Beginneling - infogaring
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Beginneling - infogaring
Beste forumleden,
Ben 50 jaar en heb beslist dat ik mijn spaarcentjes wil beleggen.
Ik ben totaal leek op dit vlak, maar wil dit ook niet uit handen geven. Het ligt in mijn aard om zelf te beslissen wat ik doe. Lijkt mij ook leuk om zelf de touwtjes in handen te hebben en te speculeren op wat ik mijn geld beleg.
Zo ben ik al begonnen met wat zelfstudie en naarmate ik meer lees en dus meer begrijp, lijkt het mij een leuke bezigheid.
Nu mijn vraag aan jullie :
Ik stel vast dat info op het web zeer verspreid staat.
Wat raden jullie aan om mijn kennis te verrijken: welke websites, boeken, youtube, kranten (De Tijd?) enz. Gezien ik 'maximaal' rendement wil, wil ik in deze dan ook minimaal financieel inzetten (lees gratis info...).
Uiteraard zal dit forum ook veel info bevatten en mij vele uren leesplezier verschaffen.
Ter info:
De wereld van ETF's al ontdekt en zo bijv. al op Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Cap uitgekomen. Een 'mandje' met 3600 bedrijven. Dit kan volgens mij alvast niet verkeerd lopen, gezien grote aantal bedrijven...
Ben nu nog wat aan het 'spelen' met kleine bedragen (100 euro) om te leren.
Een les heb ik al geleerd: ik heb 10 aandelen gekocht op Duitse beurs Xetra, waar ik 12 euro makelaarskosten heb betaald. Waar ik nu al besef dat bijv. Amsterdamse beurs Euronext maar 1-3 euro makelaarskosten vragen. Klein verschil, maar op een inleg van 100 euro wel groots om dit terug te verdienen.
Doel is om eenmaal ik het allemaal goed begrijp, te beginnen met grotere bedragen...
Ben 50 jaar en heb beslist dat ik mijn spaarcentjes wil beleggen.
Ik ben totaal leek op dit vlak, maar wil dit ook niet uit handen geven. Het ligt in mijn aard om zelf te beslissen wat ik doe. Lijkt mij ook leuk om zelf de touwtjes in handen te hebben en te speculeren op wat ik mijn geld beleg.
Zo ben ik al begonnen met wat zelfstudie en naarmate ik meer lees en dus meer begrijp, lijkt het mij een leuke bezigheid.
Nu mijn vraag aan jullie :
Ik stel vast dat info op het web zeer verspreid staat.
Wat raden jullie aan om mijn kennis te verrijken: welke websites, boeken, youtube, kranten (De Tijd?) enz. Gezien ik 'maximaal' rendement wil, wil ik in deze dan ook minimaal financieel inzetten (lees gratis info...).
Uiteraard zal dit forum ook veel info bevatten en mij vele uren leesplezier verschaffen.
Ter info:
De wereld van ETF's al ontdekt en zo bijv. al op Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Cap uitgekomen. Een 'mandje' met 3600 bedrijven. Dit kan volgens mij alvast niet verkeerd lopen, gezien grote aantal bedrijven...
Een les heb ik al geleerd: ik heb 10 aandelen gekocht op Duitse beurs Xetra, waar ik 12 euro makelaarskosten heb betaald. Waar ik nu al besef dat bijv. Amsterdamse beurs Euronext maar 1-3 euro makelaarskosten vragen. Klein verschil, maar op een inleg van 100 euro wel groots om dit terug te verdienen.
Doel is om eenmaal ik het allemaal goed begrijp, te beginnen met grotere bedragen...
Re: Beginneling - infogaring
Op facebook is er een groep genaamd "beleggen". Daar moet je gewoon even de zoekfunctie gebruiken en kijg je tal van tips: boeken, websites, YT, podcasts,...
Als ik slechts 1 boek mag noemen, het zou "The Simple Path to Wealth" zijn van JL Collins.
Als ik slechts 1 boek mag noemen, het zou "The Simple Path to Wealth" zijn van JL Collins.
