Beginnende belegger - Advies gevraagd (ETF)
TIP
Re: Beginnende belegger - Advies gevraagd (ETF)
Gelukkig dat ETF's gebruik maken van optimised sampling om zo alleen de aandelen te kopen die liquide genoeg zijn 

Wel aan de ene kant word er een redenering opgebouwd die aanhaalt dat x % van het kapitaal in een zeer beperkt aantal aandelen zal zitten met de grootste overwogen marketcap.
Aan de andere kant word er "bewezen" dat dit veroorzaakt zal worden door gebrek aan "liquiditeit"
Kan er iemand mij aangeven welke van die overwogen topaandelen een gebrek aan "liquiditeit" heeft? Zoals ik het zie hebben deze aandelen allen een hoge liquiditeit.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Die gast van The Big Short (ik vertrouw die ook niet hoor, wees gerust, die spreekt enkel voor zijn eigen winkel, maar enkele argumenten kunnen alsnog steek houden) vermeldde dat er 1/4 van de aandelen in de S&P500 onder de $1.5m per dag zat in handelsvolume geloof ik. Dat is toch al een relatief lage liquiditeit vermoed ik, als er dagelijks voor miljarden aan S&P500 verkocht wordt. Voor sommige andere ETFs met sowieso minder verhandelde aandelen is dit wellicht nog erger, maar kan zo geen voorbeeld noemen.B7H4long schreef: ↑9 september 2019, 21:28Wel aan de ene kant word er een redenering opgebouwd die aanhaalt dat x % van het kapitaal in een zeer beperkt aantal aandelen zal zitten met de grootste overwogen marketcap.
Aan de andere kant word er "bewezen" dat dit veroorzaakt zal worden door gebrek aan "liquiditeit"
Kan er iemand mij aangeven welke van die overwogen topaandelen een gebrek aan "liquiditeit" heeft? Zoals ik het zie hebben deze aandelen allen een hoge liquiditeit.
Dat een S&P500 ETF voor miljarden verkocht/aangekocht wordt wil niet zeggen dat er ook voor miljarden aan onderliggende aandelen wordt verkocht/aangekocht.Picaro schreef: ↑9 september 2019, 21:37Die gast van The Big Short (ik vertrouw die ook niet hoor, wees gerust, die spreekt enkel voor zijn eigen winkel, maar enkele argumenten kunnen alsnog steek houden) vermeldde dat er 1/4 van de aandelen in de S&P500 onder de $1.5m per dag zat in handelsvolume geloof ik. Dat is toch al een relatief lage liquiditeit vermoed ik, als er dagelijks voor miljarden aan S&P500 verkocht wordt. Voor sommige andere ETFs met sowieso minder verhandelde aandelen is dit wellicht nog erger, maar kan zo geen voorbeeld noemen.B7H4long schreef: ↑9 september 2019, 21:28
Wel aan de ene kant word er een redenering opgebouwd die aanhaalt dat x % van het kapitaal in een zeer beperkt aantal aandelen zal zitten met de grootste overwogen marketcap.
Hier wordt het wat meer uitgelegd hoe het proces werkt: https://www.vanguard.nl/documents/under ... uidity.pdf
ETF's gaan er ook rekening mee houden dat de onderliggende aandelen voldoende liquide zijn. Daarmee dat er aan optimised sampling gedaan wordt bij een small cap fonds bv.
Lijkt me een goede portefeuille! Geen obligaties?
Je kan zelfs emerging markets en small caps eruit laten voor meer eenvoud!
Je kan zelfs emerging markets en small caps eruit laten voor meer eenvoud!
@ OP: als je door het bos de bomen niet meer ziet of als je helemaal niet verzeild wilde geraken in dit soort discussies raad ik je aan eens wat andere topics op dit forum te doorlopen. Er zijn er heel wat waarin beginnende beleggers advies vragen en meestal loopt de discussie minder uit de hand.