Beginnend Belegger
TIP
Beginnend Belegger
Goedemorgen
Wij zijn namelijk beginnend belegger.
We hebben een heel klein bedrag 250 euro dat we zouden willen belleggen.
We dachten eerst aan aandelen van Dexia? Maar zie ze niet echt stijgen. Ze blijven altijd hetzelfde hangen.
Wat zouden jullie doen? Of welk is de beste belleging dat je nu kan doen?
Alvast bedankt
Wij zijn namelijk beginnend belegger.
We hebben een heel klein bedrag 250 euro dat we zouden willen belleggen.
We dachten eerst aan aandelen van Dexia? Maar zie ze niet echt stijgen. Ze blijven altijd hetzelfde hangen.
Wat zouden jullie doen? Of welk is de beste belleging dat je nu kan doen?
Alvast bedankt
Re: Beginnend Belegger
250 euro is niet genoeg voor aandelen. Aan + verkoop zal je minstens 15 EUR kosten, t.t.z. 6%.
Zeker wanneer je niet sprijdt in de tijd (ttz de volledige investering ineens) moet je beseffen dat aandelen/fondsen mogelijke verliezen tot 90 a 100% inhouden.
De enige oplossing is een fonds waarbij je bij het in-uitstappen bvb telkens 1% betaald (zonder minimum), kijk eens bij Rabobank.
Als je effectief slechts 1% kosten betaald zonder minimum, zou ik aanraden een goed fonds te kiezen, en bvb 2-maandelijk telkens op dezelfde dag voor 20 EUR instappen.
Zeker wanneer je niet sprijdt in de tijd (ttz de volledige investering ineens) moet je beseffen dat aandelen/fondsen mogelijke verliezen tot 90 a 100% inhouden.
De enige oplossing is een fonds waarbij je bij het in-uitstappen bvb telkens 1% betaald (zonder minimum), kijk eens bij Rabobank.
Als je effectief slechts 1% kosten betaald zonder minimum, zou ik aanraden een goed fonds te kiezen, en bvb 2-maandelijk telkens op dezelfde dag voor 20 EUR instappen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ronnie, niet overdrijven !
Noem me eens 1 fonds ( voor particulieren ) met een verlies van 90% op één periode.
Ik wacht vol spanning
Noem me eens 1 fonds ( voor particulieren ) met een verlies van 90% op één periode.
Ik wacht vol spanning
Toegegeven, ik ben een beetje snel geweest, het addertje zit hem natuurlijk in "voor particulieren".
Maar partikulieren kunnen vanalles kopen via buitenlandse brokers (scottrade, ...).
"ULTRA SHORT CHINA PROFUND " ?
KBC EQUITY FUND - EURO TECHNOL ?
Het is wel veel moeilijker dan ik dacht er een te vinden.
Hier is natuurlijk een evidente reden voor.
Wanneer een fonds het slecht doet gaat het dikwijls dicht (liquidatie) lang voor dat er 90% verlies is, het is gewoon publicitair niet wenselijk om dit te behouden.
Maar partikulieren kunnen vanalles kopen via buitenlandse brokers (scottrade, ...).
"ULTRA SHORT CHINA PROFUND " ?
KBC EQUITY FUND - EURO TECHNOL ?
Het is wel veel moeilijker dan ik dacht er een te vinden.
Hier is natuurlijk een evidente reden voor.
Wanneer een fonds het slecht doet gaat het dikwijls dicht (liquidatie) lang voor dat er 90% verlies is, het is gewoon publicitair niet wenselijk om dit te behouden.
Als je maar 250 euro hebt voor te beleggen dan zou ik alles in grondstoffen steken. Je hebt toch niet veel te verliezen.
Een fonds zoals BGF World mining of Carmignac Commodities. Binnen 10 jaar zal het wel gestegen zijn. Dit is veel beter dan een bank te kopen dat failliet kan gaan.
Een fonds zoals BGF World mining of Carmignac Commodities. Binnen 10 jaar zal het wel gestegen zijn. Dit is veel beter dan een bank te kopen dat failliet kan gaan.
De titel is: Beginnend Belegger ?ronnie schreef: Maar partikulieren kunnen vanalles kopen via buitenlandse brokers (scottrade, ...).
Maar ik moet toegeven dat men bij KBC zou gedurfd hebben om KBC Euro Technology ( in 2002 een verlies van 70% op 7 maanden ) te verkopen aan een beginner. Met Mifid zou dat nu waarschijnlijk niet meer lukken...
