Beginnende belegger - advies welkom!!!
TIP
Beginnende belegger - advies welkom!!!
Ik ben een 37-jarige beginnende belegger. De reden waarom ik me in dit riskante wereldje van het beleggen/speculeren wil begeven is mijn kwaadheid over het verlies dat ik heb ten gevolge van inflatie. Ik ben een langetermijnspaarder en wordt 'pissig' als ik denk aan het feit dat mijn geld binnen 30 jaar waarschijnlijk tot 40- 50 percent in waarde gaat zakken als ik voortga zoals ik doe. Ik heb mijn eerste babystapjes gezet en 3 aandelen gekocht. Ik heb mijn keuze gemaakt na enige inlezing en analyse, maar al bij al is mijn vermoeden dat ik mijn keuzes vooral instinctief en op zeer naieve basis gemaakt heb. Daarom mijn vraag om advies. Ik ben veiligheidswege begonnen met belachelijk kleine bedragen. Ik ben van plan om veel meer in te leggen zodra ik wat meer kennis opgebouwd heb.
Mijn eerste aandeel was bpost- daar heb ik al drie fouten bij gemaakt, denk ik:1) never catch a falling knife 2) aangekocht aan 500 euro, wat de aan-en verkoopkost zeer hoog maakt 3) in paniek verkocht toen het -8 percent stond. Ik dacht: buy low, sell high. Dit is de ultieme kans. Heb me mispakt. Of heb ik te vroeg verkocht? Gekocht aan 16,90 euro. Verkocht aan 15,47 euro.
Tweede aandeel ABINBEV voor 960 euro aan 80,8 euro...heb het vermoeden dat dit een verstandige keuze was - Bijna alle adviezen zeggen kopen- iemand bedenkingen?
Derde aandeel Galapagos: een 1000 euro aan 81 euro- voorlopig wel een goede zet , staat na een week op 86,5
Voor mijn volgende aankoop heb ik vooral de ETF HACK cyber security op het oog - geloof sterk in de groei van die markt- enige bedenkingen/waarschuwingen?
Thx
Mijn eerste aandeel was bpost- daar heb ik al drie fouten bij gemaakt, denk ik:1) never catch a falling knife 2) aangekocht aan 500 euro, wat de aan-en verkoopkost zeer hoog maakt 3) in paniek verkocht toen het -8 percent stond. Ik dacht: buy low, sell high. Dit is de ultieme kans. Heb me mispakt. Of heb ik te vroeg verkocht? Gekocht aan 16,90 euro. Verkocht aan 15,47 euro.
Tweede aandeel ABINBEV voor 960 euro aan 80,8 euro...heb het vermoeden dat dit een verstandige keuze was - Bijna alle adviezen zeggen kopen- iemand bedenkingen?
Derde aandeel Galapagos: een 1000 euro aan 81 euro- voorlopig wel een goede zet , staat na een week op 86,5
Voor mijn volgende aankoop heb ik vooral de ETF HACK cyber security op het oog - geloof sterk in de groei van die markt- enige bedenkingen/waarschuwingen?
Thx
Re: Beginnende belegger - advies welkom!!!
Too risky!
Je sloeg al in paniek bij een bpost aandeel.
Bio-tech en uw cyber idee zijn zeer volatiel.
Ik zou eens opnieuw beginnen en wat minder risico nemen.
Het forum staat vol met beginners info, dus zoeken en vinden.
Je sloeg al in paniek bij een bpost aandeel.
Bio-tech en uw cyber idee zijn zeer volatiel.
Ik zou eens opnieuw beginnen en wat minder risico nemen.
Het forum staat vol met beginners info, dus zoeken en vinden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je een langetermijnspaarder bent, word dan ook een langetermijnbelegger. Een langetermijnbelegger raakt niet in paniek door een plotse koersval en kijkt ook niet naar het rendement op een week. Weet dat aandelen op lange termijn altijd stijgen tenzij het bedrijf failliet gaat natuurlijk.
Je hebt een goede intentie maar je bent niet goed begonnen inderdaad.. Ik neem aan dat je je hebt ingelezen, heb je --- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---- ook gelezen?
