belastingen voor nieuwe belegger degiro/lynx
TIP
belastingen voor nieuwe belegger degiro/lynx
Ik ben van plan te beginnen beleggen bij degiro of lynx. Welke raden jullie aan voor mijn beperkt budged (€500 a €1000/jaar).
Ook vraag ik mij af hoe het zit met alle Belgische belastingen rond beleggen? Welke tarieven zijn hier van toepassing?
Als student krijg ik jaarlijks zo'n vereenvoudigde, vooraf ingevulde, belastingbrief. Ik ga waarschijnlijk een volledige brief moeten invullen? Welke dingen zal ik hier extra moeten invullen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ook vraag ik mij af hoe het zit met alle Belgische belastingen rond beleggen? Welke tarieven zijn hier van toepassing?
Als student krijg ik jaarlijks zo'n vereenvoudigde, vooraf ingevulde, belastingbrief. Ik ga waarschijnlijk een volledige brief moeten invullen? Welke dingen zal ik hier extra moeten invullen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Re: belastingen voor nieuwe belegger degiro/lynx
Ik las zonet dat lynx omwille van de brexit momenteel geen nieuwe klanten aanneemt. Mijn keuze zal dan waarschijnlijk naar degiro gaan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hier een interessant overzicht.
Wat het invullen van belastingaangifte betreft laat ik meer ervaren forumleden antwoorden.
Heb je een specifiek doel/resultaat voor ogen of gewoon om eens te proberen, want sparen brengt niets op?
Wat de broker betreft, heb je een idee van hoe je dat geld wilt beleggen?
Op welke beurs? Aandeel, fonds, tracker, obligaties of een mix?
Wil je dat budget erg spreiden over verschillende effecten en aankoopmomenten?
Maak eens een berekening met de standaardtarieven die op alle sites van de brokers te vinden zijn, maar als je effectief wil spreiden in tijd en over verschillende investeringen met €500/1000/jaar is het misschien interessant te opteren voor de kernselectie van DeGiro (met wat administratief werk erbij) of het Keyplan systeem van Keytrade?
Oh ja en eigenlijk moet eerst even je risocoprofiel bepalen: wat als er na een jaar of 2 of 5 één of andere crisis is en alle euros die je investeerde (op dat moment) nog maar de helft waard zijn, wat zou je dan doen?
Heb je al een idee van voor wat je dat geld in de toekomst wil gebruiken en op welke termijn?
Of is dat letterlijk 'vrij geld' dat je even goed voor 30 jaar kunt missen?
Wat het invullen van belastingaangifte betreft laat ik meer ervaren forumleden antwoorden.
Heb je een specifiek doel/resultaat voor ogen of gewoon om eens te proberen, want sparen brengt niets op?
Wat de broker betreft, heb je een idee van hoe je dat geld wilt beleggen?
Op welke beurs? Aandeel, fonds, tracker, obligaties of een mix?
Wil je dat budget erg spreiden over verschillende effecten en aankoopmomenten?
Maak eens een berekening met de standaardtarieven die op alle sites van de brokers te vinden zijn, maar als je effectief wil spreiden in tijd en over verschillende investeringen met €500/1000/jaar is het misschien interessant te opteren voor de kernselectie van DeGiro (met wat administratief werk erbij) of het Keyplan systeem van Keytrade?
Oh ja en eigenlijk moet eerst even je risocoprofiel bepalen: wat als er na een jaar of 2 of 5 één of andere crisis is en alle euros die je investeerde (op dat moment) nog maar de helft waard zijn, wat zou je dan doen?
Heb je al een idee van voor wat je dat geld in de toekomst wil gebruiken en op welke termijn?
Of is dat letterlijk 'vrij geld' dat je even goed voor 30 jaar kunt missen?
Dankjewel voor jouw antwoord itssam.
Ik heb momenteel geen specifiek doel voor ogen, het is inderdaad meer omdat sparen helemaal niets meer op brengt.
Ik dacht vooral aan aandelen, op de belgische, nederlandse en us beurs.
Voldoende spreiden over verschillende aandelen/aankoopmomenten was inderdaad ook wel mijn plan. Kwestie van toch enige vorm van risico spreiding in te bouwen.
Het bedrag waarmee ik zou beleggen is zoals jij zegt 'vrij geld'. Dus het is niet zo dat ik op een gegeven moment mijn aandelen zou 'moeten' verkopen omdat ik dat geld nodig heb voor iets anders.
Hopelijk kan een van de meer ervaren leden me inderdaad nog verder uitleggen hoe het zit met de belastingen.
Ik heb momenteel geen specifiek doel voor ogen, het is inderdaad meer omdat sparen helemaal niets meer op brengt.
Ik dacht vooral aan aandelen, op de belgische, nederlandse en us beurs.
Voldoende spreiden over verschillende aandelen/aankoopmomenten was inderdaad ook wel mijn plan. Kwestie van toch enige vorm van risico spreiding in te bouwen.