Bron: het internet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De Vanguard fondsen zijn in Belgie fiscaal benadeeld. Ik zou IMIE of FWIA aanraden. Die zijn fiscaal gezien gunstiger EN zijn nog net iets beter gespreid ook. Het fonds dat jij noemt belegt imtgenstelling tot wat de naam doet vermoeden enkel in ontwikkelde markten. IMIE en FWIA investeren ook daarbuiten EN in mid- en small caps. Het is de ultieme manier om met 1 enkele beurstransactie de meest gepreid mogelijke belegging aan te kopen.Mickey_B schreef: ↑11 februari 2026, 11:07 De wereld van ETF's al ontdekt en zo bijv. al op Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Cap uitgekomen. Een 'mandje' met 3600 bedrijven. Dit kan volgens mij alvast niet verkeerd lopen, gezien grote aantal bedrijven...
Later, naarmate je je verder inleest kun je nog tal van andere fondsen, holdings, obligatiefondsen en zelfs individuele aandelen toevoegen.
Besef dat de merkt volatiel kan zijn. Zelfs in voorgenoemde fondsen zul je een marktcrash stevig voelen, en dan is het de kunst om niet te panikeren.
Bron: het internet.
Naar goede gewoonte was de ETF-sekte er weer als de kippen bij zie ik
. Op zich is dat geen slechte weg maar het is m.i. zeer éénzijdig... (je zal die discussies wel elders op het forum tegenkomen).
De eerste vraag die je moet stellen is "Wat is mijn doel?". Wil je je kapitaal op lange termijn opbouwen zodat je (klein)kinderen er later van kunnen genieten? Wil je een bijkomend inkomen genereren? Wil je actief beleggen met geld dat je kan missen als hobby? ... ?
Eens je daar voor jezelf een antwoord op kan geven, zal dat je verdere keuzes wel bepalen. Je doet nu eigenlijk al wat ik je zou adviseren, namelijk experimenteren met kleinere bedragen. Na verloop van tijd ga je zo enorm veel bijleren en merken wat werkt en waar je je goed bij voelt.
De eerste vraag die je moet stellen is "Wat is mijn doel?". Wil je je kapitaal op lange termijn opbouwen zodat je (klein)kinderen er later van kunnen genieten? Wil je een bijkomend inkomen genereren? Wil je actief beleggen met geld dat je kan missen als hobby? ... ?
Eens je daar voor jezelf een antwoord op kan geven, zal dat je verdere keuzes wel bepalen. Je doet nu eigenlijk al wat ik je zou adviseren, namelijk experimenteren met kleinere bedragen. Na verloop van tijd ga je zo enorm veel bijleren en merken wat werkt en waar je je goed bij voelt.
Het was de TS zelf die over ETFs begon. Bovendien werd in de titel al duidelijk gemaakt: "beginneling". Niet iemand die je meteen wilt doodkloppen met een FCF analyse.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Misschien kan je het on-topic houden ipv direct nodeloos in de aanval te trekken? Zo blijf het hier leuk voor iedereen...
(Ik zei ETF-sekte met een ludieke knipoog, ik gun iedereen echt wel hun eigen overtuiging).
Nu maar hopen dat een mod de rotzooi weer wil komen opruimen...
Welke aanval? Als je aan aanval wilt, hier is er eentje: Voor een beginneling is de juiste selectie van een indextracker DE sleutel tot succesvol te beleggen. Dat je dit in twijfel trekt, met of zonder knipoog, vind ik moreel verwerpelijk. Er is niks eenzijdig aan een indextracker, integendeel. Met een goeie indextracker diversifieer je je investering over duizenden bedrijven uit bijna alle landen van de wereld en alls mogelijke sectoren. Je verspreid twijfel en onwaarheden, daarmee help je geen beginner.Surya schreef: ↑11 februari 2026, 13:34Misschien kan je het on-topic houden ipv direct nodeloos in de aanval te trekken? Zo blijf het hier misschien leuk voor iedereen...
