Basisattest hypothecaire lening
TIP
Basisattest hypothecaire lening
We gaan volgende week een herziening tekenen bij een nieuwe bank. Ik ben alle nodige documenten aan het inscannen. Enkel het basisattest, dat kan ik nergens vinden. Ondanks dat we redelijk mooi alles klasseren, is dit document nergens te vinden.
Het komt me ook niet bekend voor als ik eens kijk naar Google afbeeldingen
Kan ik dit ergens aanvragen?
Het komt me ook niet bekend voor als ik eens kijk naar Google afbeeldingen
Kan ik dit ergens aanvragen?
Re: Basisattest hypothecaire lening
Het zal bij de belastingen zitten, misschien kan je via TAX_ON_WEB het document inkijken..
-----------------------------------------
Basisattest hypothecaire lening uitgereikt overeenkomstig artikel 62, A, 1° ; 633, 1°, of 256, 1°, KB/WIB 92 met het oog op de eventuele(1) toekenning van de aftrek voor enige woning of van een belastingvermindering voor de kapitaalaflossingen
Het basisattest hypothecaire lening wordt u eenmalig toegezonden, namelijk in het jaar dat volgt op het afsluiten van uw krediet. Dit attest is het bewijs voor de belastingadministratie dat uw krediet fiscaal aftrekbaar is en dat het beantwoordt aan alle voorwaarden die bij wet werden bepaald om in aanmerking te komen voor een fiscaal voordeel. Dit attest mag enkel het bedrag vermelden van uw krediet dat overeenstemt met de fiscaal aftrekbare kosten.
Het is aangewezen om dit attest bij te voegen aan uw belastingaangifte
-----------------------------------------
Basisattest hypothecaire lening uitgereikt overeenkomstig artikel 62, A, 1° ; 633, 1°, of 256, 1°, KB/WIB 92 met het oog op de eventuele(1) toekenning van de aftrek voor enige woning of van een belastingvermindering voor de kapitaalaflossingen
Het basisattest hypothecaire lening wordt u eenmalig toegezonden, namelijk in het jaar dat volgt op het afsluiten van uw krediet. Dit attest is het bewijs voor de belastingadministratie dat uw krediet fiscaal aftrekbaar is en dat het beantwoordt aan alle voorwaarden die bij wet werden bepaald om in aanmerking te komen voor een fiscaal voordeel. Dit attest mag enkel het bedrag vermelden van uw krediet dat overeenstemt met de fiscaal aftrekbare kosten.
Het is aangewezen om dit attest bij te voegen aan uw belastingaangifte
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
misschien heb je het meegestuurd met je belastingsaangifte indertijd,
dat wordt inderdaad gevraagd in de toelichting,
ik heb dat indertijd ook gedaan, maar was wel zo vooruitziend om een copietje te maken
dat wordt inderdaad gevraagd in de toelichting,
ik heb dat indertijd ook gedaan, maar was wel zo vooruitziend om een copietje te maken
Ik kan het me echt niet meer herinneren.
Ik zal eens zien in taxonweb of ik het daar misschien kan vinden dan.
//Edit:
Net even gekeken in taxonweb en myminfin. Nergens is een basis attest te vinden.
Ik vrees dat ik de bank zal moeten aanspreken, maar dat gaat wat worden.... Dan weten ze al dat ik ga vertrekken... :-)
Ik zal eens zien in taxonweb of ik het daar misschien kan vinden dan.
//Edit:
Net even gekeken in taxonweb en myminfin. Nergens is een basis attest te vinden.
Ik vrees dat ik de bank zal moeten aanspreken, maar dat gaat wat worden.... Dan weten ze al dat ik ga vertrekken... :-)
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Ik had tzelfde voor. nieuwe bank is dat dan zelf gaan nagaan (bij oude bank?)
Ik heb hen dat zelf laten uitzoeken.
Ik heb hen dat zelf laten uitzoeken.
Mijn paniek bleek onterecht... Heb net nogmaals alles kaften doorspit en heb het basisattest gevonden!
Wel enkel voor het bedrag van de hypothecaire. Het gedeelte "mandaat" heeft vermoedelijk geen basisattest?
Wel enkel voor het bedrag van de hypothecaire. Het gedeelte "mandaat" heeft vermoedelijk geen basisattest?
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad
oef! :-)
Dan mag deze toe.
Bedankt allen!
Dan mag deze toe.
Bedankt allen!
In het kader van een herfinanciering wordt ons ook het basisattest gevraagd. Ik ben er heel zeker van dat we dat nooit gekregen hebben, onze lening dateert van 2001, dus voor de herziening van 2005.
Kunnen wij dat document alsnog aanvragen en waarom heeft de nieuwe bank dat eigenlijk nodig ?
Graag advies ! Bedankt
Kunnen wij dat document alsnog aanvragen en waarom heeft de nieuwe bank dat eigenlijk nodig ?
Graag advies ! Bedankt
-
WerkendeMama
- Jr. Member

- Contacteer:
De bank wil dit hebben omdat ze zelf een nieuw basisattest moeten opmaken. Bij herziening kan je verder van de woonbonus genieten, maar nooit "meer" dan ervoor.
Als je dus de kosten bijleent kan je die niet extra indienen of aftrekken van de belastingen. Enkel het oorspronkelijke bedrag van de hypotheek telt, ook de looptijd loopt door, dus als je al 7 jaar afbetaald hebt, heb je nog 3 jaar verhoogde tegemoetkoming en daarna gewone tegemoetkoming.
Als je dus de kosten bijleent kan je die niet extra indienen of aftrekken van de belastingen. Enkel het oorspronkelijke bedrag van de hypotheek telt, ook de looptijd loopt door, dus als je al 7 jaar afbetaald hebt, heb je nog 3 jaar verhoogde tegemoetkoming en daarna gewone tegemoetkoming.