Beginneling - infogaring
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Beginneling - infogaring
Beste forumleden,
Ben 50 jaar en heb beslist dat ik mijn spaarcentjes wil beleggen.
Ik ben totaal leek op dit vlak, maar wil dit ook niet uit handen geven. Het ligt in mijn aard om zelf te beslissen wat ik doe. Lijkt mij ook leuk om zelf de touwtjes in handen te hebben en te speculeren op wat ik mijn geld beleg.
Zo ben ik al begonnen met wat zelfstudie en naarmate ik meer lees en dus meer begrijp, lijkt het mij een leuke bezigheid.
Nu mijn vraag aan jullie :
Ik stel vast dat info op het web zeer verspreid staat.
Wat raden jullie aan om mijn kennis te verrijken: welke websites, boeken, youtube, kranten (De Tijd?) enz. Gezien ik 'maximaal' rendement wil, wil ik in deze dan ook minimaal financieel inzetten (lees gratis info...).
Uiteraard zal dit forum ook veel info bevatten en mij vele uren leesplezier verschaffen.
Ter info:
De wereld van ETF's al ontdekt en zo bijv. al op Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Cap uitgekomen. Een 'mandje' met 3600 bedrijven. Dit kan volgens mij alvast niet verkeerd lopen, gezien grote aantal bedrijven...
Ben nu nog wat aan het 'spelen' met kleine bedragen (100 euro) om te leren.
Een les heb ik al geleerd: ik heb 10 aandelen gekocht op Duitse beurs Xetra, waar ik 12 euro makelaarskosten heb betaald. Waar ik nu al besef dat bijv. Amsterdamse beurs Euronext maar 1-3 euro makelaarskosten vragen. Klein verschil, maar op een inleg van 100 euro wel groots om dit terug te verdienen.
Doel is om eenmaal ik het allemaal goed begrijp, te beginnen met grotere bedragen...
Ben 50 jaar en heb beslist dat ik mijn spaarcentjes wil beleggen.
Ik ben totaal leek op dit vlak, maar wil dit ook niet uit handen geven. Het ligt in mijn aard om zelf te beslissen wat ik doe. Lijkt mij ook leuk om zelf de touwtjes in handen te hebben en te speculeren op wat ik mijn geld beleg.