Belastingen uitzonderlijke meerwaarde
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Belastingen uitzonderlijke meerwaarde
Hallo allemaal,
Ik vrees dat ik mezelf enorm in de miserie gewerkt heb en ik ben wanhopig op zoek naar hulp en verduidelijking.
Ik schets eerst even de situatie:
Eind 2020 ben ik zoals velen naar de beurs gestapt op zoek naar grote winsten na corona. In 2020 en de helft van 2021 ben ik zeer actief gaan traden (perioden met meerdere trades per dag, soms dan weer niks). Ik heb mezelf hier blijkbaar zeer slecht over geïnformeerd want ik was helemaal niet op de hoogte van het feit dat er zoiets bestaat als ‘meerwaarde belasting bij het niet handelen als een goede huisvader’. De trades zijn deels gebeurd op een buitenlandse rekening en binnenlandse rekening (ongeveer 50-50 verdeeld).
Als ik realistisch ben dan vrees ik dat ik met het aantal trades dat ik gedaan heb niet ga gezien worden als een goede huisvader. De bedragen van de trades gaan van 100 euro tot 8000 euro. Nooit met geld dat geleend was. Het was ook de bedoeling om effectief op termijn een portefeuille uit te bouwen, maar ik heb me altijd laten doen door twijfels en schrik zodat ik nooit bij mijn keuze’s bleef.
Vraag 1: De definitie van een goede huisvader is niet eenvoudig te definiëren. Ben ik sowieso de pineut hier in dit scenario? Of kan ik geluk hebben dat de definitie zo vaag is en de belasting hier geen probleem van maakt?
Vraag 2: De bedragen van het jaar 2020 zijn sowieso om zeep want die belastingen heb ik vorig jaar ingediend en hier zelf helemaal niet aan gedacht. Als dit dus naar boven komt mag ik me hier sowieso aan enkele zaken verwachten? (Boete? Extra % belastingen betalen?) Kan ik hier nog iets doen?
Vraag 3: Voor het inkomensjaar 2021 ben ik nog niet te laat, heb nog 1 maand om dit aan te geven. Lijkt me hier de beste oplossing in deze miserie?
Vraag 3.1: Hoe bereken ik in godsnaam wat exact meerwaarde is? Vaak zijn transactie door elkaar en koop ik er 3 verkoop ik er 2, koop ik er terug 3, om dan uiteindelijk er dan 4 te verkopen. Hoe bereken ik wat de meerwaarde hier op is als alle transacties door elkaar lopen?
Vraag 3.2: Telt bij de berekening iedere transactie tussen aandelen dan mee in die meerwaarde? Bepaalde aandelen heb ik ook een maand of langer bijgehouden vooraleer verkopen? Of neem ik enkel de daytrades?
Vraag 3.3: Moet dit voor zowel mijn Bolero (binnenlands) als DeGiro (buitenlands)?
Al deze informatie is sinds vandaag niet voor mij, en als ik het vluchtig uitreken gaat het hier om 30k winst (Ironisch genoeg ook 30k verlies, maar minderwaarde mag je niet meetellen lees ik). Zou dus zomaar zonder boetes gaan om meer dan €10.000 euro. Ik ben er helemaal niet goed van… en dus behoorlijk in paniek.
ik apprecieer alle hulp.
Ik vrees dat ik mezelf enorm in de miserie gewerkt heb en ik ben wanhopig op zoek naar hulp en verduidelijking.
Ik schets eerst even de situatie:
Eind 2020 ben ik zoals velen naar de beurs gestapt op zoek naar grote winsten na corona. In 2020 en de helft van 2021 ben ik zeer actief gaan traden (perioden met meerdere trades per dag, soms dan weer niks). Ik heb mezelf hier blijkbaar zeer slecht over geïnformeerd want ik was helemaal niet op de hoogte van het feit dat er zoiets bestaat als ‘meerwaarde belasting bij het niet handelen als een goede huisvader’. De trades zijn deels gebeurd op een buitenlandse rekening en binnenlandse rekening (ongeveer 50-50 verdeeld).
Als ik realistisch ben dan vrees ik dat ik met het aantal trades dat ik gedaan heb niet ga gezien worden als een goede huisvader. De bedragen van de trades gaan van 100 euro tot 8000 euro. Nooit met geld dat geleend was. Het was ook de bedoeling om effectief op termijn een portefeuille uit te bouwen, maar ik heb me altijd laten doen door twijfels en schrik zodat ik nooit bij mijn keuze’s bleef.
Vraag 1: De definitie van een goede huisvader is niet eenvoudig te definiëren. Ben ik sowieso de pineut hier in dit scenario? Of kan ik geluk hebben dat de definitie zo vaag is en de belasting hier geen probleem van maakt?
Vraag 2: De bedragen van het jaar 2020 zijn sowieso om zeep want die belastingen heb ik vorig jaar ingediend en hier zelf helemaal niet aan gedacht. Als dit dus naar boven komt mag ik me hier sowieso aan enkele zaken verwachten? (Boete? Extra % belastingen betalen?) Kan ik hier nog iets doen?