In je post geef je aan dat je je zorgen maakt over inflatie, de inflatie was in 2017, 2,13%. Ik denk dat op dit moment jou beleggingsstrategie gevaarlijker is voor jou spaargeld als de inflatie.
Jou te halen rendement moet dus boven de 2,13% zijn dat moet normaal wel te doen zijn. Zo een laag doel laat toe dat je een defensieve --- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---- kan hanteren waarmee je minder risico loopt.
In uw geval denk ik dat --- url verwijderd, geen reclame aub --- een goede strategie kan zijn om je doel te halen.
In je post geef je aan dat je je zorgen maakt over inflatie, de inflatie was in 2017, 2,13%. Ik denk dat op dit moment jou beleggingsstrategie gevaarlijker is voor jou spaargeld als de inflatie.
Jou te halen rendement moet dus boven de 2,13% zijn dat moet normaal wel te doen zijn. Zo een laag doel laat toe dat je een defensieve --- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---- kan hanteren waarmee je minder risico loopt.
In uw geval denk ik dat --- url verwijderd, geen reclame aub --- een goede strategie kan zijn om je doel te halen.
Waarom kies je voor een deel van je beleggingen geen fondsen ?
Je hebt meteen een grotere spreiding dan bij 1 of enkele aandelen, en je kan gespreid kopen. Bv. elke maand op een vaste datum. En dit kan meestal ook al voor relatief kleine bedragen. Zo bouw je gestaag je portefeuille op. Je kan natuurlijk ook zelf enkele fondsen kiezen.
Bij Keytrade heb je Keyplan vanaf 25 euro / maand (geen initiële inleg vereist).
Bij Medirect heb je verschillende modelportefeuilles vanaf 100 euro / maand (initiële inleg is 2.500 euro).
Wil je meer weten over fondsen ? Neem dan zeker eens een kijkje op MijnKapitaal.be.
Je hebt meteen een grotere spreiding dan bij 1 of enkele aandelen, en je kan gespreid kopen. Bv. elke maand op een vaste datum. En dit kan meestal ook al voor relatief kleine bedragen. Zo bouw je gestaag je portefeuille op. Je kan natuurlijk ook zelf enkele fondsen kiezen.
Bij Keytrade heb je Keyplan vanaf 25 euro / maand (geen initiële inleg vereist).
Bij Medirect heb je verschillende modelportefeuilles vanaf 100 euro / maand (initiële inleg is 2.500 euro).
Wil je meer weten over fondsen ? Neem dan zeker eens een kijkje op MijnKapitaal.be.
Bedankt voor de antwoorden. Wat ik vooral zie is dat jullie mijn beleggingen te riskant vinden en ik beter een defensieve strategie kan gebruiken door bv op langetermijn in een indexfonds te stappen. Ik heb dit overwogen, het was mijn eerste intentie eigenlijk, maar heb hier dan toch van afgezien. Mijn redenering is als volgt: de markten zitten nu al in een zeer lange bull, een serieuze correctie of zelfs crash is de komende jaren vrij waarschijnlijk, historisch gezien- als men de statistieken erbij haalt. Ik denk dat het geen goed instapmoment is om in langetermijnbeleggingen te gaan. Ik wacht hier liever mee, om in te stappen wanneer de index weer goedkoop staat. In afwachting wil ik vooral kortetermijnbeleggingen doen door koopkansjes te zoeken bij aandelen waar de potentie is om op kortetermijn een behoorlijk rendement te halen. Galapagos is hier een goed voorbeeld van. Van ABInbev verwacht ik dit jaar ook een stijging. Bpost, daar heb ik mijn vertrouwen in verloren. Ik denk dat dit aandeel de komende weken nog behoorlijk dieper gaat zakken, om pas over lange tijd weer te herstellen. Misschien stap ik hier wel weer in als de werkelijke bodem gezien is en er terug een duidelijke uptrend te bespeuren is. Maar voorlopig denk ik dat er hier de komende weken nog veel paniekverkopers bij zullen zitten. Daarom heb ik besloten dit aandeel van de hand te doen. Ik ben een absolute beginner hierin en zit er maar in met zeer kleine bedragen. Ik zie dit als mijn leertijd. Wat denken jullie over mijn' korte termijn' strategie en mijn redenering erachter?
