Belastingen berekenen aanslagjaar 2021 inkomen 2020
Re: Belastingen berekenen aanslagjaar 2021 inkomen 2020
Ik denk dat dit incorrect is.
Net in tax calc gesimuleerd met een fictief bedrag aan inkomsten.
Voor het te betalen bedrag heb ik daarna giften toegevoegd zodat 60% daarvan + gemeentebelasting net op het te betalen bedrag kwam. Resultaat werd daardoor 0.
Maar dit was wel bij de aangifte van één persoon.
Wat wel kan bij gezamenlijke aangiftes is volgende situatie:
Giften worden verdeeld over de twee partners naargelang het gezamenlijk belastbaar inkomen.
Bijvoorbeeld gezamenlijk belastbaar inkomen van ene partner is 16.000€ (2/3e), van andere partner 8.000€ (1/3e).
Een gift van 100€ geeft een belastingvermindering van 60€ en wordt verdeeld als volgt: 40€ (2/3e) bij de ene partner, 20€ (1/3e) bij de andere.
De 40€ belastingvermindering voor de ene partner is geen probleem, die zal volledig in mindering komen.
De 20€ bij de andere partner vormt wel een probleem, want op het inkomen van die partner is geen belasting verschuldigd. Dit gaat nergens van in mindering, want er is voor die partner geen te betalen belasting. Wordt ook niet overgeheveld naar de andere kolom.
-> 20€ minder belastingteruggave hierdoor.
Dit speelt trouwens ook bij gezamenlijk belasten waar de huwelijksquotiënt in werking treedt!
Inderdaad ik bedoelde de individuele federale belastingen berekend op het netto belastbaar inkomen na eventueel huwelijksquotient niet de gezamenlijke federale belastingen.
De giften zijn gezamenlijk maar worden obv dat inkomen verdeeld. Dat is het nadeel van giften hiermee kan je niet echt aan fiscale optimalisatie tussen de echtgenoten doen zoals bij de belastingverminderingen voor bouwsparen, lange termijnsparen en woonbonus. Daar kan je de bedragen zelf verdelen obv het eigendomsrecht en huwemijksstelsel zolang je niet over de individuele korven gaat. Ook hier kan de individuele korf volledig verloren gaan zoals bij de echtgenote met het laagste inkomen in uw voorbeeld.
Belastingverminderingen worden steeds op individuele basis toegekend. Enkel het niet gebruikte saldo van het bouwsparen, lange termijnsparen, woonbonus wordt overgedragen naar uw induviduele gewestelijke belastingen. Ook niet altijd als die gewestelijke vorm ervan reeds volledig is toegepast. Maar ook hier is overdracht naar de andere partner niet mogelijk.
Ten slotte is de volgorde van de belastingverminderingen ook belangrijk. Bij de federale belastingen worden eerst de belastingverminderingen voor het bouwsparen, lange termijnsparen, woonbonus toegepast. Vervolgens die voor pensioensparen en dan giften. Hierdoor kan het zijn dat uw giften maar gedeeltelijk of zelfs niet in aanmerking komen om uw federale belasting te verminderen omdat die al tot 0€ werd teruggebracht door een vorige belastingvermindering.
De giften zijn gezamenlijk maar worden obv dat inkomen verdeeld. Dat is het nadeel van giften hiermee kan je niet echt aan fiscale optimalisatie tussen de echtgenoten doen zoals bij de belastingverminderingen voor bouwsparen, lange termijnsparen en woonbonus. Daar kan je de bedragen zelf verdelen obv het eigendomsrecht en huwemijksstelsel zolang je niet over de individuele korven gaat. Ook hier kan de individuele korf volledig verloren gaan zoals bij de echtgenote met het laagste inkomen in uw voorbeeld.
Belastingverminderingen worden steeds op individuele basis toegekend. Enkel het niet gebruikte saldo van het bouwsparen, lange termijnsparen, woonbonus wordt overgedragen naar uw induviduele gewestelijke belastingen. Ook niet altijd als die gewestelijke vorm ervan reeds volledig is toegepast. Maar ook hier is overdracht naar de andere partner niet mogelijk.
Ten slotte is de volgorde van de belastingverminderingen ook belangrijk. Bij de federale belastingen worden eerst de belastingverminderingen voor het bouwsparen, lange termijnsparen, woonbonus toegepast. Vervolgens die voor pensioensparen en dan giften. Hierdoor kan het zijn dat uw giften maar gedeeltelijk of zelfs niet in aanmerking komen om uw federale belasting te verminderen omdat die al tot 0€ werd teruggebracht door een vorige belastingvermindering.
Als een deel van het belastingvoordeel voor giften dreigt verloren te gaan wegens geen belasting verschuldigd,
kan je eens proberen of het helpt om een bedrag aan te geven bij niet verplicht aan te geven roerende inkomsten (code 1160).
Hoe kan dit helpen?
