Beheer portefeuille
TIP
Beheer portefeuille
Net zoals velen onder jullie beheer ik via Excel mijn portefeuille en finaal ook mijn ganse vermogen. Ik heb volgende onderverdeling gemaakt:
1. Cash (excl. spaarbuffer)
2. Financiële activa (aandelen, obligaties, fondsen, ETF's, pensioensparen, etc.)
3. Vastgoed
4. Grondstoffen
5. Crypto currency
6. Varia
De vraag is nu of ik coöperatieve aandelen ook indeel in mijn portefeuille, dan wel daarbuiten hou. Idem voor groepsverzekering en later eventuele tak 21 spaarverzekeringen of tak 23 beleggingsverzekeringen. Rekenen jullie een tak 23 bijvoorbeeld bij jullie beleggingen?
1. Cash (excl. spaarbuffer)
2. Financiële activa (aandelen, obligaties, fondsen, ETF's, pensioensparen, etc.)
3. Vastgoed
4. Grondstoffen
5. Crypto currency
6. Varia
De vraag is nu of ik coöperatieve aandelen ook indeel in mijn portefeuille, dan wel daarbuiten hou. Idem voor groepsverzekering en later eventuele tak 21 spaarverzekeringen of tak 23 beleggingsverzekeringen. Rekenen jullie een tak 23 bijvoorbeeld bij jullie beleggingen?
Re: Beheer portefeuille
Persoonlijk heb ik de lijn getrokken bij wat ik zelf onder controle heb.
- tak 21, tak 23 reken ik mee. Opbrengsteigendommen kan je ook meetellen.
Ik tel de volgende niet mee omdat ik er niet vrij kan over beschikken : groeps pensioen, staatspensioen, eigen huis (dit staat vooral aan de kost kant)
- tak 21, tak 23 reken ik mee. Opbrengsteigendommen kan je ook meetellen.
Ik tel de volgende niet mee omdat ik er niet vrij kan over beschikken : groeps pensioen, staatspensioen, eigen huis (dit staat vooral aan de kost kant)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mijn opdeling is beperkter :
Cash = spaarbuffer
Fondsen
Aandelen - hier is ook een cashlijn voorzien
Vastrentende producten - hier heb ik ook de coöperatieve aandelen bijgezet
Geblokkeerde middelen = pensioensparen e.d., geld waar je niet direct aan kan
Cash = spaarbuffer
Fondsen
Aandelen - hier is ook een cashlijn voorzien
Vastrentende producten - hier heb ik ook de coöperatieve aandelen bijgezet
Geblokkeerde middelen = pensioensparen e.d., geld waar je niet direct aan kan
Voor wie het interesseert: ik heb besloten opdeling als volgt aan te houden:
Portefeuille:
1 Cash (excl. spaarbuffer)
2 Financiële activa
4 Grondstoffen
5 Crypto currency
6 Varia
Niet opgenomen zijn dan: spaarbuffer en onbeschikbare vastrentende producten (tak 21 levensverzekering, groepsverzekering, et cetera).
Portefeuille:
1 Cash (excl. spaarbuffer)
2 Financiële activa
- a) Aandelen
- b) Aandelenfonsen
- c) Obligatie- en gemengde fondsen
- d) Obligaties
- e) ETF's/trackers
- f) Pensioensparen
- g) Verzekeringen (belegging-)
4 Grondstoffen
5 Crypto currency
6 Varia
Niet opgenomen zijn dan: spaarbuffer en onbeschikbare vastrentende producten (tak 21 levensverzekering, groepsverzekering, et cetera).