Beginnende belegger ETF
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnende belegger ETF
Kijk eens naar de 20 jaar ervoor ...MJF schreef: ↑5 mei 2025, 16:47 Ik ben mn etf porteluille aan het samenstellen, en vraag me af wat het risico van Europese bankensector etfs is?
Vb: Invesco EURO STOXX Optimised Banks UCITS ETF - ACC (S7XE) of eventueel SC0U, deze hebben reeds 3 jaar +30% rendement, ook dit jaar zelfs met de toestanden van de beurs de laatste tijd. Hoe komt het dat deze het blijven goed doen?
S7XE en SC0U zijn trouwens synthetische ETFs.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bekijk deze eens:
IE00BFNM3J75 iShares MSCI World ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) Acc DM LC/MC ESG
IE00BFNM3P36 iShares MSCI EM IMI ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) Acc EM AC ESG
Of min of meer de combinatie van bovenstaande:
IE00BGHQ0G80 Xtrackers MSCI AC World ESG Screened UCITS ETF 1C (Acc) Acc AM LC/MC ESG
SRI zou ik uitsluiten, dat gaat echt wel (te ?) ver tenzij dat echt je enige aspect van belang is.
Wellicht een domme vraag, maar dit is dan ook een 'beginners' topic..
:
Beurzen zijn wereldwijd al wat bekomen van de huidige Trump-dip. Niet tegenstaande dat er heel wat onzekerheid heerst & we het laatste van zowel Trump als andere wereldleiders niet gezien hebben, staat de prijs van goud etfs nu wel enorm hoog. Is dat überhaupt realistisch dat dit zo hoog blijft? Met andere woorden: wordt het niet interessant om wat te investeren in shorts in goud, evt zelf leveraged?
Ikzelf ben nog maar enkele maanden bezig en heb nog nooit aan shorts/leveraged gedacht, dus wellicht zie ik wat duidelijke valkuilen over het hoofd?
Thanks,
Sven

Beurzen zijn wereldwijd al wat bekomen van de huidige Trump-dip. Niet tegenstaande dat er heel wat onzekerheid heerst & we het laatste van zowel Trump als andere wereldleiders niet gezien hebben, staat de prijs van goud etfs nu wel enorm hoog. Is dat überhaupt realistisch dat dit zo hoog blijft? Met andere woorden: wordt het niet interessant om wat te investeren in shorts in goud, evt zelf leveraged?
Ikzelf ben nog maar enkele maanden bezig en heb nog nooit aan shorts/leveraged gedacht, dus wellicht zie ik wat duidelijke valkuilen over het hoofd?
Thanks,
Sven
Short gaan (en al zeker leveraged short) lijkt mij niet echt voor iemand die nog maar enkele maanden bezig is met beleggen. Dus mijn advies is laat het aan je voorbij gaan.
Als jij de markt kunt timen, kom ik graag langs bij u voor advies, zelf al ben je een beginnende belegger.SvenVl schreef: ↑6 mei 2025, 00:10 Wellicht een domme vraag, maar dit is dan ook een 'beginners' topic..:
Thanks,
Sven

Duidelijk een beginnende belegger. Ik was ook zoals u vroeger. Probeer maar te shorten wat hoog staat. Na een paar keer ga je je lesje wel geleerd hebben. Maar al doende leert men, je moet mij niet geloven. 

Duidelijk genoeg
ja leek me sowieso riskant, zou ik ook maar met een heel klein stuk doen, maar ik wou toch al even enkele meningen vergaren. Even 'voordenken' voor het geval goud plots deftig lijkt te vallen..
Thanks!

Thanks!
Ik heb nu Amundi MSCI World SRI Climate Paris Aligned UCITS ETF Acc (IE000Y77LGG9) in de portefeuille staan.EarthNvstr1 schreef: ↑5 mei 2025, 19:16 SRI zou ik uitsluiten, dat gaat echt wel (te ?) ver tenzij dat echt je enige aspect van belang is.
Heb mij toegespitst op maatschappelijk verantwoord beleggen waardoor SRI mijn voorkeur geniet. De ETF van Amundi sloot het best aan bij mijn waarden. Ze hebben ook een Europse variant, maar voor nu hou ik het voorlopig op deze wereldwijde ETF.
Maatschappelijk verantwoord beleggen klinkt heel mooi, maar lijkt me op dit moment niet zo zinnig.Zata85 schreef: ↑7 mei 2025, 20:39Ik heb nu Amundi MSCI World SRI Climate Paris Aligned UCITS ETF Acc (IE000Y77LGG9) in de portefeuille staan.EarthNvstr1 schreef: ↑5 mei 2025, 19:16 SRI zou ik uitsluiten, dat gaat echt wel (te ?) ver tenzij dat echt je enige aspect van belang is.
Heb mij toegespitst op maatschappelijk verantwoord beleggen waardoor SRI mijn voorkeur geniet. De ETF van Amundi sloot het best aan bij mijn waarden. Ze hebben ook een Europse variant, maar voor nu hou ik het voorlopig op deze wereldwijde ETF.
Ik denk dat je maatschappelijk verantwoord kunt leven (dat is al niet makkelijk), maar beleggen is iets totaal anders.
Dat is een duidelijk verschil in visie. Ik heb mijn leven afgestemd op ethiek en duurzaamheid, en probeer dit ook zoveel mogelijk tot uiting te brengen in mijn financiële keuzes.
Begrijp ik ook niet goed. Die AMUNDI doet het 4% slechter dan de index en krijgt 2 sterren bij Morningstar en belegt evenzeer in microsoft, nvidia, Tesla enz.
Voor ethiek moet je hier niet zijn. Trump, Musk en gans hun kliek worden uitgemaakt voor nazi (terecht) maar als je eraan kan verdienen toch maar lekker Iwda en dergelijke bijkopen.
Etf Azië: aia en 36bz ok?
De sterren-rating is -dacht ik- gebaseerd op prestaties uit het verleden, in relatie tot een "relevante" benchmark (i.e. andere fondsen). Twee sterren lijkt me dan ook prefect logisch voor een onderpresterend fonds. Het zijn geen Michelin-sterren. Twee sterren betekent dat het in de onderste 4 decielen zit ofzo. Waar het fonds vandaag in belegd is, is eigenlijk irrelevant voor het verleden.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.