Als je dergelijke inkomsten vrijwillig aangeeft, recupereer je de 30% RV en wordt je in de plaats daarvan in de personenbelasting belast. Dit levert behoudens enkele speciale gevallen niks op, meestal is die personenbelasting ook 30%: vestzak-broekzak.
Maar het verschil is dat het nu personenbelasting is. Personenbelasting waarop belastingvoordeel giften toch nog in mindering te brengen is; terwijl die RV toch in zijn geheel terugbetaalbaar blijft.
Resultaat: belastingaftrek giften gaat niet verloren
Je moet uiteraard wel roerende inkomsten hebben waar je RV op betaald hebt.
kan je eens proberen of het helpt om een bedrag aan te geven bij niet verplicht aan te geven roerende inkomsten (code 1160).
Hoe kan dit helpen?
Als je dergelijke inkomsten vrijwillig aangeeft, recupereer je de 30% RV en wordt je in de plaats daarvan in de personenbelasting belast. Dit levert behoudens enkele speciale gevallen niks op, meestal is die personenbelasting ook 30%: vestzak-broekzak.
Maar het verschil is dat het nu personenbelasting is. Personenbelasting waarop belastingvoordeel giften toch nog in mindering te brengen is; terwijl die RV toch in zijn geheel terugbetaalbaar blijft.
Wat betreft woon-werkverkeer. Ik ben iemand die dagelijks naar het werk fietst (ik ga nooit met de auto). Ik krijg hier een fietsvergoeding voor.
Maar kan ik in mijn aangifte alsnog voor de forfait gaan?
Maar kan ik in mijn aangifte alsnog voor de forfait gaan?
Zie https://financien.belgium.be/nl/particu ... r/fiets#q3
Rekent de werkgever meer als 0,24€/km aan?
Indien niet moet je ze niet aangeven.
Anders het verschil tussen vergoeding/km en 0,24€/km. Staat ze bij ander vervoermiddel dan heb je een vrijstelling van 410€ die je bij vrijstelling woon werkverkeer invuld. Zie opm fiscus om nieuwe fiche 281.11 aan werkgever te vragen. Je verliest bij die optie de vrijstelling van 0,24€/km.
Ja je kan voor de forfait kiezen. Je mag dan niets invullen bij werkelijke beroepskosten.
Op mijn fiche 281.10 staat bij diverse inlichtingen wel 'verplaatsingen met fiets' - 2730km met een totale vergoeding van 573,30.
Ik krijg 0,21 euro per km.
Geen idee of ik aanspraak maak op de forfait?
Ik krijg 0,21 euro per km.
Geen idee of ik aanspraak maak op de forfait?
Iedereen die geen werkelijke beroepskosten aangeeft heeft recht op het forfait.
En zelfs als je die wél aangeeft en het aangegeven totaal is lager dan het forfait (nà aftrek van wat de fiscus niet aanvaard heeft), dan wordt automatisch het forfait toegepast.
En zelfs als je die wél aangeeft en het aangegeven totaal is lager dan het forfait (nà aftrek van wat de fiscus niet aanvaard heeft), dan wordt automatisch het forfait toegepast.
Dus ik mag gewoon in die code voor het woon-werkverkeer de €410 invullen?
Wat als ik iets moet bewijzen?
Neen, want uw fietsvergoeding is niet belastbaar. Enkel als je ook belastbare woon-werkberplaatsingen hebt in uw fiche 281.20.
Die bij diverse inlichtingen is uw vrijgestelde fietsvergoeding.
Je krijgt wel de 30% forfait met max van 4280€ maar niet de forfait voor woon-werk verkeer en/of verre verplaatsingen. Voor die laatsten moeten er terugbetalingen woon-werkverkeer op je fiche staan en de afstand enkel >= 75km zijn.
TOW doet moeilijk als je 410 invult zonder woon-werkverkeer. Je zou in uw geval belast worden op 163,3€ terwijl de volledige 573,3€ vrijgesteld is!
Ik slaag er maar niet in om via de wizard code 1384 (aftrekbaar bedrag van de uitgaven voor opvang van kinderen) goed in te vullen. De lijn met kosten voor kinderopvang van mijn jongste zoontje van 1 jaar wordt steeds paars en dan verschijnt er volgende foutmelding:
! Gelieve het aantal kinderen ten laste na te kijken in vak II, B. U kan niet tegelijkertijd genieten van de belastingvermindering voor kinderoppas en de verhoging van de belastingvrije som voor kinderen jonger dan 3 jaar.
"Overbrengen in de aangifte" kan ik dus niet toepassen.
Nochtans heb ik in vak II, B. telkens 0 ingevuld, maar ook hier krijg ik een foutmelding:
! = Vooraleer de berekening van het geraamde bedrag van de belastingen te kunnen maken, moet u eerst de volgende fouten corrigeren (de delen en de vakken die fouten bevatten zijn aangeduid met een rood !). Om naar de aangeduide fouten te gaan, klikt u op het (de) vak(ken) in de lijst hieronder.
