Belasting op obligatietrackers
TIP
Belasting op obligatietrackers
Hoe zit het met belasting op obligatietrackers (obligatie-ETFs)? Ik denk aan
- beurstaks bij aan / verkoop
- cap. vs dis.
- ev. belasting op meerwaarde voor cap.?
Heeft iemand hier een idee van?
vb. van een kapitaliserende obligatietracker: IE00B0M62X26 - iShares Euro Inflation Linked Government Bond UCITS ETF (IBCI)
vb. van een distribuerende obligatietracker: IE00B3DKXQ41 - iShares Euro Aggregate Bond UCITS ETF (IEAG)
- beurstaks bij aan / verkoop
- cap. vs dis.
- ev. belasting op meerwaarde voor cap.?
Heeft iemand hier een idee van?
vb. van een kapitaliserende obligatietracker: IE00B0M62X26 - iShares Euro Inflation Linked Government Bond UCITS ETF (IBCI)
vb. van een distribuerende obligatietracker: IE00B3DKXQ41 - iShares Euro Aggregate Bond UCITS ETF (IEAG)
Re: Belasting op obligatietrackers
Kijk even op volgende 2 locaties:Tall Tree schreef:Hoe zit het met belasting op obligatietrackers (obligatie-ETFs)?
http://be.ishares.com/nl/rc/over/belasting
http://be.ishares.com/nl/rc/stream/pdf/ ... n_befl.pdf
Dat is de theorie tenminste. Niet elke bank/broker is steeds op de hoogte welke trackers geregistreerd zijn bij de FMSA.
Een simpel mailtje volstaat in mijn ervaring wel om dit desgevallend recht te laten zetten.
Zelf investeer ik enkel in iShares distributie-trackers die in Belgie geregistreerd zijn. (0,09% beurstax)
De trackers die jij aanhaalt zijn niet in Belgie geregistreerd.
Hierop zou je dus 0,25% beurstax op betalen (zowel voor distributie- als kapitalisatietrackers).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als ik het goed begrepen heb betaal je dan met een kapitaliserende obligatietracker in feite niet de 25% die je normaal sowieso kwijt bent op inkomsten uit obligaties!
Hoewel ik denk dat je gelijk hebt, beleg ik toch bewust enkel in distributie-trackers.Tall Tree schreef:Als ik het goed begrepen heb betaal je dan met een kapitaliserende obligatietracker in feite niet de 25% die je normaal sowieso kwijt bent op inkomsten uit obligaties!
Ik betaal dus wel steevast 25% roerende voorheffing op de inkomsten die ik hieruit verkrijg.
Ik doe dit in de veronderstelling en hoop dat ik achteraf door de Elio's van dit land zo niet plots geconfronteerd zal worden met een nieuw ingevoerde of bijgestuurde meerwaardebelasting op kapitaliserende obligatie-trackers. Volgens de geest van de Belgische wetgeving zou het me immers logisch lijken dat ook deze onderhevig zijn aan een meerwaardebelasting.
Better safe than sorry .. en daarom kies ik voor distributie-trackers.
Moest er meerwaardebelasting komen wilt dit nog steeds niet zeggen dat men met distributie beter af is dan kapitalisatie, want als je uw dividend int en je moet het telkens herinvesteren, doe je nog steeds andere kosten die je met kapitalisatie niet hebt.
Je gaat er blijkbaar vanuit dat er van de huidige regering iets overblijft na de verkiezingen
Zou Elio meer belastingen innen nu dat veel beleggers hun handelen hebben aangepast? Misschien draaien ze in de toekomst eerder de belastingen terug op sparen.
Je gaat er blijkbaar vanuit dat er van de huidige regering iets overblijft na de verkiezingen
Zou Elio meer belastingen innen nu dat veel beleggers hun handelen hebben aangepast? Misschien draaien ze in de toekomst eerder de belastingen terug op sparen.
Helaas int Di Rupo effectief meer belastingen op kapitaal.
Vorig jaar is de opbrengst van de RV met 29% gestegen tot 4,6 miljard euro. Ruim 66% van dat bedrag komt van de Vlamingen, terwijl Vlaanderen maar 58% van de bevolking uitmaakt. Belastingverhogingen treffen dus vooral Vlaanderen.
Vorig jaar is de opbrengst van de RV met 29% gestegen tot 4,6 miljard euro. Ruim 66% van dat bedrag komt van de Vlamingen, terwijl Vlaanderen maar 58% van de bevolking uitmaakt. Belastingverhogingen treffen dus vooral Vlaanderen.