Belastingvoordeel tweede woning
TIP
Belastingvoordeel tweede woning
Wij hebben in 2020 een lening aangegaan voor aankoop tweede woning om te verhuren. Wij hebben ook al een lening voor onze eerste woning afgesloten in 2018 voor onze eigen woning. Nu wilden wij de kapitaalaflossingen voor de tweede woning in onze pot langetermijnsparen steken voor belastingvoordeel, maar wij hebben ons laten vangen en die tweede lening 100% in mandaat genomen dus inbrengen gaat niet blijkbaar. Dit moet een hypothecaire inschrijving zijn. Enige tips wat we nu zouden kunnen doen? Kan omzetten naar hypotheek zomaar? En ik las ook ergens dat er een maximumbedrag van 78000 kapitaal mag ingebracht worden. Als koppel zit dan de pot van twee keer 2350 voor lt-sparen toch niet vol? Dan dat eventueel nog opvullen met maandelijks wat stortingen lt-sparen in een tak23 fonds bv?
Alvast bedankt voor alle hulp!
Alvast bedankt voor alle hulp!
Re: Belastingvoordeel tweede woning
ik zou daar toch geen kosten meer voor doen. Een hypothecaire lening kost veel geld. Als je die pot van 2 keer 2350 Euro wil opvullen zou ik gewoon storten in langetermijnsparen.
Jammer voor jou dat je je vooraf nier beter hebt geïnformeerd. Uw bankdirecteur zal geen groot licht zijn blijkbaar.
Jammer voor jou dat je je vooraf nier beter hebt geïnformeerd. Uw bankdirecteur zal geen groot licht zijn blijkbaar.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je hebt een voordeel gehad bij de notaris door alles in een mandaat te gooien. Als je nu je lening wil gaan inschrijven zal je langs de kassa van de notaris komen (akte kosten) + de kost dragen om de lening in te schrijven.
Ik stel mij ook de vraag of het die moeite nog waard is.
Je kan zelf gaan beginnen natellen wat het je allemaal zal kosten en wat de opbrengt zal worden.
In je nadeel zijn: aktekosten van de notaris, inschrijving van de hypotheek, mogelijke dossierkosten bij de bank (die gaan immers niet staan springen om dit te doen voor deze ongewone vraag)
In je voordeel: aftrek van de belastingen (en de termijn dat je hier nog van zou kunnen genieten)
Onduidelijk: alles wat je in je hypotheek stopt mag je niet meer op lange termijn stoppen
Om op je vraag te antwoorden, normaal als je een lening niet meer kan afbetalen zal je bank je verplichten om alsnog je lening in een hypotheek te gooien. Iemand die dus kiest voor een hypothecair mandaat maar van zichzelf weet dat die een wanbetaler is (of zal worden) doet er best aan om alles in een hypotheek te stoppen. Een hypothecair mandaat heeft immers ook een prijskaartje
Een alternatief is (als je lening niet echt concurrentieel is met de leningen van tegenwoordig) om gewoon over te stappen naar een andere bank met je lening. Dan moet je weliswaar opnieuw langs de notaris (en al de kosten erbij nemen), maar als je lening van pakweg 2% naar 1% gaan zou die overstap op zichzelf al een financieel voordeel zijn.
Nu je zegt dat je lening aangegaan is in 2018 dus dan vrees ik of je nog zoveel voordeel kan doen op de interest van toen.
Ik stel mij ook de vraag of het die moeite nog waard is.
Je kan zelf gaan beginnen natellen wat het je allemaal zal kosten en wat de opbrengt zal worden.
In je nadeel zijn: aktekosten van de notaris, inschrijving van de hypotheek, mogelijke dossierkosten bij de bank (die gaan immers niet staan springen om dit te doen voor deze ongewone vraag)
In je voordeel: aftrek van de belastingen (en de termijn dat je hier nog van zou kunnen genieten)
Onduidelijk: alles wat je in je hypotheek stopt mag je niet meer op lange termijn stoppen
Om op je vraag te antwoorden, normaal als je een lening niet meer kan afbetalen zal je bank je verplichten om alsnog je lening in een hypotheek te gooien. Iemand die dus kiest voor een hypothecair mandaat maar van zichzelf weet dat die een wanbetaler is (of zal worden) doet er best aan om alles in een hypotheek te stoppen. Een hypothecair mandaat heeft immers ook een prijskaartje
Een alternatief is (als je lening niet echt concurrentieel is met de leningen van tegenwoordig) om gewoon over te stappen naar een andere bank met je lening. Dan moet je weliswaar opnieuw langs de notaris (en al de kosten erbij nemen), maar als je lening van pakweg 2% naar 1% gaan zou die overstap op zichzelf al een financieel voordeel zijn.
Nu je zegt dat je lening aangegaan is in 2018 dus dan vrees ik of je nog zoveel voordeel kan doen op de interest van toen.
Je kan nog wel de ssv voor je tweede woning inbrengen. Mandaat lening van 2020 omzetten naar hypotheek zal de fiscus niet aanvaarden. Die houdt rekening met de oorspronkelijke hypotheek/mandaat verdeling voor de lening uit 2020.
Het maximum kapitaal/leningsjaar vind je in de toelichting bij TOW.
Het maximum kapitaal/leningsjaar vind je in de toelichting bij TOW.
Ik berekende gewoon ongeveer 5000 euro kosten totaal. Belastingvoordeel 1410 per jaar, dan heb je dat binnen drie jaar terugverdiend niet? En het geld dat ik dan anders in tak 23 pensioenfonds zou steken, steek in een gespreide etf... Of is dat te kort door de bocht?
Van belasting voordeel naar ETF is maar een klein verschil zeker ?
Estate Guru believer.