bankshopper Crowdlending 3,72% - betrouwbaar?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: bankshopper Crowdlending 3,72% - betrouwbaar?
Ik neem zelf bedrijven over en ken letterlijk alle "truken" van de foor. Nergens is een overzicht te vinden van welke assets werden ingebracht. Nergens is een overzicht te vinden van huidige cashflow uit het platform (= relevant voor terugbetalingscapaciteit). Enkel wat de toekomst kan brengen.
Winwinner faciliteert: ze krijgen een commissie van 5% op het opgehaalde bedrag en daarmee is de kous af. Dat ze een FSMA erkenning hebben stelt zeker niet dat de projecten die ze aanbieden kwalitatief goed zijn, enkel dat er geen wettelijke bepalingen werden overtreden in het kader van de crowdfundingwet. Dat fiscaal de rente vrijgesteld kan worden van roerende voorheffing heeft ook weinig tot niks te zien met het feit of de leners hun hoofdsom ooit nog terug gaan zien.
Dat er assets in een NewCo ingebracht worden is geen probleem. Maar als er effectief een aanzienlijke inbreng geweest zou zijn in geld (en niet in activa die u boekhoudkundig kan herwaarderen, bijvoorbeeld, op een domeinnaam of wat intellectuele eigendomsrechten die u langs de andere kant voor "een appel en een ei" gekocht heeft), dan zou het geen probleem zijn om dit in de crowdfunding documenten op te nemen alsook hier duidelijkheid over te verschaffen.
Waarom gebeurde dit niet? Waarschijnlijk net omdat de FSMA hier deels op toekijkt als er in de toekomst iets mis zou gaan. Men mag de waarheid dus niet beter voorstellen dan dat ze is. Of omdat Winwinner de huidige cashflow e.d. niet voldoende vond om op te nemen.
Misschien ben ik te cynisch. But a fool and his money are soon parted. Ik zou er zelf geen geld insteken. Iedereen maakt natuurlijk voor zichzelf uit wat hij ermee doet.
Mark: hoeveel winst voor belastingen draait het platform nu per jaar? Dat is een makkelijke vraag met een makkelijk antwoord. Ik schrap graag al mijn opmerkingen als ik concrete data zie.