Beginnen met beleggen...binnen 2 à 3j
TIP
Beginnen met beleggen...binnen 2 à 3j
Hallo,
Binnen 2 à 3j zou ik graag (en zal het financieel mogelijk zijn) beleggen.
Ik lees hier af en toe mee maar ik ben een totale leek in de materie.
De wereldeconomie kan mij wel boeien en dus begin ik dit wat van dichterbij op te volgen.
Zijn er boeken voor beginners? Of sites?
Niets dringends maar ik wil het onderwerp goed kennen voor ik erin vlieg ;-).
Alvast bedankt voor jullie feedback
De wereldeconomie kan mij wel boeien en dus begin ik dit wat van dichterbij op te volgen.
Re: Beginnen met beleggen...binnen 2 à 3j
Misschien best al eens een virtuele portefeuille starten via de inzichten die je ondertussen opdoet?
Heb dat zelf nooit gedaan maar het zou je kunnen helpen. Ook om in te schatten hoe je zou reageren op eventueel verlies, crashes,...
Heb dat zelf nooit gedaan maar het zou je kunnen helpen. Ook om in te schatten hoe je zou reageren op eventueel verlies, crashes,...
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Goeie tip!
Thanks
Thanks
-
- Full Member
- Contacteer:
Deze boeken zou ik persoonlijk aanraden te lezen.
https://www.bogleheads.org/wiki/Books:_ ... nd_reviews
https://www.bogleheads.org/wiki/Books:_ ... nd_reviews
De vraag is wat je zelf wilt. En dat is misschien niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Wil je aandelen kopen ? En denk je dan aan buy & hold, met bv. holdings of dividendaandelen ? Of denk je eerder aan cyclische bedrijven, waar je meer inspeelt op opportuniteiten en geregeld winst wil nemen ?
Ga je voor Belgische of Europese aandelen, of wil je heel de wereld kunnen kopen ?
Of wil je er niet te veel omziens naar, en kies je eerder ETF's of fondsen ?
Of wil je eerder een mengeling van bovenstaande ?
Misschien geen makkelijke vraag, maar het voorkomt wel dat je aankopen gaat doen waar je achteraf misschien spijt van hebt omdat ze niet helemaal passen in "je plan".
Een fictieve portefeuille opzetten, met fictieve aan- en verkopen, kan je bv. in morninstar.be doen (transactieportefeuille kiezen). Hier kan je inderdaad veel van leren, en ook leren omgaan met winsten en verliezen.
Verder zou ik beginnen lezen hier en op beursig.com/forum/.
Wil je aandelen kopen ? En denk je dan aan buy & hold, met bv. holdings of dividendaandelen ? Of denk je eerder aan cyclische bedrijven, waar je meer inspeelt op opportuniteiten en geregeld winst wil nemen ?
Ga je voor Belgische of Europese aandelen, of wil je heel de wereld kunnen kopen ?
Of wil je er niet te veel omziens naar, en kies je eerder ETF's of fondsen ?
Of wil je eerder een mengeling van bovenstaande ?
Misschien geen makkelijke vraag, maar het voorkomt wel dat je aankopen gaat doen waar je achteraf misschien spijt van hebt omdat ze niet helemaal passen in "je plan".
Een fictieve portefeuille opzetten, met fictieve aan- en verkopen, kan je bv. in morninstar.be doen (transactieportefeuille kiezen). Hier kan je inderdaad veel van leren, en ook leren omgaan met winsten en verliezen.
Verder zou ik beginnen lezen hier en op beursig.com/forum/.
De volgende die denkt rijk te worden via het forum.Lulu79 schreef: ↑19 juli 2019, 16:38 Hallo,
Weet al wanneer hij gaat starten met beleggen ( 100.000 €) of zou het 100 € zijn.
Met wat geluk op een paar maanden , zijn centjes weg.
Estate Guru believer.
Vooraleer iemand je deftig advies kan geven, moet je eerst wat meer vertellen over jezelf en je doelen.Lulu79 schreef: ↑19 juli 2019, 16:38 Hallo,
- Waaromwil je beleggen? Geld voor je pensioen binnen dertig jaar beleg je anders dan geld waarmee je binnen vijf jaar een huis wilt kopen.
- Wat is je risicoprofiel? Ben je iemand die ijzig kalm kan blijven als zijn portefeuille tijdens een beurscrash halveert?
- Hoeveel tijd wil je in je beleggingen steken? Wil je kwartaalresultaten van bedrijven doornemen, of wil je gewoon je geld kunnen parkeren en binnen een jaar nog eens kijken hoe het gaat?
- Met wat voor soort bedragen wil je beleggen? Een familiefortuin van een paar miljoen beleg je uiteraard anders dan een paar duizend euro die je van je eerste lonen bijeen hebt gespaard.
Wat voor een domme reactie.platin schreef: ↑19 juli 2019, 22:11De volgende die denkt rijk te worden via het forum.Lulu79 schreef: ↑19 juli 2019, 16:38 Hallo,
Weet al wanneer hij gaat starten met beleggen ( 100.000 €) of zou het 100 € zijn.
