Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Belastingaangifte tips

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
74 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NVSTR
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer NVSTR
Verstuur privébericht

Re: Belastingaangifte tips

• Citeer

Bericht door NVSTR » 30 september 2023, 23:20

Kevva schreef: ↑20 juli 2023, 10:23 Heel eerlijk... Ik dacht altijd dat je belast werd in de schijf waarbinnen je loont valt.
Ik begon wat schrik te krijgen omdat ik dit jaar meer dan 46.440,01 euro bruto zal verdienen. Ik begon dus al te kijken in de richting van extralegale voordelen (zoals een fiets) om dat brutoloon omlaag te krijgen.
Je betaalt belastingen op je belastbaar inkomen, niet op je brutoloon.

Van je brutoloon worden RSZ-bijdragen (normaal gezien 13,07%) afgehouden, wat overblijft is je belastbaar loon. Daarop worden dan belastingen geheven.

Bij uitbetaling van je salaris wordt een inschatting gemaakt van wat je aan belastingen moet betalen: de bedrijfsvoorheffing. Afhankelijk van je situatie, bv. pensioensparen, recuperatie roerende voorheffing dividenden, enz. ga je dan te veel of te weinig vooraf betaald hebben en trek je terug (= lijkt leuk, maar je gaf overheid eigenlijk een renteloze lening) of moet je bijbetalen (= interessanter, want je kreeg een renteloze lening).

Nog een vaak voorkomend misverstand is dat overuren of premies (bv. eindejaar) niet interessant zijn, "want daar betaal je meer belastingen op". Fout: de afrekening gebeurt nà het jaar, alle inkomsten worden gewoon opgeteld, maakt niet uit of het overuren of premies of gewoon loon zijn. Van uitzonderlijke betalingen is het net voordelig dat dàn extra bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden, want dan merk je het minder bij reguliere betalingen.

Kortom: als je bruto iets extra verdient, hou je ook altijd netto meer over, je gaat er nooit minder netto door krijgen.

Tissik9
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Tissik9
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tissik9 » 1 oktober 2023, 07:37

NVSTR schreef: ↑30 september 2023, 23:20
Bij uitbetaling van je salaris wordt een inschatting gemaakt van wat je aan belastingen moet betalen: de bedrijfsvoorheffing. Afhankelijk van je situatie, bv. pensioensparen, recuperatie roerende voorheffing dividenden, enz. ga je dan te veel of te weinig vooraf betaald hebben en trek je terug (= lijkt leuk, maar je gaf overheid eigenlijk een renteloze lening) of moet je bijbetalen (= interessanter, want je kreeg een renteloze lening).
Het is de overheid die bepaalt hoeveel bedrijfsvoorheffing moet betaald worden. De werkgever heeft daar niet in te kiezen.
Het bedrag van de bedrijfsvoorheffing is meestal te hoog zodat de meeste mensen geld terug krijgen van de overheid.
Het is alleen als je een interimcontract hebt dat je wel vrij bent om te bepalen hoeveel bedrijfsvoorheffing je moet betalen.
Bij een vast contract of contract van onbepaalde duur is die vrijheid er niet.

Tissik9
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Tissik9
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tissik9 » 1 oktober 2023, 07:49

Tissik9 schreef: ↑22 juli 2023, 12:51
burgundy schreef: ↑21 juli 2023, 09:56

Wordt hoog tijd dat ze op school een vak hoe worden belastingen berekend toevoegen.
Sommigen die klagen over hoge belastingen, betalen blijkbaar minder dan dat ze dachten.
Denken als de beste het eens uitpluizen geen tijd voor.
Meehuilen met en betaal veel belastingen wel tijd voor.
Het percentage dat op de belastingbrief staat is alleen de personenbelasting.
Daarnaast is er nog de RSZ-bijdrage op je loon, de gemeentebelasting.
Er is ook nog de werkgeversbijdrage voor de RSZ. Het zit zo.
Eerst is het brutoloon. Daarop betaalt de werkgever een bijdrage van de RSZ. Brutoloon + werkgeversbijdrage voor de RSZ=loonkost (vb. 15%)
Van het brutoloon gaat 13,07% af voor de RSZ.
Van dat bedrag gaat de bedrijfsvoorheffing af (vb. 35%).
Op wat overschiet betaal je de gemeentebelasting (vb. 7%).
Het verschil tussen de loonkost en wat je uiteindelijk op je bankrekening krijgt is de totale belastingdruk. En die is voor de meeste werknemers meer dan 40%. Op je belastinbrief staat dan vb. gemiddelde belasting 25%. Dat is omdat de werkgeversbijdrage voor de RSZ, de werknemersbijdrage voor de RSZ en de gemeentebelasting niet wordt meegeteld.

iejoor
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer iejoor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door iejoor » 1 oktober 2023, 09:41

jointhan schreef: ↑16 mei 2017, 19:57 Ik ben leerkracht en zou graag berekenen wat mijn beroepskosten precies zijn.

