belastingsaangifte
belastingsaangifte
Goedemiddag leden,
Ik weet niet goed of ik een vraag over belastingsaangifte hier ook kan stellen?
Ik ben er een volledige leek in, normaal deed onze bank dit voor ons. Maar heb toch een vraagje over de aangifte van kinderopvang.
Het betreft inkomsten 2018 (dus al ingediende aangifte).
We hebben een fiscaal attest van onze opvang: 29 opvangdagen aan 14,88€ per dag = 431,52€.
Voor inkomsten 2018 moest de aangifte beperkt worden tot 11,20€ per dag en is er een belastingsvermindering van 40% (voor 2019 is dit ondertussen 45%) dacht ik.
Ik zie op ons aanslagbiljet respectievelijk 88,60€ en 57,56€ onder code 1384 voor mijn partner en ik.
Ik zie niet hoe deze bedragen bepaald werden? En ik vermoed dat het niet uitmaakt of dit onder mijn partner of mezelf gezet wordt?
Je kan ook kiezen voor de 'belastingsvrije som' van 600€. Dan vul je het kind in onder code 1038. Moet je dan nog steeds code 1384 invullen?
En hoe weet je welk van de 2 opties je best neemt? Ik las dat je best kiest voor de belastingsvrije som als je weinig betaald hebt aan opvang, wat bij ons dus alleszins het geval was in 2018.
ALvast bedankt voor jullie feedback!
Ik weet niet goed of ik een vraag over belastingsaangifte hier ook kan stellen?
Ik ben er een volledige leek in, normaal deed onze bank dit voor ons. Maar heb toch een vraagje over de aangifte van kinderopvang.
Het betreft inkomsten 2018 (dus al ingediende aangifte).
We hebben een fiscaal attest van onze opvang: 29 opvangdagen aan 14,88€ per dag = 431,52€.
Voor inkomsten 2018 moest de aangifte beperkt worden tot 11,20€ per dag en is er een belastingsvermindering van 40% (voor 2019 is dit ondertussen 45%) dacht ik.
Ik zie op ons aanslagbiljet respectievelijk 88,60€ en 57,56€ onder code 1384 voor mijn partner en ik.
Ik zie niet hoe deze bedragen bepaald werden? En ik vermoed dat het niet uitmaakt of dit onder mijn partner of mezelf gezet wordt?
Je kan ook kiezen voor de 'belastingsvrije som' van 600€. Dan vul je het kind in onder code 1038. Moet je dan nog steeds code 1384 invullen?
En hoe weet je welk van de 2 opties je best neemt? Ik las dat je best kiest voor de belastingsvrije som als je weinig betaald hebt aan opvang, wat bij ons dus alleszins het geval was in 2018.
ALvast bedankt voor jullie feedback!
Re: belastingsaangifte
Belastingvrije sommen starten met een korting aan de laagste belastingschaal van 25%; Op 600 euro is dit dus minimum 150 euro. Als je al andere belastingvrije sommen krijgt, kan dat % oplopen vanaf de volgende schaal en u dus meer dan 25% opbrengen.
Bijvoorbeeld iemand met 4 kinderen en vrouw die gehandicapt is zal meer dan 25% krijgen vanaf een bepaalde grens.
De berekening van je belastingvermindering tussen man en vrouw zijnde 88,60€ en 57,56€ gebeurt waarschijnlijk via een verdeelsleutel, zoals verhouding van de belastbare netto-inkomens.
29 dagen aan 11.20 is zo'n 325 euro. 40% ervan is zo'n 146 euro. 88,6 + 57.56 = zo'n 146 euro
Met andere woorden je deed zeker (een klein) verlies door je keuze. Je had best een simulatie uitgevoerd via bijvoorbeeld DVV taxweb of taxcalc...
Bijvoorbeeld iemand met 4 kinderen en vrouw die gehandicapt is zal meer dan 25% krijgen vanaf een bepaalde grens.
De berekening van je belastingvermindering tussen man en vrouw zijnde 88,60€ en 57,56€ gebeurt waarschijnlijk via een verdeelsleutel, zoals verhouding van de belastbare netto-inkomens.
29 dagen aan 11.20 is zo'n 325 euro. 40% ervan is zo'n 146 euro. 88,6 + 57.56 = zo'n 146 euro
Met andere woorden je deed zeker (een klein) verlies door je keuze. Je had best een simulatie uitgevoerd via bijvoorbeeld DVV taxweb of taxcalc...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Via Tax-on-web kan jezelf simuleren wat het voordeligste is.
Ik lees dit op moneytalk (vandaag) betreffende de nieuwe aangifte inkomsten 2019.
Vak VII van de belastingaangifte is voor de inkomsten van kapitalen en roerende goederen. Daar moet u onder meer de dividenden aangeven die u ontvangen hebt. Sinds de aangifte van vorig jaar zijn 'gewone' dividenden tot een bepaalde limiet vrijgesteld van personenbelasting (maar niet van roerende voorheffing). Die maatregel is ingevoerd om het spaargeld van de Belg te activeren. De vrijstelling is nu opgetrokken van 640 naar 800 euro. Als belegger moet u die zelf aanvragen in rubriek VII.A.1b (codes 1437-18 en 2437-85).