Het bedrag waarmee ik zou beleggen is zoals jij zegt 'vrij geld'. Dus het is niet zo dat ik op een gegeven moment mijn aandelen zou 'moeten' verkopen omdat ik dat geld nodig heb voor iets anders.
Hopelijk kan een van de meer ervaren leden me inderdaad nog verder uitleggen hoe het zit met de belastingen.
Wat heb je al gevonden als informatie?
Er zijn goede websites die je makkelijk kan vinden.
Het meeste word wekelijks herhaald op dit forum.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Voor zover ik al gevonden heb betaal je 0.12% bij de aan-/verkoop van aandelen.
Op dividenden betaal je 35%, waarbij de eerste €800 is vrijgesteld.
Klopt dit? Zo ja, houd degiro deze belastingen zelf af en storten zij deze aan de Belgische staat of moet ik dit zelf doen via mijn belastingbrief?
Ik heb ook al gelezen dat brokers die 35% sowieso afhouden en je via je belastingaangifte alles moet terugvragen wat ze op de eerste €800 vorderen, weet iemand hoe dit zit bij degiro?
Alvast bedankt.
Klopt dit? Zo ja, houd degiro deze belastingen zelf af en storten zij deze aan de Belgische staat of moet ik dit zelf doen via mijn belastingbrief?
Ik heb ook al gelezen dat brokers die 35% sowieso afhouden en je via je belastingaangifte alles moet terugvragen wat ze op de eerste €800 vorderen, weet iemand hoe dit zit bij degiro?
Alvast bedankt.
van spaargids krijg je een korting , zodat je slechts 30 % roerende voorheffing op je dividend moet betalenkobe1 schreef: ↑29 december 2020, 22:45 Voor zover ik al gevonden heb betaal je 0.12% bij de aan-/verkoop van aandelen.
Alvast bedankt.
Beurstaks die je betaald word afgehouden door broker zelf als je dat wil , staat standaard zo ingesteld.
Eventuele bronbelastingen worden ook afgehouden voor beleggingen in buitenland .
Er is een formulier dat je moet invullen om de bronbelastingen te verminderen naar 15% dat je moet invullen
beschikbaar op de website ( W-8BEN )
Dividend en coupons moet je nog aangeven via belastingen , je krijgt elk jaar een overzicht van wat je hebt ontvangen meestal in Maart krijg je een jaaroverzicht dat je kunt downloden van het jaar voordien .En die je kunt gebruiken voor je belastingbrief in te vullen . Is allemaal zeer simpel , 1 code op je belastingbrief en je mag betalen
.
De 800 € vrijstelling op roerende voorheffingen van dividenden mag je hiervan aftrekken is de rekening op 2 personen dan is het 2x 800€
En niet vergeten te melden aan het aanspreekpunt want het is een buitenlandse rekening .
Risicoprofiel bepalen gebeurd via een kennistoets dat je moet invullen voor dat je kunt handelen in sommige producten .
Denk dat ik niks vergeten ben
Eventuele bronbelastingen worden ook afgehouden voor beleggingen in buitenland .
Er is een formulier dat je moet invullen om de bronbelastingen te verminderen naar 15% dat je moet invullen
beschikbaar op de website ( W-8BEN )
Dividend en coupons moet je nog aangeven via belastingen , je krijgt elk jaar een overzicht van wat je hebt ontvangen meestal in Maart krijg je een jaaroverzicht dat je kunt downloden van het jaar voordien .En die je kunt gebruiken voor je belastingbrief in te vullen . Is allemaal zeer simpel , 1 code op je belastingbrief en je mag betalen

De 800 € vrijstelling op roerende voorheffingen van dividenden mag je hiervan aftrekken is de rekening op 2 personen dan is het 2x 800€
En niet vergeten te melden aan het aanspreekpunt want het is een buitenlandse rekening .
Risicoprofiel bepalen gebeurd via een kennistoets dat je moet invullen voor dat je kunt handelen in sommige producten .
Denk dat ik niks vergeten ben

Bedankt voor de volledige uitleg lop.
Bedoel je dat ik dan het ontvangen bedrag - €800 moet invullen op de belastingbrief? Of vul ik daar wel het volledige bedrag in?Is allemaal zeer simpel , 1 code op je belastingbrief en je mag betalen.
Hier had ik nog niets van gelezen, bedankt voor die info. Waar juist zou ik dit moeten doen? Is dit via het online platform MyMinFin van de FOD financien?En niet vergeten te melden aan het aanspreekpunt want het is een buitenlandse rekening .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt niet.
De TOB is meestal 0,35% maar niet voor alles.
Klopt niet.
RV op dividenden is meestal 30% maar niet voor alles.
Een eerste schijf van dividenden kan je terugvragen via de belastingaangifte, maar niet voor alle dividenden.
Ik zou op een eenvoudigere manier beginnen als ik van u was ... ;-)
Buitenlandse rekening hier aangeven https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... rekeningenkobe1 schreef: ↑30 december 2020, 17:48 Bedankt voor de volledige uitleg lop.
