Beginnend belegger - ETFs voor spreiding
TIP
Re: Beginnend belegger - ETFs voor spreiding
shokuru schreef: ↑12 januari 2021, 14:29 Bedankt voor de extra bedenking. Dat moet ik misschien idd herzien.
Ivm specifieke sectoren: ik was eerder van het gedacht/de indruk dat je specifieke aandelen koopt om "de markt voor te zijn" en bij ETFs eerder rekent op de langere termijn groei van een (bv) sector.
Als Cloud computing alsmaar belangrijker wordt, dan zal die ETF die trend ook volgen, ook al staat de ETF momenteel "correct" gewardeerd?
Uit dit opzicht vond ik dus ETFs "makkelijker" dan individuele aandelen: inzetten op langetermijn groei, ipv profiteren van onderwardering?
ALs je voor een sector wil kiezen, bijvoorbeeld 'cloud computing', maar niet weet welke individuele aandelen zullen acceleren dan kan zo een 'cloud computing ETF' inderdaad iets voor jou zijn.
Ik wilde enkel aangeven dat 'verwachtingen' ook al in de koers vervat zitten. Zulk een ETF zal het dus enkel beter doen dan een wereldindex als 'cloud computing' het beter doet dan wat men er vandaag van verwacht.
Ga dus zeker je kans als je daarin gelooft, maar beschouw het niet als een vanzelfsprekendheid.
Aangezien je zelf aangeeft dat je een beginner bent en er niet teveel mee wilt bezig zijn zou ik je persoonlijk aanraden om een brede index te kopen als basis. Voeg (naast je individuele aandelen) eventueel nog wat specifieke ETF's toe als accenten maar doe daar in eerste instantie niet te zot mee. Naarmate de tijd vordert en je meer feeling krijgt met de beurs kan je er nog altijd voor kiezen om meer en meer eigen accenten te leggen.
Re: Beginnend belegger - ETFs voor spreiding
Klopt, niet elke sector groeit even snel, om beter te doen dan de markt zou je bv in alle sectoren kunnen beleggen met uitzondering van lange termijn achterblijver energy, zonder dat het risico fel stijgt. Door slechts in één sector te beleggen neem je aanzienlijk meer risico, maar de groei of winst kan dan nog verder boven het marktgemiddelde zitten.shokuru schreef: ↑12 januari 2021, 14:29 Ivm specifieke sectoren: ik was eerder van het gedacht/de indruk dat je specifieke aandelen koopt om "de markt voor te zijn" en bij ETFs eerder rekent op de langere termijn groei van een (bv) sector.
Als Cloud computing alsmaar belangrijker wordt, dan zal die ETF die trend ook volgen, ook al staat de ETF momenteel "correct" gewardeerd?