(Ik zei ETF-sekte met een ludieke knipoog, ik gun iedereen echt wel hun eigen overtuiging).
Nu maar hopen de een mod de rotzooi weer wil komen opruimen...
Dat je je initieel vragen moet stellen rond je doel, je risicoprofiel, je ideale activaverdeling etc eerder dan het financiele instrument, dat klopt. Maar die aspecten komen ook aan bod als je je wat inleest. Er werd reeds een concrete en uitstekende suggestie gedaan.
De beginneling is 50 en heeft spaargeld. Hij zal gelukkig voor zichtzelf kunnen nadenken en besteffen dat beleggen in brede ETF's een strategie is op lange termijn dat mogelijk niet bij hem past (gezien het risico tov veiligere producten).
Je mag zaken als 'moreel verwerpelijk' gerust achterwegen laten... dat is niet de waarheid en is voor niets nodig.
Van een beginneling wil je vooral dat hij/zij zich bewust is van de risico's en er geen neemt waarvan hij/zij de gevolgen niet aanvaardt. Net daarom is het logisch om obligatie- en aandelen-ETFs aan te raden boven alle rest.
Daar kan ik me in vinden maar je kent zijn situatie toch niet? Hij is misschien bereid om risico te nemen...
Ik heb verder ook geen advies gegeven maar enkel opgemerkt dat ETF beleggen maar 1 aspect is van de beleggingswereld en bevestigd dat hij m.i. juist bezig is als hij het heeft over leren d.m.v. experimenteren met kleine bedragen. Dat hij daardoor die kleine bedragen kan verliezen zal hij ook wel weten.
Ik ben ook nog niet zo lang bezig met beleggen, en 50 jaar
Wat ik belangrijk vind is breed gediversifieerd zitten, zelfs in etfs die op zich eigenlijk al diversificatie bieden.
Als je vb de klassieker IWDA neemt zit je nog steeds 60% in de VS, de dollarkoers bepaald ook veel, naast wat de aandelen die erin zitten doen.
Zo heb ik een 10 tal etfs voor +- 70% vd portefeuille en 30% losse aandelen waar elk aandeel niet groter kan zijn dan 1/8 van het aandelengedeelte
Soms is er overlap bij de etfs, maar dat zie ik ook als diversificatie, bij de etfs zit ik ongeveer 50%in euro en andere munt via het etf en 50% in dollar.
Liever goed verdeeld en indien de vs het goed doet wat minder winst voor mij, dan te overbelegd zijn in een thema of sector.
Etfs; 60% globale etf mix (iwda, imie, iusn, meud , ed) , 25% grondstoffen gerelateerd, 15% defensie, beetje ai, beetje dit en dat.
Grondstoffen zijn een stuk volatieler dan globale etfs, maar hierin ook gediversifieerd, geen grote posities per grondstof.
Losse aandelen zitten ook breed in verschillende sectoren maar niets direct in dollar hier, de meeste zijn Belgische, en die doen het goed tot nu toe.
Heb al veel geleerd al doen en lezen, begrijpen hoe de markt zn gang gaat, opgelet voor Fomo.
Moeilijk vind ik, wanneer verkopen, stel na 3 maanden zit je met 40% winst op een aandeel, de vooruitzichten cijfers vh bedrijf zien er goed uit, zou ze kunnen houden, maar dan is er ook nog het beleggerssentiment, werldpolitiek, rechtzaken,...
Ik stel me dan tevreden met die winst, die als buffer dient als het eens wat slechter gaat met andere posities, breed belegd zijn geeft minder stress.
Dit is niet direct "goede raad", maar zo zie ik het, gaandeweg zullen de inzichten nog veranderen.
Wat ik belangrijk vind is breed gediversifieerd zitten, zelfs in etfs die op zich eigenlijk al diversificatie bieden.
Als je vb de klassieker IWDA neemt zit je nog steeds 60% in de VS, de dollarkoers bepaald ook veel, naast wat de aandelen die erin zitten doen.
