Basis beurstaks bij meerwaardetaks
TIP
Basis beurstaks bij meerwaardetaks
Ik zoek bevestiging of het volgende de algemene regel is en door iedere bank toegepast wordt.
Ik heb net een fonds verkocht waarop buiten de beurstaks van 1% ook de meerwaardetaks van toepassing was. Ik ging er van uit dat de beurstaks berekend werd op het bruto verkoopbedrag (koers fonds maal aantal). Nu ik de detailafrekening op het uittreksel zie, is eerst de meerwaardetaks van het bruto verkoopbedrag afgetrokken en op het resterend saldo werd de 1% beurstaks berekend.
Is dit standaard zo?
't is niet dat ik daar kwaad zou voor zijn, hé
Ik heb net een fonds verkocht waarop buiten de beurstaks van 1% ook de meerwaardetaks van toepassing was. Ik ging er van uit dat de beurstaks berekend werd op het bruto verkoopbedrag (koers fonds maal aantal). Nu ik de detailafrekening op het uittreksel zie, is eerst de meerwaardetaks van het bruto verkoopbedrag afgetrokken en op het resterend saldo werd de 1% beurstaks berekend.
Is dit standaard zo?
't is niet dat ik daar kwaad zou voor zijn, hé
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Berichten: 685
- Lid geworden op: 15 apr 2011
- Contacteer:
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
Heeft te maken met het aantal obligaties in de portefeuille van het fonds.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
@fradaems
Was het een gemengd fonds met x % obligaties waarop RV moet betaald worden, bv CP, hoeveel % bedroeg de meerwaarde taks ?
Was het een gemengd fonds met x % obligaties waarop RV moet betaald worden, bv CP, hoeveel % bedroeg de meerwaarde taks ?
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
@nicknamesucks: lees de vraag nog eens goed ...
@AMA: doet niet ter zake in verband met mijn vraag.
@AMA: doet niet ter zake in verband met mijn vraag.
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
@fadaems
Ik vraag % en niet het bedrag, is het meerwaardebelasting of wat is het, heb dit jaar nog niets verkocht en wil graag weten of wet goedgekeurd is.
In F&S nr. 212 van december staat dat er in de Senaat een wetsvoorstel ligt dat de wetgeving verscherpt rond de meerwaarde belasting bij verkoop van fondsen die in obligaties en cash beleggen, dit voorstel ging waarschijnlijk in 2012 nog goedgekeurd worden.
Om te vallen onder de meerwaardebelasting bij verkoop moet uw fonds niet langer 40 % maar 25 % beleggen in cash en obligaties.
Ik vraag % en niet het bedrag, is het meerwaardebelasting of wat is het, heb dit jaar nog niets verkocht en wil graag weten of wet goedgekeurd is.
In F&S nr. 212 van december staat dat er in de Senaat een wetsvoorstel ligt dat de wetgeving verscherpt rond de meerwaarde belasting bij verkoop van fondsen die in obligaties en cash beleggen, dit voorstel ging waarschijnlijk in 2012 nog goedgekeurd worden.
Om te vallen onder de meerwaardebelasting bij verkoop moet uw fonds niet langer 40 % maar 25 % beleggen in cash en obligaties.
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
De eigenlijke verrichting dateert van 2012, en er werd 21% RV afgehouden.
Zo, ik heb jouw vraag beantwoord ... beantwoord jij nu ook de mijne?
Zo, ik heb jouw vraag beantwoord ... beantwoord jij nu ook de mijne?
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
De « meerwaardebelasting » vervangt de « gecumuleerde roerende voorheffing » die men jaarlijks niet betaald heeft omwille van de kapitalisatie van het fonds.
De beurstaks is verschuldigd op het nettobedrag ( Fondskoers – meerwaardebelasting ) ; net zoals bij de verkoop van een individuele obligatie ( Beurskoers + « netto » verlopen rente )
Uw afrekening is mi correct.
Een belangrijker vraag is echter of ALLE banken het basisbedrag voor de Reynders-taks correct berekenen én toepassen
http://www.dierickx.be/cgi/DLA/HTML_Sys ... yle=Advies
De beurstaks is verschuldigd op het nettobedrag ( Fondskoers – meerwaardebelasting ) ; net zoals bij de verkoop van een individuele obligatie ( Beurskoers + « netto » verlopen rente )
Uw afrekening is mi correct.