Vraag 3: Voor het inkomensjaar 2021 ben ik nog niet te laat, heb nog 1 maand om dit aan te geven. Lijkt me hier de beste oplossing in deze miserie?
Vraag 3.1: Hoe bereken ik in godsnaam wat exact meerwaarde is? Vaak zijn transactie door elkaar en koop ik er 3 verkoop ik er 2, koop ik er terug 3, om dan uiteindelijk er dan 4 te verkopen. Hoe bereken ik wat de meerwaarde hier op is als alle transacties door elkaar lopen?
Vraag 3.2: Telt bij de berekening iedere transactie tussen aandelen dan mee in die meerwaarde? Bepaalde aandelen heb ik ook een maand of langer bijgehouden vooraleer verkopen? Of neem ik enkel de daytrades?
Vraag 3.3: Moet dit voor zowel mijn Bolero (binnenlands) als DeGiro (buitenlands)?
Al deze informatie is sinds vandaag niet voor mij, en als ik het vluchtig uitreken gaat het hier om 30k winst (Ironisch genoeg ook 30k verlies, maar minderwaarde mag je niet meetellen lees ik). Zou dus zomaar zonder boetes gaan om meer dan €10.000 euro. Ik ben er helemaal niet goed van… en dus behoorlijk in paniek.
ik apprecieer alle hulp.
Laatst gewijzigd door Obiwanverklootniet op 2 juni 2022, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Belastingen uitzonderlijke meerwaarde
Meerwaarde = verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs van het aandeel. Meestal wordt er FIFO (first in First out) gebruikt).
Ook voor je transacties op de buitenlandse rekeningen. ( hopelijk heb je deze aangegeven, en heb je de transaktie en eventuele dividendtaks betaald)
Je kan altijd nog correcties vragen aan je vorige belastingbrief.
Ook voor je transacties op de buitenlandse rekeningen. ( hopelijk heb je deze aangegeven, en heb je de transaktie en eventuele dividendtaks betaald)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dividenden had ik niet en de taxen zijn geregeld door DeGiro zelf.B7H4long schreef: ↑1 juni 2022, 18:32 Meerwaarde = verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs van het aandeel. Meestal wordt er FIFO (first in First out) gebruikt).
Over de fifo snap ik niet goed hoe ik dit moet berekenen bij transacties die niet rechtlijnig zijn.
Bijvoorbeeld
25 gekocht aan 10 euro
20 verkocht aan 11
5 bijgekocht aan 12
2 verkocht aan 13
8 verkocht aan 14
Hoe bereken je dit in godsnaam?
En wat doe in met transacties waar bijv weken tot een maand tussen zit, telt dit dan ook mee als uitzonderlijke meerwaarde?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik dacht dat 'de speculatietaks' afgeschaft is sinds enkele jaren?
De vraag wat een goed huisvader is, is dus fiscaal cruciaal. Jammer genoeg is op deze vraag geen zwart/wit-antwoord te geven. Wat in deze positief is, is dat de fiscus aanvaardt dat een beursmeerwaarde niet speculatief kan zijn (Comm. IB, nr. 90/8, 4°). Sommigen stellen immers dat de beurs per definitie speculatief is. Dat is natuurlijk niet zo en de fiscus erkent dit. Een goed huisvader moet diversifiëren. Dat betekent beleggen in een huis, aandelen, obligaties, etc.
Wanneer wordt de 'goede huisvader' een speculant ? Hier is een individuele beoordeling op zijn plaats; ieder geval is immers anders. De rode draad is of men risico's neemt waardoor het privé vermogen in gevaar komt. Met geleend geld aandelen kopen is bijvoorbeeld uit den boze. Ook day traders zijn soms speculatief of zelfs beroepsmatig bezig. Eigenlijk moet je je afvragen wat een normale goede huisvader zou doen in gelijkaardige omstandigheden.
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1654104281
Ben om eerlijk te zijn aan het denken dat je nog onder de categorie van goede huisvader zit.Of een meerwaarde speculatief is of niet, moet blijken uit een grondige feitenanalyse. Klassieke elementen die wijzen op speculatieve intenties zijn onder meer het feit dat de natuurlijke persoon zeer regelmatig aandelen aan- en verkoopt, blootstelling aan onverantwoorde risico’s om de aandelen te verwerven en snelle winst op te strijken of een complex feitenpatroon.
https://www.moore.be/nl/nieuws/wanneer- ... nbelasting
- Je hebt geen lening aangegaan
- Heb je nog een woning en andere niet speculatieve spaarcenten (huis, spaarrekening, TAK-xx rekeningen, pensioensparen,...)?
- Wat is het % van vermogen dat op de beurs staat?
- Je bent ingestapt op het moment dat zoveel mensen zijn beginnen instappen. Had ergens gelezen dat de omstandigheden ook een rol spelen. Hebben al die mensen die in Corona tijdperk op de beurs zijn begonnen dan speculatief bezig?
