Belastingen berekenen aanslagjaar 2021 inkomen 2020
Re: Belastingen berekenen aanslagjaar 2021 inkomen 2020
Ik heb een zoon die nog geen 3 jaar is.
In vak 1038 wordt gevraagd naar:
Aantal van de in de code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2021 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermindering voor kinderoppas vraagt
Ik heb de belastingvermindering gevraagd en heb daarvoor ook een attest gekregen van de créche. Die heb ik ingevuld.
Mijn eerste redenatie was om daar dus 0 in te vullen (want ik heb het aangevraagd).
Maar als ik er een 1 in vul krijg ik meer terug.
Iemand hetzelfde voor?
In vak 1038 wordt gevraagd naar:
Aantal van de in de code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2021 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermindering voor kinderoppas vraagt
Ik heb de belastingvermindering gevraagd en heb daarvoor ook een attest gekregen van de créche. Die heb ik ingevuld.
Mijn eerste redenatie was om daar dus 0 in te vullen (want ik heb het aangevraagd).
Maar als ik er een 1 in vul krijg ik meer terug.
Iemand hetzelfde voor?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
logisch, als je daar een 1 invult krijg je een forfaitaire aftrek van +/- 500 eur extra.
De vraag is nochtans duidelijk genoeg, en je antwoord van '0' is derhalve correct.
je kan wel even vergelijken en de beste optie van deze 2 kiezen:
* bedrag kinderopvang laten staan en dit op 0 zetten
of
* bedrag kinderopvang leegvegen en dit op 1 zetten.
Je mag beste optie kiezen.
De vraag is nochtans duidelijk genoeg, en je antwoord van '0' is derhalve correct.
of
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Wat is er niet duidelijk ?
Als je het verkeerd invult, dan zal de administratie het rechtzetten en uw akkoord voor rechtzetting vragen.
Het enige verschil is dan je mogelijks je aanslag (terugbetaling of bijbetaling) wat later krijgt als je het verkeerd invult volgens mj.
Als je het verkeerd invult, dan zal de administratie het rechtzetten en uw akkoord voor rechtzetting vragen.
Het enige verschil is dan je mogelijks je aanslag (terugbetaling of bijbetaling) wat later krijgt als je het verkeerd invult volgens mj.
De vraag komt er op neer of je code 1038 en code 1384 mag combineren?
De créche geeft me een attest bezorgd waaruit blijkt dat ik +700,00 euro heb betaald. Dat is meer dan de forfaitaire som van 610 euro (2021).
Code 1038: Aantal van de in code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2021 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermdindering voor kinderoppas vraagt
1. Mijn zoon is jonger dan 3 jaar
2. Ik heb een belastingvermindering gevraagd op de kinderopvang
Mijn redenering zou zijn dat je dan een conflict krijgt als je beide codes invult. Of dat zou althans zo geprogrammeerd moeten zijn.
Maar ik kan gewoon verder. Dus via de Tax-Calc wat zitten simuleren en als ik in code 1038 een 1 in vul krijg ik meer geld terug.
De créche geeft me een attest bezorgd waaruit blijkt dat ik +700,00 euro heb betaald. Dat is meer dan de forfaitaire som van 610 euro (2021).
Code 1038: Aantal van de in code 1030 vermelde kinderen die op 01.01.2021 nog geen 3 jaar waren en voor wie u geen belastingvermdindering voor kinderoppas vraagt
1. Mijn zoon is jonger dan 3 jaar
2. Ik heb een belastingvermindering gevraagd op de kinderopvang
Mijn redenering zou zijn dat je dan een conflict krijgt als je beide codes invult. Of dat zou althans zo geprogrammeerd moeten zijn.
Maar ik kan gewoon verder. Dus via de Tax-Calc wat zitten simuleren en als ik in code 1038 een 1 in vul krijg ik meer geld terug.
Laatst gewijzigd door Kevva op 15 juni 2021, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
zao schreef: ↑15 juni 2021, 21:02 logisch, als je daar een 1 invult krijg je een forfaitaire aftrek van +/- 500 eur extra.
of
Bedankt
Ik maak altijd een simulatie in DVV-tool als in Tax-Calc. Normaal gezien leveren beiden hetzelfde resultaat op maar dit jaar zit ik met een verschil van 200 euro. Volgens DVV krijg ik €200 meer terug dan via Tax-Calc.
Hebben jullie dit ook?
Hebben jullie dit ook?
Ja, verschil komt bij mij doordat in Tax-on-Web mijn giften niet voor het volledige bedrag afgetrokken worden.
Yaris dat begrijp ik niet. Giften worden toch nooit volledig afgetrokken. Inkomsten 2020 en 2021 terugbetaling van 60% Voordien 45% . Maar dat zal u zeker weten ! Wat bedoelt u dan ?