Ik heb nog niets ontvangen aangaande inkomsten 2018 en kan het dus niet nazien.
Moet aangeven zal wel niet juist zijn !
Maar dan in feite kan men de roerende voorheffing van 30% niet recuperen, maar betaalt men minder personenbelasting. Die verminderde personenbelasting is heel wat minder dan 30 % !!!
Vak VII van de belastingaangifte is voor de inkomsten van kapitalen en roerende goederen. Daar moet u onder meer de dividenden aangeven die u ontvangen hebt. Sinds de aangifte van vorig jaar zijn 'gewone' dividenden tot een bepaalde limiet vrijgesteld van personenbelasting (maar niet van roerende voorheffing). Die maatregel is ingevoerd om het spaargeld van de Belg te activeren. De vrijstelling is nu opgetrokken van 640 naar 800 euro. Als belegger moet u die zelf aanvragen in rubriek VII.A.1b (codes 1437-18 en 2437-85).
Ik heb nog niets ontvangen aangaande inkomsten 2018 en kan het dus niet nazien.
Moet aangeven zal wel niet juist zijn !
Maar dan in feite kan men de roerende voorheffing van 30% niet recuperen, maar betaalt men minder personenbelasting. Die verminderde personenbelasting is heel wat minder dan 30 % !!!
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
^dat laatste klopt langs geen kanten.
Voor aanslagjaar 2019/inkomsten 2018 kon je perfect 30% RV op maximaal 640 € recupereren.
Die maximaal 192 € per persoon werd verrekend als "terugbetaalbaar bestanddeel" en in de belastingsberekening afgetrokken van het subtotaal aan verschuldigde belasting op dat punt.
Voor aanslagjaar 2020/inkomsten 2019 zijn de codes trouwens steeds dezelfde als vorig jaar. En over moeten aangeven staat niets in het Wetboek Inkomstenbelasting (en dat is wat bepaalt wat moet en wat niet). Over wat in dat artikel staat spreek ik mij niet uit maar dat doet er niet toe, de wet is de wet. Persoonlijk zal ik ervoor zorgen dat zoveel mogelijk betaalde RV gerecupereerd wordt
Voor aanslagjaar 2019/inkomsten 2018 kon je perfect 30% RV op maximaal 640 € recupereren.
Die maximaal 192 € per persoon werd verrekend als "terugbetaalbaar bestanddeel" en in de belastingsberekening afgetrokken van het subtotaal aan verschuldigde belasting op dat punt.
Voor aanslagjaar 2020/inkomsten 2019 zijn de codes trouwens steeds dezelfde als vorig jaar. En over moeten aangeven staat niets in het Wetboek Inkomstenbelasting (en dat is wat bepaalt wat moet en wat niet). Over wat in dat artikel staat spreek ik mij niet uit maar dat doet er niet toe, de wet is de wet. Persoonlijk zal ik ervoor zorgen dat zoveel mogelijk betaalde RV gerecupereerd wordt

Wat doen jullie, als jullie meer dan 800 euro aan dividenden ontvangen hebben in 2019?Oudere Jongere schreef: ↑16 april 2020, 17:39 ^dat laatste klopt langs geen kanten.
Voor aanslagjaar 2020/inkomsten 2019 zijn de codes trouwens steeds dezelfde als vorig jaar. En over moeten aangeven staat niets in het Wetboek Inkomstenbelasting (en dat is wat bepaalt wat moet en wat niet). Over wat in dat artikel staat spreek ik mij niet uit maar dat doet er niet toe, de wet is de wet. Persoonlijk zal ik ervoor zorgen dat zoveel mogelijk betaalde RV gerecupereerd wordt![]()
Stel, je hebt 1300 euro aan dividenden ontvangen op een beleggersrekening op jouw eigen naam.
In vak 1437 vul je €240 in.
In vak 2437 vul je €150 in
Correct of niet?
Zijn er voorwaarden aan verbonden zoals bepaalde huwelijksstelsels?
(Iets zegt me: Als je vrouw geen beleggersrekening heeft, kan ze ook geen dividenden ontvangen hebben. Dus dan loop je een verhoogd risico op een uitnodiging om je te verantwoorden)
Elk 50% is de regel bij getrouwden ongeacht de effectenrekening.
Ja, indien aandelen enkel op jouw naam staan en getrouwd met scheiding van goederen, mag je enkel code 1437: 240€ invullen.
Indien getrouwd onder wettelijk stelsel, met gemeenschap van aanwinsten, dan mag je het bedrag vrij verdelen onder codes 1437/2437.
(En indien aandelen op beide namen en getrouwd met scheiding van goederen, in code 1437/2437 elk de helft.)
Wat criticus hierboven zegt klopt niet.
