Beginnende belegger: Candriam en Belfius
TIP
Re: Beginnende belegger: Candriam en Belfius
ja die TER zit in de koers.JanPeeterss schreef: ↑23 maart 2021, 10:31 Maar waar/ hoe zie je de TER concreet?
Ik weet in theorie wat de TER is van de ETF's die ik bezit, maar ik zie dat in praktijk nergens bij DeGiro?
Is dat in de prijsevolutie inbegrepen?
De meeste (alle?) onderdelen van die TER worden dagelijks afgerekend,
Bij een TER van 2%/jaar geeft dat een 0.005% die per dag wordt afgehouden van waarde fonds
dus dat merk je niet
Doe gewoon TER * positie en je hebt benadering
De gepubliceerde jaarlijkse beheerskosten worden uitgespreid over het hele jaar.
De andere kosten worden aangerekend als ze betaald moeten worden. Een voorbeeld hiervan zijn de interne transactiekosten.
bvb voor het niet-zo-actieve actieve pensioenfonds van Argenta ( ARPE) was dit in 2019 ongeveer een percent. Om deze kosten te kennen moet je de jaarverslagen uitpluizen.
De andere kosten worden aangerekend als ze betaald moeten worden. Een voorbeeld hiervan zijn de interne transactiekosten.
bvb voor het niet-zo-actieve actieve pensioenfonds van Argenta ( ARPE) was dit in 2019 ongeveer een percent. Om deze kosten te kennen moet je de jaarverslagen uitpluizen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Transactiekosten Arpe: denk dat je ergens een 0 kwijt gespeeld bent
Over kosten valt heel veel te zeggen, maar dit is beginnersthread, dus ga het hier bij laten.
Als je als beginnende belegger grofweg de kosten kent is het al heel goed.
Had het ook over TER (dus zonder die transactiekosten) om het simpel te houdenDe transactiekosten op 31.12.2020 vertegenwoordigen 0,09% van het gemiddelde netto activa van de afgelopen 12 maanden
Over kosten valt heel veel te zeggen, maar dit is beginnersthread, dus ga het hier bij laten.
Als je als beginnende belegger grofweg de kosten kent is het al heel goed.
Bij Bnpp ook gevraagd voor belegging.Kreeg een dakfonds met 2.5 % inschrijf.Dan 1.85 % beheerskosten.Dan ook verplicht pakket van 800 € per jaar van MasterCard Gold ,bijstandverzekering.Dingen die men niet direct nodig heeft.
Aanrader?
Aanrader?
MeDirect is dus niets geworden :p
Had niet goed gelezen: min. €20 instapkosten voor de ETF die ik had gekozen (iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF EUR (Dist)).
En als je €25 per maand belegd... ik zal maar braaf bij Belfius blijven. Als ik daar bij m'n ETF €25 per maand beleg dan heb ik volgend jaar wel voldoende om over te zetten naar een 'serieuze' ETF :p
Had niet goed gelezen: min. €20 instapkosten voor de ETF die ik had gekozen (iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF EUR (Dist)).
En als je €25 per maand belegd... ik zal maar braaf bij Belfius blijven. Als ik daar bij m'n ETF €25 per maand beleg dan heb ik volgend jaar wel voldoende om over te zetten naar een 'serieuze' ETF :p
Vooral de bank wordt beter als je bij hen belegd, jij betaalt u blauw aan kosten. Ik heb ook in eerste instantie de fout gemaakt om te beleggen bij een grootbank. Sinds begin vorig jaar dan al mijn fondsen geleidelijk aan verkocht en de overstap naar etf's en aandelen gemaakt.
Gewoon een account aanmaken bij DeGiro en beleg maandelijks in IWDA voor 0 (!) euro transactiekosten. Bij aankoop enkel een beurstaks van 0,12% en tijdens het jaar 0,20% lopende kost. Bij grootbanken is het tien keer zoveel en op LT wordt dat verschil groter en groter.
Gewoon een account aanmaken bij DeGiro en beleg maandelijks in IWDA voor 0 (!) euro transactiekosten. Bij aankoop enkel een beurstaks van 0,12% en tijdens het jaar 0,20% lopende kost. Bij grootbanken is het tien keer zoveel en op LT wordt dat verschil groter en groter.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Bedankt voor die tip! Zal dat eens verder uitspitten!DonDraper schreef: ↑29 maart 2021, 19:25 Vooral de bank wordt beter als je bij hen belegd, jij betaalt u blauw aan kosten. Ik heb ook in eerste instantie de fout gemaakt om te beleggen bij een grootbank. Sinds begin vorig jaar dan al mijn fondsen geleidelijk aan verkocht en de overstap naar etf's en aandelen gemaakt.
Kun je bij DeGiro ook voor duurzame ETF's gaan? Zoals SRI of Sustainable?
Er zullen ook duurzame etf's op te vinden zijn, maar weet niet of deze gratis zijn dan. Diegene die wel gratis zijn kan je terugvinden op hun site.Tarbo schreef: ↑29 maart 2021, 19:41Bedankt voor die tip! Zal dat eens verder uitspitten!DonDraper schreef: ↑29 maart 2021, 19:25 Vooral de bank wordt beter als je bij hen belegd, jij betaalt u blauw aan kosten. Ik heb ook in eerste instantie de fout gemaakt om te beleggen bij een grootbank. Sinds begin vorig jaar dan al mijn fondsen geleidelijk aan verkocht en de overstap naar etf's en aandelen gemaakt.
Kun je bij DeGiro ook voor duurzame ETF's gaan? Zoals SRI of Sustainable?
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Oké, ik heb DeGiro uitgeplozen en ik denk dat dit 'm zal worden. Bedankt voor deze tip.
