Beginnend belegger - Morningstar
TIP
Beginnend belegger - Morningstar
Heeft iemand een idee hoe je de X-ray pagina van je portefeuille (te vinden bij Morningstar) dient te interpreteren ? Of hoe je hierover uitleg kunt vinden. Ik vind het allemaal wel interessant, maar het lijkt mij nog steeds chinees.
Bijvoorbeeld, hoe kan ik zien of mijn portefeuille genoeg gediversifieerd is, of er overlappingen zijn enz.
Iemand raad ?
Bijvoorbeeld, hoe kan ik zien of mijn portefeuille genoeg gediversifieerd is, of er overlappingen zijn enz.
Iemand raad ?
Re: Beginnend belegger - Morningstar
Het belangrijkste is eerst weten wat je beleggersprofiel is, meestal kan je dat bij de bank verkrijgen en krijg je ook een voorbeeld profiel. Dat is de eenvoudigste manier om een goeie richting te verkrijgen. Een regel, die grote beleggers/banken vaak aanraden, maar ik zelf niet toepas, is 100-huidige leeftijd. Dat aantal zou je dan moeten beleggen in aandelen, het andere percentage moet je verdelen onder cash, obligaties, termijnrekeningen/kasbons. Persoonlijk heb ik mijn eigen leeftijd in aandelen steken en de rest in veiligere beleggingen, ik haal dan ook geen hoge rendementen. Dan zorg je ervoor dat al je fondsen in de X-Ray, bij Assetsector overeenkomen (dus ook obligaties, cash). Een andere manier van gespreid beleggen is op Regio, hier moet je zien dat je in zoveel mogelijk landen een percentage krijgt. Die regio is niet alleen belangrijk voor aandelen, maar ook voor obligaties.
Daarnaast heb je aandelensectoren, ook hier zorg je dat je een percentage (4%-5%) krijgt in alle opgegeven punten.
Ben je eerder defensief, moet je daar een hoger percentage verkrijgen.
Het is belangrijk dat je percentage hoger ligt bij het Fonds dan bij de Benchmark. Als hij te dicht bij de benchmark ligt, wil het zeggen dat het fonds meestal niet actief beheerd wordt en bij impacten (events), zoals valutaschommelingen of beursdalingen, ook een onmiddelijk effect hebben op het fonds. Als het positief is, des te beter, maar meestal draait dit negatief uit.
De cycli moet je al heel wat kennis hebben van de markt en de huidige evolutie. Er bestaan grafieken/theoriën op het internet die je kunnen helpen om in bepaalde tijden aan te duiden, in welke sector je dient te investeren.
De beleggingsstijl is handig, maar is moeilijk te intepreteren.
Rentegevoeligheid: Het beste is een lage rentegevoeligheid en een hoge kredietkwaliteit.
Ik weet ook niet over hoeveel fondsen je spreekt, maar 10-15 is een maximum voor een beginner, je moet ze allemaal kunnen opvolgen.
Daarnaast heb je aandelensectoren, ook hier zorg je dat je een percentage (4%-5%) krijgt in alle opgegeven punten.
Ben je eerder defensief, moet je daar een hoger percentage verkrijgen.
Het is belangrijk dat je percentage hoger ligt bij het Fonds dan bij de Benchmark. Als hij te dicht bij de benchmark ligt, wil het zeggen dat het fonds meestal niet actief beheerd wordt en bij impacten (events), zoals valutaschommelingen of beursdalingen, ook een onmiddelijk effect hebben op het fonds. Als het positief is, des te beter, maar meestal draait dit negatief uit.
De cycli moet je al heel wat kennis hebben van de markt en de huidige evolutie. Er bestaan grafieken/theoriën op het internet die je kunnen helpen om in bepaalde tijden aan te duiden, in welke sector je dient te investeren.
De beleggingsstijl is handig, maar is moeilijk te intepreteren.
Rentegevoeligheid: Het beste is een lage rentegevoeligheid en een hoge kredietkwaliteit.
Ik weet ook niet over hoeveel fondsen je spreekt, maar 10-15 is een maximum voor een beginner, je moet ze allemaal kunnen opvolgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.