Deel Vak Beschrijving Codes
Deel 1 Vak II Gelieve een bedrag groter dan nul in te geven voor de code 1038. 1038
Wie weet raad? Alvast bedankt.
! Gelieve het aantal kinderen ten laste na te kijken in vak II, B. U kan niet tegelijkertijd genieten van de belastingvermindering voor kinderoppas en de verhoging van de belastingvrije som voor kinderen jonger dan 3 jaar.
Nochtans heb ik in vak II, B. telkens 0 ingevuld, maar ook hier krijg ik een foutmelding:
! = Vooraleer de berekening van het geraamde bedrag van de belastingen te kunnen maken, moet u eerst de volgende fouten corrigeren (de delen en de vakken die fouten bevatten zijn aangeduid met een rood !). Om naar de aangeduide fouten te gaan, klikt u op het (de) vak(ken) in de lijst hieronder.
Deel 1 Vak II Gelieve een bedrag groter dan nul in te geven voor de code 1038. 1038
kinderen ten laste op 1 zeten (afin als het er 1 is)Mottason schreef: ↑9 juli 2021, 16:48 Ik slaag er maar niet in om via de wizard code 1384 (aftrekbaar bedrag van de uitgaven voor opvang van kinderen) goed in te vullen. De lijn met kosten voor kinderopvang van mijn jongste zoontje van 1 jaar wordt steeds paars en dan verschijnt er volgende foutmelding:
Bedrag kinderopvangkost invullen (hou rekening met beperking bedrag per dag)
De forfait (kinderen kleiner dan 3j waarvoor u geen kosten inbrengt) leeg laten.
Als één van de partners geen eigen inkomsten heeft en een deel van de inkomsten van zijn partner bekomt via het huwelijksquotiënt, dan kan je meestal een deel van de bevrijdende RV recupereren omdat de marginale belastingvoet van de partner zonder inkomsten meestal onder 30% ligt (in mijn geval op 0% zodat wij op onze roerende inkomsten slechts 15% belasting betalen i.p.v. 30%).el perro schreef: ↑30 juni 2021, 17:13 Als een deel van het belastingvoordeel voor giften dreigt verloren te gaan wegens geen belasting verschuldigd,
Hoe kan dit helpen?
Dit is bijvoorbeeld ook interessant voor gepensioneerden: een koppel dat bijvoorbeeld samen 20.000€ pensioen krijgt, betaalt daarop geen belastingen en kan al hun roerende voorheffing aangeven in hun aangifte. Deze 30% wordt volledig teruggestort (als het bedrag niet te hoog wordt natuurlijk). Zo worden hun bruto roerende inkomsten netto.
Kinderen ten laste is in ons geval 2, dit geheel ter zijde.zao schreef: ↑9 juli 2021, 20:04kinderen ten laste op 1 zeten (afin als het er 1 is)Mottason schreef: ↑9 juli 2021, 16:48 Ik slaag er maar niet in om via de wizard code 1384 (aftrekbaar bedrag van de uitgaven voor opvang van kinderen) goed in te vullen. De lijn met kosten voor kinderopvang van mijn jongste zoontje van 1 jaar wordt steeds paars en dan verschijnt er volgende foutmelding:
Bedrag kinderopvangkost invullen (hou rekening met beperking bedrag per dag)
De forfait (kinderen kleiner dan 3j waarvoor u geen kosten inbrengt) leeg laten.
Van de oudste zoon (3 jaar) verschijnt zijn naam in de wizard voor de kinderopvangkosten, maar voor de jongste van 1 jaar kan ik alleen 'Ander' selecteren. Ik denk dat er nog steeds iets fout is?
Kijk eens bij documenten, mogelijk heeft de fiscus geen attest gekregen voor de jongste.
Is de kinderopvangskost voor de jongste minder dan 610€? Dan doe je voordeel met de belastingvrije som.
Die "ander" kan wel juist zijn als de jongste in 2020 werd geboren. De fiscus kent die jongste nog niet omdat er nog geen kinderopvangstkosten / kinderen ten laste voor werden opgegeven. Zij gaan er mogelijk vanuit dat de forfaitaire verhoging gedurende de eerste 3jaae voordeliger is.
Is de kinderopvangskost voor de jongste minder dan 610€? Dan doe je voordeel met de belastingvrije som.
Die "ander" kan wel juist zijn als de jongste in 2020 werd geboren. De fiscus kent die jongste nog niet omdat er nog geen kinderopvangstkosten / kinderen ten laste voor werden opgegeven. Zij gaan er mogelijk vanuit dat de forfaitaire verhoging gedurende de eerste 3jaae voordeliger is.
De jongste werd inderdaad in 2020 geboren. Opvangkosten voor hem waren 42 dagen x max € 13,00 = € 546.Tycoon schreef: ↑11 juli 2021, 09:07 Kijk eens bij documenten, mogelijk heeft de fiscus geen attest gekregen voor de jongste.