Misschien is het geen schande om te beginnen met niet duurzaam beleggen tot er binnen enkele jaren voldoende budget is om volop duurzaam te gaan?
Inderdaad. Niet te moeilijk maken en gewoon voor een wereldwijde etf gaan zoals IWDA.
Hey hey!
Lang geleden! Ik lees wel nog regelmatig mee op het forum hier.
Maar ik wil iedereen hier bedanken om mij op weg te helpen met beleggen!
Dankzij alles wat ik tot nu toe geleerd heb, ben ik afgestapt van het beleggen bij de bank en zit ik volledig in ETF's en één holding.
Aangezien ik met kleine bedragen werk, heb ik drie ETF's die elk maandelijks vijftig Euro krijgen:
- iShares MSCI World SRI (om tegemoed te komen aan mijn interesse in duurzaam beleggen) met 330% en 60% VS.
- iShares global clean energy (beleggen in duurzame vormen van energie) +/- 80 posities
- Amundi MSCI Emerging Markets (om ook in Azië en groeilanden gespreid te zitten): +/- 1200 posities, waarvan 60% verdeeld over China, Taiwan, Zuid-Korea en India.
Alle drie de ETF's behoren tot de kernselectie van DeGiro
Niet maandelijks, maar om de maand of twee maanden, als er extra is, durf ik wel eens een aandeeltje van Brederode te kopen. Samen met de vrouw steken we ook wat speelgeld in crypto.
Dit zijn nu de vier producten van mijn portfolio. Dit wens ik aan te houden voor de komende 20 jaar. En als de financiën beteren zal ook de inleg wat toenemen
.
Ondertussen ook een goeie 10 boeken over beleggen gelezen :p
Maar dus een grote dank u wel naar de mensen van dit forum die mijn maanden geleden geholpen hebben binnen de wereld van het beleggen.
Dankzij alles wat ik tot nu toe geleerd heb, ben ik afgestapt van het beleggen bij de bank en zit ik volledig in ETF's en één holding.
Aangezien ik met kleine bedragen werk, heb ik drie ETF's die elk maandelijks vijftig Euro krijgen:
- iShares MSCI World SRI (om tegemoed te komen aan mijn interesse in duurzaam beleggen) met 330% en 60% VS.
- iShares global clean energy (beleggen in duurzame vormen van energie) +/- 80 posities
- Amundi MSCI Emerging Markets (om ook in Azië en groeilanden gespreid te zitten): +/- 1200 posities, waarvan 60% verdeeld over China, Taiwan, Zuid-Korea en India.
Alle drie de ETF's behoren tot de kernselectie van DeGiro
Niet maandelijks, maar om de maand of twee maanden, als er extra is, durf ik wel eens een aandeeltje van Brederode te kopen. Samen met de vrouw steken we ook wat speelgeld in crypto.
Dit zijn nu de vier producten van mijn portfolio. Dit wens ik aan te houden voor de komende 20 jaar. En als de financiën beteren zal ook de inleg wat toenemen
Ondertussen ook een goeie 10 boeken over beleggen gelezen :p
Maar dus een grote dank u wel naar de mensen van dit forum die mijn maanden geleden geholpen hebben binnen de wereld van het beleggen.
Strak plan als beginner!
Zeker beter dan mijn eerste stappen 10 jaar geleden
Hopelijk lukt het om je er aan te houden niet alleen bij zonneschijn maar ook onweer
Je plan expliciet opschrijven kan helpen
Je bent zo wel direct redelijk wat kosten kwijt aan die fondsen kopen en terug verkopen,
maar minder nu dan over x jaar....
Nog dit: (buitenlandse) degiro rekening moet je bij CAP aangeven
Zeker beter dan mijn eerste stappen 10 jaar geleden
Hopelijk lukt het om je er aan te houden niet alleen bij zonneschijn maar ook onweer
Je plan expliciet opschrijven kan helpen
Je bent zo wel direct redelijk wat kosten kwijt aan die fondsen kopen en terug verkopen,
maar minder nu dan over x jaar....
Nog dit: (buitenlandse) degiro rekening moet je bij CAP aangeven
In de meeste gevallen heeft jouw investering in ETFs geen enkele invloed op de werken van het bedrijf. Enkel in geval van uitgifte van nieuwe aandelen of de primaire uitgifte van obligaties haalt het bedrijf geld op. Mocht je een ETF kopen waar enkel weedtelers, wapenfabrikanten, oliebedrijven, hoerenkoten, ... inzitten zal jouw investering geen invloed hebben hierop.
Klopt, maar het lijkt me toch ergens wel aangenamer als je zelf duurzaamheid nastreeft om dat in de mate van het mogelijke, toch een heel klein beetje, te beleggen in duurzame bedrijven die een goed voorbeeld stellen. Maar ik ben ook realistisch en weet dat er op elk bedrijf wel ergens iets aan te merken is :pPompa schreef: ↑14 juli 2021, 15:17In de meeste gevallen heeft jouw investering in ETFs geen enkele invloed op de werken van het bedrijf. Enkel in geval van uitgifte van nieuwe aandelen of de primaire uitgifte van obligaties haalt het bedrijf geld op. Mocht je een ETF kopen waar enkel weedtelers, wapenfabrikanten, oliebedrijven, hoerenkoten, ... inzitten zal jouw investering geen invloed hebben hierop.
Ik ben ook begonnen met die iShares, maar de TOB van 1,32% vreet rendement. Kijk eens naar Xtrackers ESG MSCI World (XWZ0)Tarbo schreef: ↑12 juli 2021, 12:54 Hey hey!
Deze is vergelijkbaar en heeft een TOB van 0,12%.