Belangrijkste parameters bij aankoop ETF
TIP
-
Johanzzzzzzzz
- Jr. Member

- Contacteer:
Belangrijkste parameters bij aankoop ETF
Hallo,
Ik heb mij de voorbije maanden ingelezen over de aankoop van ETF's en heb een lijstje opgesteld. Het valt op dat veel ETF's op hun hoogste punt ooit staan. Ik had dan ook graag geweten waar jullie vooral naar kijken bij de aankoop van een ETF. Is het bijvoorbeeld verstandig om naar de Koers/Winst en Koers/Boekwaarde te kijken? (ik heb gelezen dat men die cijfers bij ETF's kan manipuleren). Welke parameters raden jullie aan om zeker in de gaten te houden? (op de site van Morningstar bijvoorbeeld).
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Ik heb mij de voorbije maanden ingelezen over de aankoop van ETF's en heb een lijstje opgesteld. Het valt op dat veel ETF's op hun hoogste punt ooit staan. Ik had dan ook graag geweten waar jullie vooral naar kijken bij de aankoop van een ETF. Is het bijvoorbeeld verstandig om naar de Koers/Winst en Koers/Boekwaarde te kijken? (ik heb gelezen dat men die cijfers bij ETF's kan manipuleren). Welke parameters raden jullie aan om zeker in de gaten te houden? (op de site van Morningstar bijvoorbeeld).
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Re: Belangrijkste parameters bij aankoop ETF
1- waarin wil je beleggen: regio/grootte/sector/.... (maar waarom zou je uberhaupt minder dan wereldwijd willen spreiden)
2- diversificatie: spreiding binnen die keuze ( bvb #aandelen)
3- kosten: jaarlijkse beheerskosten
4- fiscale behandeling: kijk naar domicilie in Ierland, accumulerend fonds, niet geregistreerd in Belgie
2- diversificatie: spreiding binnen die keuze ( bvb #aandelen)
3- kosten: jaarlijkse beheerskosten
4- fiscale behandeling: kijk naar domicilie in Ierland, accumulerend fonds, niet geregistreerd in Belgie
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
de eeuwige discussie over market timing.
Mijn opinie: met geen enkele parameter rekening houden. Gewoon met de regelmaat van de klok aankopen.
Aandelen staan nu eenmaal een groot deel van de tijd ongeveer op hun all time high.
Mijn opinie: met geen enkele parameter rekening houden. Gewoon met de regelmaat van de klok aankopen.
Aandelen staan nu eenmaal een groot deel van de tijd ongeveer op hun all time high.
-
Johanzzzzzzzz
- Jr. Member

- Contacteer:
Bedankt voor de eerste reacties!
Ik heb de oefening grondig gemaakt op basis van de parameters (wereld, sectoren, fysiek,...) en weet exact welke ETF's ik wil kopen. Maar bij sommige van die ETF's zie ik momenteel bijvoorbeeld een K/W van 30. Ik heb ergens gelezen dat het niet zo interessant is om te kopen als een K/W boven de 20 uitkomt. Is dit waar of moet je bij ETF's niet zozeer kijken naar de K/W?
Ik heb de oefening grondig gemaakt op basis van de parameters (wereld, sectoren, fysiek,...) en weet exact welke ETF's ik wil kopen. Maar bij sommige van die ETF's zie ik momenteel bijvoorbeeld een K/W van 30. Ik heb ergens gelezen dat het niet zo interessant is om te kopen als een K/W boven de 20 uitkomt. Is dit waar of moet je bij ETF's niet zozeer kijken naar de K/W?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Je mag altijd je lijstje met alle nuttige details hier delen.Johanzzzzzzzz schreef: ↑7 mei 2021, 19:39 Ik heb mij de voorbije maanden ingelezen over de aankoop van ETF's en heb een lijstje opgesteld.
Dan hebben wij er misschien ook iets aan
Heel veel delen van "de markt" staan momenteel op hun hoogste punt ooit.Johanzzzzzzzz schreef: ↑7 mei 2021, 19:39 Het valt op dat veel ETF's op hun hoogste punt ooit staan.
Dat heeft niet veel met ETFs te maken.
- providerJohanzzzzzzzz schreef: ↑7 mei 2021, 19:39 Ik had dan ook graag geweten waar jullie vooral naar kijken bij de aankoop van een ETF.
- acc/dis
- assets (equite/bonds/...)
- region
- developed en/of emerging markets
- large/mid/small caps
- TER
- size
- welke index en aantal componenten
- componenten in ETF vs componenten index
- replication full/sampling - synthetic/swaps
- securities lending
- registration in EU en/of BE
- ESG/SRI/-
- op welke beurs verhandelbaar met deftig volume
-
Johanzzzzzzzz
- Jr. Member

- Contacteer:
En van ratio's? Die dingen die je bij Morningstar kan bekijken bij 'portefeuille" (Koers/winst, Koers/boekwaarde,...). Ik weet dat je volgens Bogleheads de markt niet mag proberen te timen en leid hier voor mezelf uit af dat een hoge K/W van 30 niet per se slecht hoeft te zijn. Zie ik dat zo juist?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat zijn historische parameters.
Niet dat dat totaal geen waarde heeft, maar puur daar op afgaan is geen goed idee volgens mij.
Ik wil mijzelf hier zeker niet als "expert" profileren, maar ik denk dat "in het algemeen" een K/W tussen 10 en 20 als "normaal" beschouwd wordt, dus alles daarbuiten kan je best even bekijken hoe dat komt.
Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat je bij een K/W tussen 10 en 20 niets moet bekijken
Niet dat dat totaal geen waarde heeft, maar puur daar op afgaan is geen goed idee volgens mij.
Ik wil mijzelf hier zeker niet als "expert" profileren, maar ik denk dat "in het algemeen" een K/W tussen 10 en 20 als "normaal" beschouwd wordt, dus alles daarbuiten kan je best even bekijken hoe dat komt.
Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat je bij een K/W tussen 10 en 20 niets moet bekijken
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 7 mei 2021, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn beleggers die naar verschillende ratio's kijken en denken daaruit de toekomst van de markt te kunnen voorspellen, en daarop gebaseerd proberen om het juiste moment te bepalen om te kopen en verkopen.
Er zijn beleggers die niet proberen de toekomst van de markt te voorspellen en die beleggen rekening houdend met "wat-er-ook-kan-gebeuren". Zij zorgen ervoor dat hun portefeuille op een goed manier is opgesteld zodat er altijd een aanvaardbaar resultaat is gebaseerd op het niveau van risico dat ze kunnen, moeten en willen nemen.
Je moet beslissen welke strategie jij wil aanhouden.
Er zijn beleggers die niet proberen de toekomst van de markt te voorspellen en die beleggen rekening houdend met "wat-er-ook-kan-gebeuren". Zij zorgen ervoor dat hun portefeuille op een goed manier is opgesteld zodat er altijd een aanvaardbaar resultaat is gebaseerd op het niveau van risico dat ze kunnen, moeten en willen nemen.
Je moet beslissen welke strategie jij wil aanhouden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.