25 gekocht aan 10 euro
20 verkocht aan 11 -- 20 Euro meerwaarde -- nog 5 @ 10 Euro
5 bijgekocht aan 12 -- 5 @ 10 Euro + 5 @ 12 Euro
2 verkocht aan 13 -- 6 Euro meerwaarde -- nog 3 @ 10 Euro + 5 @ 12 Euro
8 verkocht aan 14 -- 22 Euro meerwaarde
Het is niet voldoende om een aandeel een paar weken, of zelf maanden bij te houden om automatisch terug als "voorzichtig en redelijk" persoon te zijn, eventueel als je consistent met een rekening voor lange termijn belegd.
20 verkocht aan 11 -- 20 Euro meerwaarde -- nog 5 @ 10 Euro
5 bijgekocht aan 12 -- 5 @ 10 Euro + 5 @ 12 Euro
2 verkocht aan 13 -- 6 Euro meerwaarde -- nog 3 @ 10 Euro + 5 @ 12 Euro
8 verkocht aan 14 -- 22 Euro meerwaarde
Het is niet voldoende om een aandeel een paar weken, of zelf maanden bij te houden om automatisch terug als "voorzichtig en redelijk" persoon te zijn, eventueel als je consistent met een rekening voor lange termijn belegd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Full Member
- Contacteer:
Zijn er op dit forum beleggers actief die dit al aan hun rekker hebben gehad? Kans lijkt me klein. Ik zou me niet druk maken.
Ik heb nog nooit gehoord dat "zeer actief traden met meerdere trades per dag" aanzien werd als "voorzichtig en redelijk"...ben ik zeer actief gaan traden (perioden met meerdere trades per dag....
Ik zou me daar toch niet al te druk in maken. Hoe groot is de kans dat de belastingen net uw rekeningen gaat uitpluizen? En hoeveel zal het hen opbrengen om je eventueel te belasten? Is voor hen het sop de kool waard? Zelfs als ze je belasten kun je het nog altijd proberen op een akkoordje te gooien of naar de rechtbank te stappen als je niet akkoord bent met hun aanslag.
Door actief te traden heb je je duit al in het zakje gedaan door veel meer belastingen te betalen dan een buy and hold of boglehead belegger.
Zeker indien je een fulltime job hebt waarop je ook al aan recordniveaus belast wordt ben je eigenlijk al quasi buiten schot voor de fiscus. Zij hebben vooralsnog geen zicht op je bankgegevens.
Het idee van het belasten van meerwaarden van traders is eerder om ervoor te zorgen dat er geen loophole is dat iemand die belegger als quasi job uitoefent dat onbelast zou kunnen doen.
Zeker indien je een fulltime job hebt waarop je ook al aan recordniveaus belast wordt ben je eigenlijk al quasi buiten schot voor de fiscus. Zij hebben vooralsnog geen zicht op je bankgegevens.
Het idee van het belasten van meerwaarden van traders is eerder om ervoor te zorgen dat er geen loophole is dat iemand die belegger als quasi job uitoefent dat onbelast zou kunnen doen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Bij dat laatste worden je trades wel belast als beroepsinkomen. Bij de eerste als daytrader maar niet op professionele manier georganiseerd, dus hobby en geen quasi tweede job, wordt je als divers inkomen aan 33% belast.
Geloof je nu echt dat de fiscus morgen aan je deur gaat staan?
Gewoon niets doen is de beste strategie hier.
En stoppen met je gokgedrag, want als je zo verder doet, ben je binnen de korste keren failliet.
Gewoon niets doen is de beste strategie hier.
En stoppen met je gokgedrag, want als je zo verder doet, ben je binnen de korste keren failliet.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Er zijn geen meerwaarden aan te geven. Enkel de buitenlandse effectenrekening moet in principe aangegeven worden.
Het feit dat je niet met geleend geld aandelen gekocht hebt, is een zeer goede zaak. Dit speelt in jouw voordeel.
De kans dat de fiscus vragen stelt, is zeer klein.
Probeer gewoon in de toekomst minder transacties te verrichten. Zo spaar je niet alleen transactiekosten uit, maar zal je ook geen vragen krijgen van de fiscus.
Het feit dat je niet met geleend geld aandelen gekocht hebt, is een zeer goede zaak. Dit speelt in jouw voordeel.
De kans dat de fiscus vragen stelt, is zeer klein.
Probeer gewoon in de toekomst minder transacties te verrichten. Zo spaar je niet alleen transactiekosten uit, maar zal je ook geen vragen krijgen van de fiscus.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
"Correctie vragen aan je vorige belastingbrief" om meerwaarden op aandelen aan te geven?B7H4long schreef: ↑1 juni 2022, 18:32 Meerwaarde = verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs van het aandeel. Meestal wordt er FIFO (first in First out) gebruikt).
Sowieso niet doen. Zou totaal irrationeel zijn.