Een belangrijker vraag is echter of ALLE banken het basisbedrag voor de Reynders-taks correct berekenen én toepassen
http://www.dierickx.be/cgi/DLA/HTML_Sys ... yle=Advies
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
@Urbain: bedankt voor de bevestiging.
-
anonymous
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
Hoe wordt eigenlijk de meerwaarde berekend?
Stel ik koop op 10 januari van fondsX 10 deelbewijzen aan 100€/st = 1000€.
Daarna koop ik op 15 januari nog 10 deelbewijzen aan 125€/st = 1250€
Op 20 januari verkoop ik er terug 10st aan 115€ = 1150€
Verkoop ik de fondsen die ik op 1 januari gekocht heb, of die op 15 januari?
Stel ik koop op 10 januari van fondsX 10 deelbewijzen aan 100€/st = 1000€.
Daarna koop ik op 15 januari nog 10 deelbewijzen aan 125€/st = 1250€
Op 20 januari verkoop ik er terug 10st aan 115€ = 1150€
Verkoop ik de fondsen die ik op 1 januari gekocht heb, of die op 15 januari?
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
Goede vraag ! Waarschijnlijk het LIFO principe ? of toch FIFO ?
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
Interessante vraag of er een algemene regel hiervoor is of dat dit kan verschillen van bank tot bank. Ik zou aan Rabobank.be vragen hoe zij dit toepassen bij verkoop van hun fondsen. Ik vermoed dat de verkoop in ongeveer gelijke delen verpreid wordt over de verschillende aankopen (zoals bij tak21).
Een beurstaks van 1% én een meerwaardebelasting van 25% is mij toch iets te veel van het goede. Ik verkies dan liever aandelenfondsen of -trackers (van het type distributie).
Een beurstaks van 1% én een meerwaardebelasting van 25% is mij toch iets te veel van het goede. Ik verkies dan liever aandelenfondsen of -trackers (van het type distributie).
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
Volgens een artikel vandaag in de Tijd (http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... 4-3457.art" onclick="window.open(this.href);return false;) blijk ik niet de enige te zijn die opstapeling van beurstaks en meerwaardetaks er teveel aan vind.kiwi schreef: Een beurstaks van 1% én een meerwaardebelasting van 25% is mij toch iets te veel van het goede. Ik verkies dan liever aandelenfondsen of -trackers (van het type distributie).
Het blijkt volgens dit artikel zelfs nog veel erger te zijn: voor gemende fondsen met Europees paspoort en obligatiedeel van meer dan 25% wordt bij verkoop vanaf 20 december 2012 teruggegaan tot 1 juli 2005. Deze belasting met terugwerkende kracht is er echt wel over (hoewel ik er zelf niet veel last van heb). Belastingen zijn nog meer dan vroeger een loterij en de Far West aan het worden.
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
kiwi schreef:Volgens een artikel vandaag in de Tijd (http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... 4-3457.art" onclick="window.open(this.href);return false;) blijk ik niet de enige te zijn die opstapeling van beurstaks en meerwaardetaks er teveel aan vind.kiwi schreef: Een beurstaks van 1% én een meerwaardebelasting van 25% is mij toch iets te veel van het goede. Ik verkies dan liever aandelenfondsen of -trackers (van het type distributie).
Het blijkt volgens dit artikel zelfs nog veel erger te zijn: voor gemende fondsen met Europees paspoort en obligatiedeel van meer dan 25% wordt bij verkoop vanaf 20 december 2012 teruggegaan tot 1 juli 2005. Deze belasting met terugwerkende kracht is er echt wel over (hoewel ik er zelf niet veel last van heb). Belastingen zijn nog meer dan vroeger een loterij en de Far West aan het worden.
Die 7 jaar is er inderdaad ver over, normaal wordt 7 jaar toegepast bij FRAUDE, misschien dat ze inneens ook 7% moratoriuminstresten per jaar en een gigaboete kunnen aanrekenen ?
Re: Basis beurstaks bij meerwaardetaks
Die 7 jaar wordt enkel toegepast als ze het aangekocht hebben voor 2005... Ik weet uit goede bron dat veel banken die gegevens niet altijd bijhouden (de aankoopdatum/koers)... Beetje natte vinger werk

