Bankverandering: meest rendabele tijdstip overstap?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Bankverandering: meest rendabele tijdstip overstap?
Hallo,
Ik heb op dit moment een bedrag van ongeveer 30.000 € op de Fortis Online Spaarrekening staan. Nu wil ik dit bedrag graag weghalen bij Fortis en verspreiden over de Rabo Spaarrekening en de Rabo Plus Account van Rabobank.be.
Als leek op het gebied van rente-berekeningen vraag ik me echter af wanneer ik dit bedrag het best overzet. Wacht ik tot 31/12 om zo de getrouwheidspremie op mijn Fortis-rekening niet te verliezen of ben ik beter af door nu al voor de hoogrentende Rabo-rekeningen te kiezen? Ben ik in dat laatste geval dan de volledige getrouwheidspremie van het afgelopen jaar kwijt?
Met betrekking tot die getrouwheidspremie is het misschien interessant te vermelden dat er in het afgelopen jaar regelmatig bijkomende stortingen zijn gedaan op de Fortis Online spaarrekening. Sommige van die stortingen zullen op 31/12 dus nog geen 12 maanden op de spaarrekening staan (voor zover die stortingen steeds een nieuwe cyclus van 12 maanden inluiden, dat is me niet helemaal duidelijk).
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb op dit moment een bedrag van ongeveer 30.000 € op de Fortis Online Spaarrekening staan. Nu wil ik dit bedrag graag weghalen bij Fortis en verspreiden over de Rabo Spaarrekening en de Rabo Plus Account van Rabobank.be.
Als leek op het gebied van rente-berekeningen vraag ik me echter af wanneer ik dit bedrag het best overzet. Wacht ik tot 31/12 om zo de getrouwheidspremie op mijn Fortis-rekening niet te verliezen of ben ik beter af door nu al voor de hoogrentende Rabo-rekeningen te kiezen? Ben ik in dat laatste geval dan de volledige getrouwheidspremie van het afgelopen jaar kwijt?
Met betrekking tot die getrouwheidspremie is het misschien interessant te vermelden dat er in het afgelopen jaar regelmatig bijkomende stortingen zijn gedaan op de Fortis Online spaarrekening. Sommige van die stortingen zullen op 31/12 dus nog geen 12 maanden op de spaarrekening staan (voor zover die stortingen steeds een nieuwe cyclus van 12 maanden inluiden, dat is me niet helemaal duidelijk).
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Bankverandering: meest rendabele tijdstip overstap?
Urbain's Excel rekenblad Versie 4 kan je daarin helpen.
viewtopic.php?f=6&t=2774" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvg,
viewtopic.php?f=6&t=2774" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvg,
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je moet kijken wanneer je het geld op je spaarrekening geplaatst hebt. Dan weet je wanneer je getrouwheidsperiode begint (steeds een jaar bijtellen). Als de storting vóór 01-04-2009 gebeurde dan zijn er andere regels, maar ik ga ervan uit dat je na deze datum gestort hebt.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
je spreekt hier van 31/12 maar dat heeft totaal geen belang. Om de getrouwheidspremie op een bedrag te verwerven moet dat bedrag een volledig jaar op die rekening blijven staan. Zoals je zelf zegt zijn er verschillende stortingen geweest gedurende het jaar dus moet je zelf maar eens kijken op welke datum elk bedrag de getrouwheid heeft verworven. Maar op een spaarrekening waar regelmatig op gestort wordt is er nooit een ideale moment om het bedrag weg te halen omdat je altijd getrouwheid verliest.Liberta schreef:Hallo,
Als leek op het gebied van rente-berekeningen vraag ik me echter af wanneer ik dit bedrag het best overzet. Wacht ik tot 31/12 om zo de getrouwheidspremie op mijn Fortis-rekening niet te verliezen ...
... dat er in het afgelopen jaar regelmatig bijkomende stortingen zijn gedaan op de Fortis Online spaarrekening.