PS Je moet dan natuurlijk het geluk hebben om dat fonds op zijn hoogste punt gekocht te hebben...
De titel is beginnend belegger.
De vraag was: "Noem me eens 1 fonds ( voor particulieren ) met een verlies van 90% op één periode. Ik wacht vol spanning"
Voor dat KBC fonds hoef je echt geen US account te hebben, en dit werd volop aangeraden, vooral toen het op zijn top stond.
En ik ben er zeker van, moesten we morningstar van 2002 hebben, er waren er meerdere in dit geval, verliezen > 90%.
De vraag was: "Noem me eens 1 fonds ( voor particulieren ) met een verlies van 90% op één periode. Ik wacht vol spanning"
Voor dat KBC fonds hoef je echt geen US account te hebben, en dit werd volop aangeraden, vooral toen het op zijn top stond.
En ik ben er zeker van, moesten we morningstar van 2002 hebben, er waren er meerdere in dit geval, verliezen > 90%.
Je kan als particulier inderdaad dergelijke 'ultra short' ETFs kopen.Maar partikulieren kunnen vanalles kopen via buitenlandse brokers (scottrade, ...).
"ULTRA SHORT CHINA PROFUND "
Deze kunnen op het gepaste moment voor de gepaste periode zeer lukratief zijn.
Maar aan een beginnend belegger misschien toch niet aan te raden.
Weet hij/zij immers dat een 'ultra short' ETF :
- met 2% stijgt als de er aan verbonden index met 1% daalt
- met 2% daalt als de er aan verbonden index met 1% stijgt
Met 250 euro zou ik aanraden om helemaal niet te gaan beleggen. Of enkel als spielerei.
Want met 250 euro kan je onmogelijk enig spreiding aanbrengen, noch qua gespreid instappen, noch qua spreiding over verschillende fondsen. Waardoor je geen correct beeld kan opbouwen van wat beleggen betekent en misschien zo een negatieve ervaring zal hebben.
Want met 250 euro kan je onmogelijk enig spreiding aanbrengen, noch qua gespreid instappen, noch qua spreiding over verschillende fondsen. Waardoor je geen correct beeld kan opbouwen van wat beleggen betekent en misschien zo een negatieve ervaring zal hebben.
Met 250 Euro kan men inderdaad niks doen op de beurs, noch in fondsen. Het sop is de kool niet waard.
@Al fonds
Als ge al zolang fondsen opvolgt, dan moet U weten dat bij de dot@com, er over een periode van 2 jaar, veel technologie en telecom fondsen met +/- 80% gedaald zijn.
Ik spreek hier van tussen de jaren 2000 tot 2003.
@Al fonds
Als ge al zolang fondsen opvolgt, dan moet U weten dat bij de dot@com, er over een periode van 2 jaar, veel technologie en telecom fondsen met +/- 80% gedaald zijn.
Ik spreek hier van tussen de jaren 2000 tot 2003.
Ik ben nochtans met heel kleine som begonnen maar het was iets meer dan 250 euro en je zou verwonderd zijn hoeveel die kleine start opgebracht heeft.
Ik had een selectie gemaakt van een reeks fondsen die minder dan 5 euro per eenheid kosten. Daarvan een reeks ordertjes geplaatst voor ongeveer 50 euro per fonds. Ik weet nog dat er een afgevaardigde van een fondsenhuis kwam vertellen dat er iemand een order geplaatst had van 57 euro. Mijn collega heeft hem toen verteld dat ik die "investeerder" was maar dat ik het als een test had gedaan.
Dat was mijn leerschool.
@ Lowietje: inderdaad tussen de 70 en de 80 % maar geen 90% tot 100% en daarom zei ik niet overdrijven. De realiteit is al mooi genoeg.
Ik had een selectie gemaakt van een reeks fondsen die minder dan 5 euro per eenheid kosten. Daarvan een reeks ordertjes geplaatst voor ongeveer 50 euro per fonds. Ik weet nog dat er een afgevaardigde van een fondsenhuis kwam vertellen dat er iemand een order geplaatst had van 57 euro. Mijn collega heeft hem toen verteld dat ik die "investeerder" was maar dat ik het als een test had gedaan.
Dat was mijn leerschool.
@ Lowietje: inderdaad tussen de 70 en de 80 % maar geen 90% tot 100% en daarom zei ik niet overdrijven. De realiteit is al mooi genoeg.
