Beginnen beleggen in ETF's - DeGiro kernselectie
TIP
Beginnen beleggen in ETF's - DeGiro kernselectie
Beste,
Ik ben vrij nieuw met beleggen en zou graag zo'n 30.000€ beleggen met een horizon van 10 à 15 jaar. Vanwege de lage kosten zou ik dit graag bij DeGiro doen in ETFs die in hun kernselectie zitten. Welke (klein aantal) ETF's uit hun kernselectie zouden jullie aanraden om tot een gespreide en gebalanceerde portefeuille te komen?
(naast deze nieuwe beleggingsportefeuille hou ik ook een noodfonds in cash en spaargeld voor grotere uitgaven aan, wordt de eigen woning verder afbetaald, en wordt er aan pensioensparen gedaan privé en via het werk)
Alvast bedankt!
Ik ben vrij nieuw met beleggen en zou graag zo'n 30.000€ beleggen met een horizon van 10 à 15 jaar. Vanwege de lage kosten zou ik dit graag bij DeGiro doen in ETFs die in hun kernselectie zitten. Welke (klein aantal) ETF's uit hun kernselectie zouden jullie aanraden om tot een gespreide en gebalanceerde portefeuille te komen?
(naast deze nieuwe beleggingsportefeuille hou ik ook een noodfonds in cash en spaargeld voor grotere uitgaven aan, wordt de eigen woning verder afbetaald, en wordt er aan pensioensparen gedaan privé en via het werk)
Alvast bedankt!
Re: Beginnen beleggen in ETF's - DeGiro kernselectie
In hoeveel transacties ga je die 30k beleggen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik dacht die 30k à rato van 2.5k per maand te investeren, samen met nog 1k nieuw kapitaal maandelijks. Kwestie van het risico op koerwijzigingen wat te hedgen.
Dus een 12 tal transacties.
Bij binck betaal je een kleine 15 euro per transactie tax inclusief.
Maw in totaal gaat het om +/- 160 euro voor +30000 te beleggen voor heel lang!
Is een 0,53%.
My point is.
Wil jij voor dit bedrag naar DeGiro en als beginnende belegger het allemaal zelf uitzoeken, qua aangiftes, etc ...
Ik raad het u af!
Als uw eind rendement zal afhangen van die 160 euro, dan is er iets anders mis.
Verder nog veel succes.
Is een 0,53%.
My point is.
Wil jij voor dit bedrag naar DeGiro en als beginnende belegger het allemaal zelf uitzoeken, qua aangiftes, etc ...
Ik raad het u af!
Verder nog veel succes.
-
- VIP member
- Contacteer:
@Jhn + 15€ per maand, dat gaat toch wel tellen niet? Je rekening aangeven als buitenlandse rekening is eenmalig en daar blijft het voor veel ETF's bij. Echt geen rocket science 
@johydan als je de zoek functie gebruikt zal je werkelijk 50 topics vinden over dit onderwerp, met kant en klare analyses en ideeën die tot in den treuren zijn geanalyseerd

@johydan als je de zoek functie gebruikt zal je werkelijk 50 topics vinden over dit onderwerp, met kant en klare analyses en ideeën die tot in den treuren zijn geanalyseerd
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
@ henk: bedoel je dat er bij binck + 15€ per maand moet betaalt worden?
-
- VIP member
- Contacteer:
@Jhn: Als ik het goed interpreteer (samen met nog 1k nieuw kapitaal maandelijks) zal hij ook na deze initiële inleg blijven aankopen (maandelijks). Die 160€ is geen vast cijfer, maar een lopende rekening (denk ik) 

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
@Jhn: Ik zit in een min of meer gelijkaardige situatie als de OP. Welke broker raadt jij dan aan? Zelf dacht ik misschien aan bv Bolero (dat platform is naar't schijnt iets eenvoudiger voor de beginner).Jhn schreef: ↑9 september 2020, 07:13 Dus een 12 tal transacties.
Is een 0,53%.
My point is.
Ik raad het u af!
Verder nog veel succes.
mijn advies is eender welke belgische broker ... ik zou geen broker over de grens gaan zoeken voor met 3 euro minder ...
Mijn advies is , als je niet in staat bent om een simpele code op een belastingsbrief en een simpele aangifte te doen aan de NNB beleg dan niet want je zal je broek scheuren . Je bent er te dom voor dan . 

