belastinggids 2011
belastinggids 2011
Aan een aantal reacties op dit forum te zien, blijken heel wat mensen nog met vragen te zitten ivm het invullen van hun belastingaangifte, en missen hierdoor misschien heel wat belastingsbesparingen.
Als abonnee op Budget&Recht krijg ik al jaren de belastinggids van TA (kostprijs 18,10 €) gratis.
http://www.test-aankoop.be/taksen-en-be ... 716163.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar er bestaan ook andere goedkope mogelijkheden om dergelijke gidsen aan te schaffen; zoals bvb :
Bestel de ABVV-belastinggids 2011 : Je bestelt de ABVV-belastinggids door 5 euro (incl. verzendingskosten) te storten op het rekeningnummer BE 07 878-3985901-66, met als referentie ‘belastinggids 2011’.
Vergeet niet je naam en adres te vermelden. De belastinggids krijg je nadien thuis bezorgd.
http://www.abvv.be/web/guest/news-nl/-/ ... l_id=10187" onclick="window.open(this.href);return false;
Download de LBC-NVK-Belastinggids 2011 : gratis te downloaden, maar enkel voor leden.
http://lbc-nvk.acv-online.be/Sociale_we ... n_2011.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien kunnen de forumleden hier nog andere links aan toegevoegen ?
Als abonnee op Budget&Recht krijg ik al jaren de belastinggids van TA (kostprijs 18,10 €) gratis.
http://www.test-aankoop.be/taksen-en-be ... 716163.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar er bestaan ook andere goedkope mogelijkheden om dergelijke gidsen aan te schaffen; zoals bvb :
Bestel de ABVV-belastinggids 2011 : Je bestelt de ABVV-belastinggids door 5 euro (incl. verzendingskosten) te storten op het rekeningnummer BE 07 878-3985901-66, met als referentie ‘belastinggids 2011’.
Vergeet niet je naam en adres te vermelden. De belastinggids krijg je nadien thuis bezorgd.
http://www.abvv.be/web/guest/news-nl/-/ ... l_id=10187" onclick="window.open(this.href);return false;
Download de LBC-NVK-Belastinggids 2011 : gratis te downloaden, maar enkel voor leden.
http://lbc-nvk.acv-online.be/Sociale_we ... n_2011.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien kunnen de forumleden hier nog andere links aan toegevoegen ?
Re: belastinggids 2011
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de FOP Financien kan je ook heel wat info vinden, zelfs elk jaar een memento der belastingen downloaden.
Bij minstens 1 vakbond - waar je geen lid van hoefde te zijn - kon je in het verleden ook gratis een belastinggids downloaden. Ben vergeten welke vakbond het was
Bij de FOP Financien kan je ook heel wat info vinden, zelfs elk jaar een memento der belastingen downloaden.
Bij minstens 1 vakbond - waar je geen lid van hoefde te zijn - kon je in het verleden ook gratis een belastinggids downloaden. Ben vergeten welke vakbond het was
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Enkele andere aftrekbare voorbeelden voor "nog thuiswonenden" (en ook voor anderen), die ik zonder ver te moeten zoeken terugvind in mijn belastinggids :DeJos schreef:En wat zijn dan zoal de grootste besparingen voor iemand die nog thuis woont en geen investeringen gelijk zonnepanelen heeft lopen?
-Pensioensparen
-Langetermijnsparen
En dan houdt het op denk ik?
gr
-Beroepskosten (ook voor pendelaars, werkzoekenden...)
-Giften
-Elektrisch voertuig (ook motorfiets...)
-Aandelen van een ontwikkelingsfonds (erkend)
-Aandelen van uw werkgever (niet cumuleerbaar met pensioensparen maar dikwijls interessanter omdat men niet vastzit tot de pensioenleeftijd)
-Internet voor iedereen II
-Voorafbetalingen
Voorafbetalingen zou ik toch maar ver uit de lijst gooien als aftrekposten.
Een paar jaar geleden was het zelfs zo, dat het sop de kool niet waard was om voorafbetalingen te doen. Sommige mensen moeten zoweinig opleggen, of terugtrekken dat voorafbetalingen voor hen zowiezo 'paarlen voor de zwijnen' zijn maw ze krijgen er totaal geen enkel voordeel bij.
Een paar jaar geleden was het zelfs zo, dat het sop de kool niet waard was om voorafbetalingen te doen. Sommige mensen moeten zoweinig opleggen, of terugtrekken dat voorafbetalingen voor hen zowiezo 'paarlen voor de zwijnen' zijn maw ze krijgen er totaal geen enkel voordeel bij.
Als uw ouders ouder zijn dan 65 (en geen te groot pensioen hebben) kun je ze als persoon ten laste opnemen in uw aangifte.DeJos schreef:En wat zijn dan zoal de grootste besparingen voor iemand die nog thuis woont en geen investeringen gelijk zonnepanelen heeft lopen?