Een fonds, of een holding, of een etf
Of misschien over enkele jaren een obligatie van goede kwaliteit en lange duratie?
Of misschien over enkele jaren een obligatie van goede kwaliteit en lange duratie?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
-
pietpiraat
of het neusje van de zalm de M**er.mk of het topje van het neusje de M**er.06
Als je een serieuze correctie verwacht dan is een kortetermijnbelegging riskanter dan een langetermijnbelegging omdat die laatste zich sowieso toch terug herstelt. Blijf dan liever op een spaarboekje sparen. Je weet niet wanneer de correctie zal komen. Dat kan volgende week al zijn maar evengoed pas binnen een jaar. Maar bedenk ook dat sommige forumleden hier al anderhalf jaar op een correctie zitten te wachten om in te stappen en dat ze al die tijd rendement aan zich voorbij hebben laten gaan.
-
pietpiraat
geen fake news verspreiden Yaris, de crash van is al jaar en dag een toptop ic hier,
sommigen verkondigen dat al veel langer dan 1,5 jaar
en als ze het geluk hebben oud genoeg te worden zullen ze gelijk krijgen
sommigen verkondigen dat al veel langer dan 1,5 jaar
en als ze het geluk hebben oud genoeg te worden zullen ze gelijk krijgen
Door niet te beleggen zul je nooit winnen op de beurs.
@pietpiraat: er zijn mensen die iedere dag verkondigen dat morgen de wereld zal vergaan. Ooit zullen ze gelijk krijgen, maar tot eergisteren hadden ze alvast ongelijk. 
Ik wil nog even verder mijn strategie toelichten. Ik wil maximum 20 percent van mijn geld in de aandelenmarkt steken, met als doel genoeg rendement te halen om met mijn totale portefeuille boven de inflatie uit te komen . De rest blijft op spaarrekeningen staan. Meer risico wil ik niet lopen. Ik versluis mijn geld al lange tijd naar de best renderende spaarrekeningen (deutsche bank 1,2 percent, ING 0,56 percent). Met die 20 percent wil ik wel wat risico nemen. Mijn leven zou niet instorten moest ik in een crash de helft van mijn inleg verliezen bijvoorbeeld. Ik hoop natuurlijk dat dit niet zal gebeuren en ik op jaarbasis tegen de 10 percent kan halen. Ik wil een langetermijnfonds ook wel terug overwegen. Enige suggesties over goede fondsen of etfs?
Denk dat je maar één fout hebt gemaakt, namelijk de verwachting dat een aankoop gelijk winst zal opleveren. Maakt niet zo zeer uit in wat je investeert (aandelen, fondsen, etf's,...), je dient er altijd rekening mee te houden dat het ook omlaag kan, dat risico is eigen aan beleggen. Hoeveel risico je zelf aan kan is iets wat je met de tijd wel zult aanvoelen, ga er maar van uit dat veel starters zichzelf overschatten wat dat betreft of er zelfs nauwelijks rekening mee houden.Vuth schreef: ↑27 mei 2018, 01:46 Mijn eerste aandeel was bpost- daar heb ik al drie fouten bij gemaakt, denk ik:1) never catch a falling knife 2) aangekocht aan 500 euro, wat de aan-en verkoopkost zeer hoog maakt 3) in paniek verkocht toen het -8 percent stond. Ik dacht: buy low, sell high. Dit is de ultieme kans. Heb me mispakt. Of heb ik te vroeg verkocht? Gekocht aan 16,90 euro. Verkocht aan 15,47 euro.
Beleg in dividendaandelen (bv GIMV) dan versla je de inflatie via het jaarlijks dividend.
De mogelijke waardestijgingen (alsook dividend verhogingen) neem je mee over de jaren als onbelaste meerwaarde en zetten een hefboom (turbo) op je oorspronkelijke inlage.
aandeel-gimv-t10381-465.html
De mogelijke waardestijgingen (alsook dividend verhogingen) neem je mee over de jaren als onbelaste meerwaarde en zetten een hefboom (turbo) op je oorspronkelijke inlage.
aandeel-gimv-t10381-465.html