Redenering erachter is dat bij scheiding van goederen ook de aanwinsten apart zijn. Je mag dus niet jouw inkomsten invullen bij uw partner en omgekeerd.
Als de aanwinsten gemeenschappelijk zijn, ook al zijn de goederen waaruit deze komen strikt gezien eigen, dan mag je deze ook aanwinsten ook vrij verdelen.
Wij zijn getrouwd onder het stelsel 'scheiding van goederen'. Zal dus enkel mijn deel van 240 euro invullen. Toch bedankt.
No problemo. 

- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Wat TNTim schreef is correct, op een kleine nuance na. Gepakt op snelheid terwijl ik alweer een veel te lange uitleg aan het tikken wasKevva schreef: ↑28 mei 2020, 23:38 Wat doen jullie, als jullie meer dan 800 euro aan dividenden ontvangen hebben in 2019?
Stel, je hebt 1300 euro aan dividenden ontvangen op een beleggersrekening op jouw eigen naam.
In vak 1437 vul je €240 in.
In vak 2437 vul je €150 in
Correct of niet?
Zijn er voorwaarden aan verbonden zoals bepaalde huwelijksstelsels?
(Iets zegt me: Als je vrouw geen beleggersrekening heeft, kan ze ook geen dividenden ontvangen hebben. Dus dan loop je een verhoogd risico op een uitnodiging om je te verantwoorden)

Het huwelijksvermogenstelssel is inderdaad van belang.
Bij een huwelijk volgens het wettelijk stelsel (of met huwelijkscontract met een analoge regeling, dus dat alle inkomsten - ook die van de eigen vermogens - in de gemeenschap vallen) zijn alle inkomsten die tijdens het huwelijk werden verworven gemeenschappelijk (duh!). In dat geval "vallen" de dividenden dus in het gemeenschappelijke vermogen ongeacht in welk vermogen de effectenrekening zit. Dat betekent vervolgens dat beide partners van de vrijstelling tot 800 euro kunnen genieten door ze te vermelden in hun aangifte van de personenbelasting. Vrij te verdelen, al maakt het in dit geval niet uit hoe want het gaat om recuperatie van het betaalde bedrag. Belastingschijven en dergelijke hebben daar geen invloed op .
Indien de echtgenoten bij zuivere scheiding van goederen in onverdeeldheid aandelen bezitten hangt het er m.i van af van wiens vermogen welk deel in de onverdeeldheid bezit. Mocht dit niet 50/50 zijn: recuperatie volgens het aandeel van elke echtgenoot in de onverdeeldheid.
Mocht het nog niet duidelijk zijn, wij zijn getrouwd met huwelijkscontract; eigen vermogens maar gemeenschap van aanwinsten. Ons gemeenschappelijk vermogen is echter al dusdanig gegroeid dat we daarmee al aan het limietbedrag voor recuperatie komen. Jammer voor jou dat je op één van de nadelen van scheiding van goederen botst, Kevva. Maar je zal ongetwijfeld je redenen hebben om daarvoor te kiezen (b.v. bescherming van vermogen van de andere partner bij het uitoefenen van een zelfstandige activiteit)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even kapen zodat ik geen nieuw topic moet maken
Tax Calc houd momenteel rekening met aanslagjaar 2022. Dus wat ik me afvraag.
Stel dat ik nu x aantal bedrag moet betalen, zal dit veel verschillen met de daadwerkelijke belastingsaangifte voor aanslagjaar 2023?
Ik weet sowieso dat de belastingsschalen pas volgend jaar worden geindexeerd met de indexaties van 2022 maar ik wil een beetjje weten waar ik me aan kan verwachten.
Alvast dank
Groeten
Stel dat ik nu x aantal bedrag moet betalen, zal dit veel verschillen met de daadwerkelijke belastingsaangifte voor aanslagjaar 2023?
Ik weet sowieso dat de belastingsschalen pas volgend jaar worden geindexeerd met de indexaties van 2022 maar ik wil een beetjje weten waar ik me aan kan verwachten.
Alvast dank
Groeten
Als - ik zeg "" als "" het al zou stijgen met 10% en neem dat je met de berekening van 2022 3000 euro moet betalen, dan zal het in 2023 300 euro meer zijn... oh my god...Timoootjex schreef: ↑19 maart 2023, 16:35 Even kapen zodat ik geen nieuw topic moet maken
Alvast dank
Groeten
Komt toch maar eind maart beschikbaar? Je kunt pas indienen vanaf april (dacht ik). Nog anderhalve week geduld en dan zal hier wel een topic geopend worden.Timoootjex schreef: ↑19 maart 2023, 16:35 Even kapen zodat ik geen nieuw topic moet maken
Tax Calc houd momenteel rekening met aanslagjaar 2022.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank je wel.
en idd het is nog niet online maar aanslagjaar 2022 is wel online.
Ik heb nog even geduld nodig.
en idd het is nog niet online maar aanslagjaar 2022 is wel online.
Ik heb nog even geduld nodig.