Met wat geluk op een paar maanden , zijn centjes weg.
Hoeveel hij wil beleggen is irrelevant. Voor elke som zijn er strategieen te bedenken.
Met 100€ ga je geen individuele aandelen kopen..., maar instappen in trackers of fondsen kan perfect.
Begin maar te lezen, en laat je niet ontmoedigen. Geld op een spaarrekenig laten slapen is dief zijn van je eigen portefeuille.
Volgens mij gaat het houden van een virtuele portefeuille je quasi niet helpen.
Bedenk eens hoe je 'Monopoly' zou spelen met speelgeld t.o.v. echt geld: wellicht radicaal anders.
Mijn suggestie is: start vandaag, desnoods met een zeer kleine inleg.
Dit leert je al in zekere mate omgaan met de psychologische aspecten en het sentiment rond beleggen.
Leestip voor je begint: "Iedereen belegger" van Pierre Huylenbroeck.
Bedenk eens hoe je 'Monopoly' zou spelen met speelgeld t.o.v. echt geld: wellicht radicaal anders.
Mijn suggestie is: start vandaag, desnoods met een zeer kleine inleg.
Dit leert je al in zekere mate omgaan met de psychologische aspecten en het sentiment rond beleggen.
Leestip voor je begint: "Iedereen belegger" van Pierre Huylenbroeck.
Topic binnen 2 a 3 j starten.
Hoe men daar iets zinnig over kan vertellen.
tenzij ge zelf de glazen bol bezit.
Lees dit , lees dat , wie daar de waarheid in pacht heeft.
Zal gewoon afhangen , wil hij risico of niet nemen.
En heb hier ook niet geschreven dat een sr rekening de oplossing is.
Maar ja dat brengt niks meer op , en ze gaan dan maar beleggen.
Dat economie stagneert , bedrijfswinsten afkalven gaat men aan voorbij.
Zonder topic starter zijn korte of lange termijn visie , gissen maar zeker.
Een Tijdje terug een ander topic , op einde van verhaal via pm kan het wel betalen ,
maar ja wou gewoon weten of er alternatieven zijn , uiteindelijk was de baas thuis zijn madam.
Ja waar een forum heden ten dage voor gebruikt wordt.
Vandaag heeft men een vraag en morgen zijn ze weg.
In oude topics gaan lezen is te eenvoudig.
Of dat azijn is ?
Laatst gewijzigd door platin op 20 juli 2019, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Hoeveel je wilt beleggen is niet irrelevant. Ik denk (enfin, hoop) ook niet dat platin zegt dat je niet kan beleggen met weinig geld, enkel dat je startbedrag wel bepaalt hoe en waarin je belegt.
Het is waar dat er voor elk bedrag goede beleggingen te vinden zijn, maar wat die 'goede beleggingen' zijn zal wel sterk verschillen in functie van je beschikbaar bedrag. Drie voorbeeldjes:
- De grootte van je vermogen beïnvloedt je asset-allocatie. Zo moet je bijvoorbeeld uit veiligheid toch zeker een zestal netto maanlonen aan spaargeld opzij houden als noodbuffer die je niet belegt of vastzet. Voor iemand met een klein vermogen zijn die zes maandlonen misschien al meer dan de helft van zijn of haar portefeuille, voor iemand met een paar miljoen is dat een afrondingsfout.
- Kosten. Met grote bedragen moet je de facto enkel rekening houden met de beheerskosten van je belegging, terwijl met kleine bedragen transactie/instapkosten ook zwaar doorwegen. Daardoor kom je met heel kleine bedragen sneller uit bij fondsen/beleggingsplannen en met grotere bedragen eerder bij trackers en losse aandelen/obligaties.
- Doelstellingen. Wie nog niet veel geld heeft, wilt waarschijnlijk vooral zijn of haar vermogen doen groeien. Wie van zichzelf vindt dat hij/zij 'rijk genoeg' is, zal daarentegen misschien defensiever willen beleggen en tevreden zijn met een portefeuille die enkel maar inflatie bijhoudt en een redelijk maandinkomen genereert.
De TS wilt zich gaan inlezen in beleggen en vraagt om leesvoer/tips die hem of haar helpen om een geschikte beleggingsstrategie te ontwikkelen. Daarvoor maakt het huidige of toekomstige beursklimaat geen hol uit, de basisprincipes van verstandig beleggen zijn al een paar eeuwen niet meer veranderd.platin schreef: ↑20 juli 2019, 10:33 Topic binnen 2 a 3 j starten.
Hoe men daar iets zinnig over kan vertellen.
tenzij ge zelf de glazen bol bezit.
Lees dit , lees dat , wie daar de waarheid in pacht heeft.
Zal gewoon afhangen , wil hij risico of niet nemen.
En heb hier ook niet geschreven dat een sr rekening de oplossing is.