Ik zou willen inbrengen:
- Mijn bureau (15m² van de 200m² van onze woning)
- Elektriciteit (is via zonnepanelen -> kan ik dan enkel mijn prosumententarief inbrengen? Of ook de investering voor de zonnepanelen?)
- Verwarming (is via een warmtepomp -> kan ik hier ook de investering van de zonnepanelen inbrengen?)
- Laptop
- Gsm
- Bureauspullen (balpennen, tipex, ...)

Zijn er ergens lijsten wat aanvaardbare bedragen/percentages zijn om in te brengen als beroepskost?
Als je beroepskosten inbrengt dan zal de fiscus geen forfaitaire beroepskosten inbrengen. Het is één van de twee, nooit allebei. Dan moet je al hoge beroepskosten hebben om meer te hebben dan de forfaitaire.

Ik heb dat 1x gedaan, toen ik mijn studiejaren aan de unief afkocht (dat was toen nog interessant). Die afkoop was gespreid over meerdere jaren en mocht ik als beroepskosten inbrengen. Daarbij heb ik een burootje in ons huis mee in rekening gebracht. Ik rekende toen dat burootje als 2/3 privé en 1/3 beroeps en 4 vierkante meter van ons huis van 150. Dus de elektriciteits rekening en de gas rekening van een gans jaar x 1/3 x 4/150. Ook enkele ITC boeken die ik zelf gekocht had rekende ik 100% aan. Mijn PC afgeschreven over 5 jaar dus PC x 1/3 x 1/5. Kledij niet want als ITCer draag ik geen speciale overall of werkschoenen of zoiets.
Al bij al waren dit kleine sommen, alleen al afkoopsom voor mijn studiejaar was hoger dan de forfaitaire beroepsonkosten.
De fiscus heeft toen geen vragen gesteld.

Een collega gaf ieder jaar beroepskosten aan. Hij was veel op verplaatsing en gaf alle bonnetjes van middagmaaltijden aan, ook al ontvingen wij hiervoor van de werkgever een forfaitaire vergoeding voor die zeker de uitgave van restaurant dekte. De ficus heeft 1x vragen gesteld. Maar blijkbaar sluit de wet niet uit dat je bonnetjes van middagmaaltijden aangaf. De forfaitaire onkostenvergoeding van restaurant moesten we immers niet aangeven.

iejoor
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer iejoor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door iejoor » 1 oktober 2023, 10:21

volgens testaankoop :

" ... Je vindt een praktisch overzicht van de berekening van de werkelijke beroepskosten in de Belastinggids 2023. ..."

https://www.test-aankoop.be/geld/belast ... of-forfait

De aankoop van deze gids mag je zeker aangeven.

nog enkele tips : https://www.jobat.be/nl/art/welke-beroe ... elastingen

J Lawieck
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer J Lawieck
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door J Lawieck » 1 oktober 2023, 11:30

NVSTR schreef: ↑30 september 2023, 23:20 Nog een vaak voorkomend misverstand is dat overuren of premies (bv. eindejaar) niet interessant zijn, "want daar betaal je meer belastingen op". Fout: de afrekening gebeurt nà het jaar, alle inkomsten worden gewoon opgeteld, maakt niet uit of het overuren of premies of gewoon loon zijn.
Hoe je het ook noemt, als ik via tax calc mijn gegevens invul en dan nog eens alsof ik 5000 euro bruto overuren (+4681.3 ingevuld bij code 1250) gedaan heb, dan kom ik uit op 52% rsz+personenbelasting voor die extra 5000.
Ik vind dat veel.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 1 oktober 2023, 12:07

Tissik9 schreef: ↑1 oktober 2023, 07:49 Van het brutoloon gaat 13,07% af voor de RSZ.
Van dat bedrag gaat de bedrijfsvoorheffing af (vb. 35%).
Op wat overschiet betaal je de gemeentebelasting (vb. 7%).
Gemeentebelasting is op het belastbaar inkomen. Niet op wat overschiet na de bedrijfsvoorheffing.
Bedrijfsvoorheffing is gewoon een voorschot op de uiteindelijke belasting die je zal moeten betalen.