-Pensioensparen
-Langetermijnsparen
gr
max pensioen ongeveer 23000 eruo per jaar voor persoon ten laste indien plus 65Bartd schreef:Als uw ouders ouder zijn dan 65 (en geen te groot pensioen hebben) kun je ze als persoon ten laste opnemen in uw aangifte.DeJos schreef:En wat zijn dan zoal de grootste besparingen voor iemand die nog thuis woont en geen investeringen gelijk zonnepanelen heeft lopen?
-Pensioensparen
-Langetermijnsparen
gr
Voorafbetalingen zijn inderdaad voor particulieren alleen interessant indien men veel belastingen moet betalen.paul schreef:Voorafbetalingen zou ik toch maar ver uit de lijst gooien als aftrekposten.
Voor wie verwacht terug te kunnen trekken, of maar weinig te moeten bijbetalen, heeft dit geen enkele zin.
Tegenwoordig trek ik ook terug, en hoef ik dat niet meer te doen.
Maar een aantal jaren geleden moest ik elk jaar een grote som betalen, die ik dan van mijn spaarrekening moest afhalen. Daarom zijn mijn man en ik, in die tijd, begonnen met voorafbetalingen. Dat leverde in ons geval toch een mooie bonificatie op (wij betaalden meestal de grootste som in april omdat die eerste VA het meeste opleverde).
En bij ontvangst van het aanslagbiljet, moesten we dan niet telkens onze spaarcenten aanspreken, omdat er niet veel meer te betalen bleef.
Veel later heb ik, na een werkloosheidsperiode, eens een gans aanslagjaar aan één stuk door, als interim gewerkt. Daar werd slechts een klein percentage BV (bedrijfsvoorheffing) van mijn loon gehouden.
Toen had ik op het einde van de rit nog veel meer belastingen te betalen, en had ik spijt dat ik er toen niet meer aan gedacht had om voorafbetalingen te doen.
Maar als interim weet men natuurlijk nooit hoelang men aan het werk kan blijven, en omdat voorafbetalingen lang op voorhand dienen gedaan te worden, is het altijd een beetje gokken hoeveel belastingen men zou moeten opleggen.
Meer info over voorafbetalingen :DeJos schreef:Hallo,
Van bovenstaande voorbeelden is op dit moment geen enkele van toepassing buiten pensioensparen en langetermijnsparen...
Van het voorafbetalen weet ik totaal niets.
gr
http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vrag ... ndex.htm#7" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals in mijn vorige post vermeld : voor particulieren kunnen voorafbetalingen alleen interessant zijn indien men verwacht om veel belastingen te moeten betalen voor het daaropvolgende jaar.
Als je dat geld dat je anders vooraf zou betalen op een spaarrekening zet, dan is de winst mi toch heel beperkt.
Men krijgt enkel een bonificatie ( als particulier ! ) op het saldo basisbelasting ( vermeerderd met 6% gemeentebelasting ), niet op de alijd afzonderlijk bij te betalen gemeentebelastingen.Louise schreef: Zoals in mijn vorige post vermeld : voor particulieren kunnen voorafbetalingen alleen interessant zijn indien men verwacht om veel belastingen te moeten betalen voor het daaropvolgende jaar.
Bij voorafbetalingen doet men er goed aan deze eerst te optimaliseren ( schatting ) zodat men een bonificatie krijgt op het volledig bedrag van de voorafbetaling. De belastingsafrekening van vorig jaar is hierbij een goed vergelijkingspunt.
Bv.
Basisbelasting..................................... 15.000 €
Bedrijfsvoorheffing............................. - 14.500 €
Saldo Belasting Staat................................ 500 €
Gemeentebelasting 7% op 15.000 €..............1.050 €
Netto te betalen................................... 1.550 €
Geoptimaliseerd bedrag voorafbetaling : 500 € + 6% = 530 €
Op al wat men meer dan 530 € voorafbetaalt, krijgt men geen intrest !
Met de huidige lage bonificaties, spaart men dat bedrag beter op een ( internet ) spaarrekening !
En wat is dat internet voor iedereen?Louise schreef:Enkele andere aftrekbare voorbeelden voor "nog thuiswonenden" (en ook voor anderen), die ik zonder ver te moeten zoeken terugvind in mijn belastinggids :DeJos schreef:En wat zijn dan zoal de grootste besparingen voor iemand die nog thuis woont en geen investeringen gelijk zonnepanelen heeft lopen?
-Pensioensparen
-Langetermijnsparen
gr
-Giften
-Aandelen van uw werkgever (niet cumuleerbaar met pensioensparen maar dikwijls interessanter omdat men niet vastzit tot de pensioenleeftijd)
-Voorafbetalingen
Mijn eigen ervaringen met voorafbetalingen dateren al van geruime tijd geleden.
Het zal wel zo zijn dat de voorwaarden in die tijd beter waren dan tegenwoordig.
En daarbovenop zijn zowel de huidige percentages van de bonificaties, als de huidige rentes op spaarrekeningen niet meer te vergelijken met de periode waarop mijn ervaringen gebaseerd zijn.
Daar ik intussen al jaren belastingen terugtrek, en voorafbetalingen voor mij geen zin meer hebben, ben ik ook niet meer op de hoogte van de huidige voorwaarden :
Ik heb "voorafbetalingen" gewoon toegevoegd aan het lijstje met voorbeelden van aftrekbare posten, omdat dat ook zo in de belastinggids(en) opgenomen is.
Iedereen moet maar voor zichzelf uitzoeken welke info uit het lijstje nuttig kan zijn om in de toekomst wat extra belastingsbesparingen te doen.
Persoonlijk ken ik alvast mensen voor wie voorafbetalingen wél aangewezen zou zijn :
namelijk die niet in staat zijn om geld te beheren en het voorziene te betalen belastingbedrag niet in afwachting op een (internet)spaarrekening plaatsen, maar direct opconsumeren, en nadien moeten een lening aangaan om hun belastingen te kunnen betalen.
En dit is geen fantasietje, hoor ! Ik ken écht zulke mensen...., maar die zul je waarschijnlijk niet vinden op dit forum.
Het zal wel zo zijn dat de voorwaarden in die tijd beter waren dan tegenwoordig.
En daarbovenop zijn zowel de huidige percentages van de bonificaties, als de huidige rentes op spaarrekeningen niet meer te vergelijken met de periode waarop mijn ervaringen gebaseerd zijn.
Daar ik intussen al jaren belastingen terugtrek, en voorafbetalingen voor mij geen zin meer hebben, ben ik ook niet meer op de hoogte van de huidige voorwaarden :
Ik heb "voorafbetalingen" gewoon toegevoegd aan het lijstje met voorbeelden van aftrekbare posten, omdat dat ook zo in de belastinggids(en) opgenomen is.
Iedereen moet maar voor zichzelf uitzoeken welke info uit het lijstje nuttig kan zijn om in de toekomst wat extra belastingsbesparingen te doen.
Persoonlijk ken ik alvast mensen voor wie voorafbetalingen wél aangewezen zou zijn :
namelijk die niet in staat zijn om geld te beheren en het voorziene te betalen belastingbedrag niet in afwachting op een (internet)spaarrekening plaatsen, maar direct opconsumeren, en nadien moeten een lening aangaan om hun belastingen te kunnen betalen.
En dit is geen fantasietje, hoor ! Ik ken écht zulke mensen...., maar die zul je waarschijnlijk niet vinden op dit forum.
Dit is een mogelijkheid die door de regering een paar jaar geleden in het leven geroepen werd om iedereen de kans te geven om internetgebruiker te worden op een voordelige manier :Maarten schreef: En wat is dat internet voor iedereen?
1-door een goedkoop pakket (pc + abonnement + lessen) aan te bieden in samenwerking met bepaalde winkel(ketens).
2-door een deel van de aankoop te kunnen aftrekken van de personenbelasting.
Dit is bedoeld voor beginners (meestal ouderen).
http://www.iedereenonline.be/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Intussen zitten we al aan "Internet voor iedereen II " (= 2°jaar).
Of er ook nog een deel III komt, weet ik niet.
Hier werd in de beginperiode reeds over gediscussieerd op dit forum.
viewtopic.php?f=25&t=7507" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien je werkt wordt er toch sowieso forfaitaire beroepskosten in rekening gebracht?Louise schreef:Enkele andere aftrekbare voorbeelden voor "nog thuiswonenden" (en ook voor anderen), die ik zonder ver te moeten zoeken terugvind in mijn belastinggids :DeJos schreef:En wat zijn dan zoal de grootste besparingen voor iemand die nog thuis woont en geen investeringen gelijk zonnepanelen heeft lopen?
-Pensioensparen
-Langetermijnsparen
gr
-Giften
-Voorafbetalingen
Dat is zo; maar je mag zelf beslissen om niet voor de forfaitaire beroepskosten te kiezen en in de plaats je werkelijke beroepskosten aan te geven. (indien je denkt dat deze hoger zullen zijn)Qotsa schreef:Indien je werkt wordt er toch sowieso forfaitaire beroepskosten in rekening gebracht?Louise schreef: Enkele andere aftrekbare voorbeelden voor "nog thuiswonenden" (en ook voor anderen), die ik zonder ver te moeten zoeken terugvind in mijn belastinggids :
-Giften
-Voorafbetalingen
Je moet dan wel een gedetailleerde bijlage bijvoegen van je werkelijke kosten, en eventuele bewijsstukken ter beschikking houden.
In de belastinggids(en) staan voorbeelden van zulke bijlagen met allerlei aftrekbare beroepskosten en de nodige uitleg.
Je kunt bijvoorbeeld ook aan de fiscus laten weten dat je voor 1 partner de forfaitaire aftrek verkiest, en voor de andere partner de werkelijke beroepskosten.
Het staat je vrij om het ene jaar je werkelijke kosten aan te geven en het andere jaar van het forfait gebruik te maken.
Indien de aangegeven kosten niet (helemaal) aanvaard worden, zal men je dat laten weten.
Indien achteraf zou blijken dat de forfaitaire aftrek in jouw geval dan toch zou voordeliger uitkomen dan je werkelijke kosten; dan zal de fiscus automatisch het voordeligste van de 2 nemen.