en storten van minimum 650€ (rente 3,25%)
-Uiteindelijk bedrag: 336.000€ (69.000€ rente)
Verder is de rente op niet opgenomen som bouwdepot 1,20% per maand vanaf de 13de maand. Voor de grond beginnen we met een betaling van 324€/maand
Nagelmackers:
-Rente: 1,35% op 25j 10/5/5 met max 2,7%
-Maandelijkse last: 1048€ de eerste 10j, daarna 1150€ in worst case
-Schuldsaldo verzekering: 50,86€/maand op 16j (9.765€)
-Brandverzekering: nog niet berekend
-Zichtrekening: 3,5€/maand
-Uiteindelijk bedrag: Worst case is 333.196€ (66.196€ rente)
Verder werken zij met 1% rente per jaarop niet opgenomen som bouwdepot, wel vanaf de akte en max. 18 maanden.
(77.500*1,35%)/12 = 87€ voor de grond
(189.500*1%)/12 = 157,5€ rente bouwdepot
Begin betaling = 245€/maand
Op zich lijkt de formule van Nagelmackers mij het beste gezien we de eerste 10j minder betalen, en we in worst case nog minder zouden betalen dan op 25j vast. Ook de schuldsaldo is een pak goedkoper.
Enkel de rente op de niet opgenomen som vanaf de eerste dag stoort me.
Wat raden jullie me aan?
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien waar ik zeker rekening mee moet houden?
Hoe komt Crelan eigenlijk aan 324€ voor de grond waar we mee zouden beginnen? Ik kan de berekening niet volgen.
Volgende week staan nog afspraken met BNP, Beobank, Belfius, Argenta, KBC en ING op het programma, maar ik heb het gevoel dat ze niet onder deze aanbiedingen kunnen gaan.
Zijn er hier eventueel nog mogelijkheden om te onderhandelen?
Ik hoor graag jullie reacties.
Mvg,
Dimi
Laatst gewijzigd door Fonske01 op 16 juli 2016, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bankenronde
Gek van die 1pct bij nagelmakers.
Maar hun voorstel lijkt me toch het beste.
Hoe rap denken je te kunnen gaan bouwen? Is die 190.000 realistisch? Btw in?
Maar hun voorstel lijkt me toch het beste.
Hoe rap denken je te kunnen gaan bouwen? Is die 190.000 realistisch? Btw in?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja lijkt me ook het beste, enkel die 1% baart me zorgen.
190.000€ is haalbaar maar daar hebben we wel wat toegevingen voor moeten doen. We bouwen 160m2, zonder kelder, zonder zolder en met een plat dak. Zo compact en efficiënt mogelijk dus.
We hopen tussen 12-18 maanden klaar te zijn.
190.000€ is haalbaar maar daar hebben we wel wat toegevingen voor moeten doen. We bouwen 160m2, zonder kelder, zonder zolder en met een plat dak. Zo compact en efficiënt mogelijk dus.
We hopen tussen 12-18 maanden klaar te zijn.
Lijkt me logisch dat Nagelmackers een reserveringscommissie telt.
Zij moeten het kapitaal nu al ter beschikking stellen. Je begint je echte rentevoet dan ook pas te betalen wanneer alles is opgenomen.
Ze gaan wss kapitaal vrijgeven tov facturen
Zij moeten het kapitaal nu al ter beschikking stellen. Je begint je echte rentevoet dan ook pas te betalen wanneer alles is opgenomen.
Hoezo lijkt dat logisch? Bij Crelan bv is het pas vanaf de 13de maand.Orp schreef:Lijkt me logisch dat Nagelmackers een reserveringscommissie telt.
Dan ben ik eigenlijk op het einde nog steeds meer kwijt dan bij Crelan denk ik?
Wat bedoel je met die laatste zin?
Alle banken hanteren hun eigen regels.
Hoe langer je wacht met het kapitaal op te nemen des te duurder, de bank moet die kapitaal ook beschikbaar hebben.
De bank gaat u wss een schijf vrijgeven en van zodra je deze gestaafd hebt met facturen, krijg je de volgende schijf
Hoe langer je wacht met het kapitaal op te nemen des te duurder, de bank moet die kapitaal ook beschikbaar hebben.
De bank gaat u wss een schijf vrijgeven en van zodra je deze gestaafd hebt met facturen, krijg je de volgende schijf
Reserveringscommissie is iets wat je eventueel nog kan verbeteren bij voorlegging van een beter of minstens gelijkwaardige aanbieding. Lijkt me een factor die altijd onderhandelbaar is als je een sterk concurrerend bod kan voorleggen.
Tov van voorstel Crelan is Nagelmackers inderdaad wel heel wat positiever. Vergeet ook zeker het voordeel niet bij nieuwbouw bij een lagere afbetaling de eerste 10j. Er zijn de eerste jaren nog altijd wel wat zaken die nog dienen afgewerkt te worden binnenin en zeker ook in de tuin/oprit enz.
Tov van voorstel Crelan is Nagelmackers inderdaad wel heel wat positiever. Vergeet ook zeker het voordeel niet bij nieuwbouw bij een lagere afbetaling de eerste 10j. Er zijn de eerste jaren nog altijd wel wat zaken die nog dienen afgewerkt te worden binnenin en zeker ook in de tuin/oprit enz.