Dank voor de antwoorden. Ik heb es rondgezocht met de zoekfunctie en vond vooral deze topics erg interessant:
maandelijkse-etf-aankopen-kosten-minima ... giro%20etf
degiro-basisvragen-t28981.html?hilit=de ... tf#p463639
leek-beginner-s-questions-t28850.html?h ... tf#p458290
beleggen-als-belg-via-degiro-t28620.htm ... tf#p449770
beste-broker-voor-passief-beleggen-in-e ... giro%20etf
de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... -1290.html
Op basis hiervan, en Keep It Simple And Stupid indachtig, zou ik voor volgende selectie willen gaan:
• 75% IWDA: world - IE00B4L5Y983 ISHARES MSCI WOR AEuroEuronext Amsterdam (zit in DeGiro kernselectie) of IWDE (ISIN IE00B441G979) = EUR hedged variant
• 15% IUSN: small cap - IE00BF4RFH31 (zit niet in DeGiro kernselectie)
• 10% EMIM emerging markets IE00BKM4GZ66 (zit niet in DeGiro kernselectie)
Toch nog een aantal vragen:
1. Lijkt dit een goede gespreide portefeuille?
2. Dit zijn allemaal accumulerende ETF's denk ik?
3. Zijn er alternatieven voor IUSN small cap IE00BF4RFH31 die wél in de DeGiro kernselectie zitten?
4. Door welke ETF uit de kernselectie vervang ik best EMIM emerging markets IE00BKM4GZ66? Bijvoorbeeld IEMA IE00B4L5YC18 of ISHARES EM MARKETS IE00B0M63177?
5. Is het belangrijk om bij DeGiro een custody-account te nemen of is dat achterhaald?
maandelijkse-etf-aankopen-kosten-minima ... giro%20etf
degiro-basisvragen-t28981.html?hilit=de ... tf#p463639
leek-beginner-s-questions-t28850.html?h ... tf#p458290
beleggen-als-belg-via-degiro-t28620.htm ... tf#p449770
beste-broker-voor-passief-beleggen-in-e ... giro%20etf
de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... -1290.html
Op basis hiervan, en Keep It Simple And Stupid indachtig, zou ik voor volgende selectie willen gaan:
• 75% IWDA: world - IE00B4L5Y983 ISHARES MSCI WOR AEuroEuronext Amsterdam (zit in DeGiro kernselectie) of IWDE (ISIN IE00B441G979) = EUR hedged variant
• 15% IUSN: small cap - IE00BF4RFH31 (zit niet in DeGiro kernselectie)
• 10% EMIM emerging markets IE00BKM4GZ66 (zit niet in DeGiro kernselectie)
Toch nog een aantal vragen:
3. Zijn er alternatieven voor IUSN small cap IE00BF4RFH31 die wél in de DeGiro kernselectie zitten?
4. Door welke ETF uit de kernselectie vervang ik best EMIM emerging markets IE00BKM4GZ66? Bijvoorbeeld IEMA IE00B4L5YC18 of ISHARES EM MARKETS IE00B0M63177?
5. Is het belangrijk om bij DeGiro een custody-account te nemen of is dat achterhaald?
Laatst gewijzigd door johydan op 10 september 2020, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja, voor wat het aandelengedeelte aangaat.1. Lijkt dit een goede gespreide portefeuille?
Ja.2. Dit zijn allemaal accumulerende ETF's denk ik?
Een tijdje geleden heb ik niet echt iets interessants gevonden, maar dat kan veranderd zijn.3. Zijn er alternatieven voor IUSN small cap IE00BF4RFH31 die wél in de DeGiro kernselectie zitten?
Pas op! IE00B4L5YC18 is kapitaliserend, maar https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 3177#chart is distribuerend!4. Door welke ETF uit de kernselectie vervang ik best EMIM emerging markets IE00BKM4GZ66? Bijvoorbeeld IEMA IE00B4L5YC18 of ISHARES EM MARKETS IE00B0M63177?
Dat kost je niets extra voor accumulerende etf's, dus waarom niet.5. Is het belangrijk om bij DeGiro een custody-account te nemen of is dat achterhaald?
Een goede keuze voor het risicogedeelte van je portefeuille.johydan schreef: ↑10 september 2020, 08:31 Toch nog een aantal vragen:
Het heeft weinig zin om een aandelenfonds te heffen naar de euro. Aandelen zijn vele malen volatieler dan de munten. Je zal dus betalen voor hedging die je maar een klein deeltje zal beschermen tegen volatiliteit en misschien wel rendement zal kosten.
IEMA is ok. Je mist enkel de small cap emerging markets.
Er is geen alternatief voor IUSN in de kernselectie van DeGiro. Je kan gewoon meer kopen van de andere fondsen.
Een goede keuze voor het risicogedeelte van je portefeuille, wat ge je doen voor het stabiele gedeelte van je portefeuille?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dank voor de antwoorden! Voor het stabielere gedeelte van de portefeuille hou ik volgende aan:
- 150k in vastgoed (reeds afbetaald gedeelte van de eigen woning)
- 20k in cash op spaarrekeningen
- +100k in pensioensparen, zowel fiscaal als via het werk
Lijkt dat voldoende voor een portefeuille van 30k in ETFs?
- 150k in vastgoed (reeds afbetaald gedeelte van de eigen woning)
- 20k in cash op spaarrekeningen
- +100k in pensioensparen, zowel fiscaal als via het werk
Lijkt dat voldoende voor een portefeuille van 30k in ETFs?
Is Vanguard Global Small-Cap Index Fund Investor EUR Accumulation geen alternatief voor IUSN ?
Of een fonds, Kempen International Funds - Kempen (Lux) Global Small-Cap Fund Class BN (kosten 1%)
Of een fonds, Kempen International Funds - Kempen (Lux) Global Small-Cap Fund Class BN (kosten 1%)