Maar ja dat brengt niks meer op , en ze gaan dan maar beleggen.
Dat economie stagneert , bedrijfswinsten afkalven gaat men aan voorbij.
Zonder topic starter zijn korte of lange termijn visie , gissen maar zeker.
Mocht de vraag zijn 'welke specifieke aandelen/fondsen moet ik binnen 3 jaar kopen' was je kritiek wel terecht.
Mijn stem gaat ook naar de bogleheads/indexbeleggen:
https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started
https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium
Pro's:
- weinig tijd nodig om op te zetten
- weinig tijd nodig om op te volgen
- bovengemiddeld resultaat na kosten
https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started
https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium
Pro's:
- weinig tijd nodig om op te zetten
- weinig tijd nodig om op te volgen
- bovengemiddeld resultaat na kosten
Allemaal bedankt voor jullie reacties...al dan niet constructief ;-).
Rap rijk willen worden...hoe kan je zoeits concluderen uit mijn 1ste bericht???
10-12j geleden door mijn bank en bij de geboorte van mijn kids een TAK 21 en een TAK23 afgesloten. Ik kende toen niets maar ook niets van al dit "gedoe" en gewoon getekend. Nu, het rendement is niet mis maar ik wil begrijpen en weten wat ik voor ons kan opstarten. Wat is daar mis mee?
Ik zie eerder investeringen op lange termijn ter info dus niets dringends.
@MountainTop: thanks, ga is zeker bekijken
@annetje: bedankt voor de link naar het ander forum
@platin: no comment
@dw: heel pertinente vragen:
- voor binnen een 20-tal jaar
- daar het "extra" geld zal zijn dus naast een goeie spaarpot, kan er zeker een deel risico voller zijn. Toch, mijn echtegenoot kennende zal het risico beperkt moeten zijn ;-)
- Oorspronkelijk wat het "gewoon" geld parkeren maar het onderwerp boeit me meer en meer en zou eigenlijk alles wat van dichterbij willen opvolgen. Misschien ben ik ietsje naïf, maar mijn geld steken in een bedrijf dat zelf in "iets" (product, strategie, een zusterbedrijf...) investeert, heb ik wel goesting om te "steunen".
- Eerder klein ;-)
- Die 6maand loon is wat we idd zeker op de kant houden. Dit jaar starten we grote werken en we hopen natuurlijk niet aan die limiet hoeven aan te komen maar iedereen weet dat er soms (lees: meestal) onaangename verrassingen tevoorschijn komen tijdens renovatiewerken. Vandaar, niets dringends en dat ik nu op mijn gemak begin rond te kijken/lezen en leren.
@Blackbelt: voilà, die spaarrekening verder "opbouwen" vind ik voorlopig toch totale onzin
@Lucid: ik bekijk het boek en idd, mss kunnen we dit jaar al starten met een 500€. Bedankt voor de tip!
@ignition: was ik beginnen lezen en heel interessant. Thanks
Fijne namiddag!
Rap rijk willen worden...hoe kan je zoeits concluderen uit mijn 1ste bericht???
10-12j geleden door mijn bank en bij de geboorte van mijn kids een TAK 21 en een TAK23 afgesloten. Ik kende toen niets maar ook niets van al dit "gedoe" en gewoon getekend. Nu, het rendement is niet mis maar ik wil begrijpen en weten wat ik voor ons kan opstarten. Wat is daar mis mee?
Ik zie eerder investeringen op lange termijn ter info dus niets dringends.
@MountainTop: thanks, ga is zeker bekijken
@annetje: bedankt voor de link naar het ander forum
@platin: no comment
@dw: heel pertinente vragen:
- voor binnen een 20-tal jaar
- daar het "extra" geld zal zijn dus naast een goeie spaarpot, kan er zeker een deel risico voller zijn. Toch, mijn echtegenoot kennende zal het risico beperkt moeten zijn ;-)
- Oorspronkelijk wat het "gewoon" geld parkeren maar het onderwerp boeit me meer en meer en zou eigenlijk alles wat van dichterbij willen opvolgen. Misschien ben ik ietsje naïf, maar mijn geld steken in een bedrijf dat zelf in "iets" (product, strategie, een zusterbedrijf...) investeert, heb ik wel goesting om te "steunen".
- Eerder klein ;-)
- Die 6maand loon is wat we idd zeker op de kant houden. Dit jaar starten we grote werken en we hopen natuurlijk niet aan die limiet hoeven aan te komen maar iedereen weet dat er soms (lees: meestal) onaangename verrassingen tevoorschijn komen tijdens renovatiewerken. Vandaar, niets dringends en dat ik nu op mijn gemak begin rond te kijken/lezen en leren.
@Blackbelt: voilà, die spaarrekening verder "opbouwen" vind ik voorlopig toch totale onzin
@Lucid: ik bekijk het boek en idd, mss kunnen we dit jaar al starten met een 500€. Bedankt voor de tip!
@ignition: was ik beginnen lezen en heel interessant. Thanks
Fijne namiddag!