Belastingen Degiro
TIP
Belastingen Degiro
Ik heb vorig jaar 2 rekeningen geopend bij DeGiro. Eén voor mij en één voor mijn minderjarige kinderen. Ik heb daar een bedrag opgestort en dat in ETFs belegd. Ik heb tot nog toe enkel ETFs gekocht, nog nooit iets verkocht.
Wat moet ik nu exact aangeven op mijn belastingsformulier? In vak XIV heb ik vermeld dat ik een rekening heb in NL (de beide rekeningen staan op mijn naam, dus zal ze 2x vermelden.) Bij de vraag of ik ze heb aangegeven bij NBB, ga ik ja antwoorden en de nodige formulieren invullen.
Moet ik nog iets anders aangeven?
Wat moet ik nu exact aangeven op mijn belastingsformulier? In vak XIV heb ik vermeld dat ik een rekening heb in NL (de beide rekeningen staan op mijn naam, dus zal ze 2x vermelden.) Bij de vraag of ik ze heb aangegeven bij NBB, ga ik ja antwoorden en de nodige formulieren invullen.
Moet ik nog iets anders aangeven?
Re: Belastingen Degiro
1. Heb je dividend en ontvangen? Heb je daarop RV laten afhouden? Indien niet, dan moet je de dividenden aangeven in deel 2 van je aangifte.
2. Heeft degiro beurstax afgehouden? Indien niet, dan moet je deze spontaan betalen aan de FOD.
2. Heeft degiro beurstax afgehouden? Indien niet, dan moet je deze spontaan betalen aan de FOD.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
2 standaard zorgt degiro voor beurstax, je moet expliciet aangeven als je dat zelf wil doen.
3 je hebt meerdere effectenrekeningen, moet je ook aanvinken in de belastingsaangifte
Zie verder het nut niet van 2 lijntjes in te vullen voor hetzelfde land/titularis.
3 je hebt meerdere effectenrekeningen, moet je ook aanvinken in de belastingsaangifte
Zie verder het nut niet van 2 lijntjes in te vullen voor hetzelfde land/titularis.
Denk dat Degiro (en ook Binckbank) zelf zorgen voor de beurstax inderdaad.
- Welk vak om dividenden aan te geven? Deel 2 slaat op een bijberoep? Sowieso, is er vrijstelling op dividenden tot een bepaald bedrag en daar zit ik denk ik niet boven.
- Ik zie niet meteen een optie om aan te geven hoeveel effectenrekeningen ik heb, enkel dan door 2x NL te vermelden.
De vrijstelling heeft niets te maken met het al dan niet inhouden van Roerende Voorheffing.
Als die niet automatisch ingehouden werd, moet je die nog zelf aangeven.
Als die niet automatisch ingehouden werd, moet je die nog zelf aangeven.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je die buitenlandse rekeningen aangeeft bij het CAP van de Nationale Bank: https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... spreekpunt
Verwar niet de verplichting om je buitenlandse nog-niet-belaste inkomsten aan te geven (vak VII.a.2 verplicht aan te geven inkomsten codes 1444, ...), met de teruggave van een deeltje van de RV betaald op dividenden betaald door zuivere aandelen (vak VII.a.1 code 1437)wiwa1978 schreef: ↑12 juli 2019, 12:50 Denk dat Degiro (en ook Binckbank) zelf zorgen voor de beurstax inderdaad.
- Welk vak om dividenden aan te geven? Deel 2 slaat op een bijberoep? Sowieso, is er vrijstelling op dividenden tot een bepaald bedrag en daar zit ik denk ik niet boven.
- Ik zie niet meteen een optie om aan te geven hoeveel effectenrekeningen ik heb, enkel dan door 2x NL te vermelden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat betreft (2)
Die beurstaks wordt door DeGiro geregeld. Als gebruiker moet je je daar niet mee bezighouden als die optie 'ok' is in je account.
De dividenden moet je inderdaad allemaal optellen en aangeven onder code 1444. Wel zelf tellen en niet uitgaan van je rapportages want dat bedrag klopt niet.