NVSTR
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer NVSTR
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door NVSTR » 2 oktober 2023, 08:38

J Lawieck schreef: ↑1 oktober 2023, 11:30
NVSTR schreef: ↑30 september 2023, 23:20 Nog een vaak voorkomend misverstand is dat overuren of premies (bv. eindejaar) niet interessant zijn, "want daar betaal je meer belastingen op". Fout: de afrekening gebeurt nà het jaar, alle inkomsten worden gewoon opgeteld, maakt niet uit of het overuren of premies of gewoon loon zijn.
Hoe je het ook noemt, als ik via tax calc mijn gegevens invul en dan nog eens alsof ik 5000 euro bruto overuren (+4681.3 ingevuld bij code 1250) gedaan heb, dan kom ik uit op 52% rsz+personenbelasting voor die extra 5000.
Ik vind dat veel.
Uiteraard is dat (veel te) veel.

Maar die tax calc weet helemaal niet of dat over overuren of over iets anders gaat... elke euro inkomen is een euro inkomen (uit "loon"), klaar. Behalve natuurlijk flexijobs enz. maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om bijkomende ("marginale") inkomsten, en ja de aanslagvoet daarop stijgt.

En wat ik bedoel is dat je voor elke bruto euro extra inkomen, je netto inkomen toeneemt. Die toename is alsmaar minder groot, maar ze is we wel. Ik hoor nl. vaak mensen spreken alsof hun bruto inkomen omhoog gaat en als gevolg daarvan hun netto inkomen omlaag. Of ze denken dat ze op hun regulier inkomen zeg maar 10% belast worden en op hun overuren of eindejaarspremie 85%.

Timoootjex
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Timoootjex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Timoootjex » 2 oktober 2023, 08:49

NVSTR schreef: ↑2 oktober 2023, 08:38

En wat ik bedoel is dat je voor elke bruto euro extra inkomen, je netto inkomen toeneemt. Die toename is alsmaar minder groot, maar ze is we wel. Ik hoor nl. vaak mensen spreken alsof hun bruto inkomen omhoog gaat en als gevolg daarvan hun netto inkomen omlaag. Of ze denken dat ze op hun regulier inkomen zeg maar 10% belast worden en op hun overuren of eindejaarspremie 85%.
Ja maar als je net in een hogere belastingsschijf komt door een bruto opslag dan kan het zijn dat je netto inkomen zakt. Dat is het vooral.

sintorama
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer sintorama
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door sintorama » 2 oktober 2023, 08:53

Timoootjex schreef: ↑2 oktober 2023, 08:49 Ja maar als je net in een hogere belastingsschijf komt door een bruto opslag dan kan het zijn dat je netto inkomen zakt. Dat is het vooral.
Nee, dat kan niet.

Timoootjex
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Timoootjex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Timoootjex » 2 oktober 2023, 10:03

Dan heb ik me iets wijs laten maken >:D

sintorama
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer sintorama
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door sintorama » 2 oktober 2023, 10:57

Timoootjex schreef: ↑2 oktober 2023, 10:03 Dan heb ik me iets wijs laten maken >:D
Uw volledige loon wordt nooit aan een bepaald percentage belast. Stel: je krijg 1 euro opslag, en je valt daardoor net in een hogere schijf. Dan wordt enkel die ene euro aan die hogere schijf belast. Aangezien het belastingspercentage op de hoogste schijf lager ligt dan 100% (voorlopig althans), zal je aan die ene euro altijd nog een paar centjes overhouden die bij je vorige netto-loon worden opgeteld. Je zult dus niet veel extra overhouden aan die ene euro, maar je netto-loon gaat wel degelijk een paar centjes omhoog.

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 2 oktober 2023, 12:13

Timoootjex schreef: ↑2 oktober 2023, 10:03 Dan heb ik me iets wijs laten maken >:D
Voor de bedrijfsvoorheffing kon dat vroeger wel omdat die in schijven van 15€ werd berekend. Maar sinds dit jaar wordt de BV ook op het juiste brutobedrag berekend. Zie https://www.partena-professional.be/nl/ ... nuari-2023

Maar bij beide werd het juiste bedrag aan personenbelasting bij uw aanslag berekend. Het geen je vroeger maandelijks uitspaarde aan BV als je juist onder de volgende trap zat werd bij de belastingberekening aangepast. Nu wordt dat verschil door de juiste berekening van de BV onmiddellijk maandelijks geïnd. Hierdoor kon bij gelijkblijvend loon je nettoloon van januari 2023 lager zijn dan dat van december 2022.

Ik had trouwens de afschaffing van die 15€ trappen in de BV ook niet opgemerkt totdat je de vraag stelde :)
Ik dacht dat het door de indexering kwam.

NVSTR
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer NVSTR
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door NVSTR » 2 oktober 2023, 21:03

Jij niet alleen, dat was eigenlijk net m'n hele punt. ;)

Kortom, van elke euro die je bruto extra verdient hou je netto meer dan niks over, met alle andere parameters gelijkgehouden en op jaarbasis bekeken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

74 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy