Belastingaangifte tips
Re: Belastingaangifte tips
Enkel voor zeer kleine inkomens, of kleine pensioentjes, vervangingsinkomens, etc... :
Betaalde Belgische roerende voorheffing ingeven onder code 1160-04 en/of 2160-71 (R.V à 27%)
(Zie hiervoor uw bankuittreksels ...)
Doe de simulatie op de DVV site Tax on Web 2017
Onder bepaalde voorwaarden krijg je de betaalde R.V. terugbetaald
Betaalde Belgische roerende voorheffing ingeven onder code 1160-04 en/of 2160-71 (R.V à 27%)
Helaas, nooit gedaan.PJP schreef: ↑17 mei 2017, 22:07 Enkel voor zeer kleine inkomens, of kleine pensioentjes, vervangingsinkomens, etc... :
Ik koop al aandelen sinds ik 16 jaar ben. Mijn vader vulde altijd mijn belastingen in en ik zei hem elk jaar om die RV niet vergeten af te trekken. Hij deed dat nooit, want hij zei dat dit fraude was

Uiteindelijk op mijn 24ste ben ik het zelf beginnen doen.
Wat zijn die "voorwaarden" dan wel ?PJP schreef: ↑17 mei 2017, 22:07 Enkel voor zeer kleine inkomens, of kleine pensioentjes, vervangingsinkomens, etc... :
Mijn dochter had in 2016 een spaarrekening bij MeDirect die RV afhield - wegens ongereglementeerde spaarrekening - ik neem toch aan dat zij dit mag aangeven in haar belastingsaangifte (als jobstudent) ?
zoals hierboven uitgelegd:geebee schreef: ↑17 mei 2017, 23:04Wat zijn die "voorwaarden" dan wel ?PJP schreef: ↑17 mei 2017, 22:07 Enkel voor zeer kleine inkomens, of kleine pensioentjes, vervangingsinkomens, etc... :
Mijn dochter had in 2016 een spaarrekening bij MeDirect die RV afhield - wegens ongereglementeerde spaarrekening - ik neem toch aan dat zij dit mag aangeven in haar belastingsaangifte (als jobstudent) ?
laag inkomen - weinig tot niet belastbaar zijn
+ meerderjarig zijn.
Voor minderjarigen (dus ook kevva) wordt dit bij inkomen ouders gerekend en zal het niet rendabel zijn om in te brengen.
"Voor minderjarigen (dus ook kevva) wordt dit bij inkomen ouders gerekend en zal het niet rendabel zijn om in te brengen"
ik dacht tot 18 jaar dat het bij de o uders wordt geteld, ik veronderstel dat Keva +18 is
ik dacht tot 18 jaar dat het bij de o uders wordt geteld, ik veronderstel dat Keva +18 is
De verplichte jaarlijkse ziekenfondsbijdrage van 50 euro is aftrekbaar!
https://financien.belgium.be/nl/particu ... dsbijdrage
https://financien.belgium.be/nl/particu ... dsbijdrage
weing ziekenfonds die een verplichte bijdrage vragen, en indien ja dan leveren ze daaar een fiche vanaf
Dus vergeet die 50 euro maar
"3. De ziekenfondsen zullen het bedrag van de "persoonlijke bijdrage financiële verantwoordelijkheid" dat een belastingplichtige in 2014 heeft betaald via het systeem BELCOTAX aan de Algemene Administratie van de Fiscaliteit meedelen. Het bedrag van de betaalde "persoonlijke bijdrage financiële verantwoordelijkheid" zal op de verzamelstaat taxatiegegevens worden vermeld. Deze verzamelstaat en de individuele attesten (fiches 281.82) kunnen geraadpleegd worden via Belcotax on web. De bedragen zullen eveneens automatisch opgenomen worden in het Taxi-systeem. De belastingplichtigen moeten bijgevolg het bewijs van betaling niet toevoegen bij de aangifte in de personenbelasting en de taxatiediensten moeten het bewijs van betaling niet vragen aan de belastingplichtigen."
Dus vergeet die 50 euro maar
"3. De ziekenfondsen zullen het bedrag van de "persoonlijke bijdrage financiële verantwoordelijkheid" dat een belastingplichtige in 2014 heeft betaald via het systeem BELCOTAX aan de Algemene Administratie van de Fiscaliteit meedelen. Het bedrag van de betaalde "persoonlijke bijdrage financiële verantwoordelijkheid" zal op de verzamelstaat taxatiegegevens worden vermeld. Deze verzamelstaat en de individuele attesten (fiches 281.82) kunnen geraadpleegd worden via Belcotax on web. De bedragen zullen eveneens automatisch opgenomen worden in het Taxi-systeem. De belastingplichtigen moeten bijgevolg het bewijs van betaling niet toevoegen bij de aangifte in de personenbelasting en de taxatiediensten moeten het bewijs van betaling niet vragen aan de belastingplichtigen."
Ik zit bij de CM en krijg toch jaarlijks de rekening netjes opgestuurd... zal eens kijken op het ingevuld is bij tax on web
ik geef je geen enkele hoop
"1. Uit navraag bij de verschillende ziekenfondsen blijkt dat zij bij hun gerechtigden geen "persoonlijke bijdragen financiële verantwoordelijkheid" voor het jaar 2014 hebben geïnd die overeenkomstig artikel 52, 7° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aftrekbaar zijn."
dAT STAAT op die fameuze website van de fod
het is niet omdat je iets betaalt dat het aftrekbaar is
"1. Uit navraag bij de verschillende ziekenfondsen blijkt dat zij bij hun gerechtigden geen "persoonlijke bijdragen financiële verantwoordelijkheid" voor het jaar 2014 hebben geïnd die overeenkomstig artikel 52, 7° van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aftrekbaar zijn."
Ik zit ook bij CM en heb die fiche niet gekregen. Maar interessant als het klopt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Newbie
Als het de eerste keer is dat je vergeet om je buitenlandse dividenden aan te geven, en ze vallen erover, beschouwen ze dat dan als 'per ongeluk' of 'met voorbedachten rade' ?
eu............ en heb jij vorige jaar ook op de belastingsaangifte aangeduid dat je eenbuitenlandse rekening had , of is dat ook vergeten ?
op het enkele feit al van het "vergeten" aan te geven van een buitenlandse rekening aan te geven staat minstens een boeter van 625,00 euro per jaar plus alles ondoken belastingen en daar nog eens een boete op de ontdoken belastingen en 7% morartoriumintresten per jaar
schuldig met voorbedachte raden
op het enkele feit al van het "vergeten" aan te geven van een buitenlandse rekening aan te geven staat minstens een boeter van 625,00 euro per jaar plus alles ondoken belastingen en daar nog eens een boete op de ontdoken belastingen en 7% morartoriumintresten per jaar
schuldig met voorbedachte raden
-
- Newbie
nee, ik had maar 200€ ingevuld ipv 1200...niemand gezien...
euh ja sorry fout gezien, dat het bericht hierboven van iemand anders was.
Heb het nagekeken en die verplichte bijdrage wat ik betaal is blijkbaar nog iets anders en niet aftrekbaarpaul schreef: ↑21 mei 2017, 10:01 ik geef je geen enkele hoop