Het beste tijdstip is volgens mij nog steeds kort voor einde van het jaar (rond 20/12).
Reden : op de spaarrekening waar je vertrekt heb je waarschijnlijk al getrouwheid (indien het geld er ondertussen al 1 jaar op staat) en kan je dus best zolang mogelijk basisrente + getrouwheid genieten. Als je dan voor einde van het jaar overstapt naar een nieuwe rekening met hogere totaalrente (basis + getrouwheid) ben je zeker dat je op 31/12 van het daaropvolgende jaar reeds de totale rente krijgt en niet enkel de basisrente omdat het geld nog geen volledig jaar op de nieuwe rekening staat.
Is de situatie zo dat het geld dat je afhaalt nog geen jaar op de rekening staat, moet je het zo snel mogelijk overschrijven naar de rekening met de hoogste basisrente. Dan heb je per 31/12 toch al zeker dat.
Reden : op de spaarrekening waar je vertrekt heb je waarschijnlijk al getrouwheid (indien het geld er ondertussen al 1 jaar op staat) en kan je dus best zolang mogelijk basisrente + getrouwheid genieten. Als je dan voor einde van het jaar overstapt naar een nieuwe rekening met hogere totaalrente (basis + getrouwheid) ben je zeker dat je op 31/12 van het daaropvolgende jaar reeds de totale rente krijgt en niet enkel de basisrente omdat het geld nog geen volledig jaar op de nieuwe rekening staat.
Is de situatie zo dat het geld dat je afhaalt nog geen jaar op de rekening staat, moet je het zo snel mogelijk overschrijven naar de rekening met de hoogste basisrente. Dan heb je per 31/12 toch al zeker dat.
Vermits je toch wilt spreiden op 2 rekeningen zou ik zeker het geld af de fortisrekening halen op minimum 2 verschillende momenten (om zo weinig mogelijk getrouwheidspremie mis te lopen). De datums waar je het geld zou afhalen zou ik kiezen in functie van wanneer je de bedragen gestort hebt.
-
JurgenG
Als je niet wil beginnen rekenen dan is er nog een manier: gewoon leven van de oude spaarrekening en alles wat je vanaf nu verdient op de nieuwe spaarrekening zetten.
Zo stap je gespreid in de tijd uit en verlies je niet al te veel getrouwheid op de oude spaarrekening.
Zo stap je gespreid in de tijd uit en verlies je niet al te veel getrouwheid op de oude spaarrekening.
Het beste methode is die van de verjaardag + 2 regel.
Gelet op het feit dat je spreekt hier alleen van stortingen is er geen probleem om de regel toe te passen.
Kleine kanttekening : door geld op Fortis te laten staan verlies je 0.60% tov Rabo zelfs meer in geval van de Rabo plus.
Dat betekent dat je op 2 maanden het verlies van 3 manden getrouwheidspremie goed maakt
Ik zou in eerste instantie de Rabo plus bevoorraden daar de rente minstens tot 31/05/11 gegarandeerd is.
Je bent dus goed op tijd om de getrouwheidspremie te krijgen op 31/12/11.
Je bent vlugger vrij om het geld eventueel te verhuizen bij rentewijzigingen.
Gelet op het feit dat je spreekt hier alleen van stortingen is er geen probleem om de regel toe te passen.
Kleine kanttekening : door geld op Fortis te laten staan verlies je 0.60% tov Rabo zelfs meer in geval van de Rabo plus.
Dat betekent dat je op 2 maanden het verlies van 3 manden getrouwheidspremie goed maakt
Ik zou in eerste instantie de Rabo plus bevoorraden daar de rente minstens tot 31/05/11 gegarandeerd is.
Je bent dus goed op tijd om de getrouwheidspremie te krijgen op 31/12/11.
Je bent vlugger vrij om het geld eventueel te verhuizen bij rentewijzigingen.