Belastingen op Winst BV
Belastingen op Winst BV
Dag Iedereen,
Ik ben van plan om in 2020 naast mijn huidig beroep nog zelfstandig een kleine zaak op te starten.
De bedoeling is om het geld dat ik hieraan verdien binnen enkele jaren te gebruiken samen met mijn eigen spaargeld voor de aankoop van mijn woning.
Mijn huidig bruto jaarloon bedraagt ongeveer €36.000 waardoor alles dat ik hierboven verdien bijna 50% belast is.
Als ik deze zaak dus zou uitoefenen als een eenmanszaak zal mijn winst belast worden als personen belasting en bedraagt dit dus ongeveer 50%, wat mij niet echt motiveert...
Daarom ben ik gaan kijken naar alternatieven en dan meer bepaald het opstarten van een BV.
Hier zijn de belastingen heel wat minder (24,98% indien het belastbaar inkomen minder dan €25.000 is).
Mijn vraag is nu de volgende, indien ik kies voor een BV en ik +/- 25% belastingen betaal op mijn winst dan veronderstel ik dat dit bedrag van de vennootschap is en niet van mij?
Met andere woorden kan ik dit geld dan gebruiken voor privé aankopen zoals een woning of andere zaken of niet?
Of moet ik mezelf dan nog eens een loon uitkeren en daarop nog eens 50% belastingen betalen?
Ter info: in het eerste jaar schat ik niet meer dan €25.000 winst te hebben. In het 2de jaar schat ik dat dit naar de €50.000 zal gaan en op lange termijn schat ik dat dit nooit meer dan €75.000 zal zijn.
Ik ben van plan om in 2020 naast mijn huidig beroep nog zelfstandig een kleine zaak op te starten.
De bedoeling is om het geld dat ik hieraan verdien binnen enkele jaren te gebruiken samen met mijn eigen spaargeld voor de aankoop van mijn woning.
Mijn huidig bruto jaarloon bedraagt ongeveer €36.000 waardoor alles dat ik hierboven verdien bijna 50% belast is.
Als ik deze zaak dus zou uitoefenen als een eenmanszaak zal mijn winst belast worden als personen belasting en bedraagt dit dus ongeveer 50%, wat mij niet echt motiveert...
Daarom ben ik gaan kijken naar alternatieven en dan meer bepaald het opstarten van een BV.
Hier zijn de belastingen heel wat minder (24,98% indien het belastbaar inkomen minder dan €25.000 is).
Mijn vraag is nu de volgende, indien ik kies voor een BV en ik +/- 25% belastingen betaal op mijn winst dan veronderstel ik dat dit bedrag van de vennootschap is en niet van mij?
Met andere woorden kan ik dit geld dan gebruiken voor privé aankopen zoals een woning of andere zaken of niet?
Of moet ik mezelf dan nog eens een loon uitkeren en daarop nog eens 50% belastingen betalen?
Ter info: in het eerste jaar schat ik niet meer dan €25.000 winst te hebben. In het 2de jaar schat ik dat dit naar de €50.000 zal gaan en op lange termijn schat ik dat dit nooit meer dan €75.000 zal zijn.
Re: Belastingen op Winst BV
Je kan je winst overboeken naar het volgend boekjaar.
https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/over ... kening-van
Je kan deze reserve opnemen als privé lening.
Neem je dit op als loon betaal je belasting en RMZ.
https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/over ... kening-van
Je kan deze reserve opnemen als privé lening.
Neem je dit op als loon betaal je belasting en RMZ.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan het dan misschien uitkeren als dividend aan jezelf? Maar ook hier ga je een heel bedrag belastingen op betalen. Volgens lij gaat het ongeveer op hetzelfde uitkomen als je simpele constructies gebruikt zoals je nu voorstelt. Moest dit niet zo zijn, zou de overheid nogal belastingen mislopen als iedereen zo'n zaak zou opstarten.
Zou uitkeren a.d.h.v. liquidatiereserve geen goede oplossing zijn?
Heb eens een snelle berekeningen adhv hiervan gedaan en dan kom ik op de volgende conclusies:
Rekening houdend met vennootschapsbelastingen van 25% en enkele standaard vaste kosten en dat de liquidatiereserve na 5 jaar wordt uitgevoerd.
Liquidatiereserve
Jaar 1
Omzet 12.500
Kosten 5.000
Winst 7.500
Belastingen 25%
Winst na belastingen 5.625
Maximaal bedrag liquidatiereserve (5.625 / 1,1) 5.113
5% Belastingen na 5 Jaar 4.857
Jaar 2
Omzet 24.000
Kosten 4.500
Winst 19.500
Belastingen 25%
Winst na belastingen 14.625
Maximaal bedrag liquidatiereserve (14.625 / 1,1) 13.295
5% Belastingen na 5 Jaar 12.662
Jaar 3
Omzet 33.600
Kosten 6.300
Winst 27.300
Belastingen 25%
Winst na belastingen 21.840
Maximaal bedrag liquidatiereserve (21.840 / 1,1) 19.854
5% Belastingen na 5 Jaar 18.909
Conclusie is hier wel dat de belastingen toch significant lager zijn dan ze zouden zijn bij 50% personenbelastingen.
Wat denken jullie hiervan? Klopt dit?
Heb eens een snelle berekeningen adhv hiervan gedaan en dan kom ik op de volgende conclusies:
Rekening houdend met vennootschapsbelastingen van 25% en enkele standaard vaste kosten en dat de liquidatiereserve na 5 jaar wordt uitgevoerd.
Liquidatiereserve
Jaar 1
Omzet 12.500
Kosten 5.000
Winst 7.500
Belastingen 25%
Winst na belastingen 5.625
Maximaal bedrag liquidatiereserve (5.625 / 1,1) 5.113
5% Belastingen na 5 Jaar 4.857
Jaar 2
Omzet 24.000
Kosten 4.500
Winst 19.500
Belastingen 25%
Winst na belastingen 14.625
Maximaal bedrag liquidatiereserve (14.625 / 1,1) 13.295
5% Belastingen na 5 Jaar 12.662
Jaar 3
Omzet 33.600
Kosten 6.300
Winst 27.300
Belastingen 25%
Winst na belastingen 21.840
Maximaal bedrag liquidatiereserve (21.840 / 1,1) 19.854
5% Belastingen na 5 Jaar 18.909
Conclusie is hier wel dat de belastingen toch significant lager zijn dan ze zouden zijn bij 50% personenbelastingen.
Wat denken jullie hiervan? Klopt dit?
Voor alle duidelijkheid spreken we hier over 25.000 euro winst of omzet? Indien je in je 2de jaar al 50.000 euro winst zou halen in bijberoep dan ben ik echt benieuwd wat je juist gaat doen
Nadat de winst belast is kan je ofwel een liquidatiereserve aanleggen (met 10% onmiddellijke RV en na 5 jaar bij het uitkeren nog eens 5%) of je kan het in de gewone reserves steken en als dividend uitkeren (met de VVPR-regeling 15% vanaf 3 jaar na de oprichting).
Zoals vermeld kan je ook ontlenen bij de vennootschap aan een marktconform tarief (bv. 2%).
Er zijn wel nog een paar andere opties (bv. Tantièmes) maar eigenlijk bespreek je dit best eens met een boekhouder/fiscalist.
Zoals vermeld kan je ook ontlenen bij de vennootschap aan een marktconform tarief (bv. 2%).
Er zijn wel nog een paar andere opties (bv. Tantièmes) maar eigenlijk bespreek je dit best eens met een boekhouder/fiscalist.