Zo heb ik een 10 tal etfs voor +- 70% vd portefeuille en 30% losse aandelen waar elk aandeel niet groter kan zijn dan 1/8 van het aandelengedeelte
Soms is er overlap bij de etfs, maar dat zie ik ook als diversificatie, bij de etfs zit ik ongeveer 50%in euro en andere munt via het etf en 50% in dollar.
Liever goed verdeeld en indien de vs het goed doet wat minder winst voor mij, dan te overbelegd zijn in een thema of sector.
Etfs; 60% globale etf mix (iwda, imie, iusn, meud , ed) , 25% grondstoffen gerelateerd, 15% defensie, beetje ai, beetje dit en dat.
Grondstoffen zijn een stuk volatieler dan globale etfs, maar hierin ook gediversifieerd, geen grote posities per grondstof.
Losse aandelen zitten ook breed in verschillende sectoren maar niets direct in dollar hier, de meeste zijn Belgische, en die doen het goed tot nu toe.
Heb al veel geleerd al doen en lezen, begrijpen hoe de markt zn gang gaat, opgelet voor Fomo.
Moeilijk vind ik, wanneer verkopen, stel na 3 maanden zit je met 40% winst op een aandeel, de vooruitzichten cijfers vh bedrijf zien er goed uit, zou ze kunnen houden, maar dan is er ook nog het beleggerssentiment, werldpolitiek, rechtzaken,...
Ik stel me dan tevreden met die winst, die als buffer dient als het eens wat slechter gaat met andere posities, breed belegd zijn geeft minder stress.
Dit is niet direct "goede raad", maar zo zie ik het, gaandeweg zullen de inzichten nog veranderen.
Volgens mij is dat juist wel goede raad. De beste goede raad is: zoek en luister niet te veel naar "goede raad" maar tracht het zelf te begrijpen en vooral jezelf te kennen qua risico aversie en probeer de politieke waan van de dag wat te relativeren
Met een erf volg je bepaalde indexen of andere instrumenten. Je zit zeker goed gespreid maar je volgt de index, bij een daling daalt het mee. Ook je horizon is belangrijk, 10 jaar lijkt mij een minimum maar dat is geen garantie. Zelf vind ik mezelf geen stockpicker dus deze vorm van beleggen ligt mij wel. Voorheen deed ik met een kleinere port ook wel in opties en andere instrumenten maar door de recente onduidelijkheden hieromtrent ben ik daar (helaas) mee gestopt. Actief beleggen is het nieuwe roken.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
IWDA belegt enkel in ontwikkelde markten, vandaar dat IMIE als een beter gediversifieerd alternatief naar voren geschoven wordt.
Maar zowel IWDA als IMIE hebben geen enkele geografische tilt. Aandelen worden opgenomen naar marktkapitalisatie, en als gevolg daarvan zit IWDA vandaag voor een groot deel in de US. En dat is goed! Stel je voor dat je een indextracker zou bouwen die zorgt voor geografische balans, dan zou je de laatste 15 jaar niet geprofiteerd hebben van de dominantie van US tech bedrijven. Dat zou tot enorme underperformance leiden. Marktconcentratie is iets van alle tijden, en zorgt niet voor en groter risico in je portefeuille. Een poging om te corrigeren voor marktconcentratie (of het nu sectorieel is of geografisch of nog iets anders) introduceert namelijk een nieuw, groter risico.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Wat eventueel een optie is voor de beginners is een event volgen van VFB (Vlaamse Federatie van Beleggers).
Er is een gratis event gepland in Antwerpen, zeer binnenkort.
Programma:

Details hier: https://www.vfb.be/
Er staan veel interessante dingen op de plannen, en zowel indexbeleggers, beginners, als ervaren stock pickers etc komen daar aan hun trekken.
Er is een gratis event gepland in Antwerpen, zeer binnenkort.
Programma:

Details hier: https://www.vfb.be/
Er staan veel interessante dingen op de plannen, en zowel indexbeleggers, beginners, als ervaren stock pickers etc komen daar aan hun trekken.