Deze staat idd ook nog op m'n verlanglijstje & dan gespreid instappen.luc1961 schreef:Als je maar 250 euro hebt voor te beleggen dan zou ik alles in grondstoffen steken. Je hebt toch niet veel te verliezen.
250 euro is simpelweg te weinig. Het enige wat je kan doen is een fonds kopen met geen instap en uitstapkosten (ik denk aan rabobank). Het kopen en verkopen van een aandeel geeft je relatief veel te hoge kosten.
Hoedanook, met 250 euro beginnen, is gewoon tijdsverspilling. De winst die je zal maken zal peanuts zijn tegenover de tijd die je erin moet steken als deftig wilt proberen te beleggen.
Hoedanook, met 250 euro beginnen, is gewoon tijdsverspilling. De winst die je zal maken zal peanuts zijn tegenover de tijd die je erin moet steken als deftig wilt proberen te beleggen.
Het moet niet precies 250 euro zijn, maar ik zou vele spaarders durven de raad geven om met zo'n bedrag te starten. Er zijn heel wat fondsen waar een eenheid nog geen 5 euro kost en waar je zonder kosten kan instappen. Je hoeft daarom zelfs nog niet bij Rabobank te zijn. Je koopt telkens voor ongeveer 50 euro per fonds en je zorgt ervoor dat je minstens 5 verschillende fondsen hebt.Maarten schreef:250 euro is simpelweg te weinig.
Een zeer goedkope leerschool om "het vak" te leren zonder je vingers te verbranden.
Ik denk dat je sneller de microbe zal te pakken hebben dan ene die onmiddellijk Carmignac Patrimoine ( meer dan 5.300 euro ) binnen pakt...
En de fondsen:
Threadneedle Em Mkts Bond 2,22 euro
Invesco Asia Eq 4,14 euro
Threadneedle Em Mkts Bond 2,88 USD
BNY Mellon Em Mkts Debt 1,36 euro
Threadneedle Glob Bond 1.34 euro
BNY Mellon Glob Bond 2.28 USD
Threadneedle Pan European Smaller Cies 1.26 euro
- Higherdemon
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik heb ook heel beperkt gestart met beleggingen:
25 euro per maand via Keytrade in carminac patrimoine + nu en dan een extra storting (800 euro met 4% winst)
en dan via Rabobank nog 4 fondsen aangekocht voor het minimum bedrag.
(rond de 100 euro per fonds).
Robeco h yield bonds
Robeco lux-o-rente
tem-global bond
Tem-global total retunn
Specifiek Rabobank genomen omdat er hier geen kosten op zijn. Wel zijn op Rabobank niet alle fondsen beschikbaar maar er zijn er genoeg dat heel defensief zijn.
Ik heb via Al Fonds zijn blog te lezen veel bijgeleerd en zo ook fondsen (defensief) gevonden voor mezelf.
Staan bijna allemaal positief... dus het is leuk lol
PS ook nog coöperatieve aandelen gekocht (ecopower)
Nu aan het kijken wat ik nog ga kopen om portefeuille verder op te bouwen.
Ik zou graag nog een fonds of 5 vinden defensief op lange termijn. Dan heb ik 10 fondsen.
Daarna een stuk of 4 met wat meer risico zoeken.
25 euro per maand via Keytrade in carminac patrimoine + nu en dan een extra storting (800 euro met 4% winst)
en dan via Rabobank nog 4 fondsen aangekocht voor het minimum bedrag.
(rond de 100 euro per fonds).
Robeco h yield bonds
Robeco lux-o-rente
tem-global bond
Tem-global total retunn
Specifiek Rabobank genomen omdat er hier geen kosten op zijn. Wel zijn op Rabobank niet alle fondsen beschikbaar maar er zijn er genoeg dat heel defensief zijn.
Ik heb via Al Fonds zijn blog te lezen veel bijgeleerd en zo ook fondsen (defensief) gevonden voor mezelf.
Staan bijna allemaal positief... dus het is leuk lol
PS ook nog coöperatieve aandelen gekocht (ecopower)
Nu aan het kijken wat ik nog ga kopen om portefeuille verder op te bouwen.
Ik zou graag nog een fonds of 5 vinden defensief op lange termijn. Dan heb ik 10 fondsen.
Daarna een stuk of 4 met wat meer risico zoeken.