Belasting bij obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Belasting bij obligaties
Ik heb ik 2023 voor 10K een Duitse obligatie gekocht met vervaldag in 2026; aankoopkoers was 91,78%.
De obligatie werd uitgegeven in 2021 aan 99,62% en wordt terugbetaald aan 100%.
Welke belasting moet ik betalen bij uitkering op vervaldag?
De obligatie werd uitgegeven in 2021 aan 99,62% en wordt terugbetaald aan 100%.
Welke belasting moet ik betalen bij uitkering op vervaldag?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Belasting bij obligaties
1) Uw bank/broker zal bij de uitbetaling de 'verdoken intrest' berekenen van deze individuele obligatie, uitgegeven onder pari (onder 100%):
10 000 * (100%-99,62%) = 10 000 * 0,38% = 38
En zal daar 30% RV op inhouden 38 * 30% = 11,40€
Volgens art 19 paragraaf 2 WIB92 mag hij dat echter maar proportioneel met de 'duur van het in bezit hebben van de obligatie' aanrekenen (dus maar 3/5 ervan). Nochtans rekenen de meeste banken/brokers dat volledig aan de laatste bezitter aan. U kan dat protesteren.
2) Of de nieuwe meerwaardebelasting van toepassing zal zijn, is nog niet duidelijk. De vraag stelt zich of het uitzitten tot eindvervaldag wel als een technische verkoop aanzien kan worden.
Indien niet, dan geen meerwaardebelasting.
Indien wel, dan zou uw meerwaarde -volgens mij- afhankelijk zijn van de waarde van de obligatie op de secundaire markt op datum van 31/12/2025 (tenzij dat < 91,78%), stel x%
=> uw meerwaarde wordt in eerste instantie 10 000 * (100% - max(x%,91,78%)) maar daar zou de 38 uit 1) van afgetrokken moeten worden, omdat u daar al 30% RV op betaald hebt.
Op het eindresultaat zou dan 10% ingehouden worden als u voor opt in kiest.
-onder voorbehoud van de ontwerptekst die uiterlijk 31/12/2025 bekend gemaakt moet worden-
Volgens art 19 paragraaf 2 WIB92 mag hij dat echter maar proportioneel met de 'duur van het in bezit hebben van de obligatie' aanrekenen (dus maar 3/5 ervan). Nochtans rekenen de meeste banken/brokers dat volledig aan de laatste bezitter aan. U kan dat protesteren.
2) Of de nieuwe meerwaardebelasting van toepassing zal zijn, is nog niet duidelijk. De vraag stelt zich of het uitzitten tot eindvervaldag wel als een technische verkoop aanzien kan worden.
Indien wel, dan zou uw meerwaarde -volgens mij- afhankelijk zijn van de waarde van de obligatie op de secundaire markt op datum van 31/12/2025 (tenzij dat < 91,78%), stel x%
=> uw meerwaarde wordt in eerste instantie 10 000 * (100% - max(x%,91,78%)) maar daar zou de 38 uit 1) van afgetrokken moeten worden, omdat u daar al 30% RV op betaald hebt.
-onder voorbehoud van de ontwerptekst die uiterlijk 31/12/2025 bekend gemaakt moet worden-
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Akkoord met bovenstaande uitleg van spaarfreakje, evenwel nog een kleine aanvulling:
3) 30% RV op de couponrente van de obligatie
jos48 heeft niet expliciet vermeld dat het een nulcoupon-obligatie betreft daarmee ...
3) 30% RV op de couponrente van de obligatie
jos48 heeft niet expliciet vermeld dat het een nulcoupon-obligatie betreft daarmee ...
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
1.Is de belasting op het verschil tussen de prijs bij uitgifte (99,62%) en de prijs bij uitbetaling op vervaldag (100%) geen 10%?spaarfreakje schreef: ↑15 december 2025, 02:57 1) Uw bank/broker zal bij de uitbetaling de 'verdoken intrest' berekenen van deze individuele obligatie, uitgegeven onder pari (onder 100%):
2.Wordt de meerwaardebelasting niet berekend op de koers van de obligatie op 31/12/2025 en de koers op vervaldag (100%)?
3.Wat is het voordeel wanneer ge kiest voor opt out?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
1) neen, het is een RV op obligaties (volgens art 19 WIB92) en dus 30%
2) wellicht wel maar er is betwisting (zoals ik zei)
3) bij opt out zou je niks moeten invullen op de belastingaangifte, als je minder meerwaarde realiseert dan 10 000 over het hele fiscale jaar;
bij opt in moet je in dat geval wat teveel aan de bron afgehouden werd, via de belastingaangifte terugvragen of het laten vallen. De teruggave gebeurt 1,5 later. Je geeft dus al zeker een gratis lening aan de Overheid.
3) bij opt out zou je niks moeten invullen op de belastingaangifte, als je minder meerwaarde realiseert dan 10 000 over het hele fiscale jaar;
bij opt in moet je in dat geval wat teveel aan de bron afgehouden werd, via de belastingaangifte terugvragen of het laten vallen. De teruggave gebeurt 1,5 later. Je geeft dus al zeker een gratis lening aan de Overheid.
Ad punt 3spaarfreakje schreef: ↑15 december 2025, 12:06 1) neen, het is een RV op obligaties (volgens art 19 WIB92) en dus 30%
Is het niet zo dat ge bij een keuze van opt out uw meerwaarde sowieso moet vermelden op je belastingsaangifte zelfs wanneer die lager is dan 10K per jaar?
Yep.jos48 schreef: ↑Vandaag 18:46Ad punt 3spaarfreakje schreef: ↑15 december 2025, 12:06 1) neen, het is een RV op obligaties (volgens art 19 WIB92) en dus 30%
Is het niet zo dat ge bij een keuze van opt out uw meerwaarde sowieso moet vermelden op je belastingsaangifte zelfs wanneer die lager is dan 10K per jaar?