Bankshopping
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Bankshopping
Het gemeentebestuur geeft NIET aan de banken het overlijden door, dat is de taak van de erfgenamen.ludo schreef: hoe komt het dat bij overlijdens aangifte door de dokter ( meeestal wacht hij uurtje of twee ) de bankrekening dan direkt geblokkeerd wordt vanaf de aangifte????
Er moet dan toch ergens een centrale databank zijn, anders kan dit nooit zo snel geblokkeerd worden,eens de gemeente weet heeft van een aangifte van overlijden.
Iets vlug afhalen tussen het overlijden en de aangifte komt normaal uit. De bank moet altijd een attest afleveren met het saldo op 00 00 uur op datum van overlijden.
Afhalingen nadien breken je mogelijk zuur op.
Op vraag van de erfgenamen, kan bij de verening van de banken of zoiets, in Ravenstein in Brussel, tegen een betaling van 125 euro, alle rekeningen worden opgezocht die een overledene bezat , bij een bank die daarbij was aangesloten.
zie uitleg Rabobank in bijlage
https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 7461#p7461
EN
Citaat
Allemaal goed en wel, maar stel dat niemand van de familie 'weet' heeft van de rekeneingen van de overledene bij RABO- of eender welke (internet) bank? Hoe komen deze banken dan te weten of de rekeninghouder overleden is?
Als erfgenaam of begunstigde van een testament kunt u zich terecht de vraag stellen of u het volledige patrimonium van de overledene wel hebben teruggevonden. Door middel van één brief kunt u die informatie krijgen van alle banken die lid zijn van de Belgische Vereniging voor Banken (BVB).
In de brief moeten volgende gegevens staan:
• naam, voornaam, adres, plaats en datum van geboorte, overlijdensdatum, burgerlijke staat en volledige identiteit van de huwelijkspartner van de overledene;
• naam en adres van de persoon aan wie het antwoord van de Belgische Vereniging voor Banken dient toegestuurd te worden;
• een officieel overlijdensattest en een akte van bekendheid of een erfrechtverklaring waaruit blijkt dat diegene die aanvraag indient wel degelijk erfgenaam van de overledene is.
De aanvraag dient te gebeuren door de erfgenamen zelf, hun advocaat of de notaris en gericht worden aan: Belgische Vereniging voor Banken, Ravensteinstraat 36 bus 5 te B 1000 Brussel.
De BVB rekent voor deze dienst 125 euro aan.
Citaat
ja ok dringende facturen, maar stel dat de overblijvende partner niet teveel cash meer heeft in huis, en de rekeningen zijn geblokkeerd.
wie betaald dan de boodschappen, tankbeurt etc?
In principe kunnen alle betalingen die moeten worden uitgevoerd in overleg met de Bank bekeken worden. Aangezien echter alle bedragen die op de rekening stonden op de datum van overlijden potentieel tot de nalatenschap behoren is het uiteraard aan de Bank om ervoor te zorgen dat de wettelijke procedures hierin gevold worden. Cash geld afhalen van de rekeningen kan niet. Elke factuur die betaald moet worden kan mits toestemming van alle wettige erfgenamen worden uitgevoerd. Dit maakt het uiteraard niet de meest gemakkelijke manier om betalingen te doen dus u gebruikt dit principe best niet te pas en te onpas. Hou er tevens rekening mee dat een erflating geen maanden dient te duren. Indien via de notaris of vredegerecht snel de nodige documenten worden bezorgd aan de bank, dan kan de hele
Laatst gewijzigd door paul op 4 september 2009, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bankshopping
Rekeningen en kluizen als erfgenaam zelf beginnen opsporen is wellicht weinig zinvol. Beter is een brief te (laten) schrijven naar de Belgische Vereniging der Banken’, ter attentie van het fiscaal departement, Ravenstijnstraat 36 te 1000 Brussel. Dit kost ongeveer 125€.
Volgende gegevens moet je meesturen
1. over de erflater: naam, voornaam, adres, plaats en datum van geboorte en van overlijden.
2. over de erfgenaam/aanvrager: naam en adres.
3. een officiële overlijdensakte en een akte van bekendheid.
De BVVB contacteert dan zelf alle Belgische Banken. Deze banken zullen u dan antwoorden.
Volgende gegevens moet je meesturen
1. over de erflater: naam, voornaam, adres, plaats en datum van geboorte en van overlijden.
2. over de erfgenaam/aanvrager: naam en adres.
3. een officiële overlijdensakte en een akte van bekendheid.
De BVVB contacteert dan zelf alle Belgische Banken. Deze banken zullen u dan antwoorden.
Pecunia non olet
Re: Bankshopping
een bank die dus niet is aangsloten bij de BVVB, en waar misschien elders een rekening van de overledene is, kan dus niet op die manier achterhaald worden.
Hoe weet je of een bank aangesloten is bij de BVVB.
en is er een andere manier om de niet aangesloten banken ( als daar rekening van overledene moest zijn ) alsnog te weten te komen.
Hoelang blijven alzo verborgen rekeningen bestaande,en aan de hand van welke documenten kun je je sterk maken dat er nog een slado op deze rekening zou moeten staan.
Hoe weet je of een bank aangesloten is bij de BVVB.
en is er een andere manier om de niet aangesloten banken ( als daar rekening van overledene moest zijn ) alsnog te weten te komen.
Hoelang blijven alzo verborgen rekeningen bestaande,en aan de hand van welke documenten kun je je sterk maken dat er nog een slado op deze rekening zou moeten staan.
-
fendtje
Re: Bankshopping
denk dat op 1 - 2009 september dienaangaande wel wat veranderd is.ludo schreef: hoe komt het dat bij overlijdens aangifte door de dokter ( meeestal wacht hij uurtje of twee ) de bankrekening dan direkt geblokkeerd wordt vanaf de aangifte????
Er moet dan toch ergens een centrale databank zijn, anders kan dit nooit zo snel geblokkeerd worden,eens de gemeente weet heeft van een aangifte van overlijden.
- relativity
- Hero Member

- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Re: Bankshopping
De banken blokkeren pas de rekeningen wanneer het iemand hen komt zeggen. En de dokter gaat er zich niet mee bezighouden om een bank, notaris of wie dan ook te verwittigen.
Trouwens, in de gevallen waar ik weet van heb, werden de rekeningen pas geblokkeerd wanneer de nabestaanden de bank op de hoogte gebracht hebben van het overlijden en NADAT er nog snel een regeling was getroffen betreffende de spaargelden.
Trouwens, in de gevallen waar ik weet van heb, werden de rekeningen pas geblokkeerd wanneer de nabestaanden de bank op de hoogte gebracht hebben van het overlijden en NADAT er nog snel een regeling was getroffen betreffende de spaargelden.
Re: Bankshopping
Bankshoppen voor mij?
Vroeger was iedereen gehecht en trouw aan zijn bank.
In deze tijd (nog meer door de vrijheid van het internet dan door de crisis) durven mensen (meermaals) veranderen van bank. Vaak zullen ze rekeningen hebben bij meerdere banken om meteen te kunnen inspelen op interessante actie's/beleggingen/voorwaarden. De banken zijn niet meer zeker dat mijn geld "eeuwig" bij hun zal staan. Voortaan zullen ze het moeten verdienen
Vroeger was iedereen gehecht en trouw aan zijn bank.
In deze tijd (nog meer door de vrijheid van het internet dan door de crisis) durven mensen (meermaals) veranderen van bank. Vaak zullen ze rekeningen hebben bij meerdere banken om meteen te kunnen inspelen op interessante actie's/beleggingen/voorwaarden. De banken zijn niet meer zeker dat mijn geld "eeuwig" bij hun zal staan. Voortaan zullen ze het moeten verdienen
- relativity
- Hero Member

- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Re: Bankshopping
Ik geef u volledig gelijk, maar het overgrote deel van de mensen zijn geen bankshoppers en blijven desondanks hun bankier hondstrouw.Campzie schreef: Bankshoppen voor mij?
Vroeger was iedereen gehecht en trouw aan zijn bank.
In deze tijd (nog meer door de vrijheid van het internet dan door de crisis) durven mensen (meermaals) veranderen van bank. Vaak zullen ze rekeningen hebben bij meerdere banken om meteen te kunnen inspelen op interessante actie's/beleggingen/voorwaarden. De banken zijn niet meer zeker dat mijn geld "eeuwig" bij hun zal staan. Voortaan zullen ze het moeten verdienen![]()
Re: Bankshopping
Inderdaad, dit heeft ook vaak te maken met een hypothecaire lening waardoor je "vast" zit bij die bank.relativity schreef:Ik geef u volledig gelijk, maar het overgrote deel van de mensen zijn geen bankshoppers en blijven desondanks hun bankier hondstrouw.Campzie schreef: Bankshoppen voor mij?
Vroeger was iedereen gehecht en trouw aan zijn bank.
In deze tijd (nog meer door de vrijheid van het internet dan door de crisis) durven mensen (meermaals) veranderen van bank. Vaak zullen ze rekeningen hebben bij meerdere banken om meteen te kunnen inspelen op interessante actie's/beleggingen/voorwaarden. De banken zijn niet meer zeker dat mijn geld "eeuwig" bij hun zal staan. Voortaan zullen ze het moeten verdienen![]()
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- relativity
- Hero Member

- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Re: Bankshopping
En das juist één van de redenen waarom ik mijn hypotheek niet heb genomen bij de bank maar bij mijn verzekeraar. Maar al heb je uw hypotheek, woningverzekering en ssv bij de bank, dan kan je nog doen met uw spaargelden wat je wil... Desondanks zetten de meeste het dan nog, waar ze het minste krijgen.
Re: Bankshopping
Misschien is dat voor de echte bankshoppers nog niet zo'n slechte zaak.relativity schreef: En das juist één van de redenen waarom ik mijn hypotheek niet heb genomen bij de bank maar bij mijn verzekeraar. Maar al heb je uw hypotheek, woningverzekering en ssv bij de bank, dan kan je nog doen met uw spaargelden wat je wil... Desondanks zetten de meeste het dan nog, waar ze het minste krijgen.
Valt het niet op dat de banken die de afgelopen jaren en zeker de eerste maanden van dit jaar massaal nieuwe gelden hebben kunnen binnenhalen omdat ze betere voorwaarden gaven dan hun grote broers nu, nu ze ( misschien ) teveel gelden hebben binnengekregen, hun rentes ineens bij de laagsten staan ipv bij de hoogsten.
Stel dat iedereen een bankshopper zou worden, het zou misschien als resultaat hebben dat de rentepolitiek nog meer een eenheidsworst zou worden dan ze nu al is door de spaarrichtlijn.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co