Bedoel je dat ik dan het ontvangen bedrag - €800 moet invullen op de belastingbrief? Of vul ik daar wel het volledige bedrag in?Is allemaal zeer simpel , 1 code op je belastingbrief en je mag betalen.
Hier had ik nog niets van gelezen, bedankt voor die info. Waar juist zou ik dit moeten doen? Is dit via het online platform MyMinFin van de FOD financien?En niet vergeten te melden aan het aanspreekpunt want het is een buitenlandse rekening .
Het is inderdaad het bedrag dat je ontvangen hebt min die 800€
Heb je bijvoorbeeld 2000€ aan dividend ontvangen gedurende het jaar dan mag je invullen 1200€
Als de rekening op 2 namen staat mag je invullen 400€
De beurstaks op aandelen bedraagt 0,35%
De beurtaks op obligaties , vastgoedvernootschappen bedraagt 0,12%
Bij de giro kun je altijd zien wat de kosten zijn voor dat je het order plaatst .
Eventuele dividenden die gelden als terugkeer van kapitaal worden door de giro 1x per jaar verrekend deze krijg je dan
teruggestort op je rekening meestal is dit in september maar dit jaar was het november .
Dit heb je veel als je investeert in buitenlands vastgoed , bijvoorbeeld WP Carey ( WPC )
Dit is omdat reits in een gunstiger belastingregime vallen dan aandelen .
Op het dividend dat je ontvangt moet je 30% roerende voorheffingen betalen .
Krijg je 100€ moet je dus 30€ aan de kant houden voor de belastingen .
Kom je op jaarbasis maar aan 800€ moet je dus niks betalen en vul je 0 in op uw belastingbrief.
En een vinkje aanduiden dat je een buitenlandse rekening hebt op je belastingbrief .
Eventuele bronbelastingen worden afgehouden door de giro zelf.
Laatst gewijzigd door lop op 31 december 2020, 04:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik heb al gelezen dat ook de roerende voorheffing automatisch wordt afgehouden door de broker en dat je deze moet terug vorderen voor het deel onder de €800. Maar zoals ik het van jou begrijp is dit dus bij degiro niet het geval?
Ik heb al gelezen dat ook de roerende voorheffing automatisch wordt afgehouden door de broker en dat je deze moet terug vorderen voor het deel onder de €800. Maar zoals ik het van jou begrijp is dit dus bij degiro niet het geval?
Nee De giro is een buitenlandse broker en houden alleen de beurstaks en evetuele bronbelastingen af .
Bekijk het zo de roerende voorheffingen kun je nog een laten opbrengen op een spaarboekje voor dat je ze moet betalen
Bekijk het zo de roerende voorheffingen kun je nog een laten opbrengen op een spaarboekje voor dat je ze moet betalen

Je moet je dividendbelasting aangeven en betalen voor buitenlandse bedrijven, deze worden niet standaard afgehouden (enkel de bronheffing uit het land van dat bedrijf).
Voorbeeld: Apple betaalt 1€ dividend uit, waarvan 30% bronheffing van US (0,3€), dus je krijgt netto 0,7€. Op die 0,7€ moet je een Belgische belasting betalen van 30%. Die 0,7€ geef je in in je belastingsaangifte in vakje 1444/2444. Dan kan je die 30% van die 0,7€ terug krijgen en moet je 0,21€ (30% van 0,7€) invullen in vakje 1437/2437.
Als je geen dividenden ontvangt moet je niets invullen
je kan tot 800€ bruto aan dividenden ingeven in je belastingsaangifte en dan krijg je die 30% terug via de belastingen (enkel op aandelen, niet voor ETFs!).
Er is geen meerwaardebelasting of belasting op kapitaalwinsten indien je handelt volgens het principe van een goede huisvader (maw geen daytrader bent)
Voorbeeld: Apple betaalt 1€ dividend uit, waarvan 30% bronheffing van US (0,3€), dus je krijgt netto 0,7€. Op die 0,7€ moet je een Belgische belasting betalen van 30%. Die 0,7€ geef je in in je belastingsaangifte in vakje 1444/2444. Dan kan je die 30% van die 0,7€ terug krijgen en moet je 0,21€ (30% van 0,7€) invullen in vakje 1437/2437.
Als je geen dividenden ontvangt moet je niets invullen
je kan tot 800€ bruto aan dividenden ingeven in je belastingsaangifte en dan krijg je die 30% terug via de belastingen (enkel op aandelen, niet voor ETFs!).
Er is geen meerwaardebelasting of belasting op kapitaalwinsten indien je handelt volgens het principe van een goede huisvader (maw geen daytrader bent)
-
- Newbie
- Contacteer:
Mogelijk dat Degiro niet beschikbaar is voor inwoners uit Belgie?
Belgie staat niet in het lijstje van landen bij het aanmaken van een account...
Belgie staat niet in het lijstje van landen bij het aanmaken van een account...