-
- Newbie
- Contacteer:
@Fonske: Bij wie ben je uiteindelijk een hypotheek aangegaan?
Wij hebben uiteindelijk voor Nagelmackers gekozen, het aanbod was het meest interessant, er was echt geen enkele bank die in de buurt kwam van hun.spaargidsuser schreef:@Fonske: Bij wie ben je uiteindelijk een hypotheek aangegaan?
En niet enkel de rente, maar ook de schuldsaldoverzekering en brandverzekering waren echt top.
Wij zijn momenteel ook de vergelijking aan het doen met Nagelmackers & Belfius.Fonske01 schreef:Wij hebben uiteindelijk voor Nagelmackers gekozen, het aanbod was het meest interessant, er was echt geen enkele bank die in de buurt kwam van hun.spaargidsuser schreef:@Fonske: Bij wie ben je uiteindelijk een hypotheek aangegaan?
En niet enkel de rente, maar ook de schuldsaldoverzekering en brandverzekering waren echt top.
Wij hebben echter vragen over de rekeningtarieven bij Nagelmackers.. onder welk profiel valt u nu de lening rond is?
Een maandelijkse comfortrekening komt op 10 euro (!!!) per maand..
https://www.nagelmackers.be/src/Fronten ... flijst.pdf
Wij krijgen de premium zichtrekeningrm2991 schreef:Wij zijn momenteel ook de vergelijking aan het doen met Nagelmackers & Belfius.Fonske01 schreef:
Wij hebben uiteindelijk voor Nagelmackers gekozen, het aanbod was het meest interessant, er was echt geen enkele bank die in de buurt kwam van hun.
Wij hebben echter vragen over de rekeningtarieven bij Nagelmackers.. onder welk profiel valt u nu de lening rond is?
Een maandelijkse comfortrekening komt op 10 euro (!!!) per maand..
https://www.nagelmackers.be/src/Fronten ... flijst.pdf
-
- Newbie
- Contacteer:
Kon ING ook niet mee met de rente? En was de brandverzekering van Nagelmackers veel voordeliger?Fonske01 schreef:Wij hebben uiteindelijk voor Nagelmackers gekozen, het aanbod was het meest interessant, er was echt geen enkele bank die in de buurt kwam van hun.spaargidsuser schreef:@Fonske: Bij wie ben je uiteindelijk een hypotheek aangegaan?
Hebben jullie een opdeling mandaat - hypotheek?
Wij hebben ook gekozen voor Nagelmackers.
Lening 10/5/5
Bedrag 200.000
Quotiteit <80%
Eerste 10 jaar op 1,20%
Laatste 15 op maximum 2,40%
Komt worst case op hetzelfde neer als vast op 1,61%
Heel mooi voorstel denk ik. Uiteindelijk kon Belfius hier ook in volgen. Zij kwamen op de valreep met 1,193% als basis, maar waren duurder op schuldsaldo. Had een goed gevoel bij Nagelmackers.. geen gedraai rond de pot, maar direct hun laagste voorstel.
Lening 10/5/5
Bedrag 200.000
Quotiteit <80%
Eerste 10 jaar op 1,20%
Laatste 15 op maximum 2,40%
Komt worst case op hetzelfde neer als vast op 1,61%
Heel mooi voorstel denk ik. Uiteindelijk kon Belfius hier ook in volgen. Zij kwamen op de valreep met 1,193% als basis, maar waren duurder op schuldsaldo. Had een goed gevoel bij Nagelmackers.. geen gedraai rond de pot, maar direct hun laagste voorstel.
Had een goed gevoel bij Nagelmackers.. geen gedraai rond de pot, maar direct hun laagste voorstel.[/quote]
Ja vangen heden een visje , dat ze later kunnen oppeuzelen.
Wanneer : de moment dat het over beleggen begint.
Of wanneer ge ooit begint te beleggen , sparen bij Nagelmaekers dat een goede keuze gaat zijn , heden alvast al niet.
Maar heden is wat telt voor uw centjes.
In de toekomst zult ge zelf moeten beslissen met wie ge scheep gaat.
Bovenstaande is bij alle lening verstrekkende banken van toepassing.
Ja vangen heden een visje , dat ze later kunnen oppeuzelen.
Of wanneer ge ooit begint te beleggen , sparen bij Nagelmaekers dat een goede keuze gaat zijn , heden alvast al niet.
Bovenstaande is bij alle lening verstrekkende banken van toepassing.
Estate Guru believer.
Ja vangen heden een visje , dat ze later kunnen oppeuzelen.platin schreef:Had een goed gevoel bij Nagelmackers.. geen gedraai rond de pot, maar direct hun laagste voorstel.
Bovenstaande is bij alle lening verstrekkende banken van toepassing.[/quote]
Mwoah, heel simpel. Wij hebben één gezamenlijke rekening geopend, en alles zal van daaruit doorgestort worden naar onze bank van voorkeur. Beleggen e/d via een bank zijn we sowieso niet van zin.. daarin vertrouw ik hun voor geen sikkepit. Andere banken zijn niet beter op dat vlak. Enfin, wij hebben een spotgoedkope lening, de rest van hun aanbod kan mij worst wezen eerlijk gezegd.