Ik bedoelde de volledige 60%.
Een gift is geen belastingkrediet, maar een belastingteruggave.
Als er niet genoeg belastingen zijn om de belastingteruggave van giften van af te trekken, krijg je niet het volledige voordeel voor giften.
Zit daar mogelijks het probleem?
Als er niet genoeg belastingen zijn om de belastingteruggave van giften van af te trekken, krijg je niet het volledige voordeel voor giften.
Zit daar mogelijks het probleem?
Ondanks mijn giften moet ik nog belastingen bijbetalen, daarom dat ik het niet goed snap. In de DVV-tool wordt wel de volledige 60% afgetrokken. Ik veronderstel dat Tax-on-Web de belastingen juist berekent en dat de DVV-tool met sommige dingen geen rekening houdt waardoor hij een ander resultaat geeft.
Ik heb het eens nagekeken in Tax-On-Web.
Van code 1394 (giften) wordt er bij mij 389 euros en bij mijn vrouw 31 euros afgetrokken. Oftwel totaal 420 euros. Dat komt goed uit, want ik heb 700 euros geschoneken.
In totaal dus 60%.
TOW doet het dus goed bij mij.
Het staat zwart op wit in de detailberekening.
Gaat dat fout bij jou ?
En passant zelf nog een flater ontdekt.
Ik heb ook Duits inkomen - een ietsiepietsie - en dat vermeld ik onder een code 250, zodat de som onder 1250 Belgisch+Duits is. 700 euros.
En dan moet je die verderop onder "Duitsland" vermelden en dan wederom 700 euros.
Dan weet de fiscus, dat die 700 euros Duits zijn.
Nu heb ik ondertussen ontdekt, dat er 150 euros sociale zekerheid vanaf gehouden zijn, dus het netto-inkomen is 550 euros. Ik had dat vorige week gecorrigeerd en vulde dat netjes onder de 250 in...MAARRR... ik besefte ineens, dat ik dat niet had verbeterd onder de code "DUITSLAND".
Vautje in mijn voordeel dus. Daar houdt de fiscus niet van !
Je moet zo'n belastingbrief echt een tijdje laten rijpen alvorens hem op te zenden. Kwestie van geen fouten te maken.
Van code 1394 (giften) wordt er bij mij 389 euros en bij mijn vrouw 31 euros afgetrokken. Oftwel totaal 420 euros. Dat komt goed uit, want ik heb 700 euros geschoneken.
In totaal dus 60%.
TOW doet het dus goed bij mij.
Het staat zwart op wit in de detailberekening.
Gaat dat fout bij jou ?
En passant zelf nog een flater ontdekt.
Ik heb ook Duits inkomen - een ietsiepietsie - en dat vermeld ik onder een code 250, zodat de som onder 1250 Belgisch+Duits is. 700 euros.
En dan moet je die verderop onder "Duitsland" vermelden en dan wederom 700 euros.
Dan weet de fiscus, dat die 700 euros Duits zijn.
Nu heb ik ondertussen ontdekt, dat er 150 euros sociale zekerheid vanaf gehouden zijn, dus het netto-inkomen is 550 euros. Ik had dat vorige week gecorrigeerd en vulde dat netjes onder de 250 in...MAARRR... ik besefte ineens, dat ik dat niet had verbeterd onder de code "DUITSLAND".
Vautje in mijn voordeel dus. Daar houdt de fiscus niet van !
Je moet zo'n belastingbrief echt een tijdje laten rijpen alvorens hem op te zenden. Kwestie van geen fouten te maken.
De giften verminderen enkel maar uw federale belastingen tot 0€. Het saldo wordt niet overgedragen naar de gewestelijke belastingen. Mogelijk is dat het probleem.Yaris schreef: ↑27 juni 2021, 17:00 Ondanks mijn giften moet ik nog belastingen bijbetalen, daarom dat ik het niet goed snap. In de DVV-tool wordt wel de volledige 60% afgetrokken. Ik veronderstel dat Tax-on-Web de belastingen juist berekent en dat de DVV-tool met sommige dingen geen rekening houdt waardoor hij een ander resultaat geeft.
Stel je federale belasting is 500€ en je hebt voor 900€ giften gedaan. Dan wordt 540€ (900*0.6) belastingvermindering toegepast. Maar in realiteit krijg je maar 500€ omdat de federale belasting tot 0€ is teruggebracht.
Het saldo van 40€ ben je kwijt en wordt niet overgedragen naar de gewestelijke belasting.
DVV zal die volledige 540€ vermelden terwijl tax-on-web de werkelijk toegekende belastingvermindering zal vermelden.
Bedankt Tycoon. Dan zal ik dit jaar maar wat minder giften doen om geen aftrek verloren te laten gaan.